Ručkování při řízení

Od: Datum: 04.07.16 21:19 odpovědí: 19 změna: 09.07.16 21:45

Dobdrý večer. Prosím poradil by někdo k čemu slouží při řízení automobilu ručkování?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 04.07.16 21:23
avatar

Prevence, aby jste si nezasukoval ruce ...

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 04.07.16 21:27
avatar
Ručkování po volantu dělají nevyježdění začátečníci a je to ručkování po volantu pří prújezdu zatáčkou tj.přehmatávání na volantu
A takto se nejezdí !
Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 04.07.16 22:00

Ahoj.

Tak tady už moc odpovědí nebude. Vše napsáno. Nezasukovat ruce. Zajímavý termín.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luky2
Datum: 04.07.16 22:03

Co znamená nezasukovat ruce? A co je pravdy na dablovo odpovedi? Je to chyba ručkovat nebo ne?

Datum: 04.07.16 22:11

Ručkování po volantu je dobrý způsob, jak si rozbít hubu v zatáčce.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.07.16 22:16
avatar

Při ručkování nestíháš v kritické situaci točit volantem tak jak je třeba!

Někdy je to třeba například naposledy před cca10 roky když jsem ve škůdce 105 vezl 740 kg železa do šrotu-poctivě rozložené,a při rozjezdu do zatáčky nešlo urvat než ručkováním!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.07.16 22:59
avatar

Dobře nebo špatně? - podle druhu vozidla. Jak napsal diesel, někdy to jinak nejde a Praga V3S to má v návodu, místo posilovače řízení

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luky2
Datum: 04.07.16 23:23

Co znamená to nezasukoval ruce?

Datum: 04.07.16 23:39
avatar

Nezasukoval = v nářečí (tuším, že se to používá na Moravě) "nezauzloval". Suk = uzel ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 05.07.16 00:19
avatar

Tzv. "ručkování" rukama po volantu je zvyk z dob minulých, kdy auta neměla posilovače řízení a navíc ještě většinou (až na výjimky) i šnekové řízení. Při řízení osobních aut se to používalo poměrně málo (jen v určitých situacích to bylo téměř nutné), u aut nákladních a u autobusů to ale prostě jinak nešlo než v zatáčkách po volantu ručkovat (podívejte se někdy na velikost (průměr) volantu třeba v autobusu Škoda RTO nebo v Tatře 111 a představte si, že s tím volantem musíte v zatáčce třeba otočit 2x kolem dokola a to poměrně velkou silou, takže ručkováním získáváte tu největší páku na otočení).
Řidiči náklaďáků a autobusů si tento způsob řízení přenášeli do řízení i osobních aut (ono se to totiž musí umět, jinak skutečně hrozí tzv. zauzlování ruk), od nich to ale okoukali šikovnější řidiči osobáků a usnadńovali si tak řízení, zvlášť pokud je např. potřeba s autem bez posilovače řízení vyjet z krákého podélného parkovacícho místa, kde nemáte možnost si popojíždět dopředu dozadu pro snadnější otočení volantem - bez ručkování budete na volantu viset a doslova se s ním prát a stejně z toho budete nešťastný, protože kola do rejdu prostě neotočíte.
Další z takových, dnes už pomalu zapomenutých, řidičských zvyků je při ručkování brát volant zevnitř (velký průměr volantu a slabý věnec to umožňoval) - efekt toho je stejný jako normální ručkování, ale pro ruce je to někdy pohodlnější.
A současných vozů už ručkování zevnitř použít nejde i kdybyste chtěl - velký střed volantu a malý věnec to prostě neumožní - ty ruce tam nenacpete. Pokud se ale někdo naučí tento způsob používat na nějakém starém autě (fakt to usnadňuje život), tak při přestupu na novější auto trpí - vím, o čem mluvím, byl jsme zvyklý u Wartburga a hlavně u Moskviče používat jak vnější, tak vnitřní ručkování a když jsem zdědil současnou Ladu 2107 (bez posilovače řízení, tak mi zbylo jen vnější ručkování) cokrát jsem si narazil ruce, když jsem je chtěl nacpat dovnitř třeba při vyjízdění z podélného parkování. Mmch - když bych vás posadil třeba do té Lady zaparkované podélně podle chodníku, nechal vám před autem a za autem mezeru 50cm, tak bez ručkování po volantu z té mezery prostě nevyjedete - s tím řízením nomálním držením prostě volantem u stojícího auta neotočíte (a to podotýkám, že ani když na tom autě budou pneu podle původních předpisů, tj. 165/80R13 čili uzoučké pneumatiky).
Dovolím si poznámku maličko mimo téma - jestlipak víte, že za zvyk praktikovaný v dnešní době díky posilovačům řízení, tj. otáčení volantem (řízením) u na místě stojícího auta by vám ještě před nějakými 40lety trochu znalý majitel auta obrazně řečeno "urazil ruce" (tj. minimálně by vám jako řidiči vynadal)? Důvod byl prostý - když otáčíte řízením na místě, tak nejen že trpí pneumatiky (nadměrně se odírají, ale hlavně trpí součásti řízení (čepy atd.) a zbytečně se tím zkracuje jejich životnost. Takže platilo pravidlo - když potřebuješ otočit volantem, vždycky si aspoň 20cm popojeď (jedno jestli dopředu nebo dozadu) - půjde to lehčeji a nebude tolik trpět řízení a pneumatiky.
Dnes už ručkování není potřeba - volantem pohnete jedním prstem, dříve to byla nezbytnost. Nikdy se ale ručkování nedělalo ve větších rychlostech - max do nějakých cca 30km/hod.


doplněno 05.07.16 01:10:

