Styl jízdy se studeným motorem

Od: Datum: 09.02.16 19:23 odpovědí: 31 změna: 04.03.16 00:50

Chtěl bych se zeptat, jakým stylem jezdíte autem, pokud bydlíte třeba 1 - 2 km od nájezdu na dálnici a vyjíždíte se studeným motorem? Jedete ihned 130 km/h, abyste nebrzdili provoz na dálnici nebo počkáte, až se motor zahřeje? Jaký je správný styl jízdy v tomto případě, aby netrpěl studený motor? Můj motor se zahřeje zhruba až za 10 km, takže se mi nechce těch prvních 10 km na dálnici brzdit provoz pomalou jízdou. Děkuji za informaci


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: jmlc®
Datum: 09.02.16 19:27
avatar

Na dálnici na pětku 80 km/h znamená 1900 otáček - to bych hodně trápil. Jestli máte otáčkoměr, pak se studeným motorem jezděte do 2800 otáček naftou nebo 3500 otáček benzínem.


doplněno 09.02.16 19:51:

Jako že jezdit naftou max. 1900 otáček? Jsou auta, která jezdí od 1400 otáček, ale běžný nafťák má tah od 1800. Podtáčení motoru také škodí.

Podle mého názoru jsou uvedeny hodnoty na HDI správně. A "do" neznamená MIN ale MAX


doplněno 09.02.16 20:15:

Začal bych teda dotazem na tazatele- jaký konkrétní motor má...

Znám pár spolupracovníků, co mají HDI / TDDI / TDI ... a po startu jedou na 3-4tis otáček - u nafty těch 2500 nevidím jako problém, byť jezdím kolem 2300 - tj. na dálnici 120tkou. Nějak nemám důvod jezdit na hraně...

Ona "max. dovolená rychlost" také neznamená "jeďte 131KM/H, jinak budete brzdou provozu";)


doplněno 13.02.16 20:26:

Ono záleží na více okolnostech. Typ motoru, cesta z kopce nebo do kopce... honil na 2800 otáček .. pokud máte jako já prvních 8 km do kopce,pak se s menšími otáčkami budete ploužit celou tu dobu na jedničku... při přeřazení z trojky na čtyřku při 2800 otáčkách je najednou 2000 a to teda s bídou utáhne...

Takže jak bylo 20x psáno - s podle sluchu, motoru, citu,...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.16 19:42

Nemá být u té nafty na začátku jednička?


doplněno 09.02.16 20:08:

No... já jen, že bych svému HDi neudělal nikdo to, že bych ho honil na 2800 otáček, když má studený motor.

Až bude motor v provozní teplotě, tak klidně, ale dokud se zahřívá, tak nnepřekračuji 2000... těch 1800 je imho tak akorát, aby to jelo, zahřívalo se a nedusilo.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: jirka222
Datum: 20.02.16 20:21

Jak to vidíte o turba? Mám benzín, 1.4, turbodmychadlo. Jedu do práce 2,5 km, odpoledne zpět. Ručička teploty se pochopitelně vůbec nepohne ... snažím se jet jen na 1500 otáček což je u "4" cca 50 km/hod. Většinou si nastavím tempomat.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jmlc®
Datum: 21.02.16 09:56
avatar

Každý vůz by měl mít základní manuál, v každém manuálu je uvedeno podel motorizace, jaké rozmezí otáček je pro jakou rychlost. U jízdy se musí myslet. Neplatí to samé pro prázdný a plný vůz. Neplatí pro toho, kdo se prvních 5 km veze z kopce a pro toho, kdo musí vyjet 10km kopec po startu.

Když přeřadí HDI při jízdě do kopce z 2500 otáček na vyšší stupeň, najednou jsou otáčky 1500... a to motor začne kuckat, škubat... vyšším otáčkám se nevyhnete. Když jedete z kopce, bez potíží přeřadíte při 2100 otáčkách...

