Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, věděl byste někdo prosím poradit... "V traktoru mám olej m6a a chtěl bych přejít na m6ad. Existuje proplachovací olej, kde ho koupím a jak se to provádí, myslím výměna těchto dvou olejů za použití proplachovacího? Jak se proplachovací olej používá?" Toť otázka mého muže, děkuji za odpovědi a hezký den, Kleris
U traktoru,pokud není úplně nový,ale ten by neměl náplň neaditivovaného oleje,myslím,že stačí nechat olej jen vytéct a vykapat a nalít hned olej AD.Případně pak vyměnit o něco dříve,než by podle normy bylo třeba.Pokud máš dost peněz,tak starý olej za tepla,to znamená,když se motor projede,vypustit,nalít náplň vyplachovacího oleje a motor chvíli nechat běžet při malých otáčkách bez zátěže a vypustit.Nechat zase chvíli odkapat ,nezapomenout zašroubovat a utáhnout zátku a nalít potřebné množství nového oleje.
JABRAKA
doplněno 17.01.10 12:46:Ten AD olej skutečně rozpouští karbon ,ale to by měl zvládnout filtr oleje.U dieselového motoru bych tomu moc velkou váhu nedával.Stačí jen častěji kontrolovat stav oleje,pokud by přespříliš zčernal,tak znovu vyměnit
JB
Nic ve zlém, ale pokud vás něco nutí k rozdávání rad, tak by bylo docela dobré o takovýchto konkrétních věcech mít nějaké základní vědomosti.
Nahradit olej typu "A" olejem "AD" je možné pouze za předpokladu, že olej "A" byl použit v motoru jen k záběhu nebo u nového jen do zhruba 5000 km.Jinak přechod na "AD" oleje z "A" jen po rozebrání a dekarbonizaci motoru.
Jestliže se jedná o traktor s motorem provozovaným již delší dobu na olej "A", tak nadále používat jen tento a v žádném případě "AD"!
Je vidět, že cyril má lepší základní vědomosti. Napsal v podstatě to samé, jen to ještě zabalil.
Nic ve zlém Cyrile,na speciálce o olejích je psáno,že rozdíl mezi olejem A a AD je tak malý,že se už ani proplach nepoužívá.Naopak přechod na AD je možný při zachování pravidla,že se vymění za poloviční dobu,tj.asi za 5tis.km.Potom už normálně.Dělat dekarbonizaci motoru,je prasečina a už se nedělá.Ony spíš škodí fámy než neznalost.Takže zdvižená ruka!Nemá oprávnění.
Všichni kdo nedoporučujou přechod na AD odemne dostávají dobrou páč to motoru vážně uškodí.
Proplachovací olej je taky nanic a kdový jestli ještě exustuje naposledy jsem se sním setkal tak před 10 lety a byl stejně drahej jako motorový olej tak proč ho tam dávat. To na propláchnutí motoru můžu použít normální olej.
Prostě dávejte dál A a motor bude v pohodě.
Kdysi jsem studoval to co zde řešíte. Více méně cituji: přechod z oleje řady A na olej řady AD je možný jen po celkové demontáži a dekarbonisaci motoru. Tečka, není co řešit!
jamaca
No trochu tomu nerozumím. 6 lidí (včetně tebe) říká nepřecházet z A na AD . Jedn tvrdí opak a jeden blábolí proplachovat motor převoďákem (což snad ani nejde považovat za radu) a "Konečně první rozumná odpověď!"? Nechápu.
Z toho si nic nedělej, třeba se to srovná samo.
Pro jistotu malá nípověda: reakce na to, že někdo píše rady aniž by si přečetl předchozí reakce, které jsou ve většině shodné.
Myslím že tady blábolíš ty jestli čteš příspšvky, tak jsem hned nahoře napsal, že ani propláchnutí nepomůže.Utři si monitor ať lépe vidíš!
vo co gou, já na tebe vůbec nereagoval. Pro proplachování byl Jabraka a proplachovat motor převoďákem chce gigi o tobě nepadlo ani slovo a navíc jsem ti dával dobrou. Takže si možná budeš muset otřít monitor TY
Jak uz tu zaznelo, neprechazet, zadny proplach nepomuze - kusy karbonu se muzou odlupovat treba az po roce a dyl, ani mechanicky se to neda poradne vycistit. Znamy takhle zadrel JAWU 500 OHC, vse rozebrano, vycisteno a stejne lozisko kliky ucpal sutr karbonu. A vhodne oleje jdou snad stale sehnat.
