Co je pro auto šetrnější?

Od: Datum: 18.05.16 11:32 odpovědí: 34 změna: 26.05.16 19:01
avatar

Zdravím, budou to asi takové maličkosti, ale zajímalo by mě co je pro auto šetrnější.

1/ Stát 5-7 minut při studeném motoru na volnoběh NEBO vypnout motor a za 5-7minut opět startovat?

2/ Při jíždě přes zpomalovací práh při dojíždění na něj zařadit neutrál a pomalu ho přejet na setrvačnost NEBO při jeho přejíždění prostě přbrzdit sešlápnout spojku (aby to nechcíplo) a po jeho přejetí opět normálně jet?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 18.05.16 11:51
avatar
1. Vypnout 2. Neutrál, ale tady spíš jak to komu vyhovuje, ale přejíždět s 1000ot/min není dobré pro spojku i pro motor.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 11:56

1.bod.To je na vás.Na volnoběh žere benzín a startováním se opotřebovává startér.

2.Doporučoval bych raději tu spojku.Už jen aby jste si zvykl.Nebot zpomalovací práh bývá i v kopcích.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 12:26
avatar

1. Jde mi o to jestli netrpí více věcí na volnoběh při studeném motoru (olej ještě nemaže tak dobře jako když je zahřátý) a zase nevím co vše trpí když vypnu motor a za 5min budu zase startovat

Datum: 18.05.16 12:04

Pri prechádzní cez spomaľovaci pás alebo napríklad na spojniciach mostov ide o to,aby auto nebolo v ťahu,lebo v tedy dôjde k uvoľneniu k uvoľneniu záberu v prevodovke a skokovytému záberu v prevodovke.Ja osobne auto vypínam ak budem dlhšie stáť.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 12:28
avatar
Motor se má zahřát co nejrychleji na provozní teplotu. Takže vypnout a pak zahřát lehkou jízdou, nevytáčet za studena. Je to i ekonomické. Navíc se tím zároveň zahřívá i převodovka.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 12:44
avatar

No právě zahřát jízdou, ale co na to říká motor, když stojí za studena 5 minut na volnoběh, protože já mám cestu z práce takovou, že ujedu 300 metrů z práce a zastavuji se v obchode, kde přítelkyně nakoupí a ja čekám v autě a pak až jedem a právě nevím jestli mám na těch 5min vypínat motor nebo ho nechávat běžet.

Datum: 18.05.16 13:05
avatar
Říká na to to, že musí dlouho pracovat mimo ideální teplotu. Můžeme to tady ještě párkrát zopakovat. Obávám se, že to asi s Váma nevyřešíme.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: mot
Datum: 18.05.16 12:33
Podle me je to uplne jedno. Planujete mit auto 20 let?
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 12:43
avatar

Na nové auto nikdy mít nebudu a ty nové motory c ota mdnes dávají to mě ani neláká, takže bych chtěl mít auto co nejdéle to půjde.

Datum: 18.05.16 13:09
avatar
Nakonec do Vás někdo narve, od pojišťovny dostanete za starý pekáč pár tisíc totálky, protože oprava kufru vyjde dráž, než je zbytková hodnota vozu. Mě se to stalo s tříletou thálií, jen pro informaci.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 13:16
avatar

Tahle informace je mi úplně k ničemu a nic mi neřekne, tak nevím proč mí jí sdělujete.

Datum: 18.05.16 13:47
avatar
Rekl ti to jasne , ze to nema cenu resit.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: mp
Datum: 18.05.16 13:10

Tak takto jsem o tom nikdy nepřemýšlel. Musím to vyzkoušet a pak Vám odpovím. Prostě jedu, když musím, nějak s citem, alepoň si myslím. Auto mě vždy vydrželo.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mire
Datum: 18.05.16 13:50

ad 1. každopádně VYPNOUT! Po třistametrové jízdě motor ještě není zahřátý a pracuje ve studeném režimu - do válců jde více paliva a ani mazání není pořádné. Katalyzátor taky nemá ještě provozní teplotu. A lidé v okolí také ocení, když nebudou dýchat výfuk ze studeného auta.

ad 2. stačí přejíždět s vyšlápnutou spojkou a už nebrzdit.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: asd1
Datum: 18.05.16 14:09

1/ Jednoznačně chcípnout motor.

