Nejste přihlášen/a.
Zvyšuje se spotřeba auta při použití klimatizace, je to pravda a proč ano/ne?
Při otevření oken to chápu, že se zvyšuje odpor vzduchu, ale klimatizace? Jde mi o auto s r.v. 2000-2005
Úplně jednoduše a logicky,k výrobě chladného vzduchu potřebuješ energii a ta se nikde nevyčaruje. Kompresor klimatizace,má poměrně velký odpor. U některých slabších aut je to i znát,když máš auto na volnoběhu a zapneš klimu,prvně otáčky trošku zakolísají než to řídící jednotka srovná přidáním plynu. Slabší auta mají i sottwarově uděláno,že se kompresor při plném sešlápnutí plynu na pár sekund odpojí aby auto mělo dobrý výkon. A ta energie jde v autě vzít jedině z paliva,takže se zapnutou klimou bude mít auto logicky vyšší spotřebu-určitě vyšší než pří otevřených oknech.
To samý máš i světla,nebo cokoliv elektrického. Ta energie se někde také musí vzít a když musí alternátor vyrábět více energie,jeho odpor je zase vyšší,netočí se pořád stejně lehce. U světel a třeba větráku je to zvýšení spotřeby v řádech mililitrů na 100km,takže to nemá smysl řešit,ale ta klima má spotřebu nesrovnatelně vyšší. mnohapístový kompresor klimatizace,to je pěkný žrout výkonu a spotřeby
U světel a větráku je to v řádech ne mililitrů ale desitin až litru. Proud v řádech desítek ampér má obdobný nárůst mechanického odporu v alternátoru . U klimatizace není nárůst spotřeby u čerpadla na klikovce závratný ale na zapnutí ventilátoru chlazení + ventilátoru v kabině je to docela dost. Asi 16 A . Kolik % to je ze jmenovtého výkonu alternátoru? Něco před 10 %.
Oprava vanad1 – Tady je nějaká nesrovnalost, rozsvícené světla i s ventilátorem odebírají možná 200W el energie, to na chodu motoru není téměř poznat. Ale zapnutý kompresor klimy potřebuje 3- 5 kW, tj 10x víc než světla, téměř desetina celkového výkonu motoru.
U klimatizace není nárůst spotřeby u čerpadla na klikovce závratný ale na zapnutí ventilátoru chlazení + ventilátoru v kabině je to docela dost.
Tohle je blábol, je to přesně naopak Čerpadlo na klice (nejspíš myslí kompresor) si vezme ca 5 kW přímo z kliky. Oproti tomu větrák si vezme z kliky ca 200W (100W větrák, 100W ztráty cestou od kliky přes alternátor do větráku)
Ano,asd1 to popsal presne,nejvice zvysuje spotrebu prave odpor klimakompresoru.Odpor alternatoru,pri zvysenem odberu proude je pomerne malej.
Drahý Karle, že jsi nezkušený se dá pochopit. Že ale neumíš sčítat jako kolega, tak to je na pováženou. I=P/U.
55 W žárovka bere nějakých 4,2 A /1ks. Tedy něco kolem 9,5 A. Motor topení a klimy má pojistku 25 A, odběr kolem 16 A je reálný. U 120 A alternátoru je nárust přes 10 % a to motor okamžitě pozná snížením otáček volnoběhu, což ŘJ ihned dorovnává. Odpor alternátoru snižuje otáčky motoru. A stím nelze nic udělat, ani vyprávět pohádky.
Netuším o co vám jde ale nic rozumného z vás nevypadne ani omylem. Čerpadlo přesouváním média nespotřebovává nijak závratně energii. Jak jste na toto přišel, nechápu. U klasické klimatizace je motor cca. 150 W ! a to má větší chládící výkon
Jakej motor u klimatizace cca.150 kw?Medium v klimatizaci ktere k funkci stlacuje kompresor,ktery je pohaneny od klikovky dokaze sebrat motoru az 5 KW,coz uz je sakra znat,kor u slabsich aut.vubec nevis,o cem pises! Jak jsem uz jednou poznamenal,zahlcujes toto forum neprostejma blabolama
Motor vrtule na sahaře=150 W, motor kabinového ventilátoru=100 W, el. mag. spojka =50W, mechanický odběr výkonu na klikovce, asi 3 kW po dobu 3 minut, v běhu bez častého spínání v režimu auto =700 W-1,5 kW.
Odběr domovní klimatizace pro místo o ploše 20m2 je potřeba chladícího výkonu cca 3kW, což obdoba.
A tak se měj a šiř bludy dál. Takových vědců je v ČR spousta. Já vým co píšu, mám klimu doma i v autě a spotřebu jsem si změřil. Tak ahoj srandisto. Každý ať si udělá obrázek sám.
Kdyby alternátor při takovém odběru nekladl mechanický odpor, jak by byly generátory maličké...
