Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Lze takto řadit?

Od: leblis odpovědí: 25 změna:

Zdravím, začínám v autoškole a mám otázku na vás zkušenější. Když jedu na dvojku a chci to rozjet a přeřadit na 4, tak musím:

1) sešlápnout spojku, zařadit 3, pustit spojku a přidat plyn -> potom znovu sešlápnout spojku a zařadit 4 a přidat plyn

nebo

2) stačí sešlápnout spojku pouze jednou -> tedy sešlápnout spojku, zařadit 3 a ihned 4 bez toho, abych spojku pouštěl -> tu pustit až po zařazení 4 a přidat plyn

Děkuji :)

 

 

25 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar magdon

Pokud zařadíte z 2 3 a hned 4, aniž byste při té 3 pustil spojku a přidal plyn, je to jako byste tam tu 3 vůbec nezařadil. Bude to stejné, jakobyste řadil z 2 rovnou 4, spíš o něco horší, protože auto mezitím ztratí rychlost a motor bude mít co dělat, aby to při té 4 pobral. Motoru to rozhodně dobře neudělá a Vaše zrychlení bude výrazně pomalejší. Po tomhle manévru budete muset pravděpodobně řadit zpět 2, aby Vám to nechcíplo. Ostatně můžete si to vyzkoušet, auto to pro jednou přežije.

 

salam
hodnocení

2x

Klidně můžete z dvojky řadit rovnou na čtyřku bez řazení na 3. Tu trojku můžete klidně vynechat, ale problém bude v tom, že se vám bude auto dusit, prostě bude mít větší problém dostat se do patřičných otáček a zatížení motoru jde až do extrému, hůř maže, trpí turbo, vysoké tlaky, spojka. Rozhodně vám tento postup nikdo nedoporučí a v autoškole to vůbec nezkoušejte. Tím, že z 2 zařadíte rovnou 4 vůz nijak nezrychlíte, právě naopak, ale zase na druhou stranu možná uslyšíte, jak zpívají ventily. Být vámi, vůbec nad tím nepřemýšlím a řídím se osvědčeným způsobem, ale vše si sám vyzkoušíte v paxi, třeba omylem zařazenou rychlostí, což se jednou za čas stane asi každému. Zeptejte se instruktora a možná vám na zkoušku dovolí tento postup řazení. Je to podobné, jako rozjezd na dvojku se slabým motorem - těžkým autem.

praivo*

S dostatečně krátkými převody a zahřátým motorem (tj. možností ho bezpečně vytočit tak vysoko, aby po přeřazení nedošlo ke zbytečnému podtáčení motoru) nevidím žádný problém (kromě toho, že to nemá smysl, protože snížené opotřebení synchronu na 3 nahradí zvýšené opotřebení spojky a synchronu na 4, které musí srovnat větší rozdíly otáček). S Yarisem můžu ze 2 řadit ve 40 km/h 3, v 50-60 km/h 4, nebo v 70+ km/h klidně rovnou 5. Sice třeba z 5500 ot./min, abych skončil na 2000+ (cokoliv pod tím je pro litrový atmosférický čtyřválec prostě málo), a nelze počítat s žádným velkým zrychlením kvůli nízkým otáčkám, ale jde to (ale stejně to nedělám, důvod viz výše).

 

hodnocení

1x
avatar mikihans

3) nemusíte vůbec řadit trojku ;) převody se nemusí řadit postupně. Když si s autem chrochtáte na pětku a chcete předjíždět, rovnou podřadíte třeba na trojku, čtyřku můžete úplně vynechat ;)

Jinak ale je vhodné, zvlášť pokud se chcete opravdu rozjet a pořád zrychlovat, využít všechny převody.

 

hodnocení

1x
Hlavně zapomeň na to že ti to instruktor dovolí. Nahoru postupně a dolu taky až po 2. stupeň.

 

hodnocení

1x
avatar jmlc

někteří by měli jezdit ve vozech s variátorem :)

 

hodnocení

0x
avatar diesel

Ano lze ale nevíme s jakým autem budete v AŠ jezdit-je to o typu,nebo spíše motorizaci zda-li to motor utáhne a pak instruktor bude jistě vyžadovat postupné řazení, nikoliv přeskakovat některé rychlosti a až budete jezdit se svým-pak jistě brzy přijdete na to, proč tam ta trojka je !

 

cicky
hodnocení

0x

V první řadě by vám měl tuto problematiku řádně vysvětlit pracovník autoškoly, kterého si platíte.

Navíc na takto položenou otázku se nedá jednoznačně a konkrétně odpovědět, jelikož neuvádíte přesný typ vozidla. Je totiž nutné zohlednit celou řadu parametrů majících vliv na způsob řazení.

 

hodnocení

0x

U auta ano, u motorky s manuálním řazením trochu hůř

 

jabraka*
hodnocení

0x

Díky synchronům je možno řadit při nastavení vhodných otáček motoru rychlosti až o dvě polohy.

JABRAKA

Proč jen o dvě? Díky synchronům můžu řadit z čehokoliv na cokoliv, pokud mi to rozsah otáček dovolí. Když vytočím dvojku do omezovače, můžu tam klidně prásknout pětku, když to motor pobere.
hubas*

Motor to pobírá naprosto bezproblémově a k omezovači má ještě daleko...

Z dvojky 4700ot. na pětku 2000ot., rychlost 70km/hod, ale využívám toho minimálně. Z 3 na 5 zcela běžně.

xz

"Hubas", naprostý souhlas.

Pokud je potřeba prudce zrychlit, tak 2 vytočím klidně na 80 km/hod a potom dávám rovnou 5.

 

 

asd1
hodnocení

0x

V autoškole nemáš instruktora aby ses ho zeptal? Od toho tam je...

