Nejste přihlášen/a.
Chci se zeptat, nevíte na co slouží semafor u železnice? V silniční dopravě vím na co slouží, ale nechápu na co vlastně u železniční dopravy. Pokaždé když na semaforu svítí červená, tak ten vlak normálně jede dál a nezáleží na tom jaká je barva. Auto musí počkat, když je červená, ale u vlaku je to jiné. Nevíte na co tam je ten semafor? otázka zvlášt pro ty, co se vyznají v železniční terminologii
To se vám zdá. Jakmile první kolo lokomotivy překročí hranici úseku (u paty semaforu), úsek je obsazený a rozsvítí se pochopitelně červená. Úsek je obsazený tím vlakem, který na něj právě vjel. Zkuste se koukat pořádně a uvidíte, že na semaforu svítí něco jiného (zelená, žlutá nebo nějaká kombinace) a červená se objeví jak píšu. Vězte, že vlak normálně nemůže jet na červenou, to by byla mimořádná událost, ale není to vyloučené (to ale poznáte, protože se plazí nanejvýš třicítkou (jede podle rozhledu)). To by Vám asi upřesnil nějaký železničář. Je to jednak na širé trati, kde takto může dojet k nejbližší výhybce, jednak ve zvláštních případech (většinou při nějaké poruše nebo výluce), kdy dostává takzvanou přivolávací návěst (k červené se přidá pomalu blikající bílá) nebo mu ukazuje zaměstnanec železnice žlutou plackou (nebo mu dá písemný rozkaz).
Signalizace na železnici je velmi složitá, jistě jste si všimnul, že těch světýlek na semaforu je mnoho. K tomu se kromě svítí/nesvítí přidávají pomalu a rychle blikající. Je to proto, že semafor v sobě kombinuje ještě předzvěst o stavu dalšího úseku (takže informace je nejenom o tom, jestli je volno, ale i jestli je volno na dalším úseku) případně ještě omezení rychlosti.
Naštěstí to základní platí. Červená znamená stůj, Zelená volno. Žlutá je předzvěstí, že následující úsek je obsazený. Vše ostatní jsou nějaké doplňkové informace.
Jsem sice fanda železnice, ale strojvůdcovské zkoušky nemám a předpis (tuším D3) jsem kdysi jenom prolistoval, takže berte toto moje povídání jako takový pohled lehce znalého lajka. Měl jsem někde program pro převod barev na jejich význam nebo možná naopak, ale to už odnesl čas (byl ještě pro windows 95), zkusím propátrat své archivy.
Vlak si návěst povolující jízdu ( zelenou nebo žlutou) sám změní na červenou ve chvíli, kdy čelo vlaku sepne izolovaný úsek u návěstidla. Proto vidíš červenou když už k návěstidlu dojede tvůj vagón.
Jediné možnosti, kdy vlak může jet proti stůj jsou jasně definované návěstním předpisem.
Jedná se o případy, kdy je návěstidlo nefunkční a strojvedoucí je o poruše informován písemným rozkazem, nebo vysílačkou.
Nebo je jízda kolem něj dovolena pomalu kmitavým bílým světlem přivolávací návěsti.
Vyjímkou jsou oddílová návěstidla autobloku, kdy je trať rozdělená na menší úseky aby se do stejného mezistaničního úseku dalo poslat víc souprav za sebou a nemuselo se čekat až první vlak dojede do sousední stanice. Tam je vyjímka, že druhý vlak sice u návěstidla zastaví ale po určité době smí pokračovat sníženou rychlostí dál.
Howgh...
Neznám přesně podrobnosti, ale aspoň zjednodušeně: pro vlak musí být sestavena trasa jízdy. Ta se skládá z jednotlivých úseků železničních kolejí. A aby strojvůdce viděl, že má zastavit nebo může jet tak k tomu slouží semafor. Když je úsek před ním obsazený nějakým vlakem, tak mu svítí červená. Až je úsek volný a rozsvítí se zelená, tak může jet.
Pokud po kolejích projíždí rychlík, tak osobák, který stojí ve stanici chvilku počká, než ho rychlík předjede po vedlejší koleji. Takže osobák má červenou a rychlík má zelenou a musí přes výhybky přejet na vedlejší kolej, předjede osobák a přes další výhybku se zase vrátí na svoji kolej.