2/ Neutrál je zbytečný, stačí dobrzdit, zařadit kvalt na jaký budu pokračovat (obvykle za 2), těsně před prahem vyšlápnout spojku, práh přejet s vyšláplou spojkou, za ním pustit spojku a pokračovat.

Nebo se dá vyřadit do neutrálu, dojet/ dobrzdit až před práh, pořád na neutrál ho přejet a za prahem zařadit a pokračovat.

Co je výhodnější záleží na autě, způsobu jízdy, rychlosti, terénu (z kopce/ rovina/ do kopce)

Ohodnoceno: 1x
 
Od: jakub654
Datum: 18.05.16 15:01

Podle mě ..

1.) Na opotřebení motoru je to jedno, nicméně auto zbytečně spotřebovává palivo, zvlášť při studeném motoru kdy jede na sytič. ( motor jako takový většinou přežije hodně( písty, ventily, převodovka )), odcházejí spíše věci okolo setrvačník, turbo, alternátor, startér.

2.) Je to jedno, prostě zmáčkneš spojku, a přeřezuješ na nižší stupeň, pustíš spojku po přejetí. Neutrál zařadit až po potřebě odpojení motoru na déle než cca 5-10s. Jinak spojkové ložisko vydrží taky opravdu hodně pokud se se spojkou zachází alespoň trochu rozumně.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 18.05.16 17:19

Když je to chvíle tak to nechat běžet,když by to mělo být 5 minut tak vypnout,zbytečný palivo a motor se při běhu na volnoběh za studena i víc opotřebovává

Při jízdě přes práh spojku nebo neutrál,spíš tu spojku,nenechávat rychlost,je to chvíle a spojce to uškodí méně než ji dvakrát sešlapovat

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 17:20
1. Osobne radsi nechat zahrat. Motor se sam zahreje a bude si to sam regulovat.
Pro vydrz motoru bych radsi nechal nastartovane pokud to jde. Kdy se motor nejvice opotrebovava? Za studena kdyz se s nim jede nerozumne. Motor za studena se opotrebovava o 30% vice (pokud se nepletu) a lepsi pro neho je at se setrne zahreje sam na volnobeh
Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 18.05.16 17:36

Právě že ne. Pokud motor běží na volnoběh tak se ohřeje za dlouhou dobu, za jízdy se ohřeje 10x rychleji. Za studena nejsou vymezené vůle, tvoří se karbony atd., čím déle motor jede v tomhle režimu tím kratší je životnost. U stojícího auta se navíc neohřívá převodovka, ložiska atd.

Smysl nechat na volnoběh má jen ve velkých mrazech (max. půl minuty). Při teplotách nad nulou nastartovat a jet. Do ohřátí motoru klidnou jízdou bez potřeby výkonu nad 50%. Trochu nechat ohřát má smysl leda když je hned po vyjetí např. prudký výjezd do kopce...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 18.05.16 20:00

Pravdu díš. Opotřebení motoru za studena není o 30% vyšší,ale může být až desetinásobné. Proto musíš motor co nejrychleji prohřát a to se rozhodně nestane na volnoběh.

