Nejste přihlášen/a.
četl jsem Zde vaše reakce na otázku - zvýšení otáček motoru.
A jen samá teorie...pojď te poradit v praxi a určitě ne jen mě.
stavím motor V6 2,9
Ja se spis zepram, proc na aute s obsahem 2,9 chces zvysovat vykon? Zvyseni otacek motoru je nesmysl - motor vice trpi, zvysuje se spotreba paliva a snizuje zivotnost motoru, spis bych se zabyval moznosti cipovani motoru
www.tec2000.eu
TEC2000 (profesionální petrochemické produkty) zajišťují: dokonalé čištění, mazání a správné spalování současných pohonných hmot. Čistí moderní palivové vstřikovací vysokotlaké systémy. Použitím produktů TEC2000 zabráníte studeným startům, úniku nebo prosakování oleje, dále snížíte kouřivost a spotřebu pohonných hmot. Pravidelným čištěním zaručíte nejlepší provozní podmínky vašeho automobilu, prodloužíte mu garantovanou životnost a zajistíte si maximální jízdní komfort. Pro předcházení poruch a odstranění provozních závad v olejových, palivových a chladicích soustavách, doporučujeme provádět čištění produkty TEC2000 při každé výměně provozních kapalin ve vašem servisu!
TEC-2000 ENGINE FLUSH ( TEC2000EF)- přípravek pro vnitřní čištění motorů
TEC-2000 RADIATOR STOP LEAK (TEC2000RSL) - přípravek pro utěsnění chladícího systému
TEC-2000 FUEL INJECTOR CLEANER (TEC2000FIC) - multifunkční čistič celé benzinové palivové soustavy
TEC-2000 FIC SPRAY (TEC2000FICS) - servisní sprej pro čištění vstřikovacích systémů, karburátorů, sání a ventilů
TEC-2000 DIESEL INJECTOR CLEANER (TEC2000DIC) - multifunkční čistič celé dieselové palivové soustavy
TEC-2000 AIRCO FRESHENER SERVICE SPRAY (TEC2000AFSS) - přípravek pro multifunkční čištění klimatizačních a ventilačních systémů
TEC-2000 OIL BOOSTER (TEC2000OB) - přípravek pro zlepšení vnitřního tření oleje a dotěsnění průsaků
TEC-2000 FIC SET (TEC2000EF, TEC2000OB, TEC2000FIC) - kompletní čistící a regenerační sada - benzin
TEC-2000 RADIATOR FLUSH (TEC2000RF) - multifunkční čistič chladícího systému
TEC-2000 DIC SET (TEC2000EF, TEC2000OB, TEC2000DIC) - kompletní čistící a regenerační sada - diesel
Nepodařilo se srozumitelně zobracit úvodní vzorec. Tedy ještě jeden pokus.
N = V * p * n
900
Neoddiskuvatelné je , že jedině zvýšení otášek přináší výraznější zvýšení výkonu motoru.. V praxi to znamená snížit hmotnost pohybujících se částí miitiru , zejmána těch které vykonávají vratný pohyb.Další možností , méně významnou než otáčky , je zabezpečit dodávku většího množství směsi do válců motoru. To je možné provést vhodnou úpravou sacích cest , požitím turbodmychadla , výkonnějšího karburátoru - vákonějšího vtřikování paliva
Na toto téma byla zde diskuse. Podívejte se na stranu 30 , ze dne 22.5.2009 , - téma: Vliv velikosti motoru na jeho vlastnosti.
Příjemný zbytek výkendu. miro
doplněno 29.11.09 20:48:Omlouvám se za překlepy a gramatické chyby.
Miro. Ale tak to prece vubec neni. Tedy ne tak docela, jak to pises.
Vykon i tocivy moment ma v urcitem bode sve maximum a pri dalsim pouhem zvysovani otacek motoru se na tomhle ale vubec nic nezmeni.