Dovolím si ještě doplnit
- na


tomto videu je v čase 4:00min krásně vidět, jak si slečně málem "zauzlovala" ruce - takhle ale opravdu "ručkování" při řízení vypadat nemá!
- na

tomto videu je naopak krásně vidět "ručkování" po volantu - kdo to nezná, tak si všimněte, jak moc musí řidič otočit tím velkým volantem, aby autobus vůbec zatočil. Ve videu je navíc krásně vidět i mnou výše zmiňované ručkování podhmatem zevnitř věnce volantu - řidič si pomáhá při točení volantem opřením ruky za příčky volantu. Kdo by tohle neovládal, tak by s tím busem dojel jen do místa, kde by potřeboval poprvé zatočit - pak by skončil a nebo jel rovně ;)

Ohodnoceno: 4x
 
Datum: 05.07.16 04:49
avatar

Vyčerpávající odpověď, výborně!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luky2
Datum: 05.07.16 17:16

A při ostré zatáčce je třeba používat přehmátávání neboli ručkování nebo ne?

Dle tohoto videa se má používat ručkování při ostré zatáčce


(kousek po čase 2:15).

Datum: 05.07.16 18:46
avatar

Ano, v ostré zatáčce je občas třeba použít tzv. ručkování (přehmatávání). Ale stále platí, že je to auto od auta - jestli je ve výbavě posilovač řízení, jaký je typ řízení (šnekové versus hřebenové), převodový poměr řízení atd.
Všiml jste si někdy u některých aut (typicky kaminony a dodávky) takové koule přišroubované na věnci volantu? Když sem se s tím kdysi dávno setkal poprvé, nevěřil jsme vlastním očím a říkal jsem si "jak ten volant může utáhnout?" (do té doby jsem to znal jen z vysokozvižných vozíků). No pak jsem si to zkusil u dodávky a ono to pomocí toho jde zatáčet velmi lehce - díky posilovači. Takže volantem točí držením za kouli a nějaké ručkování vůbec nepotřebuje.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: luky2
Datum: 05.07.16 19:02

Takže teoreticky, když bych měl nové auto, které má posilovač řízení, typ řízení má šnekové (nebo jaký dnes mají nová auta) tak bych ani do ostré zatáčky nemusel používat techniku přehmatávání?

Datum: 05.07.16 23:54
avatar

Ujasni si co chceš vlastně. Dnešní auta mají řízení hřebenové a posilovač stavěný na to, že volant utočí do krajních poloh jednou rukou i blondýna, když si druhou bude upravovat účes. Co je podle tebe přehmatávání a ostrá zatáčka? Volantem točit musíš a zatáčka je relativně ostrá podle toho, jak rychle v ní jedeš.


doplněno 06.07.16 00:03:

Teď jsem zkouknul to skvělé instruktážní video. Instruktor ještě nepřišel na to, že po zatočení se volant nemusí vracet zpátky rukama. Vrátí se sám zcela do přímého směru nebo do té míry, kterou mu řidič určí.

Ohodnoceno: 1x
 

 

Od: luky2
Datum: 07.07.16 11:02

Jinak "ručkování" neboli "přehmatávání" je todle


Od: aastrid
Datum: 08.07.16 14:07

Já si naopak myslím, že přehmatávání je úplně normální a nejedná se o stará auta. Jinak by to učitelé v moderních autoškolách neučili. Ano, jedna ruka je samozřejmě dobrá, já tak taky jezdím, ale učí se přehmatávání, protože musíš mít vozidlo kompletně pod kontrolou a při točení jednou rukou se ti může ruka vysmyknout... Prostě se musí do zatáčky ručkovat, ale i volantem zpátky, jinak dneska ani nedostaneš řidičák. Pravidla jsou takové, že nesmíš volant ani nechat právě sjet zpátky..., jinak budeš mít při závěrečných zkouškách problém ;) ...



Tady má nové vozidlo s posilovačem a zatáčení pomocí jedné ruky bere taky jako špatnou věc a naopak přehmatávání, jako správné zacházení s volantem... Takže plky, že ručkování je z dob minulých a že točení jednou rukou je normální u všech současných aut s posilovačem je blbost. Snad v žádném kurzu bezpečné jízdy ti nebudou říkat, ať zatáčíš jednou rukou, ale budou tě učit právě přehmatávání/ručkování...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 08.07.16 14:44

Video od 2:30

rozlišil bych správné přehmátnutí při velkém natočení kol (viz video) od špatného přehmatávání/ ručkování po malých kouscích (blondýny ručkujou klidně po 5 cm)

Shrnuto: volant držet oběma rukama v poloze levá ruka 9 hodin pravá 3 hodiny. Při natočení volantu do 180°se nepřehmatává, při větším natočení se jednou přehmátne a nové držení obvykle vyjde až do dorazu. Volant se do natočení tlačí (nevytahujete se rukou ze sedačky a bedra líp/pořád cítí chování auta)

Držení "3/4 na 3" je zásadní při brždění - auto brzdí nejlíp pokud jede rovně a tohle držení to podvědomě zajišťuje.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.07.16 21:45
avatar

Nevím, jak je to v autoškole dnes. Jedno vím jistě. Dnešní autoškola budoucího řidiče jezdit nenaučí. Takže teorie a polemiky o správném narábaní s volantem jsou naprosto bezpředmětné. Člověk se až na výjimky naučí jezdit praxí a volant a ostatní ovládací prvky pak neřeší. Autoškoly vlastně vybírají peníze za to, co by se člověk stejně tak naučil z internetu a ježděním v Horní Dolní se strejdovo autem. S tí rozdílem, že to nebude ofycyjálňý.

Jako vyšší level v řízení automobilu považuji způsob jízdy, což je v provozu velice tragická událost k vidění dnes a denně.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.