Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak zakalit ocel v domácích podmínkách

Od: mikebrown odpovědí: 20 změna:
Zdar. Objednal jsem si už druhý startovací segment na motorku. Problém je že se furt sjíždí zuby, asi měkká ocel. Šlo by to zakalit doma? Případná rizika kdybych to udělal špatně?
Jak zakalit ocel v domácích podmínkách

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x

Ono fakt záleži na druhu ocele,či sa dá zakaliť,ak je to oceľ kaliteľná,tak sa samozrejme dá zakaliť aj doma.Rozohrejte materiál do červeno-biela a potom ho strčte do oleja alebo vody.Lepší je olej.Potom ho nahrejte ešte raz na asi 500 stupňov a vložte do vyhriatej elektrickej rúry na 250 stupňov a nechajte ho tam tri hodiny sa piesť.Potom to vypnite a nechajte vychladnúť.Na domáce použitie úplne postačujúce,výsledok bude závisieť najmä od materiálu.

Bude to asi z nízkouhlíkové oceli. Odborná firma by měla umět povrch zubů nauhličit, tím se vytvoří kalitelná povrchová vrstva, která se dá tepelně zpracovat zakalením a která pak je odolnější proti opotřebení.

jenda2*

Jetli je nebo není lepší olej je jako hádanka. To je podle materiálu. Některý v oleji těžko zakalíte -11600, 11700, jiný ano 12060 podle starého značení.

Rozehřát ale takový kus materiálu doma na kalitelnou teplotu 790-830 °C je prakticky bez vybavení nemožné. Špatně popustíte materiál a zub vám bude putovat třeba mezi kola. Kupte si nový díl, vyhledejte nějakou kalírnu a oni si s tím poradí. Doma to nedělejte !

 

ronyx*
hodnocení

0x

Zdravím,
pokud nevíte (jako že to určitě nevíte), z jakoho materiálu je součástka vyrobena, tak na nějaké kalení klidně zapomeňte. A i kdybyste materiál věděl, jen velmi těžko zakalení v domácích podmínkách uděláte. To je záležitost pro odbornou a vybavenou dílnu.
Teoretické řešení je nechat si někde vyrobit součástku na zakázku včetně zakalení, ale počítejte s tím, že levné to rozhodně nebude.

honza11*

Já bych to risknul dle návodu dole.

Asi to bude lepší.

 

trtr
hodnocení

0x

Zdravím, osvovil bych menší kovo firmu, jestli daný díl na zakázku neudělá z materiálu, který by tam byl optimální. Pokud byste byl třeba z Moravy (okr. Blansko či Brno), o jedné firmě bych možná věděl.

 

hodnocení

0x

otázka jestli není lepší aby se sjely zuby na tom pastorku a ne na protikusu...

 

cechacek*
hodnocení

0x

Můžete prozradit výrobce té kvality

 

mikebrown
hodnocení

Dík za rady. Asi to nechám tak. Uvidím jak dlouho vydrží nový segment. Spíš mi jde o to že mi to ničí olej ty kovové částečky.
Máte na vypouštěcím šroubu magnet?
mikebrown
hodnocení

Ano. Byl na něm nános 1cm vrstvy částečkek. Ale ty větší zůstávají pod spojkou a nechcu aby se mi to hryzlo do lamel.

 

cicko*
hodnocení

0x

Místo vymýšlení hloupostí s kalením, bych hledal závadu v chybném složení motoru (bloku)! Ty zuby zcela jistě nemizí vadou materiálu.

mikebrown
hodnocení

Mizí mistře, každý majitel MZ kupuje každou sezónu nový segment :D

 

hodnocení

0x

Vypadá to na hodně mizerný výstřižek. Ty zuby byly původně obráběné? Bojím se, že ne a že mají mizernou geometrii a měkké jsou úmyslně, aby se přizpůsobily a nezničily kolo, do kterého hrabou.
Čína?

mikebrown
hodnocení

Obrabene byly. A je to z Maďarska.

 

nikdo*
hodnocení

0x

Jedno riziko kalení tu nezaznělo. A to, že se vám to zakalením zkroutí.

