Denní svícení, jak je to správně?

Od: Datum: 13.12.15 18:26 odpovědí: 31 změna: 26.06.16 09:58

Dobrý den.Prosím o názor. Mám na voze Škoda felicia nomontováno denní svícení autorizovanou opravnou Škoda v r.2006.Svícení je napojeno na přední obrysová svetla. Mám doklad o odborné montáži s prohlášením,že toto odpovídá předpisům. Při kontrole policií jsem měl dohady zda to je tak správně.Odpověď byla, že to není autorizované a abych si sehnal doklad.Na konec jsem žádnou pukutu nedostal a odjel jsem bez úhony. Servis mi řekl že to tak dělají a že je to dobře což potvrdil i jeden z policistů, ale nevyjádřil se je li to dobře.Vím, že u starších vozů mají svítit obrysová světla , ale z návodu pro novější montáž denních autorisovaných světel vyplývá, že se umistují pouze na předek a zadní část zůstává bez světel. Z toho usuzuji, že je montáž provedena správně.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 13.12.15 18:52
avatar
Těžko radit, ale já bych se po této zkušenosti zeptal na stk...
Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 13.12.15 18:57
avatar

dení svícení se zapojuje tak aby zhaslo jakmile se rozsvítí obrysová světla

co tý policii vadilo? popiš problém

Ohodnoceno: 2x
 
Od: jean®
Datum: 14.12.15 00:02

Já sám nevím. První bylo že mi nesvítí světla v zadu což je hloupost Svítila mi ve předu.Při startu se rosvítí a opačně zhasne motor, zhasne i světlo. Ono je to vše divné. Tří obstoupili auto jako kdybych provedl něco co nesmím. Mám dobře prostudovanou vyhlášku a myslím si, že nemusí li svítit zadek s homolohovanýmu přídavnými světly, tak nemusí svítit ani zadní obrysové či jiná světla. A pokud se jedná o homologaci světla na autě, o tom se nemusí pochybovat. Asi tolik můj názor. Vložil jsem si do dokladů fakturu servisu s dodatkem, že bylo kontrolováno výstupním technikem a odpovídá to směrnicím a bylo použito schválených dílů. Víc to řešit nebudu.Jezdím s tím 9 let a nikomu to nevadilo,ani STK. Jinak děkuji za zájem.

Datum: 13.12.15 19:23

Obrysová (parkovací) světla nikdy nenahradí denní svícení. Kdo nemá denní svícení, musí jezdit na potkávací.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gumid
Datum: 13.12.15 19:30

Pozn.:

Parkovací a obrysová světla není totéž. Jen je to stejná žárovka, ale ne funkce.

Parkovací světla svítí jen u některých aut a jen tehdy, když v zapalování není klíček a je dán blinkr na jednu stranu. Pak svítí vepředu na jedné straně 5w obrysovka a na téže straně v zadu 10w červená obrysovka (tedy jen 15w)

Tímto parkovacím světlem je vybavena Octavia 1 třebas. Pokud auto parkuje na krajnici, tak se zapnou blinkrem doleva tak, aby svítila jedna strana do silnice a strana do pole či chodníku nesvítila.

U parkovaček nesvítí ani SPZ

Obrysová světla svítí kolem celého auta (předek 2x5w a zadek 2x 10w) = obrys

Ohodnoceno: 1x
 
Od: gumid
Datum: 13.12.15 19:25

Trochu kostrbatě napsané.

Na 2. poloze klíčku (kontrolky svítí a pak už je jen poloha start) musí světla svítit nebo svítit až, když motor běží (ecu světel DRL pozná, že altík dobíjí a pozná to podle zvednutého napětí)... a to vše za předpokladu, že obrysová světla jsou vypnutá.

Při zapnutí obrysových světel nesmí ani v jednom z případů (motor běží čí stojí) DRL světla svítit.

Pozn.: Obrysová světla jsu ty slabé žárovky 2x 5w a v zadu 2x10W. Tlumená světla jsou halogeny H4, H1, H7 nebo xenony typicky 55W a Dálková světla jsoiu H4,H7,H1 nebo bixenony typicky 60W.

Normálně se svítí obrysová + tlumená

DRL světla jsou ty bílé LED pásky či kulaté vepředu svítilny na které se ptáte a které smí svítit jen, když nejsou zapnutá obrysová (bez obrysových nejdou zapnout ani tlumená či dálková (jen světelná houkačka)).

Problém je snížená viditelnost, kdy je povinné světla DRL vypnout tak, že řidič zapne obrysová + tlumená (za deště, v tunelu, za mlhy + mlhová zadní a přední pokud jsou a v noci.