To co je potreba provest, je zahybat rychlostni charakteristiou momentu. Tedy primo krivkou momentu.Tu je potreba zlepsit (zvysit) pri zachovani otacek ci posunout do vyssich otacek prijejim zachovani. Teprve pak vykon poroste. Idealne samozrejme provest oboji.
Je pravda, ze z casti se zvyseni momentu da pomoci snizenim hmotnosti setrvacnych hmot a odporu celkove. To ovsem samo o sobe jeste nezajisti posun momentu do vysich otacek.
Uz vubec neni pravda, ze jedine zvyseni otacek (posun momentu) ma vyrazny vliv na vykon. Na vykonu se podili stejnou merou (linearne) jak velikost tociveho momentu tak uhlova rychlost (otacky). To uz sme tu ale probirali a nechce se mi to tu furt dokola omylat.
Koukni se napriklad na WRC. Ty dosahuji vysokych vykonu bez nejak prehnane vysokych otacek. Pokud budes kontrovat formuli, tak ta potrebuje hlavne vysokou rychlost a nizkou hmotnost. To se samozrejme zajisti lehkym vysokootackovym motorem.
Plati a lze matematicky dokazat, ze pro zrychleni (silu) potrebujes tocivy moment a pro rychlost otacky. Pokazdy ale dostanes stejny vykon, ktery je ale jinak vyuzitelny (extremni pripady traktor verzus sportovni motorka). A zakladem je najit kompromis mezi otackama a vysi momentu, aby byl motor svizny a zaroven rychly.
Jak to nejlepe ( ne ovsem nejsnaze) provest v praxi snad zitra vecer. Takze se omlouvam tazateli, ze jsem neodpovedel na jeho otazku.
Miro. Tim rozhodne nemyslim nic spatneho proti Tobe. Aby tu nevznikla zla krev. Jen to chce odpovidat vice konkretneji na celkem konkretni dotaz. Tedy jak to skutecne provest.
p. axus zdravím Vás.
Ještě se pokusím na toto téma reagovat. To proto abych si dokonale vyvrátil můj názor a nebo jej potvrdil.Pro zvýšení výkonu motoru stále lpím , na velmi významném podílu otáček. Pokud se týká kroutícího momentu (síla na rameni), se domnívám , že rovněž úzce souvisí s otáčkami , pokud nehodláme měnit obsah motoru- tedy vetší množství dodávaného paliva do motoru . Kroutící moment na rameni klikového čepu , vytváří síla , jejíž velikost je závislá na energii v tomto bodě . Energie zde narůstá strměji s otáčkami než s hmotností (viz vztah pro energii). Tím se také zvyšuje kroutící moment.Zvýšení otáček dosáhneme jedině vyřešením všech negativních okolností , které působí proti otáčení , zejména snížením hmotnosti součástí které konají v motoru vratný pohyb a minimalizováním ostatních odporů proti otáčení.
Příkladem jsou závodní motory , které dosahují vysokých otáček , pře 10 000/min a více , a to jedině z důvodů snížení odporů proti otáčení.Tyto motory jsou konstruovány s větším počtem válců při stejném obsahu válců , tak aby zmiňované setrvačné sily ,zejména klikového mechanismu byly co nejmenší , při zajištění jejich pevnosti. Víme , že např. závodní motocykl o obsahu 250 ccm je čtyřválcový.Tedy písty , ojnice i ostatní pohybující se části jsou méně hmotnější , proto že se jedná o obsah 4 x 62,5 ccm = 250 ccm.Postačí aby zmiňované součásti motoru , odpovídaly svojí pevností a hmotností obsahu válce 62,5 ccm.
Omlouvám se tazateli za obšírnější teorii.Pro praktické zvýšení výkonu jsou ale nezbytné.Renomované značky dosahují v tomto oboru značných úspěchů , protože z toho dělají vědu - dokonale využívají každý prokázaný teoretický poznatek.
Hezký den. miro
Nejprve omluva tazateli, ze se otazka zvrtava zpet k teorii. Jak ale napsal Miro, ta je dulezita. Dulezita, aby sme vedeli, na co se v praxi vlastne vubec zamerit.
