Rozjezdy bez přidání plynu

Od: Datum: 03.03.16 15:44 odpovědí: 22 změna: 17.03.16 19:14
Dobrý den,
jsem začátečník a zajímalo by mě jestli, když se rozjíždím bez plynu na volnoběh jestli neníčím motor, nebo spojku. Někde jsem četl, čím menší otáčky motoru tím lepší pro spojku. Jezdí fabií 1.4. Díky

Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: mate59
Datum: 03.03.16 15:47

Motor neničíte,spojku pouštět s citem,aby vúz neskákal.Časem se naučíte hned pak přidat plyn a bude to plynulé.Klidně pokračujte.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 03.03.16 16:03

Pro spojku je to lepší za předpokladu, že stojíš na rovině nebo nejsi moc naloženej a nedržíš tu spojku třeba čtvrt minuty, aby ses rozjel. Když jsou menší otáčky, tak je samozřejmě menší prokluz a tím je to pro spojku lepší, ovšem za předcházejícího předpokladu. Co se týče motoru, škodí mu to, protože je zatíženej mimo optimální otáčky. Pokud ale není tradiční pokles otáček při rozjezdu až na hranici běh/neběh, tak ho tím hned nezničíš.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 03.03.16 16:04

Motoru to asi moc nesvědčí,to jsou strašný rázy na klikovku,to není nějaký osmiválec kterýmu je to celkem jedno. Normálně přidej plyn na nějakých 2000 otáček a pomalu pouštěj spojku,na tom nic není,uvidíš že zachvilku to budeš zvládat bravurně.

Ani spojce to moc svědčit nebude,protože když přidáš i plyn,tak se sice otáčí rychleji,ale zase jí můžeš rychleji pustit,takkhle když ji pomaličku pouštíš aby ti motor nezdechl tak ji podle mě opotřebováváš ještě víc

Ohodnoceno: 1x
 
Od: asd1
Datum: 03.03.16 16:08

Nízké otáčky lepší pro spojku ale horší pro motor.

Jde to i bez ničení motoru, ale u začátečníka se dá předpokládat že ještě nemá cit pro spojku/ plyn a dá motoru velkou zátěž v nízkých otáčkách - to je pro motor jedno z nejhorších (malé otáčky = málo mazaná hlavní ložiska na klice)

Auto s ŘJ drží volnoběžné otáčky, takže až tak bez plynu to není - motor si přidá sám aby voln. otáčky udržel.

Nauč se rozjet normálně s plynem = pravou nohou dávkovat plyn aby otáčky byly ca 1000 - 1500 (do kopce víc, ca 1500 - 2000) a zároveň levou nohou dávkovat prokluz spojky podle potřeby.

Volnoběžné otáčky jsou málo a motoru to škodí.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 03.03.16 16:14

Nebojte, věčně se takto rozjíždět nebudete a párkrát to to auto vydrží. ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 03.03.16 16:23

Blondýny se bez plynu rozjíždí klidně celý život ;)

Já se učil rozjíždět se starou šáde, to bylo ideální. Když vidim dnes autoškolu se silným nafťákem který když už zdechne tak auto skočí o dva metry dopředu, tak je mi jasné že dávkovat plyn a spojku se nenaučí - nepozná chybu.

Někde si půjč starší auto (šáde, Favorit atd.) se slabým benzínem a cvič si rozjezdy do kopce, dozadu, pomalé přejezdy výmolu atd.. A když odpálíš spojku tak na starém šrotu to nevadí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 04.03.16 19:31
avatar

Pokud dokážete vozidlo rozjet bez plynu, nenicite nic, jen umite dobře ovladat pedály. Mnohým motor zhasne.


doplněno 05.03.16 09:29:

Fabia, musíte si odpovědi přebrat. Páč není žádná statistika, že motor se ničí nízkými otáčky při rozjezdech. Kolik promile času takto jedete?

Ten motor musí vydžet daleko více a hrubší zacházení. Staří lidé, o kterých se píše, že jezdí na nízké otáčky, dovolím si tvrdit, že to tak není, páč jak to někdo ví, jak druhý vytáčí a používá vozidlo?