Kolik lidí na silnicích vídám, jak svítí v noci DRL nebo jen obrysovkama a vůbec jim nevadí, že nevidí!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 13.12.15 20:10

Dlabte na servis, jak to udělat vám nařizuje norma a ne servisák ani policista. Proč nevěříte tomu, co si v normě přečtete? Jaký názor? Asi neznají normu EHK ... světla se rozsvítí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí, nebo při rozsvícení obrysových světel. A ted´ mlufte, pište, dohadujte se.


doplněno 14.12.15 13:55:

jean Servis mi řekl že to tak dělají a že je to dobře což potvrdil i jeden z policistů, ale nevyjádřil se je li to dobře. Tak nevím, co ten polis vlastně potvrdil? Vy nechápete, že je to stanoveno normou a ne servisem či policistou! Proč se zmiňujete o zadních světlech? Zásadně hledejte normu a ne žádné citace kohosik. Výkladů různých už máte tady dost. Když si nejste jistý, pište na mdcr.

Ohodnoceno: 4x
 
Datum: 13.12.15 20:29

Copak že nevidí, ale nejsou vidět zezadu. (Když zapnu jen parkovačky, denní mi zůstanou svítit, zhasnou až s velkými-pro tyhle případy)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jean®
Datum: 13.12.15 23:33

Pozor já to pole normy mám a rosvícení a zhasínání takto přesně funguje. Mám za to, že se v zákoně zapomělo na podrobnější vysvětlení situace starších vozů. Tak jak jsem napsal , světla pro dení svícení musí svítit ve předu a v zadu ne.Z toho se dá dedukovat, že mohou u starších vozů svítit pouze přední obrysová. Předpis říká že světla deního svícení u starších vozů nahradí obrysová světla a nic víc.

Od: cicko
Datum: 13.12.15 23:53

"Předpis říká že světla deního svícení u starších vozů nahradí obrysová světla a nic víc." Můžete onen předpis konkretizovat?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jean®
Datum: 14.12.15 10:38

Do prohlížeče zadejte " dení svícení auta" a tam se dočtete mnoho citací předpisu a vysvětlivky.

Od: cicko
Datum: 15.12.15 00:34

Jak vidno, jedná se o agenturní zprávu "JPP". Podobných nesmyslů je plná poradna.

Jste-li jiného názoru, zadejte něco konkrétního a smysluplného.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jean®
Datum: 15.12.15 10:06

Děkuji Vám za odpověď, ale už si s tímto nelámejte hlavu, Přeji hezké vánoce.

Od: jean®
Datum: 13.12.15 23:39

O problém obrysová,parkovací či potkávací nebyla řeč. Jednalo se pouze o svícení zadních světel a jakési povídání o používání schválených světel. Nemám žádná přídavná světla.Prostě v tom mají guláš vinou legislativy.

Datum: 14.12.15 01:24

Fakturu a ani žádné jiné podobné doklady sebou vozit nemusíš. Světla stačí mít jen homologovaná, ty mají na sobě příslušnou značku a namontovat je taky může kdokoli, nejen servis. Pokud se do podobné situace dostaneš příště, tak se s nima vůbec nebav a klidně s tím jdi do správního řízení, tam jejich argumenty lehce rozbiješ. Četníci taky neví všechno, spíš zkouší, kdo se chytí a zaplatí.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: jean®
Datum: 14.12.15 10:35

Asi jste nepochopil.Servis mi namontoval denní svícení na stávající reflektory.Nemám žádné přídavné.Tudíž při startu se rosvítí přední reflektory stejně jako kdybych je zapnul zevnitř ale v zadu.Zapojili to na dobíjecí rele taže to funguzje ve stejném rytmu jako dobíjení. Proto si myslím, že ten doklad mi potvrdí, že to nedělal žádný lajk.

Od: mzxy
Datum: 14.12.15 10:52

SVÍCENÍ JE NAPOJENO NA PŘEDNÍ OBRYSOVÁ SVĚTLA...?

