Nejste přihlášen/a.
JJ existuje. Je to NaOH. Akorát s sebou vezme všechno ostatní. Takže nepoužitelné. Mimochodem, je dobré si vygooglit, co je Al 2 O 3 a co se od něj dá čekat. Představa omytí oxidické vrstvy z motoru v motorovém prostoru je dost zajímavá. Možná námět pro nějakého youtubera...
https://www.bike-forum.cz/forum/odstraneni-eloxu-hydroxidem-sodnym
Ať mi amper promine, ale louh způsobí jen totální zčernání hliníku. Asi nemá ponětí o chemii. Zoxidovaného povrchu nemá smysl se zbavovat, má ochrannou funkci. Dřív na to existovala Arwa - směs nafty a detergentu. Jemnější kartáč pomůže (ne ocelák), pak se to dá ve formě skoro bílé emulze opláchnout vodou. Ovšem nesmí to do kanálu, a tak bych to nechal na myčce, která umí čistit i motory a podvozky. Ti se musí postarat o bezpečnou likvidaci oplachové vody. Radši bych to nechal na nich.
A proč se tedy alkalické moření /...u v praxi používá a jak to, že funguje? Samozřejmě jsem netvrdil, že to jde provést na chodníku, natož v motorovém prostoru. O nutném oplachu jsem se nezmínil (poněvadž jaksi nedoporučuju provádět pokusy v motorovém prostoru) a ano, je to víc než 20 let, co jsem stál v galvanovně a opravdu nejsem chemik, jsem strojař . Mimochodem Arva slouží k odstranění nečistot (především mastných), o čemž tazatel jistě ví. Otázka zněla, jak odstranit oxidické vrstvy (které se v zápětí vytvoří znovu).
Znova opakuji, že oxidační vrstva na povrchu hliníku působí jako vrstva pasivační. Nejstarší vestibuly pražského metra jsou obloženy panýlky z elektrolyticky oxidovaného Al (eloxovaného). Tak mi přijde, že zbavovat se té pasivační vrstvy je hloupost, vlastně to ani nejde trvale. Takže vyčistit si hliníkový blok motoru je opravdu moudřejší něčím jako Arwa. Moření je něco docela jiného, jde o krátkodobou chemickou přípravu povrchu na postupy následující, následované okamžitým oplachem. Rozhodně nejde o čištění, jen o upravení struktury povrchu.
S tím nelze než souhlasit, ode mě to měl být vůči tazateli takový , jen jsem nepřipojil patřičného smajlíka. Tazateli jsem to nechtěl přímo vymlouvat a čekal, že k závěru o nesmyslnosti jeho požadavku dojde sám. No, to jsem si s Vámi dal
. Povrch získaný mořením je samozřejmě dlouhodobě neudržitelný a vrstva oxidů prospěšná.Ovšem, a v tom tazatele chápu, vrstva oxidů esteticky přijatelná, tedy +/- jednotné tloušťky a zabarvení - nejlépe tedy zmiňovaný elox (utopie). Umýt Arvou je jistě ku prospěchu věci a pak nezbyde, než se chopit kartáče. Ovšem dle mých zkušeností je to těžká, spíš marná práce. Tepelné namáhání, nečistoty a bohužel i zbytky soli (jj i sůl se dostane do motorového prostoru) nadělají na hliníku mapy. Sůl pak žere ráda do hloubky a nějaké povrchové oxidické vrstvy nedefinovaných vlastností ji nezastaví.
Mimochodem, viděl jsem v praxi "mýt" motor tryskáním suchým ledem. Jestli by to odstranilo oxidy hliníku? Asi ne, ale jako čistící technologie je to zajímavé. Otázkou je, co na to elektronika. Ten motor nejde natočit, ovšem to nešel ani jako špinavý.
Jen v jednom se neshodneme, mořením se oxidické vrstvy odstranit dají.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.