Jak zařadit zpátečku

Od: Datum: 22.09.16 20:44 odpovědí: 12 změna: 25.09.16 02:24

dobrý den,koupil jsem vůz Simca 1301 a nevím jak zařadit zpátečku...


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 22.09.16 20:57
avatar

zdravím - vaše auto sice neznám, ale jestli vám nejde zařadit zpátečka ani podle schématu na řadicí páce, zkontrolujte, jestli na páce není tlačítko - některá auta to tak mají...

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 24.09.16 00:12
avatar

Milá Mindo,
nic ve zlém, Vaše snaha poradit je sice chvályhodná, ale v době výroby vozů Simca řady 1300/1500, resp. 1301/1501 a jejich odvozenin 1301 speciál/1501 speciál, tj. v letech 60. a první polovině let 70. ještě auta neměla žádné schéma řazení na řadících pákách jak je to zvykem dnes - tehdy se ještě předpokládalo, že řidič je člověk znalý, že si nastuduje v manuálu k vozu systém jeho používání a profese řidiče byla poměrně vysoká odbornost, kterou ne každý zvládl a ne jako dnes, kdy jezdí doslova každý a když mu na řadící páku nenapíšou, jak se řadí jednotlivé rychlostní stupně, tak nebude schopný s autem ani odjet ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 22.09.16 21:47
avatar

Na rozdíl od většiny jiných aut je zpátečka k sobě a nahoru.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: ruze®
Datum: 23.09.16 23:54
avatar

Omlouvám se,ale opravdu můj názor je,že si někdo neregistrovaný dělá srandu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: k2
Datum: 23.09.16 23:57

To neni sranda, ale Vase neznalost. Nejprve si zjistete, co je Simca 1301 a kdy byla vyrobena. Pak mozna zjistite, ze je to 50 let stare auto s radici pakou pod volantem...

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 24.09.16 00:46
avatar

Zdravím
a blahopřeji ke koupi jedné z legend českých (a nejenom českých) silnic a krásného veterána.
Škoda, že jste nenapsal, z kterého roku výroby je váš vůz - vyráběly se vozy jak s řazením pod volantem, tak ke konci výroby i s řazením na podlaze.
Jinak u obou typů řazení (pod volantem i na podlaze) u většiny vozů (myšleno všeobecně) platilo, že bylo zachované klasické řadící schéma "H" s drobnými odlišnostmi, spočívajícími v tom, že u některých značek a typů byla zpátečka tzv. před 1 (k sobě a nahoru) a u některých za 3 (od sebe a nahoru), případně taky před 4 (od sebe a dolů). Tím "nahoru" je myšleno k čelnímu sklu/ ke stropu u řazení pod volantem), tím "dolů" směrem proti sedadlům. U řazení pod volantem se vyskytovaly pouze varianty před 1 a za 3, za 4 jsem u řazení pod volantem nikdy neviděl (což ale neznamená, že to neexistovalo).
Důvod, proč vám nejspíš nejde zařadit zpátečka je asi v tom, že v té době u aut platilo, že zpátečka (zařazení zpátečky jako rychlosti) omylem bylo u všech aut z té doby (co jsem viděl) pojištěno buď povytažením této páky nebo naopak jejich zatlačením - tzn. že se páka z neutrálu nejdříve povytáhla, pak se táhla např. směrem k sobě a pak teprve nahoru k čelnimu oknu.
Se Simcou tohto typu jsem jel naposledy někdy před 25 lety, takže už si přesně schéma nepamatuju, ale rozhodně se nesnažte řadit tzv. silou - speciálně systém řazení je na to velmi citlivý. Existovaly v základy 2 konstrukční principy a to buď spojení táhel tzv. Faudi klouby (při přesném seřízení velmi přesné a lehké řazení jednotlivých rychl. stupňů a silou s tím nehnete - buď zařadíte a nebo nezařadíte) a systém "přes gumová pouzdra", kdy při dobrém seřízení to šlo velmi lehce, ale pohyb páky byl měkký, ale stačilo, když to někdo vzal silou, tak to "rozhodil" a pak už zařadit bylo umění.
Systém Faudi klouby se používal např. u vozů Moskvič 408, systém "gumových pouzder" byl použitý např. u vozů Wartburg 353. Simca měla tuším systém spojení Faudi klouby.
Vzhledem k tomu, že vozů typových řad Aronde, Elysee a 1300 - 1501 speciál u nás zas tak moc nebylo, i když se dovážely oficiálním dovozem přes Mototechnu či přes Tuzex, budete už těžko dnes hledat pamětníky vlastnící vozy od novoty. Takže bych vám doporučil napojit se na český Simca Klub. Originál manuál k vozu jsem na netu našel pouze ke koupi v ceně okolo 16 liber, na stránkách klubu v sekci "knihovna" volně je je stažení něco, co bylo se dalo nazvat "manuálem" (ve formátu .pdf) a je tam vidět i systém táhel řazení, není tam však popis řazení, navíc je to v angličtině.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: ctenar
Datum: 24.09.16 09:14

U řazení pod volantem se vyskytovaly pouze varianty před 1 a za 3, za 4 jsem u řazení pod volantem nikdy neviděl (což ale neznamená, že to neexistovalo).
Původní Škoda 440 ("Spartak") měla zpátečku před 2 (k sobě a dolů, obrázek) - všimněte si, že 1 a 2 se řadí z neutrální polohy. Pozdější verze (Octavia) měly 1,2 a 3,4 prohozené (3 a 4 se řadily z neutrální polohy, protože se mezi nimi řadilo nejčastěji, tak aby se pořád nemusela odstrkovat páka u řazení).

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 24.09.16 12:17
avatar

Díky za inf. Jak je vidět, člověk se musí stále učit, protože tohle sem třeba vůbec nevěděl (a to soused měl Spartaka ještě tuším v r. 1991).

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ctenar
Datum: 24.09.16 14:14

Lidi nevědí hlavně o tom prohození 1,2 a 3,4 mezi modely.

Já třeba doteď neslyšel o "Faudi kloubu", ale podle Googlu je to kulový kloub (patentoval si Fritz Faudi).

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ruze®
Datum: 24.09.16 19:18
avatar

Je pravda že Simcu 1301 neznám,ale už jsme si taky kupovali starší auto,ikdyž jen trochu,ale pořádně jsme si ho,,ošahali,,vyzkoušeli,světla,blinkry,stěrače stírají...,klakson,pérování,prohlédli zespodu na rampě a hlavně jsme se v něm projeli a to dopředu i dozadu !,tak jsem tím chtěla jen říct,že prostě nechápu,že si někdo může koupit auto jako,,housku na krámě,,a pořádně si ho testovací jízdou nevyzkoušet a pak se zde ptá,jak se v jeho nově koupeném autě řadí zpátečka.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: k2
Datum: 24.09.16 20:11

Co to je starsi auto? 50 let stary veteran? Verte, ze u veterana jsou nefunkcni svetla, blinkry, sterace a klaxon nicotny problem. Dokonce ani (momentalni) nepojizdnost neni velka katastrofa. Pokud nic nevite o problematice (auto)veteranu, tak tu prosim prestante rozvijet nesmyslne teorie...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ctenar
Datum: 25.09.16 02:24

Někdy si u veteránů zpátečky prostě postaví hlavu ;)


Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.