Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vjíždění na kruhový objezd

Od: monika* odpovědí: 35 změna:

Dobrý den, prosím o radu/názor v případě vjíždění na kruhový objezd, kde připojovací pruh je ale zároveň průběžný pro sjezd z kruhového objezdu. Při vjíždění na kruhový objezd je značka "dej přednost v jízdě". Dávám v tomto případě blinkr, když chci na kruhový objezd vjet? Já tvrdím, že ne. Manžel tvrdí, že ano, protože vozidla za mnou si můžou myslet pokud nedám blinkr, že z tohoto pruhu chci rovnou sjet. Já se zase držím toho, že při vjíždění na kruhový objezd blinkr nedávám, zastavím, dám vozidlu, které z kruháče sjíždí přednost a najedu na kruháč. Kdo má pravdu? Děkuji.


doplněno 20.10.18 20:56:

Ještě přikládám náhled kruháče. Já jsem přijížděla viz červená šipka a zůstala stát viz červený "čtverec". Dávala jsem přednost zelenému vozidlu na kruháči.


Vjíždění na kruhový objezd

 

 

35 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x

1. Podstatné je, zda je to jako kruháč označené. Pokud ne, kruháč to není. A i kdyby byl, platí pořád pravidla pro jízdu v jízdních pruzích.

2. Zastavení je chyba. Pro plynulost provozu musíš jet a řadit se podle potřeby, ne zastavit.

3. Při změně jízdního ruhu musíš dávat znamení o změně směru jízdy. Takže tvůj manžel má nejspíše pravdu.


doplněno 20.10.18 22:20:

@honzas1: A tím přestávají pravidla pro jízdu v pruzích platit*sok*

@rumicek: Ano, je to kruháč, na google Street Wiev je to jasné. Ovšem to pořád na mém stanovisku nic nemění.

jo jenže asi jsi zapoměl trošku na to že tady se připojuje i sjíždí zároven.

Je to kruháč

Tak jsem to nemyslel.ale porad nechapu proc by se tam nemelo zastavit. Pokud to situace vyzaduje a musim dat prednost autum na kruhaci,.tak se prece nebudu cpat nasilim. Ne vzdy tam jedou dve auta. Navic je ten usek pomerne kratky a navic jde spatne videt pres svodidla. Uprimne nesnasim lidi kteri praktikuji tuto teorii protoze ve vysledku pak kdyz jim skonci pruh zacnou vytlacovat auta v prubeznem pruhu... To je prednost?

 

myska*
hodnocení

4x

Projela jsem si to na googlemapách na streetview a moje odpověď je tato:

1. Vjíždíte do svého pruhu (bez blinkru), a i když je tam značka dej přednost v jízdě, tak se nezastavuje. Je to to samé jako připojovací pruh na dálnici. Tam se také občas mění připojovák rovnou v odpojovák a auta se tam musí prostřídat a vyměnit. Chce to jen co nejdřív srovnat rychlost s auty na kruháku.

2. Pokud hned vyjedete (=zůstanete v tom samém pruhu), tak bych hned po začátku přerušované čáry na kruháku začala blikat doprava - auta budou vědět, že hned vyjíždím (také se ze zákona bliká při opouštění kruháku).

3. Pokud chci vyjet na jiném výjezdu = měním jízdní pruh, tak blikám doleva.

monika*
hodnocení

Děkuji za odpověď. Máte pravdu, zhodnotila jsem situaci a poučila se. I když pro některé jsem asi úplný pitomec, pro příště už budu vědět.

 

hodnocení

3x

musíš dát blinkr protože měníš jízdní pruhy... o to jestli vjíždíš na kruhák nebo ne ani tak moc nejde. navíc si to vem z pohledu auta za tebou.. třeba chce vyjet první výjezdem a ty najednou před ním zastavíš a on neví co se děje... kdežto při použiti blinkru mu bude jasné že dáváš přednost autu jedoucí po kruháči.. mimochodem takové kruhaky nemám moc rád.. někdy mam pocit že to křížení aut nemusí dobře dopadnout.. ne každý jako ty je ochoten zastavit..