Vanad1 - Co to je "čerpadlo u klimatizace"? Nic takového neznám. Za to znám kompresor, který médium nejen přesouvá (k čemu by takový samotný přesun byl dobrý?), ale hlavně velmi značně stlačuje. To je totiž základní princip chlazení, bez toho to nejde. A ten má spotřebu sakra znatelnou! Samotným přesouváním média by se toho moc nevychladilo.
Jen ještě doplním - mám motor 2,5 l TD, výkon 85 kW (takže nic zas tak malého) a při zapnutí klimatizace při volnoběhu se otáčky motoru slyšitelně sníží. Při jízdě v terénu (kde potřebuju každý W výkonu) je úbytek výkonu docela znát.
Pisatel blbosti VANAD1 je beznadejny pripad,je zbytecne mu neco vymlouvat.Proste jeho pravda je ta spravna.Bohuzel temto typum lidi se neda oponovat,je to pripad cloveka,jak se rika na pest
Drahý Karle, nemáte potuchy nic o konstrukci řemenových převodů a klidně napíšete, že kompresor klimatizace odebere výkonu motoru 5kW bla bla.
je to samozřejmě hovadina už při pohledu do motoru a použitých šířkách řemenů. Pokud se považujete za znalce, váš problém. Já vám říkám, že 5 kW podle vaší teorie, plochý řemen nepřenese, a to si můžete dát za rámeček. Řemenice by musel být minimálně 2 násobného průměru a asi 3x širší, než má alternátor. Ten má při 120 A výkon 1400 W zaokrouhleně a má o 1/5 širší řemen než je řemen klimatizace. Konstrukce napínáku pro takový kroutící moment by musela být naprosto jiná, což NENÍ. A co že je na pěst? Že se mi ty vaše blbosti např. o tečení nafty přes vstřiky... do válce nezdají? No to je jasné. Jak by takový motor mohl pracovat, aniž by necukal? Zkrátka si myslíte, že všemu rozumíte a arogantním povýšeným psaním máte dojem, že asi někdo upadne obdivem.
Lituji vás a vůbec každého, kdo si může pomyslet, že víte o čem píše. Nevíte nic.
Už mě prosím neotravujte.
panove mam dojem ze uz mi doslo proc vanad tak blbne...ze vsech jeho propoctu tady mam dojem ze on si porad mysli,ze klimoska je roztacena jen elektricky z altiku,neco jako elektromotor a ze mu vybec nedochazi ze ji zene motor od kliky..vsimnete si jak secita jeji spotrebu jen z elektrickeho hlediska spotreby
Tak ony jsou jak systémy pohonu od kliky motoru, ev řemenu, tak i kompresory poháněné z autobaterie- elektrické sítě vozidla. Ale u obou systémů musím dodat příkon v řádu kilowatt pro pohon kompresoru a případně ventilátoru kondenzátoru, někdy i separátního ventilátoru výparníku a tato energie se bere z motoru, který je poháněn benzínem/naftou, což resultuje ve zvýšení spotřeby. Já osobně odhaduji 10 až 15% nárůst oproti std spotřebě.
Já mám motor 1,6 hdi 80 kW a zapnutí klimy nepociťuju vůbec, jak při volnoběhu, tak při samotné jízdě. Pro případně hnidopíchy-klima je funkční.
Já měl dojem že by to mohlo být tak, že ten větrák spotřebuje zanedbatelné množství energie aby se točil a případné teplo se generuje za pomoci baterie a rotor alternátoru se musí točit tak jako tak...
Tak to jste měl špatný dojem..Chlad "nevyrábí"větrák, ale hlavní je kompresor...i do baterie se musí energie "odněkud"dostat a bez paliva to nalze.A je rozdíl zda se alternátor točí pod zátěží, nebo "naprázdno".
Tady máte další popis i se schématem klimatizace:
Kompresor je poháněn většinou přes elektromagnetickou spojku od klikové hřídele motoru:
A jakým způsobem se tam vyvíjí ta vámi popisovaná "zátěž" na alternátor? Myslel jsem, že k pohánění rotoru je potřeba vykonat stále stejnou práci, mechanicky je ten alternátor zbržděn něčím (klimatizací..?), pokud není mechanicky zbržděn zapntým spotřebičem, tak jde a o elektrickou zátěž a v tomto tématu mi jde o spotřebu paliva, ne elektřiny
> hlavní je kompresor
a ten je poháněn mechanicky a nebo z baterie? Pokud z baterie, nemusí jít o zvýšenou spotřebu paliva při zapnutí klima..?
tím "mechanicky" jsem měl na mysli z motoru a tím elektricky zase z baterie. Proč by měla být úměra že zvýšením spotřeby elektřiny musí motor vyvinou více práce pro pohon alternátoru, ten pohání stále ne?
Opravdu si myslíš, že alternátor nezatížený a zatížený spotřebuje stejné množství energie?
Nezatíženému alternátoru musím dodat energii jen na překonání odporů tření. Alternátoru zatíženému třeba 1000W musím dodat totéž plus těch 1000W.