Ono by to chtělo ohřát a zakalit jen ty zuby. Ale pro povrchové zakalení by to muselo být z oceli co jde cementovat. A cementovat v domácích podmínkách už není žádná sranda. To už by se skoro vyplatilo, si ten díl udělat celý(nechat si ho udělat). Otázka je, jestli se to vyplatí.


doplněno 27.02.16 00:12:

A navíc, podle toho divného, jakoby opískovaného povrchu součástky: Je to opravdu ocel? Není to litina?

 

 

hodnocení

0x

Na té fotce mi to připadá, že byl zvolen jiný materiál, nebo nedodržené podmínky tepelného zpracování. Obojí je totiž velmi důležité a má to spolu závislost. Setkal jsem se s případy záměn materiálu, kdy neoriginální ocelový díl - na pohled stejný s originálem, ovšem cenově výhodnější - pak z důvodu nedodržení třídy oceli vydržel jen zlomek doby provozu proti originálu. Proto se nabízí otázka: Je tento díl skutečně originál?

Zakalit něco takového doma je nemyslitelné. Doma se dá kalit se značně nejistým výsledkem. Každá kalitelná ocel má svůj rozsah kalicích a popouštěcích teplot a doby výdrží na nich. Proto je nutné znát zatřídění této oceli. Toto je možné zjistit analýzou. Přístroj se jmenuje kvantometr a jsou jím vybaveny hutnické laboratoře.

Pokud by bylo štěstí a pro součástku byla použita přímo kalitelná ocel (bez podmínky popouštění), přicházelo by v úvahu vysokofrekvenční kalení. Zuby se takto zakalí pouze do určité hloubky a tolik nehrozí deformace, jak bylo již uvedeno. Ale vše je dnes o penězích.

 

moto*
hodnocení

0x

Mám technologické zkušeností s výrobou podobních strojních dílů které jsem i vyráběl. Ovšem bez tepelného zpracování a to právě z důvodu, že o tom právě něco vím a sám bych nezvládl. Kalit a nauhličovat ocelové díly se ovšem dají i v polních podmínkách. Umi to kováří i s velmi primitivní výbavou, ovšem s řemeslnou znalostí a umem. Obávám se ovšem, že generaci která to uměla je 80 a více let. Manufakturní kovárny ovšem stále existuji a občas je řemeslo předáno od minulé generace, nebo se šikovný fanda a kreativec naučil sám okoukáním, pokusy i vědomostmi které jsou ve starých knihách.
Osobně jsem u nauhličení a kalení součásti byl, dělal to starý kovář, nauhličoval ve žluté krevní soli, tady jsem našel na první pokus googlovaní fórum, kde se o tom píše: svarforum.cz/...

Takže by možná stálo za pokus i někde vygooglovat buď přímo kováře, nebo fora kde se kovařině věnují.
Jinak samozřejmě se nechá udělat u odborných firem, to by bylo asi neskutečně drahé. Pokud je to na MZ, tak by možná stálo za úvahu se pokusit najít segment vyráběný někde v Německu a ne kupovat od Maďarů. Kdysi jsem dělal velkoobchod z Babettami a díly bych dělal dodnes, jenže právě pro nekvalitu dílů dělaných někde v druhovýrobach jsem se na to vyprdl, nemám rád problémy. Mít MZ, tak bádám na německém Ebay atd.


doplněno 28.02.16 13:57:

Tady jsou stránky MZ, je tam i seznam obchodníků, možná by bylo efektivnější si koupit originální dražší díl, než montovat nekvalitní náhražku.

http://www.muz.de/

 

juras*
hodnocení

0x

objednat novy dil lec mekky nacementovat kalit do vody pak standartne popustit 170 az 200 st.C cementovat v zabalu . sluzbu zajistuji dostupne kalirny jen je potreba si domluvit zmineny postup a trvat na nem je to pripad tepelneho zpracovani kdy neni znam druh oceli . je tam ale torchu riziko pri kaleni do vody muze soucastka prasnout .

 

ok®
hodnocení

0x
avatar ok

obyčejnou ocel "máslo" nikdy nezakalíte! je prostě měkká

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]