 

hodnocení

2x
avatar mikihans
Tohle je kruhový objezd? No nevím. V každém případě blinkr dáváte pokud měníte jízdní pruh. A zůstat stát v připojovacím pruhu, pokud se můžete zařadit mezi jedoucí auta, není vůbec rozumný nápad.
monika*
hodnocení

Ano je to kruháč, vystřihla jsem jen inkriminovanou část. Přikládám celý obrázek... Každopádně děkuji za odpověd.

Vjíždění na kruhový objezd #2

 

asd1
hodnocení

2x

Platí jízda v pruzích.

asd1 - potom je značka Dejpřednost i Kruhovýobjezd zbytečná . Možná jediný význam Kruhovéhoobjezdu je v tom, že se blikat vpravo má i při výjezdu bez kroužení. Jinak se nic nemění. Jen se mate přednost při odbočování z průběžného ..

asd1

jj. Podobně na tom je připojovací pruh na dálnici, taky tam je značka dej přednost a vlastně jde o jízdu v pruzích... Zádrhel je asi jen v tom, když nějaký exot jede v odstavném pruhu a pokračuje rovnou do připojovacího - jeden najíždí, pitomec z odstavného ho sejme (tohle fakt čeká málokdo), ale najíždějící je viník protože mu nedal přednost... To samé platí na tom kruháči...

asd má pravdu, jízda v pruzích. Je třeba si uvědomit, že předpis platí za každého počasí, třeba i když je 10 cm sněhu. Čáry nejsou vidět, takže nikdo nepozná, že tam je pruh namalovaný pod sněhm. Proto dej přednost atd...

 

hodnocení

1x

No, pokud Streetview a Mapy.cz nelhou, pak je ta křižovatka opravdu poněkud razovitě značena. Toho velkého okruhového kola se dotýkají průpletové úseky jejichž připojovací části jsou značeny Dejpředností a Kruhoobjezdovostí, ale na tom velkém kole žádné svislé značení není. Čili ten, kdo jede po tom kole může na svou přednost před zprava jedoucími soudit jen z toho, že to vpravo je připojovací-odpojovací pruh - a k tomu musí dobře vidět vodorovné značení (aby rozeznal, že to čárkování vlevo je jiné, než to vpravo (i v zimě)). Jak je to s předností při odbočování - při vjíždění do odbočovacího pruhu - tam si asi zúčastnění střihnou. Ten, kdo jede po připojovacoodpojovacím pruhu jel kolem značky Dejpřednost a tedy by měl někomu dávat přednost. Možná tomu, co se mu cpe do jeho pruhu, protože chce odbočit. Ale ten o své přednosti neví, neb poslední značka, kolem které jel, byla Dejpřednost a přejíždí z pruhu do pruhu a tedy by měl dávat přednost tomu, kdo v pruhu už jede ..

 

hodnocení

1x

Dobrý den, nevím, kde vzali autoři zákona 361/2000 Sb. v dnešní době pojem "kruhový objezd", ty byly zrušeny již před mnoha desítkami let, ale budiž. Ve skutečnosti je to okružní křižovatka typu VELKÁ (MALÉ jistě znáte, jsou, bohužel, někdy zcela nevhodně navržené, ledaskde), solidně navržená s průpletovými úseky (jen ten mezi Porubou a Polankou je dost krátký a málo přehledný), ta je z podstaty věci dělaná na to, aby se na ní nezastavovalo. Záměr změny jízdního pruhu se dělá použitím směrových světel, ale to vyplývá z obecné úpravy. Vjíždím-li a vyjíždím hned - tedy jízdní pruh neměním, směrová světla nepoužiji, proč. Jde o to jezdit tam nějakou solidní rychlostí, srovnat rychlost jízdy s ostatními, a změnit pruh, je-li potřeba - přitom dávat znamení o změně směru jízdy, a to včas a předem dát na vědomí ostatním, co zamýšlíte. Od toho je ten průplet - od slova proplétat se - je to od solidnosti každého jednoho řidiče. Zastavit je v zásadě špatně.