Ono tohle mělo trošku smysl v dobách škody octavia z 60 let,kdy jediný dostupný olej byl M6A a to co bylo v převodovkách se pomale ani olejem nazvat nedalo. Když se nastartovalo v mrazu,tak prakticky nešlo řadit,protože ten olej měl stádium vazelíny. Teprve až se trošku prohřál od motoru a zřídl tak se dalo dobře jet. Proto tehdy ty motory tak málo vydržely,hlavně kvůli mazivům

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 20:02
Ohreje se rychleji ale ma se jet v 1/3 vykonu (v zime).
Motor na volnobeh nema takovou zatez timpadem se mene opotrebuje,s tim zahratim mate pravdu ale v zime snad prvni nenastartujete a az pak nejdete ocistit snih/led?
Nejideálnější reseni je si nechat namontovat do auta nezavisle topeni a to vyhreje jak motor a vodu tak i dokáže zapnout klimatizaci.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.05.16 11:50
Tak po precteni par clanku musim s vami souhlasit. Dekuji za vysvetleni
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 18:22

Jezdit s vyšlápnutou spojkou je amatérizmus. Před přejezdem nějaké terénní nerovnosti nebo retardéru radši uberu plyn, brzdím motorem, případně ještě přibrzdím a pak vyřadím na neutrál a přejíždím překážku. Šetří se tak motor, dvouhmotový setrvačník i převodovka.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 23:03
avatar

Takže podle tebe je lepší před prahem vyřadit a za ním zase zařadit? Sakra tak já nevím takových názorů :D

Datum: 19.05.16 12:02

Ono je to totiž ve finále úplně fuk. Já před retardérem přibrzdím, podřadím, přejíždím bez plynu se zařazenou rychlostí a následně přidávám plyn. U některých retardérů, které znám, nepodřazuji a přejíždím je v plné rychlosti.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 20:56
avatar

Nevím proč stát 5-7 minut s vrčícím motorem na místě! Nastratuji a jedu ,v zimě pokud je námraza na oknech tak dřív jsem nastrtoval a pak škrábal,dnes poleju horkou vodou,sednu nastartím a jedu.Než se zahřeje motor (u mého dle palubního budíku cca60,ukazuje o cca 30°méně než skutečná) tak nevytáčím nad cca2500otáček.pak dle potřeby ale většinou do 3500 ot což je cca 110km/hod.

Přes zpomalovací práh jedu cca30 na dvojku ,díky hydropneumatice se jen plavně přenese,dnes jsem se zapmomněl a přírůstkem (P106) jsem jel jako s cíťou a bylo to dost kruté-takže asi jednička a pomalu

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 18.05.16 21:43

Zdravím, k otázkám:

1.) Vypnout, nikdo nechce čuchat smrady ze studeného motoru a motor samotný to také ocení.

2.) Při dojíždění k prahu podřadit na 2 (většinou je zóna 30 km/h, takže na dvojku už jedete), před prahem snížit rychlost na ideálně 20 km/h, pedál brzdy při vlastním přejíždění a opravdu těsné blízkosti už nechte být a přejeďte normálně s lehkým šimráním plynu.

Ti co brzdí ještě na prahu jsou na nejlepší cestě urvat olejovou vanu, auto se zhoupne a u auta v úpravě žehlička se ozve pěkná rána a při pohledu do zrcátka se objeví pěkná olejová stopa.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.05.16 01:05
avatar
Treba proto, ze pak v zime nemusim skrabat a muzu jet v mikine a bez rukavic :) plati pro benzin :) Neni mezi nami rozdil, vy spotrebujete energii na ohrati vody a dojiti k autu a zaneseni nadoby zpatky... ja nastartuju a spotrebuju energii na ohrati motoru :) u benzinu par minut.. ale kdybych denne nekam jezdil tak bych se na to moh vysrat :) Nikdy bych ale nelil horkou vodu na sklo, i pri male pravdepodobnosti je to zbytecny nezanedbatelny vydaj.. sklo jsem menil uz 2x z jinych duvodu.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 23:01
avatar

Díky moc hoši konečně mam tak nějak jasno. Takže než nechat motor 5 minut běžet za studena na volnoběh tak je lepší ho vypnout a pak zase nahodit a při přejíždění zpomalovacího prahu namísto vyřazování před ním sešlápnout na pár vteřin spojku přejet ho a pak normálně jet.