Miro. Jasne, ze reagujte. Velmi casto se mi vase odpovedi zamlouvaji, hlavne co se tyce prakticke stranky aut, oprav, poruch a podobne. To, ze reaguju jak reaguju je dano pouze tim, ze skutecne v tomto nemate tak docela pravdu. Nebo spise vidite pouze pulku problemu.
Pletete totiz hrusky a jablka. Kineticka energie na klice skutecne roste rychleji s otackami (kvadraticky), ale kineticka energie a tocivy moment jsou dve naprosto odlisne veci, ktere spolu nemaji nic spolecneho. Tedy maji, ale ne tak jak si predstavujete.
Tocivy moment motoru je dan jednak samozrejme velikosti ramene kliky a jedna silou pusobici kolmo na toto rameno. Tato sila je urcena osovou silou v ojnici. A ta je zase urcena silou od pistu. A sila pusobici na pist je dana plochou pistu a tlakem pusobicim na tuto plochu. Presne dle vzorce F=p*S. Proto se tez moment motoru da ovlivnit bud zvetsenim cinne plochy pistu ci zvysovanim tlaku pusobicim na pist (lepsi naplneni valce - preplnovani a casovani, optimalizace spalovani atd...).
Moment, respektive sily, ktere jej tvori se samozrejme snizuji o odpory, ktere je potreba minimalizovat. Bohuzel ale odpory nejsou konstantni, ale s rostoucimi otackami se zvetsuji. Proto take po dosazeni maxima momentu zacne moment klesat. To je totiz presne misto, kdy odpory prevazi nad spalovacimi silami.
Vykon se spocte jako M*n (krat nepodstatna konstanta 2*PI). Jasne je videt, ze vykon je dan jednak momentem a jedna otackami. A to stejnou merou!
Velke motory s velkymi momenty nesnesou vysoke otacky kvuli setrvacnym hmotam a velkym odporum velkych soucasti, male, vysokootackove motory zase nemuzou mit kvuli mezi pevnosti materialu a odporum vysoke momenty, pac je nutna lehkost. A zde je prave nutno hledat kompromis (k cemu je motor urcen, co je snazsi zmenit, jaky to bude mit dopad na zivotnost dilu atd.)
A ted pro tazatele je zde prave nutne nalezt reseni, jak prakticky posunout vrchol momentu do vyssich otacek (snizenim odporu, jak Mira spravne zminil) a zaroven zvysit maximalni moment, aby prekonal odpory, ktere narostli pri zvyseni otacek (napriklad to preplnovani).
Tez je moznost vydat se zcela jinou cestou a to pouhou optimalizaci prubehu momentu pri zachovani jeho maxima i otacek. To je cesta nesnadna, ale pro motor i nasledne jeho vlastnosti asi nejprospesnejsi.
Myslím , že si rozumíme. Ano kroutící momet je jednoznačně dán tak , jak uvádíte .Ale jak je to s kinetickou energií klikového hřídele - čepu? , která působíbí na jedné straně proti otáčení a na druhé jako setrvačná síla podporující otáčení. Jak se tato energie podílí na průběhu otáček motoru? Čistě laicky: Stejný tlak ve válci- stejná síla na klikový čep , kterému tělesu udělí větší zrychlení , těžkému nebo lehkému klikovému mechanizmu? Kroutící moment bude zřejmě v obou případe stejný , ale lehčí součástky získají větší otáčky a tím větčí energii s druhou mocninou. Víme že výkon je síla x dráha za čas.Tedy zvětšila-li se dráha (otáčky) klikového čepu za jednotku času musí být na klice i vyšší výkon , při stejném krouticím momentu. A nebo ne? miro
Jste asi hlavy...já jsem spíš praktik.
Co zkusit tu praxi?
Na motoru se už pracuje.Do hlav přijdou o 2mm. na průměru větší ventily,sací i výfuk,zvětší se i kanály.
Dále by se mělo zvětšit vrtání cca o 1mm. Mírně odlehčit a leštit ojnice a i ty nové ventily.
