Nejste přihlášen/a.
Co říkáte na tento článek?
Asi si všichni pořídíne ferrari a někdo nám to zaplatí - chi chi chi.
Ale no tak...takhle..
Některým majitelům méně výkonných aut (když to vezmou doslova) z toho možná praskne cévka..Ale část pravdy v tom je.
Měl jsem nejdříve Š105 (motor 34kW), potom Chevrolet Aveo (motor 53kW), služební Škodu Fabia (53kW) a nyní Peugeot 3008 (96kW).
Ano, s každým tím autem se dá jezdit bezpečně i nebezpečně..a záleží především na řidiči...o tom není pochyb.
Nicméně s Chevroletem Aveo jsem zažil dvě situace (tedy ty mám vryté do paměti), kde motor 53kW byl opravdu katastrofálně málo výkonný. Silnice za Salzburgem, která stoupá k Taurenskému tunelu..(auto bylo obsazené 3 dospěláky, jedním dítětem a naložený kufr)..130km/h...silnice začala stoupat..5 rychlostní stupeň nestačil..rychlost klesla na cca 100-90km/h..řadím za 4...ujedu dalších pár set metrů...a 4 nestačí...řadím 3 a jedupo dálnici rychlostí cca 60-70km/h protože to prostě víc nejde..a to opravdu není o co stát.
Druhá situace se stejným autem..a stejně naloženým..U čerpací stanice vedle dálnice natankuji..a vjíždím přes nájezd na dálnici..nájezd je do kopce, sama dálnice dále ovšem také. rychlostí max.60km/h jsem jel snad 2km, protože ani s plynem na podlaze to nešlo na kratším úseku zrychlit alespoň na 90km/h.
Jsou prostě situace, kdy takto naložené auto (s tímto slabším motorem) potřebuje rozjezdovou dráhu jako Boing 787.
A to nemluvím o situacích na dálnici, kdy v dlouhém táhlém kopci dojedete kamion (který jede něco mezi 90-100km/h..a musíte za ním zpomalit, protože za Vámi v levém pruhu jede rychlejší (a silnější) vůz, který musíte nechat předjet..A znovu se potom z těch 90-100/km/h rozjet do toho táhlého kopce na 120-130km/h (a ještě si hlídat ty rychlejší auta zleva), to je opravdu očistec.
Nyní s Peugeotem (a motorem téměř 2x silnějším) jsem u Bologni zařadil 6...a vyřadil po 350km na Brenneru, když jsem bral u pumpy naftu. To je opravdu velký rozdíl, co si budeme povídat.
Takže neberte ten článek zcela doslova..ale..já vím o čem je řeč.
Martine, kde jezdí kamiony 90 až 100 km/h na dálnici? V Čechách resp. EU to nikdo riskovat nebude, obvzlášť v dnešní době elektronických karet řidiče si to rozumný profesionál nedovolí. V Rusku se to stát může..
90-100km/h (tachometrových) jezdí kamiony skoro všude.. a když za nimi s autem co má motor 40-60kW musíte zpomalit..a jde o táhlejší kopec (kamion tuto rychlost udrží většinou i do toho táhlého kopce), tak jste na frekventovanější dálnici "v kýblu"..
A ještě bych přidal jednu příhodu..Z Itálie jsem vyjížděl z kempu s oním 53kW autem a zároveň se mnou vyjížděl odtud angličan s nějakým Jeepem a za ním táhl jachtu na podvalníku (ne, nebyla to loďka 5m dlouhá, ale opravdu slušně velká jachtička)..a po těch 350km (většinou do kopce) jsme na celnici mezi Itálií a Rakouskem stáli vedle sebe..On tam asi motor 53kW neměl
Je nechápu v čem jsi měl k tomu Taurenskému tunelu tunelu problém? No tak Ti to Aveo nejelo víc než šedesátkou. Kvůli tomu bych si opravdu Bugatku Veyrona nekupoval. Předpokládám že tam měli "pomalý pruh", tak bych se v tom pomalém pruhu držel a to je tak asi všechno. Spěchej pomalu.
cyklopoutnik: Píšete hlouposti...Já nemluvím o rozdílu 40kW vs.1000kW. Jsou ale prostě situace, kdy (byť krátkodobě) ten výkon motoru či rychlost prostě je potřeba a když je nemáte, tak se i přes velmi opatrnou jízdu můžete dostat do problémů. Komfort jízdy se silnějším motorem je pak samozřejmě další věc (a stále mluvím o jízdě s dodržováním dopravních předpisů).
