Nejste přihlášen/a.
Tak dnes jsem viděl, jak 2 strážnice MP v Praze pokutují řidiče, který se svým autem parkoval poblíž křižovatky Podle zákona se nesmí stát blíže, než 5 m od hranice křižovatky. Já jsem se domníval, že řidič zaparkoval dostatečně daleko od hranice křižovatky, protože stál podle přiloženého obrázku až za úsekem, který je vyznačen žlutomodrým pruhem. Strážnice mne však přesvědčovala, že se vzdálenost 5 m počítá od konce oblouku, který tvoří roh křižovatky, tedy od místa, kde začíná rovná část obrubníku. Jejích 5 metrů, kde se nesmí stát, je na obrázku vyznačeno červeným pruhem. Prosím o odpověď znalců, kdo má pravdu.
Na snímku z mapy modré vozidlo dostalo lísteček s pokutou. Domníváte se, že překáželo provozu tak, že do křižovatky nebylo vidět?
Link : mapy.cz/...
Pokud mě paměť neklame, tak podle zákona je hranice křižovatky buďto příčná čára nebo začátek zakřivení.
Stejně jako v Brně - jsou stovky křižovatek, kde nikomu nevadíte, ale stačí nuda v Brně a nebo nedostatek pokut a můžete se divit, co všechno je najednou špatně.
Každý den při cestě do práce vidím jedno auto zaparkované na trávě - už druhý rok má botičku. Ostatní auta odtáhnou, ale toto ne - proč? Protože by odtah ani pokutu nikdo nezaplatil. Tak tam z povinnosti dali botu a dál neřeší - mají to vyřešeno.
To jmlc : Díky, Váš odkaz mi vše vysvětlil. Fór uje v té kolmici na osu vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení krajnice. Já jsem kolmici k ose vozovky vedl jako prodloužení rovné krajnice před jejím zakřivením. V praxi je ovšem tento předpis dost přísný tam, kde je zakřivení krajnice o veljkém poloměru. Taková křižovatka je hodně otevřená a je do ní dobře vidět. Když se pak vzdálenost 5 m měří od začátku zakřivení, tak by v Praze při přísném dodržování zákona vybrali za den miliony Kč na pokutách.Podle mého názoru takový zákon, jehož porušování je v praxi tolerováno, by se měl změnit.
Poznámka :
Takže u křižovatky s ostrými rohy tvořenými průsečíky rovných krajnic je moje metoda měření těch 5 m správná. Je ovšem paradoxní, že v případě křižovatky se zakřivením krajnic, která je více otevřená a přehlednější než křižovatka s ostrými rohy, se podle zákona musí stát ve větší vzdálenosti od křižovatky než od křižovatky s ostrými rohy. Nebo se Vám to zdá správné?
No, v předpisech je to sice jasně dané, ale jak teda chápat parkování 5 m od hranice křižovatky v tomhle případě? Ta modrá čára + značka přesně na hranici křižovatky závazně a oficiálně vyznačuje vyhrazené parkoviště pro rezidenty. To parkoviště ale rozhodně nezačíná 5 m od křižovatky. Takových křižovatek jsou v okolí desítky (prakticky všechny). Takže jeden předpis mi tam parkování zakazuje, druhý přímo povoluje.
libor007 - Těch 5 m má svoje opodstatnění, ať už je to přehlednost křižovatky, nebo průjezd velkých vozidel (hasičů). Takže by neměly existovat výjimky (v tomhle případě spíš pravidlo). Předpokládá se snad, že nemůže přijíždět auto zprava, které řidič kvůli parkujícím autům snadno přehlédne? Spoléhá se snad na to, že zrovna v téhle ulici (a desítkách dalších) hořet nebude?
A srovnání s omezením rychlosti je trochu mimo. Když je někde 50, pojedu 50. Když je jinde 60, pojedu 60. Prostě dodržím jednoznačný předpis. Není důvod přemýšlet o tom, proč to tak je. Ovšem v tomhle případě platí předpisy 2, vzájemně si odporující. Který je důležitější? Osobně bych řekl, že ten o dodržení vzdálenosti.
Magdone, takových špatně namalovaných značení je mnoho po cele ČR. V Pardubicích je parkovací místo přesně před přechodem pro chodce. Jak by se řešila vzniklá situace? To je jen na těch právnicích, kteří to budou řešit.
Někdo se přikloní k tomu, že předpis hovoří jasně, žlutá čára na obrubníku nedosahuje 80% jasnosti (viz ČSN a TP), modrá čára je zachumelená, a je o výklad značení tak velká polemika, že se vrátíme opět k právníkům, kteří ve správním řízení budou hájit svoji pravdu.
Jednosměrka - nikdo z té ulice ven nepojede tak neni potřeba aby měl 5m na výhled. Proto je parkoviště až ke křižovatce.
Značka parkoviště celkem jednoznačně definuje místní úpravu.
asd1 - Ano, v tomhle případě jednosměrka. Jenže je to klasická křižovatka 4 ulic, a ze všech směrů je to stejné. Parkoviště jsou namalovaná až na hranici křižovatky. Přednost zprava tu platí, když přijíždíte ze 2 směrů. A věřte, že tam moc vidět není. Naštěstí se tu jezdí pomalu, takže se nehody moc nestávají, i když občas jde o decimetry. Podobných křižovatek i obousměrných ulic je tu spousta.
Co se průjezdnosti velkých vozidel týká, myslíte, že když na tom rohu bude parkovat auto a nebyla by tam ta modrá čára, hasiči by neprojeli, zatímco v případě, že tam ta čára je a bude tam parkovat stejným způsobem to samé auto, hasiči v pohodě projedou ?
Ano, ta značka parkoviště jednoznačně definuje místní úpravu, ale je v rozporu se silničním zákonem, který je podle mého názoru místní úpravě nadřazený.
Magdone, přidám se k Vám "který je podle mého názoru místní úpravě nadřazený."
asi stejně, jako když je v obci zvýšena rychlost na 90km. (není to dálnice)
To, že značení silnic je někdy v rozporu se zákony, nám pravidelně na příkladech sděluje školitel na pravidelných ročních školeních.
Dobrý den, na obrázku není špatné dopravní značení, ale vychází se z pravidla, že místní úprava provozu na pozemní komunikaci je nadřazena obecné úpravě provozu. Tudíž když obecné pravidlo (to které je popsáno v zákoně o silničním provozu) říká, že řidič nesmí zastavit a stát na křižovatce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před hranicí křižovatky a 5 m za ní, toto pravidlo se nepoužije tam, kde je místní úprava provozu (dopravní značení, ať vodorovné, tak svislé) na pozemních komunikacích, která místo přehledně značí. Podobné pravidlo například platí na světelných křižovatkách (světelné signály, popřípadě akustické signály) jsou , kde v případě nefunkčnosti světelných signálů platí umístěné dopravní značky.
Policie má pravdu.
Z hlediska provozu (podle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, § 2, písmeno x) je hranice křižovatky definována takto:
Hranice křižovatky je místo vyznačené vodorovnou dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" nebo "Příčná čára souvislá s nápisem STOP"; kde taková dopravní značka není, tvoří hranici křižovatky kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky.
Z toho vyplývá, že 5 metrů od hranice křižovatky je od zakřivení vozovky.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.