doplněno 23.10.18 21:17:

Milane, pojem kruhový objezd ČSN 73 6110, pokud vím, nezná, projektují se křižovatky, a toto křižovatka je (VELKÁ OKRUŽNÍ dvoupruhová s průpletovými úseky), nikdo nic neobjíždí, křižující se dopravní proudy jsou řešeny bez křižných bodů, tedy v tomto případě průplety. Ten pojem zná pouze 361/2000 Sb. Nebo zas nemám pravdu?

ra252, to není připojovací ani odbočovací pruh, to je průpletový úsek. Ale možná se to dá chápat tak, jak jste uvedl. A já jsem tam to dopravní značení nedal. Zastavit není pochopitelně zakázané, někdy ale to bez zastavení ani nelze (je-li třeba průplet krátký a intenzita dopravy vysoká), ale může to být i nebezpečné. VELKÉ OK s průplety jsou dělány tak, aby se na nich zastavovat pokud možno nemuselo - zrovna třeba tato dálniční - v podstatě ani jako OK být značena možná nemusela.

proč se domníváte "nevím, kde vzali autoři zákona 361/2000 Sb. v dnešní době pojem "kruhový objezd", ty byly zrušeny již před mnoha desítkami let, ale budiž."

Zastavit je sice nepraktické, ale není to zakázané a pochybným značením je tak trochu vynucované podsouváním myšlenky, že ten, kdo přijel (a jede) připojovacím-odbočovacím pruhem má dávat komusi přednost. Ten kdosi nemůže být nikdo jiný, než ten "na okruhu" - tedy v průběžném pruhu.

Nenapsal jsem, že nemáte pravdu, jen jsem chtěl vědět zdůvodnění, ze které Vám děkuji.

Pro 99,99% lidstva je důležitý pojek kruhový objezd, páč je uveden ve Vámi citovaném zákonu. Již nikdo určitě nezkoumá, zdali je uveden pojem kruhák v ČSN.

 

 

majsterjoe*
hodnocení

0x

A nějaká přesná poloha na mapách by byla?

Při vjíždění na kruháč znamení nedávám, nepřejíždím-li z jednoho jízdního pruhu do druhého. Tak zní i zákon.

Pokud měním jízdní pruh tak směrovku dávám.

Tady je mapa Google

 

hodnocení

0x
avatar ernie

Ty i manžel jste oba, z hlediska řízení vozidla, divní. První pitomost je tam zastavit. A blinkr musíte dávat jak na prvním výjezdu na Bohumín, tak i při změně pruhu při nájezdu na kruháč směr výjezdy Opava a D1 Brno. Moje nervy s váma denně.

monika*
hodnocení

Děkuji za odpověď. Nevím jestli jsme divní... Rodiče mě vždy učili, že pokud neznám odpověď, mám se zeptat. A Bohužel jsem si všimla, že vždy se najde někdo, kdo vás zhodnotí jako naprosté tupce, divnolidi atd... Stačila odpověď bez sakrazmu. Mějte hezký večer :)

007cz

Monika nic si z toho nedělej on se vždy nejaky blb najde

Dobře, takhle jsem to nemyslel. Já jen, že tu odpověď znát máte, protože máte na ty otázky certifikát. Ju? Jezdím tamtudy denně a musím za některé ostatní i přemejšlet, abychom se nenabourali...

 

hodnocení

0x
avatar ferax

Při vjíždění na kruhový objezd nedáváme blinkr, při vyjíždění ano.

