Nejste přihlášen/a.
Zdravím
Měl jsem v autě baterii (údržbovou). Vyšrouboval jsem zátky a dal nabíjet. Po celý proces nabíjení jsem nespozoroval bublinky. Baterie "nevařila". Musí taková baterie vařit? Popřípadě když nevaří je špatná?
díky
Provoz autobaterie,olověného akumulátoru,je zásadně elektrochemický proces.Nová baterie
má v článcích velmi čisté olověné síťky,které mají obrovský povrch,vyrobený speciální technologií.Elektrolytickyse aktivují pomocí oxidačně redukční reakce v elektrolytu zředěné kyseliny sírové tak,že u nabitého aku je záporná elektroda z houbovitého olova a kladná z PbO2 - oxidu olovičitého.Odebíráním proudu dochází k chemické reakci,kdy se obě elektrody přeměňují na síran olovnatý.Jedna se redukuje a druhá oxiduje.Ve stavu vybití hrozí to,že prozatím houbovitý,porézní síran je schopen průchodem proudu se změnit zpět na původní složeníPři této reakci se nevyvíjejí žádné plyny,pokud se dobíjení zastaví v konečné fázi rekce.Pokud bychom pokračovali v dalším průchodu proudu,Začne se elektrolyt rozkládat a uvolňuje se na anodě vodík a na katodě kyslík.Tento jev ničí baterii,proto většina nabíječek má automatické omezení dobíjecího proudu a K "VAŘENÍ" nedojde.Stejně tak musí být nastaveny dobíjecí obvody v alternátoru.
Zásadní chyba v údržbě akumulátoru spočívá v tom,že se nechá vybitý stát delší dobu.Pak se vytvořený síran olovnatý na elektrodách shlukuje a vytvoří neporézní vrstvu a ta už není schopna zpětné reakce.Baterie je tedy zasulfátovaná.Taková baterie má značně sníženou kapacitu a leckdy je úplně neschopna provozu.Jak tu někdo podotknul,že existuje nějaký způsob desulfatace,ale podle mé zkušenosti je tento proces složitý a bývá doplněn zničením baterie mechanicky,tedy rozsypáním článků a zkraty mezi články..
Před několika lety některé firmy nabízely opravy baterií výměnou článků,ale také to vedlo he zkrácení životnosti,protože různě aktivní články se navzájem negativně ovlivňovaly.
JABRAKA
Baterie nemusí vařit,ale poslechem by mělo být slyšet slabé praskotání bublinek.Jestli se nic neděje, nabíječka nenabíjí.
nabíječka nabíjí, vyzkoušeno na jiných autobateriích. Ted jsem nabíjel jinou baterku a ta se olespon "trochu ohrála".
Ta údržbová nic proste jako by s v ní nic nedělo
Já používám klasický hustoměr na autobaterie. Baterie by se měla nabíjet např. 75Ah, 7,5A po dobu 10hodin. Polovinou A zase jednou tolik, to znamená kolem 3 A klidně 20 hodin. Čím víc do ní perete A, tím víc se zahřívá, lepší je co nejmíň A a déle nabíjet. Pokud máte elektronickou nabíječku, ta si to pohlídá sama, ale mají také určitou volbu nabíjení. Pozor na nabíječku, která nabíjí jen pokud není baterie úplně vybitá (nabíječka Lídl atd.) Dále nezapomeňte, že desky musí být pod vodou. Také mám měřák, kde svítí kontrolky o stavu nabití, ale to je jen taková hračka. Může se také stát, že je po baterii. Kdysi se dal kioupit takový prášek, který baterii trochu uvnitř vyčistil a zregeneroval, ale to je dávno. Může vám pomoci třeba tento odkaz baterieonline.blogspot.cz/...
kdyz vemu v potaz to ze baterka nevarila, doleval jsem cca 300 ml vody, desky ktere koukali byly zvrchu cerne. A navic auto hure startovalo, tak bych rekl ze muze byt ko. Navic ma 4,5 roku
No tak to jste pěkně zanedbal, voda se musí kontrolovat. Ještě je jedna možnost, baterii úplně nově naplnit. kyselina se dá koupit v drogeri, ale přesný pměr k vodě si už nepamatuji. Můj otec dělal v Moravanu a tam dávali do provozu baterie na letadla, tak mi vždy poradil, ale také už zapomíná (78 let). Baterii v mém autě mám 8 let a stále šlape (také údržbová). A pozor na bezúdržbovou, ta se nesmí nabíjet klasickou nabíječkou delší dobu.