Datum: 19.05.16 01:20

Né ideální pro auto je, když je alespoň -15% a vy nastartujete a budete "tůrovat", ale duležité je držet otáčky v červeném poli otáčkoměru (pro to tam je ze zákona v každém autě nainstalován). Jak projet nejépe zpomalovací práh? Ideálně když se budete blížit, zvýšit rychlost na cca 90km/h (legislativa na tyto situace myslí, a dovoluje pro bezpečnost a plynulost provozu zvýšit rychlost jedoucího vozidla i v obytné zóně až na 350km/h, takže proč čekat když mohu jet že), a přibližně 2 vteřiny než byste ně něj vjel sešlápnout spojku v tu chvíli strhnout volant ideálně do levé strany, a okamžitě následně zatáhnout ruční brzdu, v tomto případě projedete přes "retardér" bezpečně a v klidu, a následně obdržíte zlatého bluďišťáka. *zed* *zed* *zed*

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: loslosos
Datum: 26.05.16 19:01

je to jinač...když jedeš strhnutím doleva na ruční brzdu musíš podle zákona udrže minimalní rychlost 100km/h protože při nižší rychlosti by se ti nepovedlo dostat auto tak rychle do smyku a přeskočit práh bokem, zkrátka to není vhodné zejmána v létě kdy je adheze pneumatik vyšší. Těch 300 metrů k obchodu bych jel na jedničku ale hlavně v maximálních otáčkách motoru, jak je uvedeno v předchozím příspěvku, protože červené pole je takto označeno jako takzvané zahřívací. rychle se ohřeje zejména katalyzátor. Aby se ušetřilo palivo které se spotřebovalo při zahřívání je nutno vypnout u obchodu motor a zařadit poté první rychlostní stupeň, při následném startu budeme šetřit spojku i palivo a startujebe bez mačkání spojky, automobil se okamžitě rozjede, ovšem je důležité držet plyn. Takto provozovaný motor má velkou životnost.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.05.16 23:30

Nechápu opravdu některé z "rádců", je to jednoduché a snad i logické, psal jste, že se jedná o studený start, takže pro auto jako mechanický stroj je start a vysoké otáčky u studeného motoru nežádoucí, protože jsou všechny kapaliny jsou relativně tuhé a je zde špatná viskozita (horší mazání a tření, stejně jako u másla vytáhnutého z ledničky), a samotný motor, je prostě nepřipraven (komponenty, plasty, těsnění, kabely, etc...) , v případě že se dostanete do kolony třeba na dálnici, a víte že budete stát 5-10 minut, a auto je již řádně zahřáte ( starší benzín cca 5km nebo 10 minut, nafta z praxe 2x tolik, záleží jak bylo auto studené), tak můžete klidně auto vypnout a nastartovat podruhé po těch deseti minutách. Při jízdě přes zpomalovací pruh není potřeba dělat nic než dobrzdit na ideální rychlost a setrvačností ho dojet/přejet ale stále s zařazenou rychlostí, a poté podřadit a rozjet se, z bezpečnostního hlediska je sice ideální jako v případě zatáček podřadit rovnou před, ale narozdíl od zatáčky, bývají zpomalovací pruhy v rovině, tudíž je malá pravděpodobnost ztráty trakce, a především, když sjedete větší zpomalovací práh (delší) tak při sjíždění se dostanete lehce z kopečka, a motoru se lépe jde do otáček u nižšího kvaltu. Ale musíte taky lehce přemýšlet, když byste se dostala na méně jak 1300 otáček před "retardérem", tak je lepší podřadit již před.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jenda2
Datum: 19.05.16 19:36

Pro motor je samozřejmě vhodnější co nejméně startů araději ať si brble na volnoběh.

Při přejíždění zpomalovacího prahu dávám za 2 a sníženou rychlostí jedu pořád dál. Není důvod vyřazovat rychlost.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.05.16 22:24
avatar

Vyřadit čí spojku musím, protože nechci trápit auto na 1000 otáček

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.