Konkrétní situace? Předjížídte kamion...předjížděcí manévr jste zahájil kdy jste měl..proti nic nejelo..měl jste i rychlost větší než kamion...silnice začne mírně klesat a kamion zrychluje, proti Vám jede auto v protisměru a Vy musíte manévr dokončit, tedy předjet kamion (protože v tu chvíli zabrzdit a vracet se zpět za kamion je velmi často nereálné a také nebezpečné), ale k tomu byste potřeboval větší výkon motoru, protože 40 nebo 50kW Vám tu chvíli potřebnou rychlost resp.výkon prostě nedá..a problém je na světě.
Ne..za 30 let co mám ŘP jsem ještě nikdy neboural a mám najeto již pár km..
Zajímavé že v těchhle situacích vidívám spíš nevyježděné řidiče v silných autech.Pak mají snahu se někam vmáčknout a obvykle ohrožují slušně jedoucí řidiče ve slabších autech . A nejhorší jsou někteří řidiči SUV
Kolik toho máte prosím najeto..a s jakým autem?
P.S: Mám v oblibě lidi, kteří na popisovaném místě a u popisované situace nejsou, ale závěr mají totov hned.
@martincakl, ačkoliv souhlasím s tím, že někdy mohou kvůli chybějícímu výkonu vznikat nebezpečné situace, tohle je doopravdy chyba řidiče, ne auta. Správný řidič musí odhadnout, kde si může dovolit předjet. A nějak si neumím představit situaci, kdy "silnice začne mírně klesat" a "40 nebo 50kW Vám tu chvíli potřebnou rychlost resp.výkon prostě nedá". To se bavíme o nějaké x-tunové dodávce?
@cyklopoutnik, konkrétní příklad nebezpečné situace asi nikdo nenapíše, protože vlastně všechno jde něčím vyvrátit, ale já osobně vidím nebezpečnost pomalé jízdy po dálnici v tom, že ačkoliv jedu v "pomalém pruhu", jsem při 60 km/h, případně ještě méně, brzdou provozu, protože tak pomalu nejede ani (rozumně) přetížený kamion. Tím roste riziko kolize, nebezpečného předjíždění ostatních... Jistě, že to není přímo nebezpečí, ale asi si rozumíme, kam tím mířím.
Sama mám zkušenost, kdy 44 kW motoru 1.1 nestačilo k vyjetí prudkého kopce na vyšší rychlostní stupeň než jedničku. To sice nebylo na dálnici, ale ani tak bych si to nepotřebovala zopakovat.
daniela: Ne..bavíme se o jistém koncernovém modelu auta..s tříválcem a výkonem 53kW..tam když kolem 70-80km šlápnete na plyn, tak se neděje nic...prostě nic. Ale ano, připouštím chybu řidiče (ta je ovšem vlastně ale u všech nehod), jenže s motorem o 30kW výkonnějším, by se z té situace šlo bez větších problémů a komplikací dostat. Kdyby se podařilo zcela eliminovat všechny chybu všech řidičů, tak nepotřebujeme v autech ani jeden asistenční systém, v podstatě ani pásy..a v jistém smyslu ani brzdy. Samozřejmě, to už značně přeháním, ale výkon se prostě v jistých momentech hodí.