To lze chápet tak neno onak, v každém případě svítíte světly které nejsou jako DRL homologované a po novele zákona 361 přijdete při silniční kontrole na míste o malý technický průkaz

Proto bych to řešil už teď, na feldu novou masku, do nové masky po úpravě záslepek kulatá DRL světla Hella ( stojí asi 4 litra)

Nejlépe bez jakýchkoliv relátek, jeden pól na kostru a druhý pol přes pojistku na kabel číslo 15...v autech koncernových značek je to pól kterým teče proud po nastartování, který se odpojuje s rozsvícením jakéhokoliv jiného světla...o

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.12.15 11:35
avatar

já když to napojuju na hlavní světla to dělam tak aby se rozsvítilo celý auto tj jak vpředu tak vzadu a dávám k tomu svůj vypinač aby to šlo v případě potřeby vypnout

co se prodává ruzné automatické rozsvěcení tak je děláno tak aby se rozsvěceli pouze přední světla a to vždy stačilo a co vim tak stim tady u nás problém nebyl jak to bude po novelizaci sem neštudoval a co se bude měnit nevim

aby se předešlo problému nechte si dodělat aby se automaticky s potkávacími světli rozsvítili i parkovací světla a budete v klidu neb se vždy rozsvítí celý auto

na felicii to musí zmáknout každý šikovný garážník co se trochu vyzná v autoelektru

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jean®
Datum: 14.12.15 14:34

Díky, tato rada je velmi dobrá a rozumná. Udělám to tak.:)

Datum: 14.12.15 17:06
avatar

Já jsem dodatečné zapojení udělal tak, že po nastartování se rozsvítí vepředu tlumená světla. Jakmile jsem ale rozsvítil normálně světla (v noci) tak se denní světla nerozsvítila a svítil obrys a k tomu tlumená či dálková světla.

Pokud se Vám po nastartování rozsvítí v hlavním světlometu hlavní světlomet na tlumené světlo, jako denní svícení, je to OK.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: nickys
Datum: 14.12.15 19:43

Toto je samozřejmě špatně. Pokud nemáte nainstalována přídavná "světla pro denní svícení DLR".

Bavíme se tedy pouze o "automatickém rozsvěcení", což není nic jiného, než udělátko, abyste nezapomněl přes den otočit knoflíkem. Tedy jakékoli rozsvícení jen hlavních, tlumených světel, bez současného rozsvícení obrysových !tedy i zadních! světel je nepřípustné.

Na tom nic nezměníte ani vy pane Cukráři, který zde neustále odkazujete na platné předpisy a školení řidičů.

Pokud se Vám po nastartování rozsvítí v hlavním světlometu hlavní světlomet na tlumené světlo, jako denní svícení, vůbec to není OK. V případě namontovaných DLR, je situace samozřejmě jiná, řekl bych, že tam to je přesně naopak.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 14.12.15 20:07
avatar

nickys.

Máte pravdu, měl jsem to jinak zapojené. Musel jsmem zavolat synkovi, jak jsem to měl. Ach ta paměť.

Po nastartování se rozsvítila normálně světla, celé auto. Omlouvám se za nepřesnost, přesněji již jsem to zapomněl, jak to bylo před 5-8 let zapojené u Š 130 Rapid.

Teď mám u Fabie, zapojené u nového auta, po nastartování rovněž svítí celé vozidlo, mimo SPZ. Po rozsvícení vypínačem se i osvětlení SPZ objeví. (nemám světla pro denní svícení)

Omlouvám se.


doplněno 17.12.15 06:58:

Už vím, proč jsem to popletl, páč kamarádovi na starém Fiatu jsme zapojovali přidaná světla na denní svícení, se stejným zapojením od altíku...

(včera jsme to probrali u pivka..)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: nickys
Datum: 14.12.15 20:51

Pak to tedy máte v pořádku. Ale svůj omyl jste prezentoval přesvědčivě, musel jsem reagovat.

Ještě k té situaci s namontovanými DLR, platí jednoduché pravidlo, se světly pro denní svícení NESMÍ svítit jiná světla. Tedy ani obrysová, tlumená, koncová. Vyjma směrových, výstražných, couvacích a brzdových samozřejmě. To je ale na jinou debatu.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: asd1
Datum: 15.12.15 14:12

Koncová smí - Evropská norma je nadřazená naší...

DLR musí po rozsvícení normálních zhasnout. Na spoustě aut svítí pořád a oslňují jak mlhovkama - na ty by si policie mohla posvítit...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: osel59
Datum: 14.12.15 19:54

Na Felině r.v. 1998 se mi po nastartování rozsvítí přední tlumená světla, přední obrysová světla, koncová světla, SPZ a palubka. Nikdy s tím nebyl problém - při silniční kontrole ani na STK.

Je to super řešení, prostě nepotřebuji vypínače vlevo na palubce, svítí to ve dne i v noci stejně.

Vypínač obrysovek na palubce použiji pouze pro jejich rozsvícení při vypnutém klíčku. Vypínač tlumených světel zapínám zcela vyjímečně v noci - až po jeho zapnutí jdou přepnout tlumená světla na dálková. Jenže dálkový nemám kde pouštět, tak na to nesahám už leta.

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 15.12.15 18:29

Ahoj.

