Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Autobaterie dobra ci spatna

Od: kfkxl odpovědí: 13 změna:
Zdravím jak poznám ze je spatná autobaterie jde nejak změřit doma? Mam ji plne nabitou a odpojil z nabíječky pred nejakyma 8 hodinama.jak poznám zda je dobra nebo spatna?

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar blesk1616

Dát do auta a zkusit startovat... Záleží na otáčkách, na takto čestvě nabitém akumulátoru by měl s motorem točit jako blázen (pokud je v pořádku). Nejvíce se akumulátor otestuje v zimě... Jinak z domácího hlediska asi nijak - multimetrem lze změřit napětí naprázdno, to je ale nevypovídající údaj, protože je potřeba napětí při velkém odběru. Nejjednodušší zanést akumulátor do servisu a nechat si ho přeměřit "udělátkem" na akumulátory (umělá zátěž).

 

kepler*
hodnocení

1x

Jednoduchý způsob je změřit hustotu elektrolytu. Pokud je 1,28, baterie je nová, u starších baterií hustota klesá s tím, jak dochází k nevratné sulfataci olověných elektrod. Tím i dochází k tomu, že ztrácejí kapacitu a rychle se vybíjejí.

 

hodnocení

1x
avatar sword

Já se držím tohoto a ještě mě to nezklamalo:

Já bych postupoval takto, nechal bych baterku nabit nabíječkou na plno odpojit a po pěti hodinách změřit voltmetrem a držet se této tabulky a je jasno nikdy mě to nesklamalo.

1,51V a vice plná

1,33V - 1,50V 75%

1,30V - 1,32V 50%

1,27V - 1,31V 25%

1,26 a míň kaput


doplněno 24.10.17 19:18:

Jsem pěkný popleta teď koukám na svoji odpověď a psal jsem voltáž na tužkové baterky:(

Pro AKU k autu se držím tohoto. nechal bych baterku nabit nabíječkou na plno odpojit a po pěti hodinách změřit voltmetrem a držet se této tabulky a je jasno nikdy mě to nesklamalo.
100%...12,6V a více

75%...12.40V - 12.59V

50%...12.24 - 12.39V

Ještě jednou se omlouvám:)

Jenže i baterka s mizerou kapacitou zůstane "plná", ale není schopna dodat potřebný proud.

alten*

to sword: Ano, schopnost článku olověné baterie udržet napětí vypovídá o jejím stavu (samovybíjení, vnitřní odpor, kapacita). Plně nabitá baterie dává při nabíjení ve chvíli, kdy začíná "plynovat" 2.4 V na článek. Pokud je napětí nižší a nedosáhne 2.4 V, není baterie stoprocentně OK, nemá plnou kapacitu.(Pouze jsem si to přečetl ve wiki a vlastní praxe mi to potvrdila).

 

mopet*
hodnocení

0x

Já bych se z dovolením přifařil s mým dotazem ohledně baterií.

Dostal jsem stroj kde mají být dvě baterie(je tak psáno v manualu). Bohužel tam byla jen jedna a ho zvládla natočit tak do deseti stupňů. Teď jak byly chladnější rána tak to nechytlo. Vedení mi koupilo novou, ale zase jenom jednu, s tou to teda startuje, ale není to ono. Rozhod jsem se že k ní zkusím připojit i tu starší.

A teď dotaz:

Bude to fungovat, že ta starší bude te nové pomáhat aspoň těma svýma pár ampérama?

Nebo mi ju bude vysávat a budou slabé obě?

Pokud ta starší není vyloženě vadná (například zkratovaný článek) tak bude bez problémů fungovat paralelně s tou novou. Jejich kapacita se sečte.

alten*

Paralelní spojení zdrojů ( v tomto případě aku baterií ) není nikdy optimální. Pokud nemají obě baterie naprosto stejné, nebo alespoň téměř shodné vlastnosti ( a to učitě "stará" a "nová" baterie nemají ) nastanou problémy. ( Při extrémním zatížení - startu motoru - se projeví u staré baterie větší pokles napětí, než u nové a potečou mezi akumulátory vyrovnávcí proudy. Jinými slovy - část energie ze "silnějšího zdroje" se tím zmaří. Pokud bude toto provozováno dlouhodobě, zcela určitě to negativně ovlivní vlastnosti a životnost nové baterie, která musí při startu ještě "přikrmovat" tu starší, slabší. Fyzikální zákony prostě platí - proud teče vždy z místa s vyšším napětím k místu s napětím nižším, a tedy i mezi bateriemi při rozdílném napětí. Otázkou je, jak silný bude tento efekt v konkrétním případě - čím větší rozdíl mezi akumulátory, tím silnější bude negativní efekt. V praxi se však toto asi člověk "nezaregistruje" . Faktem ale je, že paralelnímu spojení článků v aku baterii s velkou kapacitou se konstruktéři z těchto důvodů důsledně vyhýbají a řeší to zvýšením kapacity jednotlivého článku, nebo spojování článků do serie se zvýšeným napětím napájené sítě, pokud je to možné/vhodné).


doplněno 20.10.17 00:52:

... ano, bude ji pomalu vysávat. Nebudou ale "obě slabé" , jen se urychlí stárnutí té nové baterie.

To je hloupost. Pokud mám požadavek na nějaký výkon, tak i kdyby druhý akumulátor měl čtvrtinovou kapacitu oproti prvnímu, vždy tím prvnímu akumulátoru ulehčím. Při paralelním zapojení je vždy kapacita vyšší a s ní i maximální odebíraný proud. Potřebuju-li výkon 1 kW

tak při jedno akumulátoru budu odebírat 1 kW.

Při dvou akumulátorech, kdy jeden je dobrý a druhý horší, to může být třeba 0,7 a 0,3 kW, ale nikdy nebudu z prvního akumulátoru odebírat více než právě ten 1 kW.

alten*

to mikihans: Není to hloupost. Každý mluvíme o něčem jiném. Já o neblahém vlivu paralelního spojení dvou rozdílných baterií do společné zátěže na jejich opotřebení a vy zase o vztahu mezi výkonem a kapacitou baterie v konkrétním daném případě, který popsal tazatel ( já vaše tvrzení tedy nerozporuji ani nepopírám).

 

hodnocení

0x
avatar dabel
já to z baterkama řešim následovně:
za předpokladu že je dobíjení baterie o.k. a klidový odběr z bateríe není větší jak 30mA dam baterii na celou noc nabíjet no a pokud se mi během 14 dnú stane že se vybije a já to nenatočim du pro novou baterii
alten*

to dabel. Souhlas, startovací schopnost představuje takový zjednodušený pragmatický "zátěžový test".

 

hodnocení

0x

Nejlepší je zátěžový test, ale ten doma neuděláš, udělají ti ho v některých servisech.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]