Pak se ještě pomocí kombinace barev signálizuje nějaké nebezpečí nebo nefunkční zabezpečovací zařízení. V tom případě mohou vlaky jet přes železničniční přejezd s poruchou pouze rychlostí chůze (velmi pomalu).
K tomu že vlak jede "na červenou". Musel bys sedět v lokomotivě, abys viděl jaká je barva na semaforu.
Když to sleduješ z vozů za lokomotivou, tak si všimni, že když lokomotiva projíždí kolem semaforu, tak na semaforu naskočí vždycky červená. To je ale signál pro následující vlak a znamená to že na následujícím úseku je vlak a strojvůdce dalšího vlaku musí zastavit a počkat na zelenou.
Jakmile čelo vlaku mine návěstidlo, rozsvítí se na něm znak zakazující jízdu (červené světlo) - popsali rádci přede mnou. Situace, kdy může drážní vozidlo projet okolo návěstidla s návěstí "Stůj"/ červené světlo :
a) porucha návěstidla (strojvedoucí je zpraven- obvykle písemným rozkazem , např. "Všeobecný rozkaz : Vlak 5511 - návěstidlo L1 se neobsluhuje, po rozkazu k odjezdu smíte odjet."razítko, podpis, strojvedoucí obdrží kopii rozkazu). Pokud není zpraven, vyšetřuje se jako "mimořádná událost"- MU ( dříve-nehodová událost ), "projetí návěstidla v poloze Stůj". Jako MU se vyšetřují i případy selhání zabezpečovacího systému, kdy dojde k "náhlé změně návěstního znaku", např. při výpadku napětí/poruše záložního zdroje napětí, chybné obsluze zabezpečovacího zařízení apod. (jízda je povolena, ale naskočí červená, nebo náv. zhasne a vlak nezastaví před ním - slangově "padák", návěstilo spadlo, zhaslo).
b) neplatnost návěstidla (je označeno bílým křížem - laťkami"přeškrtnuto"( užívá se při rekonstrukcích,nebo typicky po ustavení nového návěstidla, které ješte není zapojeno do zabezpeč. systému a stále ještě platí návěstidlo staré, původní), nebo svítí bílý křížek na návěstním světle a v tom případě jsou ostatní návěstní světla zhaslá (užívá se v provozu běžně při výluce dopravní služby - ve stanici v té době neslouží výpravčí). Svítí červené světlo, nebo je návěstidlo zhaslé : V obou případech může svítit bílé pomalu kmitající světlo(24x/min.) . Jedná se o "přivolávací návěst" (slang - přivolávačka, max. 30km/h). Nařizuje strojvedoucímu jízdu "podle rozhledu, s pohotovostí zastavit před vyskytnuvší se překážkou"a současně upozorňuje na "vjezd na obsazenou kolej" (kolej - vlaková cesta- před místem pravidelného zastavení vlaku není volná, strojvedoucí o tom nemusí být předem zpraven a místo zastavení nemusí být označeno). Před kolejovým vozidlem musí zastavit vždy, před ostatními překážkami podle možnosti. (Pro srovnání : Při jízdě vlaku přes silnici -přejezd s porouchanými závorami,či blikači, kdy strojvedoucí je předem zpraven, jede rychlostí max. 10km/h s pohotovostí zastavit před jakoukoliv překážkou. Při pochybení strojvedoucího není v těchto případech bezpečnostní prvek, který by mohl spolehlivě zabránit možným následkům). Přivolávačka se užívá také při poruchách na vjezdových, odjezdových a cestových návěstidlech, kdy nelze jízdu vlaku povolit běžným způsobem. Protože se jedná o nouzový stav, kdy systém zabezpečení není plně funkční (chybí bezpečnostní vazby mezi funkcí návěstidla a postavením vlakové cesty/výhybky), musí obsluha/výpravčí držet "stisknuté tlačítko"až do chvíle, kdy vlak mine návěstidlo s přivolávačkou (blikající bílé světlo nelze zapnout trvale). Použití této "nouzové"návěsti se eviduje v dokumentaci dopravní služby je uloženo v paměti systému (PC).
