Nejste přihlášen/a.
páni a dámy, rádci, přeji příjemný nedělní večer,
ze dnešní situace (naštěstí jen hypoteticky, prakticky jsem musel skoro uplně zastavit aby se blbec stihl zařadit zpět)- jedu si v klidu ve vlastním pruhu 70km/h na 90tce, na horizontu se objeví předjíždějící auto v protisměru, čelní střet je jasný, raději zvolím "menší zlo" a autem vymetu příkop/pole, samozřejmě s hmotnou škodou . Za kým jde ona škoda? Za oním autem v protisměru které nemá ani škrábnutí nebo za mnou?
teoreticky je vina jasná, ale zajímalo by mě zda s tím nemá někdo praktickou zkušenosti jak to řeší PČR či pojišťovna
Bez kamery je to dost vošajstlich. Ze své zkušenosti vím, že když se proti mě vyřítí nějaký blb v protisměru, tak si především hledám skulinku, kam pošlu své auto a zcela jistě nejsem schopen říct RZ auta, které mě vytláčí ze silnice. Opravdu pomůže jedině kamera se slušným rozlišením. Ono sice někteří mají pindy o ochraně soukromí a pod, ale když se něco šupne, tak policajti ještě vyzývají okolojedoucí řidiče o záznam.
Viník je ten co tě ohrozil a škoda jde z jeho ručení, příp. u nepojištěnýho auta z garančního fondu.. Ovšem musí být známy viník a musíš mu vinu prokázat = pokud to nemáš na kameře nebo nejsou svědci tak na 99% nedostaneš nic. Ty sám si většinou s bídou stihneš všimnout jaké to bylo auto (typ a barva), RZ přečteš a zapamatuješ hoooodně těžko = ani nevíš kdo to byl = viník neznámý = nedostaneš nic.
Pokud to auto proti jede rychle a nemáš výrazně těžší auto (Tatra s pískem např.), tak do toho příkopu prostě musíš. Auto na šrot a finanční ztráta je menší zlo než čelní střet ve velké rychlosti. Pokud jsou stromy atd, tak musíš dobrzdit pod 60 kmh a až pak napálit ten strom. U shnilýho auta nebo Feldy je kritická rychlost už ca 30 kmh. Pokud ten proti je bavorák co to kalí 150 kmh, tak tě čelně vzít prostě nesmí., rady brzdit a neuhýbat = jsi mrtvej.
je to čistě hypoteticky, jak jsem psal, naštěstí stačilo jen prudce zabrzdit a do příkopu jsem nemusel, jen mne zajímalo jestli někdo něco podobného prakticky musel řešit bez záznamu z palubní kamery a jak dopadl, s kamerou už je to předpokládám bráno jako jasnou věc ohrožení a viny protijedoucího vozidla
bohužel takové řidiče zde v podkrkonoší potkávám čím dál více tak jsem se o to začal "předem" (a snad zcela zbytečně) trochu zajímat
Bez kamery je to asi jen a pouze Vaše řidičská chyba.
Jinak ten protijedoucí blbec byl třeba jen vytočen z dalšího blbce ,co před ním jede na devadesátce jen sedmdesát a ještě když to šlo blokoval předjetí tím že neuhnul ale jel při středu vozovky?!
to že by mohl být vytočen je sice hezký, ale k dotazu docela irelevantní, pokud narážíte na to že jsem jel já 70 na 90 tak je to k dotazu též mimo místu, a pro váš klid - brzdou provozu nejsem, ale pokud vím že mnou nikdo nejede, tak si klidně zvolním na 70 neboť nemusím být všude první , a pokud vidím že mě nekdo dojíždí (ale nepředjíždí) , tak samozřejmě zrychlím abych nebrzdil provoz
Oba dva zklidněte hormony.Psal jsem to jen protože se čím dál více střetávám s tím,že hoodně řidičů plazivců jede středem vozovky na pěkné silnici kde by se teoreticky dalo jezdit110 (pro určení třeba jeden úsek mezi JH a PE nebo za BN směrem na D1) a neuhnou takže pokud jedete tak jak píšete a když Vás rychlík dopjede -uhnete pak je vše OK a nebylo to cíleně určené zrovna Vám ,jen jako taková připomínka.
Žel každý občas děláme chybu ale záleží jak se zvládne,když jen plechy tak je to OKale horší je zranění nebo to nejhorší smrt při nehodě!
