Kulatá x obdelníková přední světla

Od: Datum: 14.05.16 10:14 odpovědí: 10 změna: 14.05.16 15:44

Nevíte, proč se dříve (asi nejen u nás) přešlo z kulatých tlumených předních světel na obdelníková (starší vs novější modely Š120, Karos, Š1203, 706/MTS vs Liaz atd.)?

Mají obdelníková nějakou výhodu oproti kulatým nebo to byla móda?

Obě používají stejné halogenové žárovky, takže světelnost to být nemůže ... Napadá mě snad jen větší plocha předního skla světlometu, které vytváří tvar svazku světla a proto bylo možno ten svazek dokonaleji tvarovat. Možná také procentuálně menší část světlometu je zakryta stínítkem žárovky ... *nevi*


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 14.05.16 10:17
avatar

Osobně si myslím, že je to jen otázka designu :) do 80. let měla většina aut světla kulatá, pak přišla světla hranatá, potom už různě tvarovaná, aby přesně zapadla do designu vozu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.16 10:55

Kulatá mají jednodušší optiku. Dnešní tvary reflektorů se už na prstech spočítat nedají.


doplněno 14.05.16 10:59:

Takže až z nástupem počítačů bylo možno plnit touhy designérů.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 14.05.16 11:11

To je jen módní záležitost,na svítivost to dle mě vliv nemá, Konkrétně u těch škodovek,v 80 letech přišly do módy hranaté tvary,tak výrobce na to zareagoval a začal používat obdélníková světla. Dneska už se dělají světla na míru k autu,ale když třeba bertone navrhoval karoserii favorita,musel použít světla která byl československý průmysl schopný vyrobit a která se mu vůbec nelíbila Nakonec to skombinoval i s tím,ale dneska už vůbec designeři takové problémy řešit nemusí

Ohodnoceno: 1x
 
Od: ctenar
Datum: 14.05.16 12:25

O tom Favoritu vím (2:19).


Od: ctenar
Datum: 14.05.16 12:07

Je mi jasný rozdíl (i v obtížnosti návrhu) mezi běžným světlometem a čirou optikou, ale to podstatné je, že ten základ pod tím - i tvaru auta přizpůsobeným - vrchním sklem je pořád i dnes snad buď "kruhová" parabola ("kulaté" světlo) nebo "obdelníková" parabola. U čirých světel je pochopitelně do celkové plochy paraboly ještě vyražen svazek tvarující reliéf.

Mě jde o ty paraboly (odrazné plochy). Jestli ta obdelníková je nějaká lepší.

Teď mě ještě napadá, že to může mít třeba něco společného s orientací vlákna žárovky (nejvíce svítí kolmo na osu vlákna, prakticky vůbec nesvítí v ose)? Tam by mělo smysl "seříznout" všesměrový kruh ve směru, kam to stejně nesvítí a tím by vznikl "obdelník".

Datum: 14.05.16 12:44

Já si to nemyslím. Jak je v odpovědích výše, souvisí to s dostupnou výrobní technologií. Dřív byly jen kulatá světla, jakmile zvládli lépe výrobu, mohli si dovolit i tvarovaná. Tady se zase naráží na cenu, třeba Š fabii 3 by lépe slušely světla menší, ale do základního modelu jsou vybrané svítidla s parabolou a ty potřebují dodržet minimální čelní plochu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.05.16 14:13
avatar

Podle mě je to otázka designu, nic víc. S technologiemi to až tak nesouvisí - třeba takové Wartburgy 353 měly už v roce 1967 oválné světlomety - dokonce s polohovatelnou parabolou.

Za největší vítězství designu nad funkčností považuji například takové světlomety s čočkou, používaly to jeden čas Fiaty (tuším Brava/Bravo, já jsem to zažil v autobuse Iveco. Dyzajnově supr - mělo to jen takovou malou krasovadu - prd to svítilo, člověk jel takřka po hmatu

A co se týče těch zmíněných dvanácsettrojek - tam to bylo vcelku jednoduché - prostě zdědily světlomety, které se už vyráběly pro Avie. Prostě šlo o unifikaci... .

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ctenar
Datum: 14.05.16 15:17

Měl jsem za to, že Avie začínaly s kulatými světly, ale Francouzi píší, že to změnily na obdelníkové ve stejném roce (1967), kdy od nich Avie koupila licenci na výrobu těch náklaďáků, takže Avie ty kulaté asi ani nestačila vyrobit. Že by ale kvůli ní přešla na obdelníková světla celá automobilová produkce ČSSR, to mi zase nepřipadá.

Navíc vyvstává otázka, proč je zavedly Francouzové - jestli kvůli designu nebo účinnosti.

Mimochodem - Avie po 1990 měly novou masku s kulatými světly.

Datum: 14.05.16 15:33
avatar

Ano, Československo koupilo licenci na Saviem SG2 a SG4 zhruba v době, kdy tyto modely přešly na oválná světla. Každopádně se Avie až do revoluce dělaly jen s oválnými světly, tyto se vyráběly v Autopal N. Jičín. A jak už jsem psal - unifikace byla tehdy rozšířená, takže když už se dělaly tyto světla, sdílely je i další typy vozů. Ne samozřejmě celá produkce, to je pochopitelné. Po revoluci v roce 90 už bylo vše jinak, Avie už byly technicky přežité a tak se pokoušely o modernizaci - i vzhledovou, takže nastala doba různých plastových ,,vylepšení´´ ale mj i kruhové světlomety.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ctenar
Datum: 14.05.16 15:44

Fotka vlevo odsud.

Š1203 měly později kulaté světlomety v záslepkách upeněných v obdelníkových dírách a ještě později novou masku s kulatými světly.

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.