Ani jedno. Normálně vytočíš 2, sešlápneš spojku, zařadíš 4 a pustíš spojku.

Podřazení ze 4 na 2 je lepší s meziplynem = sešlápneš spojku, vyřadíš do neutrálu, pustíš spojku, přidáním plynu vyytočíš motor (srovnáš otáčky kol v převodovce), zařadíš 2 a pustíš spojku. Synchron tohle umožňuje i bez meziplynu. A u podřazení pozor na přetočení motoru, pokud tam 2 nacpeš ve 120 kmh a pustíš spojku, tak to motor nemusí přežít (ventily se nestihnou zavřít = motor se potká. Taky můžou jít přední kola do smyku = ztráta kontroly. Nebo rupne něco jiného.

Běžně řadim i 2 - 5... Vytočit 2, pak rovnou 5 a držet rychlost... (Focus 1,6 - na dvojku jede kilo, tj. pro 5 se nemusí točit ani do omezovače, 80 kmh už použitelných pro pětku odpovídá na dvojku ca 5500 otáček) Tenhle styl znamená slušné zrychlení a na spotřebu je to prakticky stejné jako pomalé zrychlování (šolíchání) 2 - 3 - 4 - 5 s lehkou nohou.

 

hodnocení

0x

Takto se dá řadit na traktoru nebo v tanku, ale v osobním autě nikoliv !

praivo*

A proč by to jako nemělo jít?

salam

V tanku není klasické manuální řazení. Tam by jste kvedlačku hledat zbytečně.

Ani v sovětském?

nevím jak T-80 ale klasika T55 všech variant má klasické řazení tj s fofrklackem!

salam

To ano. V pravěku opravdu kvedlačka byla.

 

bohous*
hodnocení

0x

Zdravím.

Začínáte v autoškole - ale s čím? A? B? C? D?

Jezdit se teprve učíte? Nebo už něco znáte? Nebo začínáte učit?

Podle toho je pak odpověď smysluplná.

Obecně (synchrony/nesynchrony/stará auta/moderní auta - je to úplně jedno) odpověď na tenhle chyták:

Když jedu na dvojku a chci to rozjet a přeřadit na 4, tak musím:

ani 1), ani 2)

ale 3) značně přidat plyn

Rozjet se a pak teprve začnu řešit řazení...

:)

 

hodnocení

0x
avatar diesel

Všichni se tu dohadujem zda-li to jde nebo ne . U některých motorů některých aut to jde a lze se takto řadit.

Ale vzhledem k tomu že TAZATEL je žák AŠ nebo teprve bude pak je správná odpověď NE NELZE , protože se MUSÍ naučit řadit, což se v AŠ naučí nebo by se měl naučit řadit a ne přemýšlet zda zařadit 3° nebo rovnou 4°-toto bude moci potom až bude jezdit svým a řazení pro něj bude automatické,podvědomé bez přemýšlení!

asd1

Na prvních hodinách souhlas, ale měl by vědět kdy který kvalt použít, např. předjíždění, jízda do kopce, jízda z kopce. K tomu patří, že se některé kvalty dají přeskočit, např. předjetí na vytočenou 2 nebo 3 a pak řadit rovnou 5 na udržení rychlosti.. To jsou základy a probírat by je měli, minimálně teoreticky = zapsat si to do sešitu.

A do jízd/ zkoušky bych zařadil i okruh kde limit zajede jen ten kdo se umí rozjet, řadit, brzdit i zatáčet. Klidně i s folií na smyky - kdo pojede krokem nestihne limit, kdo dostane hodiny nebo vyjede rovně tak ztratí čas a opět nestihne limit. Limit nějaký rozumný, ne jak na mottorkách kdy to má problém zajet i profík :D Něco jako pevný start, rovinka, losí test, klouzavá zatáčka, dlouhá rovinka, ostrá zatáčka, krátká rovinka a cíl... 1. byla by to větší zábava, 2. naučilo by to mnohem víc a 3. kdo dobře nezvládá základy tak by neměl šanci projít.

salam

Nesouvisí to s otázkou, ale váš návrh je hloupost. Takové manévry může zvládat člověk s určitou praxí, který dokáže auto ovládat automaticky. Začátečník, který přemýšlí co dát za rychlost a který pedál bude šlapat a ještě reagovat na své okolí či instruktora, nedokáže zvládat cvičný smyk ve vyšší rychlosti, respektive je z tohoto manévru vyděšený.

Ano, vyzkoušejte si to, ale nepodmiňovat případným postihem a dnes má jen málokterá autoškola možnost přístupu k dráze s podobným vybavením.

praivo*

Pokud někdo má problém zvládnout auto na dráze, tak jak ho pak má zvládnout v běžném provozu, kde si kromě svého auta musí hlídat ještě ty okolo sebe a značky a jakákoliv chyba může mít podstatně horší následky? Žák autoškoly by podle mne u zkoušky už měl být na úrovni, kdy na ovládání auta už moc myslet nemusí a soustředí se především na značky a provoz okolo sebe. A pak to vypadá tak, jak to vypadá: Někteří vůbec netuší, jaký má povrch silnice (sucho, mokro, sníh, náledí) vliv (nejen) na brzdnou dráhu (tj. jak velkou vzdálenost od auta před sebou si mají udržovat, aby byli schopni v případě potřeby včas zastavit).

Osobně bych šel ještě dál a přidal měření doby reakce, 100+ % nad průměrem pro danou metodu měření = uchazeč není zdravotně způsobilý pro řízení motorového vozidla. Např. při brzdění po optickém podnětu je průměr okolo 0,7-0,8 s, mez by tedy mohla být okolo 1,5 s (řekněme že jako průměr ze tří, čtyř pokusů). Při 130 km/h je to rozdíl 27 m!

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]