Není možné doporučit univerzální data pro řazení...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mp
Datum: 09.02.16 20:13

To je zajímavá otázka. Vnímám auto. prvních pár kilometrů určitě netlačím. Při nějaké vzdálenější jízdě se to tak nějak zahřeje, prostě jede to, pak letím třeba 180 a ani nevím. Prostě to jede. Následuji instinkt, jako ve hvězdných válkách (dělám si srandu). Hlavně nehrotit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.16 20:28

Při zahřívání studeného motoru jezdit v nižších otáčkách, netočit to. Záleží, jaký motor to je, to je různé. Jet na pětku těch 80-90km/h než se zahřeje, by mělo být tak optimální, můžeš těch pár km na dálnici zůstat za náklaďákem a asi nikoho brzdit nebudeš. Ostatně je to taky o ohřátí oleje v motoru, že je ohřátá chladicí kapalina v místě, kde je čidlo teploty, nemusí znamenat, že je ohřátý i olej.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: tony1
Datum: 09.02.16 20:59

Doplním, že se jedná o motor 1,9 TDI PD 74kW. Když najedu na dálnici se studeným motorem, tak ihned jedu 120 - 130 km/h na pětku. Je to správně? Nemám chuť jezdit do zahřátí motoru jen 90 km/h, pro mě to na dálnici není jízda

Od: asd1
Datum: 10.02.16 09:57

Je to prasárna a ničíš motor. Nejde ani tak o rychlost ale o výkon motoru. Chtít víc jak 50% výkonu u studeného motoru je špatně. Pokud najíždíš a jedeš z kopce tak můžeš plynule zrychlit na 120 bez problému, to samé do kopce pod plynem si koleduješ o problémy - ve studeném motoru nejsou vymezené vůle, píst se ohřeje mnohem rychleji než blok a hlava motoru.

Ale je to tvoje auto, klidně si ho zlikviduj. Nastartovat, hned najet na dálnici a a pod plným plynem to rozjet na 130 je pro motor to nejhorší co může být.

10 km rychlostí 90 nebo 130 je časově minimální rozdíl, takže jde jen o tvoje ego.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.16 21:04

Já to mám necelý kilometr. Motor moc nevytáčím, nedávám plný plyn a čekám, až se motor trochu zahřeje, řekněme 5 km. Mám výhodu, že ten začátek mám do kopce, takže se to zahřívá líp, než kdyby byla rovinka nebo to bylo z kopce. Na úplné zahřátí nečekám. Pokud tam máte řídký provoz, tak nikoho nebrzdíte, pokud hustý provoz, tak se přiřaďte ke kamionu.


doplněno 09.02.16 21:09:

Samozřejmě to ani nepodtáčet, kór u dieselu.

BTW Všiml jsem si, že někteří studený motor nastartují a hned se rozjíždí. Nechávám tak 10 sekund, aby se olej všude dostal.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 10.02.16 10:03

Začátek do kopce je spíš nevýhoda - "rychleji se zahřeje" znamená vyšší tlaky na píst. Podobně jako plný plyn po rovině...

Do kopce to bez výkonu moc nezrychluje, takže nechtít výkon a zrychlovat do kopce se navzájem vylučuje...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.02.16 12:57

Jak už jsem říkal, plný plyn nedávám, prvních pár kilometrů nepřekračuju 2/3 maximálního zátížení motoru. Kontroluju to dle spotřeby na palubním počítači (aktuální zobrazená spotřeba děleno maximální spotřebou při sešlápnutí plynu na podlahu je zhruba rovna zátěži). Samozřejmě, že s těmi nejslabšími motůrky to asi nejde, ty jsou určeny do města, ne na dálnici.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.02.16 10:58
avatar
V pravem pruhu mezi kamionama se jezdi bezne 80-90.
Ohodnoceno: 1x
 
Od: tony1
Datum: 10.02.16 11:47

Když najedu na dálnici se studeným motorem, tak akceleruji na těch 120 - 130 km/h plynule, to znamená, že nedávám plný plyn, ale snažím se, abych plynový pedál sešlapoval co nejméně. Když na těch 120 - 130 km/h akceleruji plynule a nejedu na plný plyn, tak to motoru tolik neškodí? Jinak ostatní lidi, které znám, jezdí také po najetí na dálnici se studeným motorem běžně 130 km/h a je jim to jedno

Od: asd1
Datum: 10.02.16 12:19

Rychlost jako taková nevadí, vadí velký výkon u studeného motoru, tj. plynule je v pohodě.

Obecně studený motor = chtít max. ca třetinu výkonu, po částečném ohřátí polovinu a plný výkon až po kompletním ohřátí na provozní teplotu (prohřeje se celý blok).