Za +-30 let mám najeto kolem 1 mil.km ,počínaje trabantem přes nejrůznější dodávky ,něco i na motorkách. Nemyslím si že bych byl brzda provozu a dle mých zkušeností kritizujou ti co v těchhle slabších autech pořádně neseděli a mají pocitže jsou určená jen pro to aby je "značkovější" auta předjížděly aniž vůbec tuší CO předjíždí. Pak se stane že řidič AUDI MUSÍ předjet i když nemá dost prostoru..Proč bych měl na okresce kde je povolených 90 pouštět někoho kdo mě chce předjet jen proto že mám podle něj slabší auto i když jedu tacho 120? Že pak nestihne předjíždění dokončit protože se v protisměru objeví další takový inteligentní řidič přece není můj problém...Tohle se pravidelně na jednom úseku zase stává mně
Na stejné 50 trase po okreskách kterou jezdím denně mám s 40 kW feldou o 10 minut lepší čas než švagr s mercedesem 160 kW... takže to opravdu není jen o výkonu
Jinak s HTP jsem najezdil něco kolem 30 tisíc a chce to 1. udržovat motor v dobrém stavu - svíčky ,olej,filtry taky něco udělají..ale hlavně řadit. Klidně 2 kvalty dolů... Párkrát sena mě někdo lepil - fajn pustil jsem ho , ale pak se někteří divili že nemají šanci mi ujet ...
Zase jeden..všude byl, všechno zná...a ačkoliv jsem chybu připustil (jen jsem dodal, že bych se se silnějším motorem z dané situace daleko snáze dostal), Vy máte vždy pravdu.
OK. Tak máte zcela úplnou a neoodiskutovatelnou pravdu a auta se slabším (a ještě slabším motorem) nejsou a nikdy nebudou žádný problém. A pod to se podepisuji. A přísahám, že už si nikdy ani v nejmenším netroufnu to zpochybňovat.
A můžete mne jít nahlásit na nejbližší služebnu VB..totiž co to kecám..PČR.
P.S: to špatně zrychlující (resp. prakticky nezrychlující auto) nebyl Chevrolet, ale auto jiné značky.
P.P.S.: v dané situaci jsem si opravdu a vážně myslel, že je porouchaný motor, že to musí být nějaká závada. Ano, byla to "vlastnost" onoho motoru a MĚL jsem si to uvědomit dřív...Do podobné situace jsem se již později NIKDY nedostal, protože jsem zjistil, že to je opravdu u daného motoru "normální"...to jen na mou omluvu..Tím spíše bych si ale auto s touto motorizací osobně nikdy nekoupil (nebylo to mé auto).
Pane Cakl, no tak se už nehádejme. Chybu jste uznal, tak OK.
Tady ale diskutujeme k článku nějakého doktora práv, který by nejraději zakázal všechna nevýkonná auta proto aby pana doktora nebrzdila když on jede někam se svým výkonným šestiválcem.
Nikdo netvrdí že čím míň výkonu tím líp. Naopak nemusí vždy platit čím víc výkonu tím líp... navíc ne u každého auta je poznat motorizace zvenku a mám zkušenosti převážně s dodávkama že i když jedu předpisově, hodně řidičů se cpe přede mě a pak mi zajedou do mezery kterou si nechávám pro bezpečné dobrždění...obvykle v úsecích kde by normální řidič nepředjížděl. On takový 3litrový turbodiesel umí zrychlit docela slušně
cyklopoutnik: Tak to pan doktor samozřejmě pravdu nemá. Jen prostě ta "pravda" nemusí být nutně na jedné či druhé straně, ale může být "někde uprostřed". Samozřejmě to není JEN o síle motoru, ale řidič hraje vždy hlavní úlohu. Před 14 dny jsem musel jet asi 10km za nějakým řidičem, který udržoval konstantní rychlost cca 55-60km/h i mimo obec..a protože tam byla všude plná čára, nedalo se předjet. Že by zajel někam v obci na kraj a nechal předjet auta za sebou? Ani omylem...
Myslím, že JUDr. Beran by se měl věnovat věcem, kterým dobře(?) rozumí, tj. právnickým otázkám mj. v provozu na PK a zbytečně nerozvíjet své pochybné teorie, týkající se jiného oboru.
