Nejste přihlášen/a.
U bržděných návěsných vozíků za auto často vidím bubnové brzdy v kombinaci s nájezdovými.
Jaká je účinnost těchto brz? Spíše "přibrždují", nebo jsou natolik efektivní, že dokáží "ubrzdit" celý vozík?
Používají se i jiné druhy brzd?
Musí umět vozík ubrzdit, ale bývá tam zátěžový regulátor aby se neblokovala.
Tedy při krizovém brzdení nebude vozík brzdit 100%, ale bude na auto trochu tlačit. Kolik to bude je těžko říct, odhadnul bych 10-20%. Při normálním brzdení vozík nebrzdí zcela proporcionálně, cuká, po aktivaci jeho brzd tlakem na oj dojde ke snížení tohoto tlaku a tím k odbrzdení, to zase způsobí tlak na oj a brzdení a tak dokola.
Ono jde asi o to, jak se kdo naučí s nájezdovkou jezdit a taky na seřízení té brzdy. Pamatuju se na vypravování známého, který si kdysi dávno počátkem 70.let stavěl jako hodně dalších lidí obytný přívěs (byla to tenkrát veliká móda a obytňáky si stavěl snad každý, kdo měl do zadku otvor). Z čeho měl použtou nápravu už si nepamatuju, ale nájezdovka byla lanková, vlastně to byla upraveně ovládaná (ovladala se posunem oje) ruční brzda. Seřízené to měl tak, že když jel někde z kopce, tak autem (Fiat 125p) prudčeji přibrzdil, vlek vahou najel na brzdu a začal brzdit a on autem brzdit přestal. Vlek ho tak pomocí nájezdové brzdy držel z kopců a brzdy na autě měl jako rezervu. Odbrždění vleku prováděl jednoduše - prudčeji přidal plyn u auta. Hrozně si to chválil hlavně na dlouhé kopce, když jezdíval do bývalé Jugoslávie.
Myslíte tím jistě přívěsy za osobní auta. Nájezdové brzdy se mohou používat u přívěsů do celkové hmotnosti do 3500kg. Bubnová brzda je konstrukční řešení. Nájezdová je způsob jejího ovládání (brzda přívěsu se dá ovládat mimo jiné i kapalinově nebo vzduchově z tažného vozidla), to znamená že oj přívěsu bývá posuvná v rámci ovládání brzdy, tam je zařízení, které ovládá klíče brzd. Začne-li tažné vozidlo brzdit - spojovací zařízení vozidla působí silou proti směru jízdy - oje se "jakoby" zkrátí na tom mechanismu, tím zapůsobí na ovládání brzd. Brzda přívěsu je na brzdění dimenzována tak, že by neměla ovlivnit brzdění auta (přívěs se ubrzdí sám, je-li správně seřízena). Na jezděním s takovým přívěsem s nájezdovou brzdou je ale potřeba si zvyknout, chce to předvídat, co bude, jezdit opatrněji, je-li potřeba prudčeji přibrzdit, brzdový pedál sešlápnout pomaleji (klidně i vší silou, ale vyloženě na to nedupnout, pomalu, není-li to nezbytně nutné) než při jízdě sólo,neboť ten přívěs jakoby "brzdí později než auto", při prudkém sešlápnutí brzdy jakoby narazí přívěs na auto, způsobuje to rázy, atd.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.