Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nářadí na výměnu kol

Od: previt® odpovědí: 24 změna:

Zrovna jsem dokoukal návod, jak správně vyměňovat kola (viz auto.cz/...) a tak bych se chtěl poradit. Drátěný kartáč na AKU + ten ruční kartáč si člověk sežene asi kdekoliv v Obi, ale ostatní nevím.

1. Jaký momentový klíč bych měl koupit?

- Moc se ve značkách nevyznám, ale digitální momenťák za 13k CZK se mi kupovat nechce. Potřebuji ho na 110Nm a tak zatím jsem vybral tyto 3. Spíš bych bral ty s větším rozsahem. Beru to tak, že čím delší, tím větší páka a jednodušší utahování.:)

2860,- Norbar NorTorque 200 ( eshop.gmtechnik.cz/...), délka 505mm, rozsah 40-200Nm

3149,- Norbar NorTorque 300 ( eshop.gmtechnik.cz/...), délka 588mm, rozsah 60-300Nm

2873,- Tona EXPERT E100109 ( tonaexpert.cz/...), délka 620mm, rozsah 60-340Nm

2. Jaký vosk a kde ho koupit?

- Ve videu používají VW D322100M2, který jsem našel jen v Autokelly za 720,- ( autokelly.cz/...). Předpokládám, že je tak drahý jen proto, že to je originál VW.

 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

8x
avatar promon

Já jsem na tom stejně jako Libor. Co půlrok přezouvám čtyři auta, na všechny jsem si pořídil 2 sady kol, takže to přehazuju na dvoře. Momenťák ani vosk jsem za celých 30 let nepoužil, naopak šrouby máznu grafitkou a střed jakoukoliv vazelínou.

Ale chápu, že je jiná doba a mnohým dělá problém utáhnout něco na ruce - vidím to denně, utáhnout obyčejný upínač nástroje na frézu je pro některé vrchol technické zručnosti, jeden do toho řeže kladivem, druhý to zase utáhne tak, že se mu to pochvíli povolí .

Takže chápu, klidně si kupte ten nejlevnější z Vašeho výběru, na tak sofistikovanou činnost, jako je utažení kolových matic to dostačí. Velké páky netřeba - já to utahuji ráčnou, anžto trhák je už zbytečně velká páka.

 

hodnocení

5x
avatar ferax

Děláte problém tam, kde žádný není. Není potřeba kupovat kdovíjak drahé vybavení, když na kola stačí bohatě pákový klíč, který je součástí výbavy auta. Kdyby to bylo špatně, tak to výrobce bude řešit jinak. Tento postup naprosto stačí: Nasadím klíč tak, abych na něj mohl šlápnout nohou a povolím tak všechny šrouby. Pak přizvednu heverem, aby kolo bylo trochu nad zemí. Vytočím všechny šrouby a kolo odejmu. Nepatrně potřu závity šroubů vazelínou, nasadím kolo, vložím a utáhnu rukou šrouby. Spustím vůz z heveru a dotáhnu šrouby (většinou se dotahují křížem). Pak jeden po druhém opět dotáhnu tak, že na klíč pocitově šlápnu. A hotovo. Délám to přes čtyřicet let u všech vozů co jsem měl a žádný problém. Takže, nedělat problémy tam, kde nejsou.

 

rv*
hodnocení

4x

Pokud potřebujete návod na výměnu kol a navíc se obdobného návodu chcete držet, tak doporučuji toto svěřit profesionálům a hlavně jim nekoukat pod ruce.

hodnocení

Jak jsem psal výše, co je špatné na tom držet se pokynů výrobce? To že češi jsou národ kutilů, kteří si většinu věcí dělají po svém neznamená, že je to tak i správně.

Když to řeknu jinak - když si budu vyměňovat kryt na vypínači světla v obýváku, tak to taky zvládnu bez vypnutí jističů celkem v pohodě. Ale není to správně. Drknout si o fázi si může každý a pak je to jen o náhodě jestli to jen kopne anebo zabije..

rv*

Návody píšou také jenom lidé. To vede k tomu, že návody obsahují chyby, v dalším vydání se návod liší a mnohdy je návod třeba správný, ale postup neoptimální. Proto člověk s praxí ví, jak dosáhnout dobrého výsledku s menší námahou. A díky internetu se o tom, jak optimálně postupovat, dozví každý.

