Špatně namontovaný kulový čep na feldě

Od: Datum: 13.04.16 21:00 odpovědí: 12 změna: 15.04.16 19:57

Ahoj,přijel za mnou kamarád,který si sám opravoval spodní čepy na feldě,jeden čep měl udělaný dobře,ale druhý mu nešel nasadit do těhlice,tak podložil rameno heverem a čep na prase namlátil z vršku ranami do těhlice,stejně jej tam nenamlátil úplně,šroub se mu tam povedlo nějak dostat,ale je ohlazený. Drží to,takže moje otázka na zkušenější mechaniky,může se čepu něco stát při úderech na těhlici? zkoušel jsem to a žádná vůle tam není,při jízdě se nic špatného neděje,žádný pazvuky,plavání nic takového. Vyndat to nejde,to bych musel sundat těhlici a pohrát si s tím na svěráku,sekáčem to pořádně rozevřít a něčím to zkusi vymlátit,protože to tam drží opravdu bytelně,to musely být rány jak prase.

Má otázka zní,má se cenu s tím patlat nebo to řešit až při příští výměně čepů?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: trtr
Datum: 13.04.16 21:49

Zdravím, takto to dopadá, když někdo dělá něco, co dělat nemá. *zed* Čep se mohl ranami poškodit, resp. jeho miska, ve které je uložen se mohla zdeformovat a lůžko, tuším něvo jako silon taky určitě nebylo rádo. Vzhledem k tomu, jaká byla montáž prasárna, tak bych dal za mně nový čep i šroub a vše pořádně prohlédl a nechal udělat geometrii.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: fik
Datum: 13.04.16 22:25

Ze zajímavosti jsem zkoušel na starým čepu co se stane,po pár ranách palicí tam byla tak čtyřnásobná vůle,dobrý je že se to ani po několika desítkách pořádných ran s palicí a nápřahem nerozpojilo,pořád to drželo po kupě,ovšem bylo to ve stavu pro provoz absolutně nepoužitelným takže není co řešit. Jak už jsem odpovídal dole,takhle to dopadá když se do aut montuje někdo bez znalostí. Těhlici snad neohnul,to je bytelný kus železa,tam nemá ani takový nápřah a rameno vypadá taky nepoškozený.

Na geometrii z toho jsem tak trošku rozpolcenej,co člověk to jiný názor,ve škole nám říkali že se na spodní čepy nemusí,někdo zase říiá že musí,někde se píše že ne a někde zase že jo,takže si člověk má vybrat*smich* ale radši ano,stejně to nebylo údajně seřizovaný dlouho

Datum: 13.04.16 21:50
avatar

no osobně bych se to pokusil rozebrat a složit tak jak to má bejt

nelíbí se mi ohlazenej šroub - je ten šroub vůbec utaženej? asi ne pokud má hladkej závit

už sem párkrát viděl co dokáže čep vyskočenej s těhlice - v lepšim případě jen vyskočená poloosa a ohlej tlumič v horšim nehoda

ven to pude roztáhni tu objímku za pomoci sekáče a pak bud stahovák nebo pajcr a kladivo

Ohodnoceno: 2x
 
Od: fik
Datum: 13.04.16 22:16

Utaženej je,ale povolit to ještě znova tak už se nejspíš neutáhne,ale to je fuk,šroubů mám doma mraky,to je ten nejmenší problém. Zítra to rozebereme,nebudeme to riskovat,koupí si nový čep a namontujeme to pořádně. Spíš mě zaráží že to tam šlo tak těžce,když montuju čepy tak to tam jde po namazání nandat rukou,když náhodou ne tak lehký poklep ze spodu gumovou paličkou,žádný násilí a je to tam. Přitom ty čepy si koupil kvalitní,žádnou lacinou repliku že bych řekl že mají špatně udělaný průměr a proto to tam nešlo. Na autě to vyndat nejde,to už jsem zkoušel,roztahovat sekáčem,ani prd,to je tam zaražený jako od lisu,to bych možná tak pokazil ještě i rameno,půjde těhlice ven a doufám že to nějak dostanu. Holt takhle to dopadá když se montuje někdo do aut bez potřebných znalostí

