Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výška silničních svodidel

Od: tomkk® odpovědí: 10 změna:

Zdravím

denně jezdívám trasu Rosice - Brno. Před rokem na silnici 23 z Rosic před nájezdem na D1 EXIT 182 Kývalka namontovali svodidla. V okamžiku, kdy práci dokončili, jsem nemohl věřit vlastním očím, místo svoditel se tam objevily "žirafy". Tím myslím, že svodidla jsou posazena velmi vysoko. Obsahují ale na výšku jen jeden profil, takže po nimi je v některých místech odhadem 80 cm mezera. Chápu, že primární funkcí svodidel je zabránění přejetí do protisměru a že tato výška je asi nutná pro svedení kamionů a autobusů, ale toto řešení ve výsledku znamená, že běžné osobní vozidllo není bokem svedeno, ale kolem i kufrem podjede svodidlo a zapíchne se o nejbližší ocelový sloupek. To mi přijde nebezpečné a nesprávné. Rychlost je zde omezena na 90 km/h (a jezdí se rychleji, ale to neřeším) a kdykoli tyo sloupky míjím, trnu, že bych třeba píchnul levé kolo a o sloupky si roztrhal auto.

Na obrázku je fotka z mapy.cz. Je potřeba si ovědomit, že půspbí jinak, než z pohledu řidiče, protože kamera je umístěna na střeše, ale i tak je z ní jasné, o jaký problém se jedná.

mapy.cz/...

Píšu až dnes, protože shodou okolností nyní známá ve směru na Brno předjížděla pomalu jedoucí kamion (údajně jela cca 50 km/h), podcenila náledí a stalo se jí to, čeho se tam každý den obávám, najela levým kolem pod svodidla a místo aby ji svodidla "svedla", došlo k zapíchnutí vozidla, lokálnímu promáčknutí deformačních zón cca 30 cm od kraje vozidla až po úroveň předního kola.(Tedy jeden z nejhorších scénářů při řešení deformačních zón vozidla. Typické smrťáky o sloupek či strom. Měla štěstí, že má auto "bez motoru", u auta s větším motorem by došlo k naražení motoru na sloupek a tedy k většímu přetížení v kabině.) Vozidlo tedy místo aby bylo o bok karoserie či kola svedeno, tak se svididla podjelo, napíchlo na sloupek, zastavilo téměř na fleku, setrvačností zadku se obtočilo kolem sloupku a přes oba pruhy docouvalo do pravého příkopu. Vozidlo je neopravitelné, na odpis a známá může být ráda, že přežila, nebo nebyla vážněji zraněna při poměrně banální nehodě v nevysoké rychlosti.

Teď otázky:

1) Je toto řešení svodidel v souladu s normami? "Neušetřil"zde náhodou někdo na jednom spodním profilu svodidla, nemělo být při této výšce dvojité? (Prohledával jsem nějaké normy a doporučení, ale našel jsem jen výšku horní hrany).

2) Koho oslovit ohledně tohoto problému, kdo je správcem této komunikace? Katastr uvádí

Vlastník: Česká republika

Parcelní číslo:942/1Obec:Ostrovačice [583600]Katastrální území:Ostrovačice [716103]Číslo LV:60000Výměra [m2]:35448Typ parcely:Parcela katastru nemovitostíDruh pozemku:ostatní plocha

Mám tedy oslovit Ředitelství silnic a dálnic?


doplněno 25.01.20 15:04: Tak odpověď na druhou otázku jsem asi našel na Wiki, podle té je provozovatelem I/23 opravdu Ředitelství silnic a dálnic.Teď ještě jestli má smysl jim psát, jestli jsou ta svodidla opravdu provedena i formálně chybně, selský rozum říká, že ano, ale normy mohou být jiné.
doplněno 25.01.20 18:54:

Vypadá to, že odborník na svodidla tu není. :) Tak jsem poslal dotaz n ŘSD a uvidím.


Výška silničních svodidel

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jabraka*
hodnocení

0x

Důvod takové konstrukce je jednoduchý,Také mi to přišlo divné,odpověděl mi jeden známy od firmy,když se porovnávaly havárie s nižšími svodidly,bylo až neúměrně moc havárií po nárazu do svodidel,že se auto lehce přehouplo až do protiproudu.Pak už to bylo zcela ...

JB

hodnocení

Jistě, to je jasné, že nahoře je to vysoké proto, aby se přes to nepřekulil kamion. Ale nemůže to být za cenu toho, že je z toho past pro osobáky. Prostě tam patří ještě jeden profil pod ten horní. Ani by nemusel být z tak silného materiálu, protože by nebyl dimenzován pro vozidla, co mají 15 tun, ale pro ta, co mají 1,5 tuny.

 

hodnocení

0x
Odpověď najdete tady v normě TP114 pjpk.cz/...
hodnocení

Tyhle soubory jsem procházel jako první (naše stavba asi bude schválena ještě podle starší normy), ale řeší se v nich především výška horní hrany, ne dolní. Nebo jsem to v tom neobjevil. Bez znalostí návaznosti na další předpisy a terminologii se v tom jako laik samozřejmě orientuji obtížně.

 

asd1
hodnocení

0x

Je to vysoké kvůli náklaďákům, a protože se šetří tak je z toho past nejen na motorkáře ale i na osobáky. Podobný svinstvo jako lanový svodidlo.. Stačí se podívat jaký svodidla jsou na západ od nás, tam tohle nevidíš a často v exponovaných místech mají i spodní pruh pro motorkáře...

Bylo by dobrý to řešit v médiích atd., protože je jen otázka času kdy se o sloupky někdo zabije.. pokud osobák nesklouzne po plechau ale jde do sloupků tak je to paskvil... A doufám, že pokud se o to někdo rozseká tak to bude projektant s tim kdo to schválil...

hodnocení

Souhlas z tím, že medializace a zveřejněné příklady konkrétních nehod je asi to jediné, co úředníky může rozhoupat.

 

hodnocení

Jen pro info: 14 dní uběhlo a z ŘSD reakce žádná, ani třeba potvrzení přijetí podnětu..

hodnocení

Tak opět pro info doplňuji, že po měsící mi odpověděli, že problém se bude řešit, na podzim proběhnou nějaké úpravy, ale není ještě rozhodnuto jaké.

berger*

Nedávno otevřeli nový úsek Přerov - Lipník,svodidla tam jsou dvojitá. Řekl bych,že u Vás někdo "šetřil"... *smich*

Výška silničních svodidel #2
hodnocení

Ona ta svodidla jsou takto dvojitá i o 100 m i dál za křižovatkou a byla dělaná současně. Také se domnívám, že někdo ušetřil na nesprávném místě.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]