Ohodnoceno: 2x
 
Od: fabia2
Datum: 04.03.16 20:50
Rozjíždím se do 1000 otáček na rovině více ne. Myslel jsem, že to spojce prospívá.
Snažím se ušetřit spojku a celkově vozidlo. Ale na internetu jsem četl,že malé otáčky u benzínu ničí motor.
Od: fik
Datum: 04.03.16 22:11

Motor má nějaké rozmezí optimálních otáček,většinou to zelené pole na otáčkoměru. Tím že budeš motor držet v co nejnižších otáčkách nebo se rozjíždět bez plynu mu nepomůžeš,naopak hodně uškodíš,motor má malé otáčky,to znamená i malé otáčky olejového čerpadla a nižší tlak oleje,když v tomto režimu dostane plnou zátěž klikovka dostává pořádně na zadek a kdyby ten motor mohl,vyleze a do toho zadku tě nakope.

Ten motor se musí točit lehce,ani ne přetočený,ani ne podtočený,zkrátka nesmí ani řvát a ani pomale zdechat že se klepe celý auto. Když jede v tom pásmu optimálních otáček,má nejnižší opotřebení a nejlepší spotřebu

To kolikrát vypadají motory po důchodcích kteří si myslí tenhle blud že když budou držet co nejnižší otáčky tak že ušetří,spodek motoru(klikovka)na odpis a to přitom to auto nemusí mít ani 100 tis km.

Motoru škodí méně když bude běhat v režimu vyšších otáček než takhle podtočený,ono je právě i prospěšný někdy motor pěkně protáhnout,samozřejmě až po zahřátí,plyny získaj větší teplotu,opálí se veškerý nanesený karbon

Já jezdím podle citu,motor netrápím na nízké ani na vysoké otáčky a mám najeto 420 tis km bez poruchy,s nulovou spotřebou oleje na starý feldě 1,3 MPi, Spojka se měnila za celou dobu jen jednou a to ve 290 tis km,takže jí rozjezdy s plynem asi moc neškodí

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pinda
Datum: 07.03.16 23:03

Asi máme stejný styl jízdy. Já jsem na 1,3 Feldě najezdil 521 000 a v životě jsem nenalil do motoru deci oleje, tedy mimo výměnu - někdy i po 30 000km, když nebyl čas. Spojku jsem měnil asi po 350 000 a to jenom díky tomu, že se zadíralo spojkové ložisko a ohoblovalo packy na přítlačáku. Jinak by mě ta lamela určitě těch 170 tisíc ještě vydržela.

Pokud se umíte rozjíždět bez plynu, nebude pro vás určitě problém, naučit se rozjíždět i s plynem. Ušetříte motor a až vám naskočí zelená, nebudete se rozjíždět jako lemra a snižovat průtočnost křižovatek.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mzxy
Datum: 06.03.16 11:01

samozřejěm je to v pořádku, akorát je nutné nastavit volnoběžné otáčky na 1800, aby auto nechcípalo při rozjezdu do kopce:-P

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 06.03.16 11:32
avatar

Nojo, ale to asi Fábie mít nebude. U pracovního Actrosa jsem měl možnost si při volnoběhu páčkou tempomatu nastavit vyšší volnoběžné otáčky kvůli kompresoru, čerpadlu hydrauliky pro příslušenství atd. A teď do mám v práci i u busu Sor minimálně s motorem Cummins Euro 5 EEV. Ale tam jen o 200 otáček max. U Sorky s Ivecem jsem zatím nezkoušel. Jinak u osobáku jsem to ještě nezaznamenal u žádného, pokud nepočítám starý benzíny se sytičem a starý diesely s přesuvníkem vstřiku.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: simca
Datum: 06.03.16 11:47

Kdyby jsme se ve škole (mimo traktor) zkoušeli rozjet bez plynu, tak nás instruktor nakope do pr...! Vždycky nám vštěpovali do hlavy, že je lepší spojku držet co nejméně, protože když jí držíte vyšlápnutou, víc se poškozuje. Silně pochybuju o tom, že se bez plynu rozjedete rychleji. A i motoru moc nízké otáčky škodí! Jeden příklad z praxe: u nás musí všichni autobusáci jezdit "na spotřebu" takže všichni jezdí pod otáčkami, až se celý autobus třepe, div nás nevytřepe. To mám vždycky chuť mu jít dát pár facek! A motory? Škoda mluvt - vím to, protože můj přítel tam jezdí taky.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 06.03.16 12:07

To si pamatuju když jsem ještě jezdil sockou,vždycky už jsem třeba začínal usínat a najednou tam narval ten vyší kvalt tak brzo že mě málem vypadaly všechny plomby ze zubů a div že to nechcíplo-fakt super

A docela pochybuju že tím něco ušetří,právě naopak,aby se takhle podtočený motor vůbec udržel v chodu,musí tam jít strašně nafty,jenom to čudí,žere,ničí se a nejede

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 06.03.16 16:16
avatar

Nikdo nedoloží, jak se ničí motor tím, že se rozjedu na volnoběh. Je to jen dvě vteřiny, pak přidá plyn a jede, Přeci nepojede na jedničku a volnoběh dlouhé metry..