Datum: 13.04.16 22:53
avatar

Hlavně tam dát správný šroub, a ne nějaký bláto co se doma válí. Zrovna na Feldě už jsem zažil, že "mechanik" tam dal "nouzově" obyčejný šroub, jenže ten se po nějaké době vymačkal a čep vyletěl za jízdy z těhlice. V tom autě jsem zrovna jel (jako spolujezdec), nic příjemnýho, ale naštěstí se to stalo zrovna při odbočování, takže v minimální rychlosti. Podařilo se za pomoci heveru, dlouhé trubky a základního nářadí v autě opravit na místě a dojet domů.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 13.04.16 23:05

Já si schovávám jenom pevnostní šrouby,obyčejný jaký se používají třeba na vrata tak takový ne:) Třeba když si někdo koupí k nějakýmu dílu i nový spojovací materiál a ten původní šroub vypadá ještě obstojně,tak si jej schovám na nouzový případy. Ale ono to nebude potřeba protože když bude kámoš kupovat čep,tak si koupí i nový pevnostní šroub. Taky nechápu jak tam tu matku vůbec natočil,z jedný strany je ten závit úplně pryč. Nejspíš je to železný zekon,kde nepomůže malá síla,pomůže větší a kde ani větší tak tam ta největší*smich*

Taky jsem zažil podobný na zadních kuželíkových ložiskách,pán měl pocit že je to málo utažený,tak vzal trhák a utáhl to na cca 200Nm,přijel za mnou a od kol se mu hulilo,po dvou kilometrech,samozřejmě ložiska zničený,prasklý kroužky,válečky už úplně přepálený do modra,z klecí už toho taky moc nezbylo. Prostě experti

Od: trtr
Datum: 14.04.16 11:06

Zdravím, schovávat šrouby je sice hezké, ale nikdy nevíte, co už má ze sebou, nejelpší je šroub pevnostní nový. S tou geometrií jsou různé názory, ale pokud do toho tak třískal, tak je na místě určitě. Při výměně řídících čepů geometrie určitě (i když to člověk odměří, tak drobná odchylka dělá hodně).

S těmi ložisky to je taky sranda, ale třeba před tím měl Renaulta, např. 5,19, Twingo, Clio, tak se to dotahuje na pevno, ne jak u např. Škody Felicia, tak se to myslím dotáhne a pak trochu povolí-viz příslušné manuály.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 14.04.16 17:24

Tak klasický kuželíkový ložiska se většinou utahují lidově řečeno na dotyk,že náboj nemá vůli a matici jde povolit rukou,někde je to myslímže maximálně 5Nm,na zajištění tam je závlačka aby se to nevytočilo,postupy se auto od auta různí,ale vesměs je to hodně podobný.

Ono ty sdružený ložiska jsou v podstatě taky kuželíkový,aby zachycovaly jak radiální tak axiální síly,ale jsou v jednom celku a za ten spodní kroužek se to dá utáhnout pořádně,těžko říct co je lepší,u těch klasických se dá vždycky ta vůle trošku doseřídit a dají se mazat,ty zapouzdřený s tím člověk neudělá nic

U feldy se to prvně dotáhne,tuším na 50Nm,já nepoužívám momenťák,utáhnu to podle citu,aby šlo nábojem znatelně tíž otáčet,tím se ložiska ustaví definitivně do provozní polohy,pak se to povolí o cca 180° a pokud je to moc tak se to lehce přitahuje aby byl náboj bez vůle

Datum: 15.04.16 12:14

Kamarád je jemný mechanik, na opravy auta je ho škoda

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 15.04.16 16:24

Nebo rovnou jako hodinář,tam se síla taky hodí*smich*

Od: trtr
Datum: 15.04.16 19:20

Ještě že nedělá chirurga, ten by tam ty nové kloubní hlavice namlátil. *smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 15.04.16 19:57

Tak co ono si to provozem sedne*smich* možná to bude chvilku vrzat ale pak to bude OK

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.