Nejste přihlášen/a.
Si dovolím odpovědět, i když v dopravě jsem velký teoretik.
Mně v autoškole vtloukali do hlavy jednu věc: Nenechte se znervóznit auty za Vámi, i kdyby troubili jak diví. Nervózní řidič je špatný řidič. Je lepší zdržet pár aut (i kdyby blbci nadávali), než způsobit nehodu přeci.
No a řidiči, kteří na normální silnici (nic úzkého, nic širokého) předjíždí cyklisty tak, že nepřejedou do vedlejšího pruhu, jsou důvodem, proč už kolo na silnici prostě nevytáhnu...
Tak, abys neohrozil ani neomezil předjížděného cyklistu, ani auta v protisměru. Jednoduché.
Snad víš jak široké máš auto, jaký bezpečný odstup od cyklisty si držet a jak široká je silnice.
Pokud mi protijedoucí auto viditelně neuhýbá ke krajici aby mi dalo více prostoru k předjetí cyklisty, tak zásadně nepřejíždím do protisměru i kdyby byla silnice široká.
Jsem cyklista i řidič a plně vám rozumím. Aut za vámi si nevšímejte, situaci před vámi řešíte vy a je to vaše zodpovědnost.
Cyklista když chce objet nějakou překážku, tak by správně měl dát znamení k odbočení, ale nedělají to. Přiznávám, že ani já to kolikrát nedělám, snažím se hlavně držet pevně řidítka. To co autu nevadí (např. díra v silnici, kanál, riziko otevření dveří z parkujícího auta, atd.) tak cyklista řeší objížděním, změnou rychlosti.
Když vidím cyklistu a třeba znám tu cestu, bo tam sám jezdím, tak přesně vím co udělá. Ale když to tam neznám, tak prostě počítám se vším, nechám mu tak metr od zrcátka, bedlivě ho sleduji a opatrně projedu.
Jako cyklista se nejvíc bojím otevření dveří parkujícího auta. Už se mi to totiž stalo. Řdička mne přehlédla a otevřela mi dveře přímo do xichtu. Krásně jsem si namlátil (jel jsem navíc z kopce, takže celkem rychle). Bylo to ve Strašnicích v Průběžné, kde se silnice zužuje kvůli parkujícím autům. 14 dní ve špitále, dva měsíce doma.
Jako cyklista to popíšu ze svých zkušeností.
Já jako cyklista musím sledovat stav silnice před sebou, stojící auta u krajnice (jestli někdo nevystoupí) a alespoň odhadovat situaci za sebou.
Když je dost místa, tak ridiči, který jede za mnou mávnu a pokud chce tak mne může předjet. Pokud nechci pustit řídítka, tak kývám hlavou (Ano = předjěď; Ne = raději počkej).
Jako řidič se snažím odhadnout schopnosti cyklisty a podle toho ho předjíždím. Pokud cyklista jede u krajnice, tak by mělo stačit najet na středovou čáru a předjet (ale záleží to vždy na konkrétním místě a situaci). Pokud máš místo v protisměru, tak stačí jet prostředkem auta po středové čáře. Tak má cyklista dost místa. Pokud jedou mladí cyklisté nebo dokonce děti s rodiči, tak vždycky za takovou skupinou zpomalím a počkám na vhodné místo k předjetí.
Taky se může stát, že jede cyklista před tebou a jede i cyklista v protisměru. Při takovém předjíždění nech více místa tomu cyklistovi v protisměru.
To že za cyklistou zpomalíš je správně. Zapneš blinkr - tím dáš ostatním vědět, že budeš předjíždět a pak už čekáš na vhodné místo pro předjetí. Ten blinkr by měl ostatní odradit od předjíždění (tebe) a troubení nic neznamená. Pokud máš spolujezdce, tak ho můžeš požádat o hodnocení tvé jízdy, ale udělej to až dojedeš do cíle. Stejně tak můžeš požádat zkušenějšího řidiče, ať s tebou někdy jede. Musíš si ale určit jestli a kdy ti má radit. A pozor na to, abys od zkušeného řidiče neokoukal špatné návyky. Ty řídíš auto, takže ty určuješ styl jízdy a zodpovídáš i za spolucestující.
A jestli se chceš naučit, jak se má správně řidič chovat na silnici, tak si vem kolo a zajeď na výlet do Rakouska (jiné země naznám, ale asi všude na západ bude respekt k cyklistům větší než u nás). Já tam párkrát za rok vyjedu a řidiči tam nemají problém za cyklistou zpomalit, projet za ním zatáčku a na přehledné rovince za zatáčkou cyklistu předjedou. Dokonce za mnou zpomalil i nákladák. (ale i tam budou bezohlední řidiči, ale není jich tolik).
Souhlasím s ostatními, jenom bych rád doplnil, že zde platí "kde není žalobce, není ani soudce" a pokud je v protisměru volno a vidím na dostatečnou vzdálenost (tj. ne před nepřehlednou zatáčkou, tam si radši počkám), tak klidně přejedu středovou čáru, ať je jakákoliv, nejen přerušovaná (nemá smysl za ním čekat 2 kilometry na přerušovanou čáru, když v okolí několika stovek metrů předjetí nic fyzicky nebrání - myslím tím např. táhlá klesání, kde v protisměru nahoru vedou 2 pruhy oddělené od "mého" pruhu dvojitou plnou čarou a nic tam nejede). Třeba jenom půlkou auta, ale vždy tak, aby mezi mnou a cyklistou byl minimálně 1 metr, ideálně víc - čím větší rozdíl rychlostí, tím větší odstup. Ano, je to nelegální, ale raději poruším zákon, než abych cyklistu srazil z kola a tím ho zranil, v horším případě zabil. I kdybych kvůli tomu přišel o řidičák, tak je to pořád lepší, než 3 roky za usmrcení z nedbalosti...
Myslím, že o tom, jak předjíždět cyklistu toho tu bylo napsáno dost a snad vše je pravdivé a z hlediska selského rozumu správné (pokud tedy vynechám to, že se tu píše i o tom, že v praxi se někteří řidiči chovají jak hovada). Jako řidič toho najezdím poměrně dost, jako cyklistovi mi nebylo mnoho dopřáno (čas a zdraví), nicméně v obou rolích jsem strávil tolik času, abych věděl, že bez ohleduplnosti a používání mozku na obou stranách to nepůjde. O nešvarech řidičů se toho píše dost (a je to pravda) o nešvarech cyklistů nepadlo zatím ani slovo. Tak tedy jedna připomínka: Jako řidič se snažím být k cyklistům ohleduplný a pokud je nemohu bezpečně a v dostatečné boční vzdálenosti předjet, nedělám to a vyčkávám na lepší situaci. Ovšem dobrých 30% cyklistů reaguje tak, že před autem, které za nimi skomírá v minimální rychlosti přestanou úplně šlapat. Nikdo po nich nechce, aby zrychlovali, skákali do škarpy nebo něco podobného, ale snížením rychlosti na minimum se užšími a tedy lépe předjetelnými rozhodně nestanou.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.