 

hodnocení

3x
avatar libor007
Na domácí výměnu kol jsem momenťák za 20let nikdy nepotřeboval. Levné momenťáky jsou stejně nespolehlivé a profi fakt nepotřebuju. Kola vždy dotahuju s citem a po pár desítkách km opět překontroluju. Semtam si některý šroub sedne a potřebuje ještě (opravdu jen malinko) dotáhnout. Poté už vždy drží až do další výměny za půl roku a poklice v tuto chvíli zajišťuju ekektrikářskou páskou.
hodnocení

Čekal jsem podobnou odpověď, ale já bych to chtěl dělat správně.

Když se podívám do pneuservisů, tak tam taky neobrousí náboj a kolo drátěným kartáčem a nenamažou ho voskem. Na utahování používají pneumatické rázové utahováky, což by také neměli, ale v rámci ulehčení dělají. Na mám Opelu Astra by se měli mazat i šrouby pod hlavou, ale to také nedělají. Proto bych si to rád dělal sám a přesně podle doporučení výrobce.

Bravo previte, vytvořil jsi "problém" tam, kde nebyl *palec*

NO pokud to chceš mít tak echt, tak jsi zapomněl v seznamu na vyvažovačku :)

Anonyme, vřele s tebou souhlasím*palec2*

hodnocení

Na vyvažovačku samozřejmě jezdím před každou výměnou do pneuservisu, tu si opravdu kupovat nebudu.:)

Taky zbytečnost...

 

mathew
hodnocení

3x

Jak jsem psal výše, co je špatné na tom držet se pokynů výrobce?
To vám řekne i slušný prodejce v autosalonu při nákupu nového auta co je na tom špatně*smich*

1. není potřeba

2. není potřeba

Já mažu šrouby motorovým olejem co zbyde z výměny a utahuji rukou a nikdy žádný problém nebyl.

 

hodnocení

3x
avatar pepr

Četl jste i ten popis pod videem?

Momentový klíč byste mít měli – slušný s rozsahem 40 až 200 N.m dnes koupíte už za 3000 Kč. Utahovací moment stanovuje výrobce vozidla (nejběžněji 120 N.m).

...Není tam že je pro výměnu kol bezpodmínečně nutný. Jen že je to vhodné. Následný odstavec to vysvětluje/doplňuje. ...

Pokud momentový klíč nemáte, utahujte běžným klíčem na kola bez prodlužujících násad "vší silou". Slovní spojení "vší silou"platí pro muže o hmotnosti asi 75 kg, který nesportuje ani se neživí manuální prací. Pokud jste silnější, tak se trochu kroťte. V žádném případě na klíč nešlapejte či dokonce neskákejte.

Po pár kilometrech jízdy zastavte a překontrolujte klíčem dotažení šroubů. Zejména pokud jste je před tím neutahovali "momenťákem".

...

Takže to bysme měli vyřešený problém s momenťákem.

A co se týká drahého vosku. Ve videu pán říká, že se použije obyčejný vosk. Takže klidně stačí obyčejný vosk.

...

Takže jste nás vlastně k ničemu nepotřeboval. Všechno tam máte.

...

Troufnu si říct, že z těch co si kola přehazují sami doma nebude mít momenťák nikdo. No, možná jeden a ten na tyto stránky nechodí *smich*Jo, nadsázka, ale moc jich nebude.

A vosk taky používá minimálně lidí. Buď to máznou/stříknou olejem co mají doma (špatně, ale jim to 20,30...100 let funguje, tak to měnit nebudou...jejich věc) nebo tam nedají nic a v případě, že kolo zůstane přirezlé, tak do toho praští/kopnou a ono vždycky nakonec povolí.

...

A aby bylo mezi námi jasno, nepoužívám momenťák ani vosk, šrouby ani stykové plochy ničím nemažu. Všechno čisté a na sucho, utahuju křížovým klíčem vší silou mých 70 kg. Ale jelikož se žívím manuálně, tak to vyrovná těch chybějících 5 kg ;)

 

asd1
hodnocení

3x

Že to většina lidí i servisů dělá "na prasáka" ještě neznamená že to je OK. Naštěstí šrouby na kolech snesou opravdu hodně, jinak by těch upadlých kol bylo mnohem víc než je. I tak jich je na můj vkus celkem dost..

