Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
brácha opravuje traktor dvouválec Toro. Má to motor OHV s hydraulickými zdvihátky. Jakmile je složí a dostane se do nich olej, zamknou se v "úplně vyjeté" poloze kam je zatlačí jejich pružina uvnitř a při otáčení motorem nedovolí ventilu aby se úplně zavřel, pořád je tam mezera nejméně 1 - 2 mm. Vrátit je do správné polohy nelze jakmile se do nich dostane olej, pružina na ventilu na to není dost silná. Pokud by se tak motor nechal běžet, ventily se asi podpálí a motor nebude mít kompresi. Co s tím? Vrátí se zdvihátka do správné polohy nějak za běhu motoru samy? A odpovědi typu "zeptej se automechanika" fakt neberu, to brácha samozřejmě zkusil jako první a nikdo neví... Díky.
Tak to bych chtěl vidět při 5000 otáčkách, jak se čeká, až ventily dosednou? Dobrý mechanik tedy není, jinak by nebyla tato diskuze.
Až ventily dosednou se samozřejmě čeká jen po montáži zdvihátka, protože tím, že bylo vymontované a nepůsobil na něj přes vahadlo tlak ventilové pružiny, tak dosáhlo krajní hodnoty vysunutí vlivem pružinky uvnitř zdvihátka. Po montáži do motoru a namontování vahadla dojde ke stlačení silné ventilové pružiny, která přes vahadlo překoná sílu pružinky ve zdvihátku. A než vytlačí přebytečný olej, tak to chvíli trvá. Za provozu už k tomuto stavu samozřejmě nikdy nedojde
Už celkem dlouho opravuji zahradní techniku a dosud neznám automechanika, který by tohle věděl. Taky jsem po tom pátral a vysvětlil mi to až jeden konstruktér z VUT. Takže jestli je ten dotyčný "opravář" dobrý mechanik nevím, ale neznalost činnosti hydroštelů není žádná ostuda..
Autor dotazu píše, že se jedná o traktůrek Toro s dvouválcem OHV a hydraulickými zdvihátky, takže předpokládám, že tady diskutujeme o motoru Kohler řady Command Pro. Jak to funguje u hrníčkových zdvihátek OHC motorů v autech to nevím, ale asi to bude podobné..
D.D.
Briggs&Stratton - Intek OHV, 20 HP.
Přece u rozvodů ventilů odskočí vačka a tím uvolní ventil. Protiběžné ventilové pružiny zatlačí ventil do sedla. Hydroštel pouze eliminuje nadměrné provozní vůle. Žádná prodleva nebo něco podobného. Při skládání motoru a hlav motorů nikdo něco takového ani řešit nemá. Vše musí být poskládáno tam, odkud to bylo vyňato. Nemůže se stát, aby byl ventil otevřen, když na něj vahadlo netlačí. To je prostě nesmysl. Po montáži naopak část olejové náplně ve zdvihátku chybí (cvakají rozvody) a tak se po nastartování do 4 minut vše samo upraví. Pokud ne, je závada v hrníčkové zdvihátku. Pořád platí, že neexistuje, aby po odskočení vačky u OHC nebo vahadla u OHV ventil zůstal otevřený. Každý má dělat to, co umí nebo se naučil. Následné škody pak za to nestojí.
Ale Briggs Intek přece nemá hydraulická zdvihátka, teda ještě jsem se s tím nesetkal. Motory Briggs jsou poslední dobou čína té nejnižší úrovně a výroba hydroštelů vyžaduje tak vysokou přesnost obrábění, jakou tyhle čínské fabriky nemohou nikdy dosáhnout.
Co se týká motorů Kohler, tak to je jiná písnička. Modely řady Command vydrží neskutečně moc i při zanedbání údržby. Spojení kvalitních materiálů a vysoké přesnosti ve výrobě se ale silně promítá do ceny..
Pokud zdvihátka po nastartování motoru chvíli klapou, tak to znamená, že jsou již značně netěsné a neudrží tlak oleje po vypnutí motoru. Při jejich správné funkci by ani po několika dnech odstávky klapat neměly.
D.D.
Nepodceňujte Čínu. Jejich nové fabriky překonávají vybavením většinu našich fabrik. JAWA tam nechává vyrábět motory na nejnovějších obráběcích centrech.
Tady se ukazuje, jak při špatně položené otázce těžké hledat odpověď. Traktůrek Toro má několik typů:
TORO DH 220 s motorem Briggs&Stratton.
TORO DH 270H s motorem Kohler.
Oba dvouválce OHV.
Já soudím že to má jen blbě nastavený. Třeba u motoru 1,4 MPi na fabii,což je taky OHV s hydroštely. Prvně se musí nastavit statická vůle ventilů a zbytek během provozu už si hlídá hydroštel. Ovšem ten má jenom určité možnosti pohybu,pokud je mechanizmus rozvodu nastavený úplně špatně,už ani hydroštel to nesrovná a ventil se zkrátka nezavře
Určitě tam někde bude možnost to nastavit,pochybuju že by čerpadlo oleje udělalo takový tlak,aby to přes zdvihátko vysunulo ventil. Ten ventil má velmi silnou pružinu,podle mě dost nepravděpodobné
Brácha mě požádal, abych všem poděkoval za odpovědi. Je to skutečně tak, že tlak ze zdvihátek se po pár hodinách uvolnil a ventil dosedl jak měl. Teď ještě doskládat zbytek a traktůrek bude zase jako nový
Ještě k typu traktoru. Je to Wheel Horse / TORO, kus poctivýho stroje, který se vyplatí dávat do kupy...
Z bráchova popisu:
Traktůrek je hodně opotřebený, na počítadle motohodin má přes 1400mth (výrobce udával dimenzaci 600-700mth). Motor je to nejlepší od Kohlera, nejvyšší řada Command - model CV20S - vidlicový dvouválec 624cm3 o výkonu 20HP. Samozřejmě tlakově mazaný a dokonce má i hyroštely. Ovšem i u něj se již projevuje silné opotřebení - sice ještě vůbec nekouří ani neklepe, ale bude to chtít zkontrolovat ventily, protože jeden válec nemá tlaky a někde to syčí při otáčení za kliku - později zjištěno propálené těsnění pod hlavou. Traktor stál nový v roce 2001 skoro 250tis. Kč, takže se nejedná o nějaký papírák z Mountfieldu od bédi Trávníčka.
Takže ještě jednou, díky, všem.
Rádo se stalo
Ten motor znám, taky jsem ho už dělal. A taky měl propálené těsnění pod hlavou, konkrétně na pravém válci. Udávaná životnost 600-700mth se asi vztahuje na celý traktor do GO, protože motor by měl v pohodě zvládnout přes 3.000mth. Tyhle motor jsou určené pro profesionální každodenní použití v komunálních službách. Běžnému zahrádkáři by sloužily 50 let a to jistě není cílem dnešních výrobců..
Tak ať slouží
D.D.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.