Jak už tu několikrát padlo, není to o nevýkonných autech, ale hlavně o jejich řidičích a především o souladu myšlení řidiče s výkonem jeho auta. JUDr. Beran v článku v rozporu se svým vzděláním uvádí situace, které v rámci Pravidel provozu na PK (z. č. 361/2000Sb.) minimálně zavání přestupkovým jednáním a lze je reálně řešit tak, aby k takovému jednání nedošlo. Já jsem se například x-krát setkal s tím, že řidič výkonného vozu se doslova "lancal" po komunikaci. Avšak v okamžiku, kdy mě to přestalo bavit a nasadil jsem se svým "nevýkonným" autem ve vhodný okamžik k bezpečnému předjetí, dotyčný mi začal náhlým zrychlováním v předjetí bránit a vytvářel tak pro oba nebezpečnou situaci. Nemyslím si, že by vina byla ve mně a mém málo výkonném auta, ale byla především v ješitnosti řidiče výkonného auta a jeho neschopnosti vyrovnat se se skutečností, že přestože jede pomalu, "dovolí" si ho předjet nějaký nýmand v obyčejném "malém" autě. A podobných příkladů bych mohl uvést mnoho.
Předpokládám, že se jedná o (nepovedenou) parodii na glosy, které psával třeba Ivan Mládek neviditelnypes.lidovky.cz/...
Je vidět, že p. Beran jen plácá, ale v podle něho "nevýkonném autě" nikdy nejel a jen se snaží zviditelnit hloupým článkem.
Jediné s čím lze souhlasit je ono připojování na dálnici a také ne všude. Tam kde je připojovací pruh dostatečně dlouhý není nejmenší problém, potíž nastává typicky na připojení k průtahu městy, tam jsou připojováky krátké a málokdo dodržuje předepsanou max. rychlost.
Jezdím poslední dobou hodně ženiným Peugeotkem 107 s tříválcovým litrem a věřte, že tohle lehké autíčko na semaforu natrhne pr... kdejakému rádoby sporťáku. Stačí jen chtít. A taky notně sešlápnout plynový pedál
Autor částešně pravdu má, ale je to asi jako by napsal, že na chodníku jsou nebezpečné malé děti a pomalí důchodci, co se nám pletou pod nohy. Taková auta prostě jsou a budou, s tím nic nenaděláme, ale hlavním nebezpečím nejsou samotná auta, ale lidská hloupost a bezohlednost. A to na obou stranách, tedy ve smyslu jak na straně "závodníků", tak na straně "šneků".
Osobně mám těžší nohu na plynu, ale u nájezdu prostě očekávám, že ne každý akceleruje z 90 na 130 během pár metrů a zařadí se, a to nejen kvůli slabému autu, ale i proto, že si prostě netroufá. Takže u nájezdu nejenže uberu, ale i když se to prý nemá, tak pokud za mnou nikdo není, přejedu do levého pruhu, ať má dotyčný na připojení pohodu.
Kdybych měl něco vytknout části řidičů pomaých aut, tak je to to, že na dvouproudé dálnici se mnozí chovají tak, že sami jedou 90 km/h, dojedou kamion, co jede 80 km/h a přesto, že je v levém pruhu předjíždějí auta, co jedou 130 km/h, tak aby sami nemuseli o 10 km/h ubrat, bezohledně se vysunou těm rychlým před čumák a ti musejí zpomalit o 40 km/h. Takto opravdu vznikají nebezpečné situace. Na jejich částečnou obhajobu musím říct, že trošku jejich zlobu, ukřivděnost a bezohlednost chápu, protože auta v levém pruhu často lítají 150..160 km/h a řidič pomalého auta se tak prakticky nemá šanci vysunout nikdy. Prostě v levém se často jezdí 150, v pravém 80 a pruh pro 100 km/h chybí. To ho samozřejmě neomlouvá, ale on to tak zřejmě cítí.
Koní není nikdy dost.
Mám malou 57kw pracovní dodávku a prakticky nepředjíždím, protože to bezpečně nelze.U nás je to samá zatáčka, kopec. Je to bohužel daň, že jsem chtěl jednoduchý motor na LPG. Zrychlení to má psáno 0-100km/h 18,9 s. Kolik to má na LPG netuším, ale lepší to nebude.