Na ventily přijdou ještě jedny pružiny.Vačka-zatím nejasné časování.Na motor přijde jeden nebo tři karburátory.Toď pro mne problém - jelikož tři spádové webry nejsou nic levného tak bych se nerad spletl.Nebo jeden určený na V6.Nemám páru o průměrech difuzorů a tak...
Nechci tu moc řešit proč se u takového motoru zvyšuje výkon a že se pak zkracuje životnost.Praxe je opět trochu jiná...motor je v menším sportovním voze a jezdí párkrát za sezonu,ale i tak se opotřebení zas tak moc nezvýší.A to prostě není podstatné ,pak by jsme asi nemohli dělat nic.
Spočítá někdo poměr, karburátory,vačku? Potřebné údaje dodám.Vše skutečné- změřím a upřesním.
Prumer difuzoru Nu dobra.
Prumer difuzoru v milimetrech se spocte dle nasledujiciho vzorce:
D=c( V*n /i)^(1/2)
Je to jednoduchy vzorec platny pro karburator vybaveny akceleracni pumpou.
c je empericky zjistena konstanta dana dlouhodobou praxi
V je zdvihovy objem valcu plnenych jednim karburatorem
n jsou samozrejme otacky - ano, je to tak, prumer difuzoru je idealni pouze pro urcite otacky. Proto je nejvyhodnejsi mit promenne, minimalne pak lazene sani. Jedna se o maximalni otacky motoru.
i je pocet valcu plnenych jednim karburatorem.
Takze. Automobilka si necha vyrobit karburator na zakazku, Ty se kouknes po tom, co sezenes.
A tak bych mohl pokracovat ve vzoreckach. Jenze ono je tez potreba vedet, proc zrovna tenhle vzorecek (to je ta teorie) a jake jsou jeho omezeni. Napriklad, ze prilis rychle proudeni vzduchu dane malym difuzorem snizuje vykon motoru. A vis proc? Protoze s rostouci rychlosti klesa tlak. A klesajici tlak pri plneni valce je pruser. Tolik k zavrhovane teorii.
Jenze ouha. Pokud pouzijeme lazene potrubi, tak i s uzsim difuzorem dosahneme lepsiho naplneni a tim i lepsiho momentu. Takze ono se to nejak komplikuje. Jsem opet u lazeneho sani.
Ovsem karburator, to neni pouze difuzor. Tez mas prumer hrdla, objem vzdusniku, a samozrejme velikost trysek. To chce dalsi vypocty.
Pouzijeme-li vice karburatoru, dostaneme vetsi vykony. To ma zase co delat s hltnosti motoru a efektivnim prutocnym prurezem difuzoru (opet nudna teorie). Ve zkratce jde o to, ze s vice karburatory dosahneme lepsich plnicich tlaku pri zachovani rychlosti proudeni. Vzorec pro vypocet je stejny. Idealni je plnit jeden valec vice karburatory, pokud nam toto umoznuje konstrukce kanalu a hlavy.
Pak je tu ale problem, jak karburatory vlastne k motoru primontovat. Zde muze prijit veskera snaha vnivec. Radne provedeni kanalu a pripojeni by melo byt proto samozrejmosti. Stejne tak provedeni sani pred karburatorem. Co treba naporove sani.
Ale ted to dulezite. Samotny karburator Te motor nezlepsi. Je to pouze jedna nezbytna soucast, kterou je nutne provest v celem komplexu dalsich opatreni. Pises, ze
jses spise praktitk...
Jenze neni praxe jako praxe. Nevim, co mas za motor (V6 je opravdu nedostatecny udaj), takze ani nezname jeho moznosti (lze prevrtat ci prevlozkovat, menit komprese...?) jaky mas rozpocet, jak moc profesionalne k tomu chces pristupovat, jake mas zazemi a moznosti (dokazes napriklad pridat do bloku motoru dodatecny vystup oleje pro privod do hlavy?). Muzu Te tu poradit, at udelas promenne casovani, sani a vyfuk a dolozit Te to vsema vypoctama. Muzu Te popsat detailni konstrukcni postup jak na to, mohu Te spocitat potrebne parametry a rict Ti, co vsechno se bude na motoru kvuli tomu muset predelat. Jenze nevim, zda to ma smysl. Pokud si to stavis jen tak doma, tak to stejne tezko provedes.
