Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
chtěl bych se dozvědět, jak funguje dobíjení, když motorka nemá alternátor, jen cívku a nějaký regulátor.
Jak funguje takovéto dobíjení akumulátoru? Dobíjí se takto všechn motorky?
Děkuji za informace
Nepíšete o jakou cívku se jedná?
Pokud jde o cívku , která se otáčí (pohybuje) v pernamentním magnetickém poli a nebo naopak, pernamentní magnety se otáčejí (pohybují) okolo cívky, tak to je alternátor. Kromě toho regulátoru tam musí být i usměrňovač, který bývá součástí regulátoru. Některé jednodušší principy dobíjení, používali místou usměrňovače jen tlumivku.
-miro
Magneto, principem výroby el. energie (střídavého napětí - proudu) je svojí konstrukcí v podstatě alternátor. Nebo snad ne?
Děkuji. - miro
Alternátor vyrábí stejnosměrný proud,použitelný k dobíjení akumulátoru.Magneto napájí střídavým proudem cívku k napájení zapalování.a sítě moto.U skůtrů se používal zdroj,zvaný dynamostartér,tedy dynamo,které se přepólováním použilo při nastartování.
JABRAKA
Pro "jabraka"
Alternátor vyrábí srřídavý proud , který je následně usměrňován pro potřebu nabíjení akumulátoru. Usměrňovač je zpravidla součástí alternátoru. Magneto je v podstatě alternátor. Pro použití k nabíjení akumulátoru (u některých starších motocyklů, např. ČZ 125/150, kde byl rovněž akumulátor ), byl pro nabíjecí okruh použit jednocestný usměrňovač ( selenový) s tlumivkou.
Dynamo vyrábí přímo proud stejnosměrný, bez potřeby jej usměrňovat.
Pozdravuji. -miro
Alternátor je stroj na výrobu střídavého proudu. Vyžaduje polovodičové usměrnění pro následné použití. Magneto je rovněž stroj na výrobu střídavého proudu. Používá se tam, kde není akumulátor. Např. sekačky. Může být upraveno na výrobu implulsů vysokého napětí pro napájení zapalovacích svíček. Moped Stadion, motocykl Pionýr.
Dynamo je elektrický stoj pro výrobu stejnosměrného napětí. Může pracovat v režimu generátoru, motoru, motorové brzdy.
Dobrý den,
zajímalo by mě, zda by mi někdo mohl vysvětlit jak funguje to dobíjení u těch starších motorek ČZ babety apod?
Nevysvětlil by mi to prosím někdo?
Děkuji
Ach jo, to musí být blbý, když doma nemáte internet. Jednoduché mopedy měly na klikovce nalisovaný rotor - permanentní magnet. Kolem něj na statoru je umístěno několik (2..4) cívek. V těch se při roztočení klikovky indukuje střídavý proud. Většinou jedna cívka je vyhrazena pro napájení VN cívky zapalování, ostatní napájí světla. Není tam zpravidla usměrňovač, napětí je tedy střídavé, ale ničemu to nevadí, protože tato prdítka baterku nemají.
Větší starší motorky, jako třeba kývačka, už mají na klice klasické dynamo. Stator i rotor obsahují vinutí a komutátor vedoucí k rotoru zajišťuje, že dynamo dává DC napětí. Na dynamu pak bylo připojeno mechanické stabilizační relé, které hlídá současně proud i napětí a podle toho reguluje buzení (častý to problém kývaček).
Tak jak je popsáno p. "tomkk" některé motocykly ( ČZ 125/150) měly stejné tzv, magneto jako mopedy. Navíc, jelikož měly i akumulátor, bylo jeho dobíjení řešeno jednosměrným usměrněním selenovým usměrňovačem a tlumivkou (cívka), což bylo zpravidla umístěno uvnitř světlometu motocyklu. Usměrňovací selen jednocestně usměrnil jednofázový střídavý proud magneta, potřebný pro nabíjení akumulátoru a tlumivka jej vyhladila, aby u stejnosměrného proudu byla omezena pulsace. Systém nabíjení - jeho regulace byla založena na principu, že akumulátor si sám velikost proudu ( A ), podle vnitřního odporu akumulátoru, který se mění se stupněm jeho nabití.
Hezký den -miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.