A kdyby tam objezd nebyl, někoho by napadlo blikat doprava, pojede-li připojovacím pruhem?

ra252® - Kdyby tam kruhák nebyl, tak tu nebude ta otázka. Přečti si zadání.

A on tam je kruhák? Teda krom přítomnosti několika značek na to téma ..

 

susruj
hodnocení

0x

Já bych rozhodně blikala, jinak auta na kruháku nepochopí, že tam chcete najet, a nepustí vás. Krom toho ten přípojný pruh je podle mě už kruhák jako takový - začíná značkou kruhový objezd a ta je už dávno za vámi, takže v tu chvíli už na něm jste a jen měníte pruhy. Kdyby bylo na kruháku hustě aut a nikdo mě nepustil, tak bych samozřejmě zastavila a čekala, až se vejdu, co jiného taky?

 

uvarabet
hodnocení

0x

Tohle je vyjádření PČR - KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ moravskoslezského KRAJE

Více informací na frodogalery.cz/...

Předmětná okružní křižovatka (další okružní křižovatka je na MÚK D 1 x ul. Místecká (prodloužená) x ul. Slovenská) je součástí mimoúrovňového křížení dálnice D 1 a silnice č. I/11 ul. Rudná v Ostravě. Jedná se o velkou pětiramennou okružní křižovatku se dvěma průběžnými jízdními pruhy na okružním pásu. Mezi každou vjezdovou a výjezdovou větví předmětné křižovatky je vložena další spojovací větev, která je součásti okružní křižovatky a slouží k plynulému připojení a odbočení mezi sousedními větvemi křižovatky. Tato větev (jízdní pruh) je oddělena od okružního jízdního pásu vodorovným dopravním značením č. V 2b "Podélná čára přerušovaná", která slouží k oddělení jízdních pruhů v prostoru křižovatky.
Z hlediska zákona o silničním provozu se jedná o jízdu křižovatkou dle § 22 odst.5 ajízdu v jízdních pruzích dle § 12 odst. 5 výše uvedeného zákona.
V § 22 odst. 5 zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu je uvedeno, že řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd"společně se značkou "Dej přednost v jízdě !"nebo "Kruhový objezd"společně se značkou "Stůj dej přednost v jízdě"musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovaném útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
V § 12 odst. 5 zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu je uvedeno, že přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí, přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.
Po provedené analýze dopravní situace a ustanovení zákona o silničním provozu je možné konstatovat, že rozhodujícím kritériem při určení, který z řidičů "má přednost v jízdě"je vzájemná poloha vozidel v celkové dopravní situaci tj. zda se vozidlo nachází v příslušném průběžném jízdním pruhu na okružním jízdním pásu nebo na jízdním pruhu spojovací větve nebo zda vjíždí z vjezdové větve přímo na okružní jízdní pás. (Pomocným vodítkem je vodorovné dopravní značení. Vodorovné dopravní značení č. V 2b "Podélná čára přerušovaná", smí řidič přejíždět při dodržení příslušných ustanovení vyplývajících z obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích dle § 18 písm. b) vyhl. č. 30/2001 Sb., v platném znění.).
Ze vzájemné polohy vozidel je možné usuzovat, že řidič vozidla nacházející se na jízdním pruhu okružního pásu a přejíždí na spojovací větev (mění jízdní pruh) nesmí ohrozit a omezit řidiče vozidla jedoucího po spojovací větvi v souladu s § 12 odst. 5 zákona o silničním provozu (obě vozidla se nacházejí v jízdních pruzích, které jsou odděleny podélnou čárou přerušovanou). Naopak, jestliže vozidlo vjíždí z vjezdového ramene křižovatky na okružní pás, musí dát řidič tohoto vozidla přednost v jízdě řidiči vozidla, které se nachází na okružním jízdním pásu. Možných variant může vzniknout několik. Jedná se vlastně o tzv. průpletový úsek.
Kolizní situace vznikají na tzv. krátkém průpletu, kde je málo prostoru pro vzájemné zařazování vozidel do jízdních pruhů. Na tuto situaci byl upozorněn majetkový správce této pozemní komunikace a také v dané věci proběhlo jednání s návrhem změny organizace dopravy (snížení dovolené rychlosti na okružním pásu a úprava vodorovného dopravního značení). V současné době bude v rámci opravy "svinovských mostů"(most na sil. č. II/479 v Ostravě Svinově) předmětná křižovatka součástí objízdné trasy a proto zde bude organizace dopravy upravena přechodným dopravním značením (zamezení užití krátkých průpletů).