auto jsem v tomto stavu koupil. bohuzel baterku uz mám novou, ale zajímalo by me jestli mohla být díky tomu odrovnaná
Do baterie se vždy dolévá jen voda! Kyselina se teoreticky dolévá jen pokud se vyleje (to se nemůže stát, že). Nabíjení nejlépe moderními pulzními nabiječkami - akumulátor se nepřebije a ani se nebude vařit - automatika to pohlídá!
samozrejmě ze jsem lil jen destilku, ale jak píšu z této baterky nesla ani jedna bublinka, kolegova z prace pekne jemne probublavala. Nabijecku mam profesionalni, ktera si vse ridi sama
To už je jedno, ta baterie nedostala žádnou péčí a je po ní. Nevím proč jeden pisatel píše, že se do baterie dolívá jen voda (destilovaná) a ne kyselina, to tu nikdo nepsal, jen o možné výměně kompletní náplně v předepsaném poměru. To je jen krajní a poslední řešení před koupí nové. Nabíječku máte OK a novou baterku také, tím to končí a šup se starou do sběrného dvora.
Ještě před vyhozením baterky bych vzal nějakou silnější 12V žárovku (stačí stará z hlavního světla, co má přepálené jedno vlákno, tu si nechávám na zkoušečku - přiletuji dráty na to zbylé funkční vlákno), vyzkoušejte ji rozsvítit na té dobré baterii a pak ji připojte na tu špatnou. Pokud se nerozsvítí vůbec, nebo jen hodně slabě žhaví, tak je ta baterka fakt na vyhození...
Když má sílu na to, aby motorem déle točila, tak to s ní nebude ještě tak špatné. Pokud s motorem točí dost rychle a ten nechytne, tak bude spíš problém v seřízení motoru.
Stará osvědčená rada na zregenerování zesulfatizovaných baterek: V dregerii koupit 8 % peroxid vodíku, do každého článku nalít velkou štamprli (začne to bublat), nachat v klidu odstát, až to bublat přestane a potom nabíjet až 3 dny slabým proudem (max 1 A).
"V dregerii koupit 8 % peroxid vodíku, do každého článku nalít velkou štamprli..."
Jasně, tím se problém vyřeší. Definitivně, okamžitě a naprosto spolehlivě baterii odrovnáte, takže už nebudete muset přemýšlet, jestli jí máte zahodit.
regenerace - Nevím, co používala sovětská armáda, ale pamatuju dobu, kdy se v drogerii dal běžně koupit přípravek k regeneraci baterií jménem "desulfátor". Ten občas sice některé baterii krátkodobě pomohl, ale často přispěl k rychlému rozpadu desk, čímž baterii naopak dorazil. Znám 2 takové případy (osobně jsem to po varování radši nezkoušel).
Vy s tím máte nějakou konkrétní zkušenost? Pokud ne, tak se neposmívejte tomu čemu nerozumíte!
Sovětská armáda měla už před asi 40 roky přípravek pro případ mobilizace a selhání baterii u bojové techniky. Ti, kteří byli v Československu (před odsunem) tyto přípravky prodávali. Už si nevzpomínám jak se to jmenovalo, ale v podstatě to byl krystalický peroxid vodíku. Sám mám vyzkoušené, že to fungovalo. A funguje i tekutý peroxid.
5 let starou baterii, která už v zimě nechtěla točit motorem, jsem takto zregeneroval a vydržela ještě celý rok, před zimou jsem to zopakoval a jezdil na ni ještě do další zimy (prodloužil jsem jí životnost o 2 roky), potom už jsem pro jistotu koupil novou, ale kdybych ji znovu oživil, tak by možná ještě fungovala dál - to jsem ale nezkusil.
Pokud to dobíjí a je nabitá, tak by to šumět mělo. Jakou máte nabíječku, zobrazuje stupeň nabytí ledkami, nebo měřidlem? Pokud ano, pozoroval jste skutečně, že postupně trvalo plné nabytí několik hodin? Mohlo dojít k tomu, že při demontáži a manipulaci už nějaká deska prostě upadla a pak už nic nedobíjíte. Ten výše zmíněný test s připojenou žárovkou je dobrý. Prostě ji připojte a pokud ještě k něčemu je tak musí plně svítit apoň několik hodin. Pokud světlo hnedka žloutne, je po ní.
Pokud se tím chcete bavit serózněji, pořiďte si od ťamanů za 150 Kč multimetr.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.