Do hlav přijdou o 2mm. na průměru větší ventily,sací i výfuk,zvětší se i kanály...
To si si jen tak zvolil nebo to mas nejak podlozene, ze by to tak melo byt. Vis. Ono postavit skutecny sportovnejsi motor neni jen tak. Ze neco pridas nebo zvetsis jeste nemusi vest ke zlepseni a pokud tahas rozmery z klobouku, tak take nejspise nepovede.
Ono je hlavne potreba predem vedet, ceho chci vlastne dosahnout, pak jak toho chci dosahnout a nakonec vedet, jak to vsechno prakticky provest. A k tomu je potreba znat teorii. Velmi potreba. A pak, nez vubec sahnes do motoru, tak pocitat.
Jinak se jedna pouze o nejaky neurcity pokus.
To samozrejme vychazim z toho, co vim. Treba mas presny postup, jak tento motor vyladit, ale to by si se tu pak ale neptal.
Nyni mas dve moznosti.
Prvni, ze si muzes zaplatit odpovidajici obnos a za to ziskat mnohem vice, nez na co se ptas. Dostanes profesionalni praci s konkretnimi cisly. Staci sesbirat vsechny potrebme informace a nasypat je napriklad do GT POWERu. Jenze na to je potreba nekdo, kdo tomu rozumi a ten si za to vezme vezme penize.
Druha moznost je, ze si zjistis neco o teorii spalovacich motoru a pak prijdes na to, co a jak je potreba provest, aby si ziskal neco kloudneho. Pak se obejdes i bez draheho software. Vysledky nebudou spickove, ale budou dostatecne.
A s touto druhou moznosti Te tu muzeme pomoci. Rict a vysvetlit vzorecek, jak ho aplikovat a na co si dat pozor. Co ma a co nema smysl vyuzit. A jak to nejlepe vyuzit. Muzeme Te tu rict zkusenosti z praxe.
Nemuzes po nas ale chtit, abychom te tu rekli, jak mas vylepsit svuj motor, o kterem nevime zhola nic. A o tvych moznostech jakbysmet.
Takze doporucuji Ti neco si nastudovat, podle toho si naplanovat seznam veci, ktere by si chtel provest, pak ho tu s nami (nebo kdekoli jinde samozrejme) muzes skonzultovat a pak te muzeme pomoct s jednotlivymi kroky. Konkretnimy problemy. Hlavni dil prace, a to i te teoreticke, lezi ale na Tobe.
Průměr ventilů je daný prostorem. Pravda je že nemám vaše znalosti a asi ani vzdělání.Ale mám na tohle možnosti.Dělal jsem asi sedm let v nástrojárně (malé) pravda nic moc těžkého.Po práci zámečničinu ( schody,vrata na dálku a tak různě)A teď asi čtyři roky dělám doma GO motorů. Zdůrazním že standardní motory. (žádné úpravy výkonů) Ale občas dost inprovizace...nejsou díly ...nebo má zákazník nedostatek peněz.
Jinak veškeré rozměry a údaje pro výpočty dodám. Když pomůžete? Jo a rozpočet nebude snad nijak chudý.Také nechci motor udělat za měcíc...co třeba do jara.
Nechci stavět žádný super závodní motor,dnes už jeden jezdí.ale ten měl jen malé úpravy - ostrá vačka ovšem už nevím stupně,úpravce vačky doporučil snížení hlav o jeden mm. A ještě je odlehčený setrvák.Mám tam karburátor ale dost malý.Ale i tak to docela jede.Hrubý odhad výkonu je asi 170PS.