Semafor - (správný termín je NÁVĚSTIDLO) slouží v žel. provozu k řízení jízd vozidel (vlak, posunový / posunující díl, jízdy drobných nebo speciálních vozidel). Vlak ( jede podle pravidel platných pro "vlak"= vozidlo/skupina spojených vozidel, jedoucí podle jízdního řádu ... atd.). Posun, jízda cestou posunu - má pravidla odlišná od pravidel jízdy vlaku. Jízda drobných vozidel ( např. MUV - motorový vozík, lidově "drezína") jede podle odlišných pravidel než vlak, nebo posun. Hlavnínávěstidla jsou: vjezdová, odjezdová,cestová, oddílová, krycí (dříve i vloženánávěstidla patřila mezi náv. hlavní). Pravidla, jak jednat u toho-kterého z nich se mohou v konkrétní situaci lišit, podle toho, zda se jedná o jízdu vlaku, posunu, drobného vozidla , nebo jde o mimořádnost / porucha návěstidla, nemožné dorozumění-tj. nemožná komunikace s dispečerem, výpravčím). Jinak řečeno - červené světlo na návěstidle v určitých, předpisem přesně definovaných situacích, nemusí znamenat bezpodmínečný zákaz jízdy. Pro zaměsnance, který řídí drážní hnací vozidla je dokonalá a prokazatelně ověřená znalost (úřední zkouška) NP (návěstní předpis D1 - viz odkaz v příspěvku jedubabicky) a DP (dopravní předpis D2) bezpodmínečně nutná.(Předpis ukládá zaměstnanci , aby "vždy jednal podle nejlepšího vědomí a svědomí". Všichni železniční zaměstnanci musí znát návěst "Stůj, zastavte všemi prostředky"-opakované kroužení červeným praporkem, jiným předmětem, nebo jen rukou, za tmy světlem libovolné barvy mimo zelené - proti přijíždějícímu vozidlu. Návěst slouží k odvrácení hrozícího nebezpečí a dává se tak, aby strojvedoucí spatřil "KRUH". Pokud se "kroužení"neopakuje (jen jednou opsaný kruh červeným,nebo žlutým praporkem nebo bílým světlem), jedná se o návěst "STůJ"(slangově "dobrá"), používá se při posunu. Návěstidlo, které platí jen pro jízdu vlaku (neplatí pro posun), má na stožáru červené a bílé pruhy stejně široké.Náv. platné pro jízdu vlaku i pro posunmá bílé pruhy poloviční šířky, než pruhy červené. Náv. platné jen pro posun má pruhy modré a bílé stejné šířky a ukazuje modré, nebo bílé světlo. Oddílová návěstidla mají stožáry šedé, nebo stříbrné ( na trati, kde jízdy vlaků řídí automatický blok s oddílovými návěstidly - autoblok ). Vložené návěstidlo je označeno červenými, modrými a bílými pruhy na stožáru. Platí pro vlaky i pro posun, ukazuje modré, červené, klidné bílé, nebo pomalu kmitající bílé světlo ( starší prvek návěstní soustavy - předpis uváděl: "mdle bílé"světlo a "nově se nezřizuje") . Pokud návěstidlo ukazuje pochybnou návěst, platí povážlivější význam - u návěstidel návěst Stůj, u předvěsti návěst Výstraha (klidné žluté světlo).Zhaslé návěstidlo zakazuje jízdu/ návěst Stůj. Návěstidla mohou být stožárová (návěsní štít se světly je na stožáru), nebo tzv. trpasliččí (návěstní štít stojí na nízkém základu u země - je typické pro "ranžírky"- návěstidla (modré a bílé světlo) pro řízení jízdy posunu, a to v depech, na vlečkách, seřadištích a na svážném pahrbku (spádovištní návěstidlo - posun spouštěním - vozy sjíždějí samotíží po koleji na spádu při sestavování souprav nákladních vlaků podle směrového určení zásilek/vozů).
Návěstní rychlostní soustava je v předpisu D1 (kdysi se nazýval "Návěstní předpis).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.