...ano a k tomu ještě něco málo navíc, protože jeho účinnost není 100procent (pokud se nejedná o perpetum mobile).
To neni perpetuum mobile - kompresor potřebuje energii a tu mu musíš dodat. Je poháněný obvykle mechanicky řemenem přímo od motoru.
Větrák je jen pro přesun vzduchu. Pro přesun tepla je kompresor, chladič a výparník - chladivo se v kompresoru stlačí, tím se ohřeje (na stlačení potřebuješ energii), v chladiči (kondenzátoru) se teplo z chladiva přesune ven = ohříváš okolní vzduch Ve výparníku se kapalné chladivo odpaří, k tomu potřebuje teplo a bere si ho z okolí (kolem chladného výparníku proudí vzduch z kabiny auta a tím se ochlazuje)
I s el. pohonem by se spotřeba zvýšila. El. energie se vyrábí v alternátoru. Jaké množství odebíráš, takové (+ ztráty) mu musíš dodat. Energie pro alternátor se vyrábí spálením paliva. Alt. je sice poháněný stále, ale mění se zátěž = při větším odběru alternátoru musí motor točit větší silou a tím se spálí i víc paliva.
Baterku musíš taky nabít, nabíjí se proudem z alternátoru = abys točil alternátorem tak zase musíš spálit palivo. Představ si alternátor jako rumpál - lehký kýbl točíš klikou snadno, těžký kýbl točíš velkou silou. Stejně tak točí motor alternátorem.
> při větším odběru alternátoru musí motor točit větší silou a tím se spálí i víc paliva.
Děkuji za vyvětlení a přirovnání. Když jsem četl princip funkce alternátoru automonti.cz/... tak mi z toho nevyplývá, že by alternátor potřeboval někdy méně, někdy více energie z řemenu od motoru. Copak je tam nějaká mechanická zátěž (vyplývající z používáním klimatizace apod.) když pomineme to zmíněné tření? Pokud tam tato zátěž je, mohl by někdo vysvětlit kde se tam bere?
Ale píšete, že stějně klimatizace nejde z baterie.
Pokud tedy chladný vzduch a teplý vzduch je násedek práce kompresoru poháněného motorem, pak klimatizování tedy asi zvyšuje spotřebu paliva.
Něčim se musí pohánět kompresor klimatizace, vezme si pár kW A ty se vyrábí pálením benzínu/ nafty.
Ovšem pokud zapínáš klimu když jedeš z kopce s kvaltem, tak kompresor pohání polohová energie auta a spotřeba se nezvyšuje.
nevím jestli výraz "klimatizace" nepoužívám nevhodně. U staršího auta r.v. 2000 tam není limatizace jako u nových aut, teplý, chladný vzduch tam je, to je i ve starém Favoritu že ano..
Pokud píšete, že klimatizace odebírá kW, jak ji mohu vypnout aby neměla tento příkon? děkuji
Mám-li staré auto kde limatizaci ovládám pouze:
- kam fouká intenzivněji
- regulátorem teploty
- reguátorem intenzity otáček
Nevidím vypínací tlačítko, tak mohu ušetřit palivo když vypnu větrák aby nefoukal a teplotu dám něco mezi modrou a červenou?
Pozice přepínače větráku:
zpětná šipka (nevím)
čtvereček (nefouká)
větráček (asi se otáčí)
1 - fouká
2 - fouká hodně
) děkuji a to znamená, že větrání nevyužívá ten zmíněný kompresor klimatizace a tedy nedochází ke zvýšení spotřeby paliva? Pokud dochází, tak mohu to nějak vypnout(jak) když není zapotřebí měnit teplotu v autě?
Přesně tak, kompresor klimatizace v autě vůbec nemáš Je tam jen větrák a ten je nesmysl vypínat.
Topení je řešené tak, že radiátor je horký pořád a klapkou se směruje proud vzduchu: chladný = jde mimo radiátor; taplý = polovina jde okolo a polovina přes radiátor; horký = všechno jde přes radiátor. Tj. na topení se využívá přebytečné teplo z motoru - místo do chladiče se přesměruje do kabiny.
Pokud nevíš jestli máš klimatizaci nebo né, tak se koukni do motorového prostoru jestli tam je kompresor a jeho náhon, hliníkové trubky rozvodu chladíva a také kondenzátor klímy před hlavním chladičem. Zaměř se na řemeny které obvykle pohánejí alternátor -y, servočerpadlo (pokud je hydraulické servořízení), kompresor klimatitace, někdy unášecí kladku větráku (hlavně autobusy), kompresor na tlakový vzduch, případně vodní pumpu. Pokud rozeznáš co je co tak máš jasno v tom jestli máš klimatizaci nebo né.
Otázka je z data 02.09.16 14:45, takže tazatel už snad kouknul; možná to pomůže někomu dalšímu...taky občas odpovím i na ještě starší dotaz...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.