 

ridic
hodnocení

0x

Sice neodpovídám na konkrétní kruhový objezd, protože odpovědí je již dost, ale chtěl bych se zmínit o jiném kruhovém objezdu, který je u ná raritou, vlastně těch rarit je u nás víc.

Včera večer v TV (nejsem si jistý, který to byl kanál) jsem při přepínání natrefil na pořad, kde byly zrovna rady řidičům, jak se na kruhovém objezdu chovat.

Jena rarita, kterou ukazovali je kruhový objezd v Havířově, kde je vjezd i výjezd řízený semafory - tady je jasné, že se řidič musí řídit barvou na semaforu.

Další rarita, která mě dost překvapila, je kruhový objezd, kde je jen značka "Kruhový objezd", ale není doplněna značkou "Dej přednost v jízdě" nebo "Stop, ..." (prý je takových kruhových objezdů u nás několik a i jmenovali kde). Na takovém objezdu platí pravidlo "Přednost vozidel přijíždějících z prava" - to znamená, že ten, kdo jede po objezdu, musí dávat přednost vozidlům, které do objezdu vjíždějí. Upozorňovali však, že řidiči mají být na takovém objezdu velmi opatrní, protože málokdo ví, jak se na takovém objezdu chovat.

řidiči, dodejte info, kde se takový okruh bez značek nachází, páč já vím jen o jednom. Rád se poučím.

Raritní kruháky jsou různě, třeba takový, na kterém se NEBLIKÁ když z něj vyjíždíte. Ani autoškola, ani policie. Naopak se bliká, že jedete po kruháku vlevo. A jsou na něm semafory.

Kdo ví, kde je? Vždyť je to normální, jen trošku jiný.

ridec

Psal jsem, že to byl nějaký pořad v TV. Já osobně jsem na takový kruháč nenarazil, ale kdyby takové u ná nebyly, tak by asi o tom v TV nebyl pořad. Kde přesně takové kruháče jsou jsem si nezapamatoval, protože jsem to v ten moment nepovažoval za důležité.

Když o tom byl v TV pořad, tak zřejmě někde takové značení kruhových objezdů existuje.

A nepsal jsem, že je bez značek, ale kže tam není značka "Dej přednost sv jízdě".

Já viděl tolika reportáží a byl to nesmysl.

Na kruháku musí být vždy označení kruháku a značka dej přednost.

ridic

milancukrar®

Je pravda, že se nedá každému zpravodajství a všem pořadům v TV věřit. Ale před "x"lety (už si nevzpomínám, kdy ke změně dopravních předpisů došlo) se kruhové objezdy značily jen značkou "Kruhový objezd". Potom, aby se sjednotily předpisy s okolními státy, se začala přidávat značka "Dej přednost". A vzhledem k tomu, jak se u nás všechno organizuje a schvaluje a než se schválí, tak se vymění vedení společnosti a odnova se organizuje a schvaluje a teprve potom realizuje ..., tak bych se ani nedivil, že někde doplňující značky "Dej přednost"ještě nejsou nainstalovány.

Jaká je skutečnost nevím. Jen jsem uvedl to, co bylo v TV. Havířovský kruháč znám, tak ten jsem si zapamatoval, ale faktem je, že i jmenovali kde jsou kruháče bez značek "Dej přednost", kde jsou jsem si ale nezapamatoval.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]