Teplo vzniká 1. tlakem na píst 2. třením pístu o stěnu válce = nevytáčet do vysokých otáček, nedávat plný plyn. Samo ani nepodtáčet, motor "musí jít lehce" Podtáčením se ničí ložiska na klice (nízké otáčky a tlak oleje, velká síla na ložisko)

Spoustě lidí co na to kašlou pak taky motor žere olej, odchází těsnění pod hlavou, praskne hlava nebo blok motoru atd. Motor se klidně i přidře (píst se ohřeje a zvětší průměr, blok je ještě studený a píst jede s malou vůlí nebo i bez vůle)

Navíc ohřívá se nejen motor, ale i převodovka, ložiska v kolech atd.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 10.02.16 12:10

Do zahřátí je nesmíš hnát do otáček. U studeného motoru oproti zahřátému je opotřebení až desetinásobné. A když mu při studeném motoru pořádně naložíš pod kotel tak kdyby ten motor mohl tak vyleze a nakope tě někam;)

Když najíždíš na dálnici tak plynule zrychluj,včas řaď na vyšší stupeň aby se motor příliš nevytáčel,ale zase ne tak aby se trápil a byl podtočený,zkrátka tak akorát,to poznáš i sluchem. Úplně plně naložit mu můžeš až tak po 20 kilometrech,ona není tak určující teplota vody,jakož spíš teplota oleje,a ten se zahřívá ještě déle

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.02.16 12:27
avatar

Rychlost 130 na dálnici nic neznamená. Jedu normální jízdu, tedy otáčky do 3 tisíc a plyn tak do 1/3. Pokud je auto zahřáté, klidně mu naložím 4,8 tisíc otáček, plný plyn. On se totiž i filtr pevných částic potřebuje (spíš musí) trochu prohřát. Mám na VWT5 najeto přes 340 tisíc a absolutně bez problémů s filtrem pevných částic. Nejvíc trpí motory těch šetřílků, kteří auto netočí přes dva tisíce, dusí ho na pětku a 1100 otáček. Samozřejmě se tak dá jet, ale katalyzátoru ani filtru pevných částic to neprospěje. Co ušetříte na palivu, dáte posléze do oprav. Rychlostí 130 i při studeném motoru auto nijak významně neškodíte, pokud za sebou netáhnete obytný přívěs.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.02.16 13:02
avatar

Dnešní auta nejsou škodovky MB 105 a ačkoli fyziku dosud nikdo "nepřečůral", přece jen si myslím, že zimní start a okamžitý odjezd nedělá novějším vozům problém, stejně tak bych mohl politovat studenou převodovku - co je mi pak platný zahřátý motor, že...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 10.02.16 17:21

Okamžitý odjez samozřejmě ne,ale pokud to budeš hnedka hnát do plného výkonu tak to tomu těžko bude prozpívat,do zahřátí jet jenom lehce a zvolna.

Fyziku nepřečůráš nikdy,vždycky tu bude tepelná roztažnost materiálů a vždycky se bude nezahřátý motor více opotřebovávat než zahřátý

To samý je to se záběhem. I když uznávám že dnešní motory jsou dělány daleko přesnějším obráběním než třeba motor škoda 1000MB,stejně si myslím že aspoň 1000-2000 kilometrů by se ten motor měl šetřit než proběhne finální dopasování všech rotujících součástek

Ohodnoceno: 0x
 
Od: moula*
Datum: 10.02.16 13:31

Já jezdím prvních deset minut nejvýš na třetinu plynu, pak jak umožňuje dopravní situace a stav vozovky.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: tony1
Datum: 10.02.16 17:26

Při jaké rychlosti mám u motoru 1,9 TDI PD 74 kW u Fabie řadit pětku? Pokud ji zařadím třeba při 80 km/h, tak mám pocit, že motor podtáčím, otáčky jsou tak 1500 ot/min. U benzínových motorů jsem pětku mohl klidně zařadit při těch 80 km/h, ale u toho TDI mám pocit, že podtáčím motor. Pokud nejedu po rovině, tak při rychlosti 80 - 90 km/h jezdím většinou na čtyřku, abych motor nepodtáčel. Je to u tohoto motoru správně nebo můžu klidně jezdit i na pětku? Díky za radu

Od: asd1
Datum: 10.02.16 18:36

Podle zatížení motoru - po rovině bez zrychlení klidně těch 1500, při zrychlení nebo do kopce aspoň 2000. Chce to cit pro motor, musí "jít lehce", tj. při mírném zpomalování po rovině nevadí pokles až k volnoběhu, při plném plynu do kopce je 2000 už dost málo...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.02.16 17:37
avatar

Diesel, nájezd mám 2 kilometry, každý den tudy jezdím.