Neočistit dosedací plochy je prasárna, lepší než dráťák je škrabák (dráty tvrdší nerovnost kopírují, škrabák jí strhne).

Rázový utahovák bez omezení momentu - to když v pneuservisu vidim tak rovnou jdu pryč. Je to jen lenost. Mmch. už jsem potkal na osobáku šrouby ze servisu utažené snad na 400 Nm, musel jsem to povolovat dvoumetrovou trubkou opravdu silou a při povolení to prásko jak když prdne péro - ano v pneuservisu byl líný debil s rázovým utahovákem...

Moment 110 Nm, je síla 11 kg na metrovém rameni = momenťták jde snadno nahradit - klíč se prodlouží a mincířem nebo váhou se působí na rameni. 11 kg na metru, 22 kg na 50 cm atd. Stačí na jednom šroubu si vyzkoušet sílu na klíč a zbytek dělat odhadem.. (utáhnout momenťákem, pak vzít nejlíp "kříž" a zkusit utáhnout kdy se hne, stejnou silou pak vzít ostatní šrouby.. Šrouby se utahoujou křížem a postupně, chce to aspoň ve dvou krocík, tj. např. šroub 1,3,2,4 a znova 1,3,2,4 (opět spousta mechaniků si to zlehčuje a každý šroub bere jen jednou tj. utahovákem to vezme 1,3,2,4 a nazdar.)

Mazat se šrouby nemají, ale to platí pro nový šroub/ matku. Starší je lepší máznout. Mmch. orezlý šroub bude při stejném momentu utažený na menší předpětí než nový (tření v závitu).

Ale i tak bych z toho extra vědu nedělal...

 

hodnocení

2x
avatar jenyk

Aneb, proč to dělat jednoduše, když to jde dělat složitě.

Ale to záleží na vkusu každého soudruha.

 

nbcds
hodnocení

1x
No, já teda jen jednou měnila pichle kolo, ale stačil k tomu zvedák v základní výbavě auta a velký klíč v základní výbavě auta. Povolite i utahnete dupnutim na klíč, když to nepůjde rukou.

 

sollik*
hodnocení

0x

Odpověděl jste si sám. Rady starých "zkušeňáků" se Vám nezdají dost dobré, chcete to mít "echt" podle pokynů výrobce. Pak si tedy kupte vše co je ve videu, momenťák stačí ten od Tony a vosk kupte přímo v Oplu. Bude to to samé jako ve videu, jen na obalu bude GM.

Nacpete do toho 4000,- Kč, momenťák možná ještě někdy použijete i na něco jiného než jen na kola, ale budete mít dobrý pocit, že jste pro to udělal maximum.

Osobně taky rád dělám věci poctivě, ale jdu na to selským rozumem a kde to není potřeba zbytečně peníze vyhazuji.

hodnocení

Ne, to jsem neřekl, že se mi nezdají dost dobré, například vosk jsem koupil podle rady výše a taky. Ale např. jaký typ momenťáku je dobrý nikdo neporadil.

Proto jsem nakonec momenťák vybral podle rad jinde. Místo Tona (kde kvalita prý není zas tak dobrá) jsem vzal Norbar. Celé mě to vyšlo na necelých 6k CZK..

Previte, to jste teda dost přeplatil. Od 8.4. mají v Kauflandu momenťák za 399,90kč. Zde str. 32

Rozsah 28-210Nm, tři ořechy, prodloužení. No to je prostě za hubičku *smich*

 

hodnocení

Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci.. ;)

Ono dnes to Vaše tvrzení dávno neplatí! a na použití 2x ročně stačí onen levnější a ne proffi momenťák!Prostě to zbytečně hrotíte. stčí trhák z auta, obyč.ocelák,zvedák nic víc a láhev oleje a LHM mám v autě vždy ,zbatečně drahý vosk a další pitchoviny,aleje to jen Vaše věc .

Taky by se měl občas dle termínu výrobce, ale někdy i provozovatele momentový klíš kalibrovat... Co kdyby... :)

Ale popravdě, není to špatné dotahovat tak jak se to má...

 

jenda2*
hodnocení

0x

Přibližný moment utažení je kolen 110Nm. V praxi to je právě 1/6 otáčky matice po ručním dotažení. Tedy po ručním přitažení a o jednu plošku matice utáhnout.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]