Nejste přihlášen/a.
Ahoj, řešili jsme jeden semafor v Praze (ulice Francouzská).
Svítí červená, pak je oranžová, pak zhasne.
Jedna skupina tvrdí, že je třeba zastavit, počkat atd. Druhá, že je to nelegální semafor (měl by být trojbarevný).
Jak to tedy je? A jsou u nás i jiné podobné?
Je to v pořádku. Na červený a žlutý signál se řidič chová jako u tříbarevné soustavy. Absence zelené znamená jen tolik, že když nesvítí ani červená ani žlutá, jedná se o běžný přechod pro chodce s předpokládaným chováním řidičů i chodců podle příslušných ustanovení z. č. 361/2000Sb.
@gumidek: Účel toho semaforu v Olomouci mi není úplně jasný. Tramvaj, odbočující vpravo má přednost tak jako tak, pro regulaci přechodu pro chodce mi chybí podobné zařízení z druhé strany.
Možná jde i o tramvaj. Jde o to, že cesta Divišova z Olomouce směr Šternberk je hlavní vytížený tah každý den. Tramvaj se pak musí proplétat mezi auty a jsou řidiči, kteří stojí i v křižovatce v zácpě jako tupci.
Pokud pojedu z divišové směr do podjezdu, tak musím koukat na vpravo přijíždějící auta (od šternberka), která od Šternberka jedou rovně do podjezdu nebo odbočují do divišové a v tomto pruhu stojí a čekají a dávají přednost protijedoucím.
Ten semafor ty protijedoucí od podjezdu nachvilku omezí a zefektivní se tím průjezdy ve špičce. Tam smysl má.
Ano, takových je víc. Třeba v Olomouci ulice u Podjezdu. Kdyby tam nebyl, tak se ve špičce nedá sjet z ulice Divišova zpět do ulice u Podjezdu. Normální semafor... a díky za něj. Pokud není špička, tak je semafor vypnutý.
Na Francouzské bych řekl, že je to k vůli zařazení autobusu a ve špičce by to k vůli koloně nešlo (autobus by neměl kudy jet), ale jen moje domněnka. Nejsem Pražák
Jinak podle zákona by měla být vždy trojbarevná soustava (a to i když by zelená vůbec nebyla používaná).
Příloha č. 9
A tady cs.wikipedia.org/... píšou "Zelené světlo je sice součástí signalizačního zařízení, ale nikdy se nepoužívá."tzn. i když se nepoužívá, tak by tam mělo fyzicky být.
Wikipedii vynech, tam přispívají i laici a nelze ji brát úplně vážně.
V Příloze č. 9 vyhl. č. 294/2015Sb. je sice uvedená tříbarevná soustava, ale ani §65 z. č. 361/2000Sb. ani §15 vyhl. č. 294/2015Sb. ji výslovně nenařizují ani nezakazují použít pouze 2 barvy.
Pozn. na závěr: Tříbarevná soustava bez funkční zelené je pak dvoubarevná a osazení slepé zelené pak postrádá smysl. Nehledě na to, že pro řidiče by taková kombinace byla matoucí, protože řidič by logicky po žluté očekával zelenou. Ta by se nerozsvítila, což by mohlo vést ke zbytečným zmatkům.
Takovýhle semafor je v Praze ve zličíně na výjezdu z depa metra. Žádný přechod tam není. Je to nesmysl, protože když nebude nic svítit (zelená tam není), je to neřízená křižovatka a musím dávat přednost vozidlům na hlavní. Nemůžu vědět, jestli mají červenou, nebo je semafor mimo provoz. Takže tam zůstanu stát jak magor.
Trochu nešťastné dopravně-inženýrské řešení. Jde o křižovatku tvaru T se SSZ, do které navíc trochu nešťastně ústí jakýsi výjezd (ani bych to nenazval účelovou komunikací). I mně trochu uniká účel toho dvoubarevného semaforu, který podle mého názoru vnáší do situace zbytečný zmatek. Kvalitním řešením by bylo zrušení toho "vjezdu" do světelné křižovatky a jeho vyústění někde jinde.
Ovšem tenhle semafor má nejspíš "ruční ovládání"(žlutá "krabička"na sloupku). Takže velmi pravděpodobně řidič vozidla vyjíždějícího od garáží si zmáčkne volbu a ovládací jednotka semaforu mu zablokuje křižovatku a pustí ho na komunikaci. Což je velmi podstatný rozdíl proti semaforu u depa Zličín.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.