Měl jsem i Renault Trafic 1.9D 44kw, kde zrychlení 0-100km/h nebylo ani nikde uváděno, protože tolik trpělivosti nikdo při měření neměl. Reálně bych to viděl tak 25-30s.
Hlavní problém je ale nevyježděný řidič či magor, který neodhadne zrychlení svého vozu a pak to tlačí i očima. Takových jsem viděl tisíce.Chtějí se srovnávat a jezdit, jako s mnohem silnějším vozem. Co já zažil už krizovek, kdy třeba Fábie "předjížděla" kamión ve stoupání a HTP už odmítalo zrychlovat. Není skoro den, abych něco podobného neviděl.
Pokud by na trhu byla malá a málo poruchová dodávka s atmo benzínovým motorem 2-3l, tak jdu ihned do ní.Ideálně 4-6 válec. Bohužel není a asi nikdy už ani nebude.
Taky si myslím, že to JUDr Beran tentokrát nevystihl. Ano, nevýkonné auto může být nebezpečné, ale jedině v kombinaci s šoférem, který přecení schopnost auta akcelerovat.
Sám jsem svou řidičskou kariéru začínal s takovými ,,trhači asfaltu´´ jako byly Š100, Š1203 a taky třeba Trabant. Prostě jsem si jel své a necpal jsem se do předjíždění, když nebyl dostatečný rozhled. Nemyslím, že jsem byl pro kohokoliv nebezpečný.
I s papírově slabším autem se dá docela dobře jezdit jen to musí být ŘIDIČ a ne jen ŠLAPAČ PLYNU . I výše zmiňovaný trabant umí dát zabrat silnějším a novějším autům pokud řidič ví kde má hranice, zvlášť v technických úsecích, na sněhu a podobně ...
Trabanty byly použitelné do 90 km/h na předjíždění a myslím tím dvouválce (u čtyřválců nevím), potom už to nemělo sílu a nebezpečně se v zatáčkách nakláněl, nehledě ještě na spotřebu. Na dnešní dobu na silnici jen z nostalgie či srazy "veteránů". Ještě jsem zapomněl na bezpečnost při střetu s jiným vozidlem ( crash test ) s vozem dnešní koncepce..
Ale to pouze ve městě a řidič druhého auta musí být úplné nemehlo.Mimo obec se stává brzdou provozu i kdyby tam seděl trénovaný závodník. U trabanta udávali raději zrychlení 0-80km/h, protože dál se už o zrychlení ani nedalo mluvit. I tak je někde uváděn údaj 0-100km/h 41,4s.
Je pravda, že když jsem uháněl s trabantem 80km/h, tak jsem si připadal, že jsem nejrychlejší na silnici. Teda než mě dojelo auto prní auto...
Ano i slabé auto může být na silnici "rychlé" ovšem jenom do chvíle než se dosáhne nějaké větší rychlosti, přijde stoupání a nebo v něm není jenom řidič. Pak už nepomůže ani, kdyby ho řídil závodník... Takže jo tak do 60km/h na rovince klidně nějaký atmo 3 válec jenom s řidičem tomu 3l ujede, ale jakmile přijde stoupání, pojede se rychleji a nebo bude více naložený tak bude totálně v háji a bude nebezpečné s ním najíždět i na dálnici obzvlášť do kopce...
Poslední dvě pokuty za rychlou jízdu jsem dostal za jízdu služebními auty. Ty dvoulitrové oktávky prostě nechtějí jezdit pomalu. Se svýmu vozy, ať minulý Passat 1.6 s dlouhou převodovkou původně z 1.8, nebo ze stávajícího Picassa 1.6 s dlouhou převodovkou 1.6, nebo s malým Polem od přítelkyně jsem neměl problém. Je fakt, že s těmito auty na dálnici těch 160 - 190 neudělám, ale tak nějak mi to nevadí - alespoň to nesvádí. A předjíždět někoho jen prosto abych ukázal že si to mohu dovolit a za kilometr dál odbočit mimo, to opravdu nemusím.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.