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 07.03.16 10:38

To jsou základy strojařiny - dop. nastudovat "kluzné ložisko mazané tlakovým olejem"

Za ty dvě vteřiny "na sucho" se ložisko opotřebí víc než za 100 hodin kdy se třecí plochy nedotýkají (je mezi nimi olej)

Při startu to na sucho jede, ale bez zátěže. Při rozjezdu je tlak v ložisku řádově vyšší.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 09.03.16 09:40

Jsem přesvědčen, že se spojka více opotřebovává při rozjezdu na volnoběh-nízké otáčky. A to z toho důvodu, že v nízkých otáčkách má motor nižší výkon – kroutící moment, zatím co uvedení vozidla z klidu do pohybu vyžaduje výkon vyšší. V tom případě musíme spojku uvádět do záběru pomaleji – nechat ji delší dobu prokluzovat, což znamená větší opotřebení, zejména obložení spojky.

Pro optimální rozjezd, podle podmínek (po rovině, do svahu, ze svahu, podle zatížení vozidla a pod.) je nezbytné nacvičit ovládání plynu a spojky tak, aby rozjezd byl plynulý, bez zbytečně velké akcelerace vozidla a bez škubání. To se řidič naučí praxí. Pomůckou je, nacvičit-naučit se, rozjíždění do mírného svahu, i bez použití ruční brzdy. Naučit se jen spojkou a plynem, zadržet ve svahu vozidlo aby nepočalo couvat a poté pomalým pouštění pedálu spojky a přidáváním plynu se plynule rozjíždět.

Zdravím -miro

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.03.16 09:47
avatar

Miro, respektuji Váš názor, jen ze zkušenosti osobní, dost často používám na rozjezd jen volnoběh. Ne vždy, nikdy ale zase hrabání gumami. to bylo za mladých let.

Že bych u svých aut časem měnil spojku, to nepamatuji. Osobně se domnívám, že spojka a obložení musí vydržet daleko více.

Vozidla, která dělají rozvážkovou službu po městě s obědy, rozvozová auta, určitě při své činnosti více používají spojku, mají určitě více rozjezdů, couvání a podobně.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: miro®
Datum: 10.03.16 09:05

P. "milane " vše podepisuji. I já mám téže zkušenosti. Svým příspěvkem jsem jen oponoval těm, kteří mají obavy a dokazují, že spojce více prospívají jiné formy rozjezdu a jeho vliv na spojku.

Ten způsob rozjezdu do mírného svahu za použití jen nožní brzdy a citlivého ovládání plynu a spojky, považuji za nejdokonalejší způsob jak nacvičit rozjezd, prakticky za všech podmínek.

Zdravím -miro

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.03.16 09:12
avatar

Miro, zrovna včera jsem jen v dlouhé koloně a zkoušel jak dlouho to trvá při rozjezdu na volnoběh, nebo s plynem. Neměl jsem stopky, ale rozdíl tak do půl vteřiny. Pokud se spojka opotřebí o to více, tak jsem jí zase ušetřil tím, že jsem dvojku zařazoval bez mačkání spojky a vyřazování rychlosti skoro vždy bez spojky. Jen tempomat na chvilku zvedne otáčky..

Přeji Vám (upřimně) krásné dny.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: zlej®
Datum: 17.03.16 17:51

Milane, souhlasím s vámi. Učím v autoškole od roku 1991 a učíme žáky rozjíždět se po rovině bez přidání (nastavení) plynu.
Má to příznivý vliv na to, aby se žák naučil pracovat se spojkou, protože za současného městského provozu v kolonách to jinak nejde. Popojíždí se často po pár metrech a neumím si představit, že by někdo přidával na rozjezd plyn. Jinak školní vozidlo má zatím najeto přes půl milionu km na jeden motor s jednou výměnou spojky při cca 350 tis. km, takže jaképak opotřebení.
Příjemný den!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jenda2
Datum: 17.03.16 19:14

Motor nesmí cukat. Jelikož se jedná o řízený motor řídící jednotkou, tak ta zvládne regulovat otáčky volnoběhu i při zátěži a převodový poměr 1. stupně motor nijak nezatěžuje.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.