Nechápu proč řešíte takovou s odpuštěním kravinu. To se řešilo už před 20 lety a není úniku - nejde to. Nechápu proč u traktoru který jezdil určitě 20 let na olej řady A a přežil to evidentně bez úrazu nutit mu olej AD. Určitě vyjede maximálně 5x za rok s malou fůrkou do vzdálenosti 10 km. Ten olej řady A mu bude určitě stačit.
jamaca
Vše už bylo řečeno, pro zasmání přidám jednu vzpomínku.Oleje AD se začaly zavádět koncem šedesátých let.Jeden kolega si v práci načerpal 10 l kanistr oleje M6 AD a jak bylo tehdy celonárodním zvykem, odnesl si ho domů pro své embéčko.Za týden v práci začal nadávat a říkal, že ten olej nějak jakoby zkrupičkoval, že je takový divný.V diskuzi se všichni shodli na tom,že bolševici shválně zavedli u podniků takový olej, aby ho lidi nekradli, a všichni na ně nadávali, což bývalo takě celonárodním zvykem.Pak někdo donesl do práce tehdejší "SVĚT MOTORŮ" ,kde byl ten nový olej popsán.Kolega si oddechl- ale hned začal zase nadávat na bolševiky, že informovali tak pozdě...
A, oleje to je fakt uz historia, ani nepametam kedy naposledy som sa s tym stretol aleto viem urcite ze sa pouzival pre rychlejsi zabeh motora na cas asi dvoch vymennich lehot. Preplachovaci olej sa pouzival na kratku dobu s nezatazenim motorom az k dosiahnutiu prevadzkovej teploty motora.Zbezne to bolo tak 20 az 30 min. pouzival sa na to olej loziskovy B2. /OL B2/.tento olej po sedimentacii kalu bolo mozne pouzit viac krat.Inac dlhodobo pouzivany olej A, vytvory v miestach kanaloveho vedenia mnozstvo usadenich karbonovych a inych castic ktore rada olejov AD rozpusta a tak moze dojst upchatiu kanaloveho vedenia alebo ich casti. prechod sa preto odporuca pri GO motora kedy sa vykona revizia mazacej sustavy /vycistenie kanalov kluk.hriad,atd/ myslim ze v skratke staci!
Přeečtěte si tohleto,a přestaňte plácat nesmysly!
Karbonové úsadyČasto diskutovaným problémem je vzájemná náhrada "minerálního" oleje a "plné syntetiky". V povědomí motoristů přežívají stále problémy starých škodovek, které v době jejich výroby byly plněny motorovými oleji s malým množstvím detergentů. Při provozování těchto olejů se v motoru vytvářely nánosy karbonových usazenin, které se po použití kvalitnějších olejů, ty se již tehdy objevovaly na trhu, začínaly uvolňovat, ucpávaly olejové filtry a způsobovaly problémy při čerpání a dopravě oleje na mazaná místa v motoru.
U dnešních moderních olejů se s takovým problémem již nesetkáme. I ty opovrhované "minerální" oleje SAE 15W-40 mají dostatek detergentních a dispersantních aditiv a motory jsou po jejich používání stejně čisté, jako při používání "plné syntetiky", tedy pokud oleje mají stejnou nebo podobnou výkonovou specifikaci. Určitě už neplatí strašák, který je v internetových diskusích velmi frekventovaný, totiž že vyjetý "minerální" olej není možné nahradit "polosyntetikou" a už vůbec ne "plnou syntetikou", protože se rozpustí karbon a zadře se motor. Znovu je třeba zopakovat, všechny dnešní moderní oleje jsou natolik kvalitní, že je možná náhrada čehokoliv čímkoliv a kdykoliv. Tedy krátce, možné je všechno. Samozřejmě, že i zde platí některé výjimky, i dnes ještě potkáme na silnicích a v autoservisech dvacet i více let staré škodovky a žigulíky. Tam je potom na místě určitá opatrnost.
První náplň a záběh motoru
Problematika prvních náplní byla předmětem samostatného dílu Mazivářských mýtů. V souvislosti s tvorbou karbonu jsem však v internetových diskusích narazil i na velmi podporovaný názor uvedený na začátku článku týkající se "kladných úsad". Nevím, jak se liší kladné a záporné úsady, vím ale, že motor má být čistý a jakákoliv nečistota je na závadu. Příčina používání "minerálních" olejů SAE 15W-40 jako prvních náplní do některých automobilů je v ceně olejů, tyto oleje jsou levné. Určitě není cílem tvorba jakýchkoliv "kladných úsad". Moderní oleje ani nedávají šanci, aby se jakékoliv úsady při správném používání oleje vytvořily.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na téma: Mazací schopnosti motorového oleje
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.