Jink jak jsem psal výše- kamera či svědkové nehody kteří zi zapamatují číslo "viníka" nebo mající kameru,která to natočí.Ale hlavně musí být ochotni!
Honzo 490 naučze se číst!
Odpověď taky nemám, protože být tím "viníkem" tak se bez jasného důkazu taky velmi bráním, že jsem měl na předjížděcí manévr dost místa. Ale zajímalo by mě, kde se bere pořád ten názor, že je li zákonem povolena max. rychlost 90km, tak všichni musí jet 90 a každý, kdo jede pomaleji je brzda a debi a na cestu nepatří.
U čelního střetu máte vždy možnost brzdit, troubit a ne uhnout. Pokud sledujete cvrkot před sebou. U předjíždění za váma je to velice jednoduché. Dokazovat, že vás vytlačil nějaký řidič, bude složité a někdy nemožné. Pokud mě někdo tak stupidně předjíždí, neuhnu ani o milimetr. Jedu si ve svém pruhu správně a proč nést následky za někoho jiného? A píšu to proto, že můj známý takto kdysi uhnul agresivnímu řidiči uhnutím do příkopy. Nedávno spravené auto na šrot, on přišel o přední zuby a nedostal ani floka. Nesehnal žádného svědka, protože kdo by se chtěl někde hodiny zdržovat nejdříve u policie a pak u soudu. Agresivní řidič zmizel a bylo vymalováno. Za mě tedy určitě neuhýbat. Prokazovat, že jsem se nelekl ale konal dobro, je u soudu téměř nemožné.
Z vlastní zkušenosti.
Protijedoucí vozidlo, paní zazmatkovala, skončila v příkopě, já byl podezřelý, že jsem jí ohrozil. Jel jsem si ve svém pruhu a chystal jsem se na předjetí.
Měl jsem rok starosti, jak to dopadne. Zhubnul jsem, což bylo OK, ale stres to byl takový, že to již nikdy nechci zažít. Paní si tvrdila své, já taky, skončilo to prekluzí. Do roka nebyl viník, nešlo nic řešit.
Tím chco sdělit, že je dost důležitý úředník, který by projednával podobný případ, svědkové, výpovědi a znalci.
Nepřeji nikomu podobný stres.
Nedošlo ke střetu, tudíž jste se lekl a strhnul volant - vaše chyba... A pokud byste dostal smyk a někoho srazil - opět vaše chyba - lekl se a strhl volant + nepřizpůsobil jízdu okolnostem a nezvládnul řízení.
Nedávná zkušenost u otce - byl určen za 100% viníka nehody, protože chtěl zabránit střetu... příště vždy dodržujte svou jízdní trasu a s klidem se nechte nabourat - jiná varianta je vaším zaviněním.
NESMÍ TAM BÝT SLOVO "LEKL SE!" - jinak je to jeho chyba - to je prostě fakt. Misto leknutí musí "v poslední chvíli strhl řízení aby zabránil střetu" - to jsou ta slovíčka...
Ale když strhne řízení a někomu ublíží - je to prostě jeho vina a hotovo... strhnul, ale škoda mohla být měnší, protože čelní střety jsou nejbezpečnější srážky (pokud nenabouráte do kamionu,... ) - osobáky jsou na čelní střety nachystané...
To je nesmysl.
Je rozdíl leknout se, strhnout volant a vyletět ze silnice (ano jsi viník nehody) X na poslední chvíli vyjetím ze silnice zabránit čelnímu střetu (viník je ten co tě ohrozil).
A jasně že pokud se vejdou tři auta vedle sebe, tak je nesmysl zahučet do škarpy, a když už tam zahučíš tak jsi viník.
Mmch. o vině často rozhoduje slovíčkaření (a lepší právník)... Tady to je: lekl se a strhl volant X nebyla jiná možnost zabránit srážce.
Kolego Jmlc-ano v totm máte pravdu je lepší když není zranění ale mrtvý, z fin.hlediska pro poji atd já to beru jak ale já to beru všeobecně ne z hlediska placení a postihu.Pže nevím jak pro koho ale všeobecně je pro každého horší smrt blízkého než zranění ze kterých se dá částečně vyléčit (teda pokud nezůstane dotyčný poškozený natolik,že není schopen sám o sebe se postarat ...)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.