1km město 40-70km/h, 2km výjezd na okresku 80-110km/h a hned potom dálnice 110-140km/h.

Auto má sloužit mě, ne já jemu.

Ze začátku mě to ještě trochu i bavilo, jakože brát ohled, teď už mě to nebaví, jedu normálně, motor nevytáčím do extrému, to ale ani při normální jízdě. Za několik posledních let jsem nadměrné opotřebení, nebo vyšší provozní náklady nezaznamenal.

Daleko více než vytáčení, se auto níčí podtáčením a zbytečně extrémně uspornou jízdou.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: saladin
Datum: 13.02.16 19:39

Když vyjedete na dálnici a pojedete 100km/h v pravém pruhu tak snad nikoho brzdit nebudete, ne? ... počkáte až se vám zahřeje motor a už si frčítě

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.02.16 19:48

Ono asi taky záleží na autě. Moje auto ve 130 km/h netočí ani 2000 ot/min.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 13.02.16 20:07

Já myslím, že kdo má uši, tak to slyší. Studený motor si dost jasně říká, co se mu líbí a co ne. Nechce ani podtáčení s vyššími tlaky, ani vyšší otáčky. Ale to vše je dobře slyšet, i to jak postupně lze točit výš a výš.

Jinak to je samozřejmě blbá situace, takto brzy najíždět na dálnici. Taky jsem zvyklý pod 130 nejezdit. Já to u svého TDI řeším tak, že když víc mrzne, tak do motorového prostoru (vedle baterie nad převodovkou máte takovou šachtu) vložím placatý elektrický přímotop nastavený cca na 20 st zapojený na časovač, spouštící topení 40 minut před ranním startem. je to nesrovatelné, jak si pak předehřátý motor spokojeně vrní. Nestojím ale venku, mám otevřený průjezd. Je to sice cca minuta zdržení, ale mně to za to stojí. Když trpí motor, trpím i já a těch nocí, kdy je pod nulou, poslední roky zase tolik není.

Tento mi tam pěkně vleze a lze zavřít kufr:

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.02.16 13:12

Já osobně bych počkal 10minut v zimě a v létě tak 5, zálěží na počasí. Nejlépe auto zahřeješ když stojí, ani pověstné šlapaní na plyn, když ještě stojíš, nebo vytáčení do otáček za jízdy nejsou ani trochu dobré (motor tím rozpálíš rychleji, za cenu solidního opotřebení ;))

Ohodnoceno: 2x
 
Od: robin92
Datum: 01.03.16 20:40

Zdravím. Já jezdím max do 2000 otáček než se mi motor zahřeje. Je to lepší než to hnedka honit. U mojeho auto to vychází na 110km/h :) A na dílnici je nejnižší povolená rychlost 90km/h takže ani té pomalejší jízdy bych se nebál:)

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: jmlc®
Datum: 01.03.16 20:45
avatar

*smich**zed**haha*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: karel1234
Datum: 01.03.16 20:48

Na dalnici je minimum 80 km/h,pokud auto nema takovou konstrukcni rychlost tak tam nesmi !

NE ZADNYCH 90 !

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 01.03.16 20:50

Záleží co je to za auto.

Protože já už to u svého neřeším. Ze začátku jsem to až moc šetřil. Posledních cca 200tis km ráno vyjedu, cca 500m jedu volněji a pak pedál na podlahu. Vytočím na 2-2,5 tis km a přeřadím. A zase plyn na podlaze. Tachometr se mi sekl při cca 450tis. km. A pořád to jede ,jako když to mělo najeto 100tis.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: dankju*
Datum: 04.03.16 00:50
Jak uz bylo napsano, nejlepsi reseni (hlavne v zime) je nechat auto vrcet na volnobeh aspon 5 min. Osobne to resim v zimě tak ze pokud je snih tak ze prijdu nastartuji a az pak ocistim auto. Ona ta doba neni sice dlouha alespon pak pri vyjezdu neni motor a prevodovka uplne studena. Pri jizde pote se ridit dobrymi radami ktere jiz uz zde jsou a to je: nevytacet zbytecne a nemit příliš nizke otacky
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.