Nejste přihlášen/a.
Jaké jsou optimální otáčky benzínového nepřeplňovaného motoru při plynulé jízdě? ( 2000, 3000 )
Hlavně díky v této sekci zatím za odpovědi satamovi byly pro mě užitečné.
Dalo by se polemizovat, co se mysli tou optimalnosti, pac si umim predstavit jizdni pripady (stavy), kdy kazdy bude mit jine optimalni nastaveni...ale k tomu, na co se zrejme ptas...
Optimalni oblast chodu jakehokoliv spalovaciho motoru je v oblasti s nejvyssi ucinnosti (pomer vykonnu motoru a vyhrevnosti paliva)
Schvalne pisi o oblasti a ne o otackach, pac krome otacek se musi brat v potaz i zatizeni motoru.
Nelze dat konkrertni odpoved obecne platnou pro jakykoliv nepreplnovany zazehovy motor, pac ruzne motory jsou jednak ruzne konstrukcne reseny (pomer vrtani/zdvih, eccentricita klikove hridele, pocet, umisteni a velikost ventilu, hmotnost pohybujicich se dilu atd.) a navic vybaveny ruznymi zarizenimi ovlivnujici polohu techto oblasti, jaka jsou promenna casovani ventilu, promenna saci a vyfukova vedeni atd.
Pro jednoduche atmosfericke automobilove benzinaky typu Fabie je tato oblast tipicky kolem 2-3t otacek a velmi zhruba pri 75% zatizeni motoru.
Mě to zajímalo obecně - samozřejmě jsem měl na mysli nejvyšší rychlostní stupeň na rovině.
Každé auto různého typu na stejné otáčky a stejný převodový stupeň jede jinou rychlostí, jinou, fabie, jinou superb, jinou nercedes, jinou audi. ( jiné otáčky přři 120 má audi a jiné trabant - napsal jsem extrém )
Proto jsem nepsal o rychlosti, ale o otáčkách - při kterých otáčkách již motor není podtáčen a při kterých je již přetáčen.
Taky jsem proto nenapsal o jaké se jedná auto, ale jinak jedtli to někoho zajímá tak např. fabie , ale myslím, že to není důležité.
Na převodovém stupni nezáleží. Chtělo by se podívat na graf točivého momentu v závislosti na otáčkách. Řadit by se mělo tak, aby se otáčky pohybovaly v okolí vrcholu křivky. Moderní motory mají tu křivku dost plochou, takže rozsah vhodných otáček je široký. Obvykle to ale bývá v okolí 3000 ot/min.
Principielně je nejnižší spotřeba na koně.hodina, nebo dnes na kW .hodina, při otáčkách maxima točivého momentu. Jenže pak se můžete ptát, jak to udělat, protože při těchto otáčkách a nejvyšším převodovém stupni budete v obci pokutován za vysokou rychlost. Tj. vše s rozumem - Vy se ptáte na konkrétní čísla - 2000 nebo 3000 , nebo třeba taky 2950?, ale typ vozidla či motoru "tajíte"- to je silně nefér...
A já bych řekl, že strašně taky záleží na konkrétním typu motoru, na objemu motoru, čili tedy třeba na kroutícím momentu! Ha!
Určitě 3l/V6 má optimální otáčky jinde než Fábie 1l...
Otázka je ještě co jsou to optimální otáčky? A kdy? v Jakém režimu? Při zátěži? Při uvolněné jízdě po rovině...
Jinak optimální otáčky by měly být v místě kde je největší kroutící moment!
Ale to učitě neznamená, že v klidné jízdě bez zátěže, třeba na rovině jsou ekonomické ve smyslu potřeby...
Je to spíš na zamyšlení, jak motor provozovat aby se nepodtáčel...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.