Nechci neustále rejpat do Axuse,ale když si přečteš vlákno "Auto zacalo byt velice hlucne" ,tak Ti musí být jasné co je to za odborníka a to co nevyčte je do nebe volající.
Upravit motor není oravdu tak jednoduché a často to bývá jenom pokus a motor bývá ještě línější. Buď sežeň plány na úpravu motoru(pokud se někde dají sehnat.Nebo udělej ty základní věci o kterých jsi psal ,snížit hlavu,ostru vačku, odlehčit setrvák, dvojitej karbec ,vyleštit sací kanály. Pokud se rozhodneš motor oturbovat máš velou praděpodobnost ,že odejde spodek buď prdne klika a nebo oďěláš šály. Možná je taky cesta ,že si zjistíš jestli ten motor nedělaly taky jako 6 bodovou stříkačku a popřípadě 24ventil a pak nechat načipovet počitač. Taky počítej s tím, že úměrně výkonu poroste taky spotřeba. V 92-94 jsme blbnuli s trabantcrosem a nechali udělat motor (stáloto 80 000) a tojsme koupili v německu 3 tráboše za 50 marek. Motor sice jel jako hovado ale spotřeba byla okolo 35 litru! Nevím co máš za auto ale kolikrát finančně se vyplatí koupit motor z novějšího modelu bodovej vtřik (né mono) a pokud možno bez katu. Pokud se rozhodneš k úpravě,tak ať to vyjde a jedeto jak dělo. Hlavně kolama dolu a anténou nahoru.
Petronelli. Nejak sem si nevsiml, ze byste do mne nekdy rypal. Ale klidne si rypnete.
Pouze mi ale napsite, v cem presne shledavate me odpovedi nevyhovujicimi. Napriklad v onom vlaknu: Auto zacalo byt velice hlucne. Lehko napsat, ze hluk zpusobuje to a to. Po internetu je to ale pouze troufalost a hadni. Svoji odpovedi sem vyjmenoval hlavni zdroje hluku v aute a je jiz na tazateli, zda to vyuzije ci ne. Co je na tom spatneho?
Nebo v jakekoliv jine odpovedi. Jen do mne. Poradne se do mne oprete. Nerikam, ze nikde nenajdete chybu, nikdo neni neomylny, ale za principem svych odpovedi si stojim. A myslim, ze ani tak moc tech chyb nenajdete.
Co se tyce tohoto vlakna. Motor lze vyladit zpousta ruznymi zpusoby. Ja nejsem zastancem polovicate domaci prace (nerikam, ze je to tento pripad), ale rozhodne by to byl tento pripad, kdyby se mely resit konkretni parametry motoru takhle pres diskusni forum. To proste neni mozne.
Ty pises: snížit hlavu,ostru vačku, odlehčit setrvák, dvojitej karbec ,vyleštit sací kanály.
Ale to vsechno tazatel prece vi. On potrebuje konkretni rady, cisla a ne takhle obecny kecy. A to sam zjistis, ze pres net proste nefunguje. Na co se pak tva odpoved lysi od te me?
Takze mi rekni, co presne je do nebe volajici. Nebo jsou to od Tebe jenom plane reci?
p.s. odlehčit setrvák, dvojitej karbec ... uplne slysim nejakyho drsnyho tunera se starou 120, jak presne tohle rika. A pak tam proste narve neco, co nekde najde. Takhle si skutecne predstavujes lazeni motoru?
No tak jen tak naokraj ,Jsem zarytý antiškodovkář všech aut co se vyráběly v MB mezi starou a novou oktávkou,než 120 to raději Wartburk. A na drsnýho tunera už taky poněkud nemám věk.
dále jsi asi přehlédl začátek věty "".Nebo udělej ty základní věci o kterých jsi psal "" a navrhl jsem další dle mně schůdnější a finančně levnější možnosti
A co je do nebe volající jsem už psal ve vláknu AUTO ZAČALO BÝT HLUČNÉ Tvá odpověď CYBĚJÍCÍ SVÝČKA A CHYBĚJÍCÍ SETRVAČNÍK!
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.