Nejste přihlášen/a.
Dát do auta a zkusit startovat... Záleží na otáčkách, na takto čestvě nabitém akumulátoru by měl s motorem točit jako blázen (pokud je v pořádku). Nejvíce se akumulátor otestuje v zimě... Jinak z domácího hlediska asi nijak - multimetrem lze změřit napětí naprázdno, to je ale nevypovídající údaj, protože je potřeba napětí při velkém odběru. Nejjednodušší zanést akumulátor do servisu a nechat si ho přeměřit "udělátkem" na akumulátory (umělá zátěž).
Já se držím tohoto a ještě mě to nezklamalo:
Já bych postupoval takto, nechal bych baterku nabit nabíječkou na plno odpojit a po pěti hodinách změřit voltmetrem a držet se této tabulky a je jasno nikdy mě to nesklamalo.
1,51V a vice plná
1,33V - 1,50V 75%
1,30V - 1,32V 50%
1,27V - 1,31V 25%
1,26 a míň kaput
Jsem pěkný popleta teď koukám na svoji odpověď a psal jsem voltáž na tužkové baterky
Pro AKU k autu se držím tohoto. nechal bych baterku nabit nabíječkou na plno odpojit a po pěti hodinách změřit voltmetrem a držet se této tabulky a je jasno nikdy mě to nesklamalo.
100%...12,6V a více
75%...12.40V - 12.59V
50%...12.24 - 12.39V
Ještě jednou se omlouvám
to sword: Ano, schopnost článku olověné baterie udržet napětí vypovídá o jejím stavu (samovybíjení, vnitřní odpor, kapacita). Plně nabitá baterie dává při nabíjení ve chvíli, kdy začíná "plynovat" 2.4 V na článek. Pokud je napětí nižší a nedosáhne 2.4 V, není baterie stoprocentně OK, nemá plnou kapacitu.(Pouze jsem si to přečetl ve wiki a vlastní praxe mi to potvrdila).
Já bych se z dovolením přifařil s mým dotazem ohledně baterií.
Dostal jsem stroj kde mají být dvě baterie(je tak psáno v manualu). Bohužel tam byla jen jedna a ho zvládla natočit tak do deseti stupňů. Teď jak byly chladnější rána tak to nechytlo. Vedení mi koupilo novou, ale zase jenom jednu, s tou to teda startuje, ale není to ono. Rozhod jsem se že k ní zkusím připojit i tu starší.
A teď dotaz:
Bude to fungovat, že ta starší bude te nové pomáhat aspoň těma svýma pár ampérama?
Nebo mi ju bude vysávat a budou slabé obě?
Pokud ta starší není vyloženě vadná (například zkratovaný článek) tak bude bez problémů fungovat paralelně s tou novou. Jejich kapacita se sečte.
Paralelní spojení zdrojů ( v tomto případě aku baterií ) není nikdy optimální. Pokud nemají obě baterie naprosto stejné, nebo alespoň téměř shodné vlastnosti ( a to učitě "stará" a "nová" baterie nemají ) nastanou problémy. ( Při extrémním zatížení - startu motoru - se projeví u staré baterie větší pokles napětí, než u nové a potečou mezi akumulátory vyrovnávcí proudy. Jinými slovy - část energie ze "silnějšího zdroje" se tím zmaří. Pokud bude toto provozováno dlouhodobě, zcela určitě to negativně ovlivní vlastnosti a životnost nové baterie, která musí při startu ještě "přikrmovat" tu starší, slabší. Fyzikální zákony prostě platí - proud teče vždy z místa s vyšším napětím k místu s napětím nižším, a tedy i mezi bateriemi při rozdílném napětí. Otázkou je, jak silný bude tento efekt v konkrétním případě - čím větší rozdíl mezi akumulátory, tím silnější bude negativní efekt. V praxi se však toto asi člověk "nezaregistruje" . Faktem ale je, že paralelnímu spojení článků v aku baterii s velkou kapacitou se konstruktéři z těchto důvodů důsledně vyhýbají a řeší to zvýšením kapacity jednotlivého článku, nebo spojování článků do serie se zvýšeným napětím napájené sítě, pokud je to možné/vhodné).
... ano, bude ji pomalu vysávat. Nebudou ale "obě slabé" , jen se urychlí stárnutí té nové baterie.
To je hloupost. Pokud mám požadavek na nějaký výkon, tak i kdyby druhý akumulátor měl čtvrtinovou kapacitu oproti prvnímu, vždy tím prvnímu akumulátoru ulehčím. Při paralelním zapojení je vždy kapacita vyšší a s ní i maximální odebíraný proud. Potřebuju-li výkon 1 kW
tak při jedno akumulátoru budu odebírat 1 kW.
Při dvou akumulátorech, kdy jeden je dobrý a druhý horší, to může být třeba 0,7 a 0,3 kW, ale nikdy nebudu z prvního akumulátoru odebírat více než právě ten 1 kW.
to mikihans: Není to hloupost. Každý mluvíme o něčem jiném. Já o neblahém vlivu paralelního spojení dvou rozdílných baterií do společné zátěže na jejich opotřebení a vy zase o vztahu mezi výkonem a kapacitou baterie v konkrétním daném případě, který popsal tazatel ( já vaše tvrzení tedy nerozporuji ani nepopírám).
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.