Nejste přihlášen/a.
Před nedávnem jsem zpod auta zaslechl typické lupnutí, se kterým již mám zkušenost z předchozího vozu. Zběžnou kontrolou však nebylo nic patrné. Při následné návštěvě se však mé tušení potvrdilo – šlo o prasknutí pružiny na zadní nápravě. Přesněji řečeno neodlomil se ani celý jeden kroužek, pouze asi 4-centimetrový kousek ze spodního kroužku, který dosedá do pružinové misky. Mechanik říkal, že to zatím snad ničemu nevadí. Co myslíte, mám raději (obě) pružiny vyměnit, nebo čekat, co se bude dít dále?
Indikuje to nejen stav pružin, ale bohužel často i stav celého auta (mnoho najeto, nebo stáří, nebo oboje). Z hlediska bezpečnosti je výměna pružin jasná volba, stálo by ale zato i popřemýslet o stavu zbytku, jestli se nevyplatí přesedlat.
nejlépe by bylo dát obě nové
ale dělá se to i tak že se seženene jedna starší a vymění se jen jedna ta poškozená
je na každém zda a kolik chce do svého vozu investovat
pokud rup jen kousek a neni to ani vidět na výšce vozu dá se stim jezdit já takhle jezdil rok s jednim oplem a byl stim i v chorvatsku nepozoroval sem při jízdě žádnej problém
Jezdil jsem poměrně dlouho s prasklou levou přední pružinou. Bylo to taky na spodním závitu. Vidět nebylo nic, auto se chovalo zcela normálně. Jediné, čím se to projevovalo bylo lehké vrzání při propérování. Dalo dost práce závadu odhalit. Jezdit s tím trvale by asi moc dobré nebylo, ale při dočasném popojíždění by se nic podstatného dít asi nemělo.
Je nutné vyměnit pružiny obě, protože i ta nepoškozená pružina je unavená a bude se chovat jinak, než nová. V mém případě se mi předek po výměně pružin zvedl o 7 cm! Když vyměníte jen jednu, nejen že bude auto nakřivo, ale jeho jízdní vlastnosti budou nepředvídatelné.
amar - no přiznám, že jde o skoro 2 tunový terénní diesel (Jeep Cherokee).
Příčinou prasklé přední pružiny může být zatuhlé/vyrezlé axiální ložisko v jejím horním uložení. Místo, aby se v horním uložení volně protáčela, je namáhána v krutu a rotaci provádí po přískocích. Nakonec rupne. Ale stejně se při výměně prasklé pružiny vymění i to i to ložisko v horním uložení. Takže otestovat jak se točí uložení i u druhé zdravé pružiny.
Až vyměníte prasklou změříte jestli auto stojí rovně a bude třeba měnit i druhou (u mě to znamenalo 2500,- za jednu). Můžete pak najet na válce, kde testují tlumiče a posoudít jestli se pravá strana od levé v kmitu liší.
Je pravda, že zjistit/měřit jakou volnou délku pružina měla muže být problém. Prasklý kousek je pryč a verzí pružin jsou podle výbavy (hmotnosti) vozidla hromady (délky, průřezy). Mě tam ten kousek zůstal.
7 cm. To jste možná koupil nový pár pružin, který je výrazně tužší - možná pro diesel , nebo i jiné tlumiče. Ale pokud jsou vyměněné v páru tak proč ne.
Na další rupnutí bych nečekal a vyměnil obě. Obvykle jde o únavový lom který začne ve zkorodovaném místě, příp. v místě vady materiálu.. I o ty 4 cm - péro je kradší a dosedá jinak, dá se čekat že to zazlobí znova... Jezdit se s tím dá, ale abych byl furt nervózní jestli nerupne znova tak to by mi za to nestálo... Měnit zásadně v páru!
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.