Tak k tomuhle tématu přidám mou komunikaci s automobilkou ŠKODA AUTO.a.s. .

Před časem jsem napsal do Mladé Boleslavi dotaz na to denní svícení u koncernových aut. Že nemají nějaké to svícení červeně na svých zádích a že to vytváří v provozu nějaké ty potíže s viditelností aut.

A že by mohli v tomhle něco udělat jako první. Že by mohli začít nový bezpečnostní trend v osvětlení aut. Dokonce mi odpověděl ing. Milan Haken, vedoucí Typových zkoušek a technických předpisů v zastoupení p. M. Vičara.

Vážený pane.

děkujeme za Vaší věcnou připomínku týkající se možné nedostatečné viditelnosti (nejen) vozidel Škoda zezadu. Váš postřeh je zcela správný. Problém souvisí s přechodnou verzí evropské konstrukční legislativy (Předpis EHK 48 - instalace zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci) nařizující od roku 2011 povinnou výbavu nových typů vozidel denními svítilnami. Tato verze byla iniciována bezpečnostním trendem celodenního a zároveň úsporného svícení, usilujícího o to, aby vozidlo zepředu bylo za denního světla v provozu dostatečně viděno(tj. o pasívní princip být viděn). S tím vzniklo riziko, kdy si řidič při plynule snižující se intenzitě osvětlení okolního prostředí včas neuvědomí nutnost přepnutní na ,,plnohodnotné,, potkávací světlomety včetně současného zapnutí zadních obrysových svítilen. Při nepříznivé shodě okolností může tak vzniknout nebezpečná situace, kdy záď vozidla není dostatečně viditelná. Na tento nedostatek bylo však již před několika lety z různých stran upozorňováno (např. dopravními institucemi severských států EU).

V současné době se již nové typy vozidel homologují podle vyšší verze předpisu EHK 48 směřující k postupnému přechodu do července 2016 na automatizovaný provoz zapínání/vypínání potkávacích světlometů) tj. včetně obrysových svítilen) - tj. mj. pokud osvětlení okolí vozidla poklesne pod 1000 luxů do dvou vteřin dojde k přepnutí z denních na potkávací světla včetně zapnutí zadních obrysových svítilen.

Děkujeme za Váš zájem a podnětnou odezvu na provedení vozidel Škoda. V případě dalších dotazů a nejasností k této záležitosti jsme nadále k dispozici. S pozdravem ...

Proto mám svůj názor na věc ten, že pokud tohle nemají ještě ani auta z továrny, neměla být vůbec povolena amatérská úprava ,,garážovým specialistům,, na jejich vozidlech. Jak funguje tahle ,,Lidová tvořivost,, v provozu, vidíme dnes a denně na naších silnicích. To mě nikdo nevymluví, že to moc nefunguje. Ahoj. Ham.


doplněno 16.12.15 23:22:

Ahoj.

Čekal jsem, že si někdo něčeho v odpovědi pana inžinýra všimne. A nestalo se tak. Tak se uvolím a upozorním na chybku.

Já jsem cosi zmínil o tom, že při používání Svítilen pro denní svícení, nesvítí nic červeně na autě vzádu. Pan Haken popsal nový nápad pánů z Evropské komise o automatickém přepínání ze světel SDS na světla potkávací při snížující se viditelnosti. Něco o doplnění červeného svícení při použití SDS na vozidlech vzádu jsem ze článku nevyrozumněl. Přece jsme to psali stejnou řečí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.12.15 00:00

Ale vždyť ten nový nápad má logiku. Auto při zhoršené viditelnosti samo přepne na řádné osvětlení. Udělá to, co by měl udělat sám každý řidič byť jen s malým pudem sebezáchovy. Další zbytečná blbinka, která v souhrnu prodraží nové auto. A znovu! Proč by mělo auto za jasného dne svítit i vzadu? Pro koho? Byl jsi se někdy podívat za něj? Za slunečného dne už po deseti krocích za autem nepoznáš, zda svítí nebo ne. Sám si klidně sviť, ale už to, prosím, přestaň každému vnucovat.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 17.12.15 00:37

Ahoj Dusgere.

Já ti ani nikomu nic nevnucuji. Ale, poněkud nesleduješ tuto problematiku a tak nevíš (možná ani nejezdíš) že se dá jet třeba alejema. Prostě místama, kde je šero i za dne a pak ty neosvětlený auta vzadu v některých situacích nejsou prostě hned vidět. Já si tyhle situace nevymýšlím. Já se do nich jen prostě při ježdění dostávám. A pak dá hodně snažení z nastálých potíží nějak bezpečně vykličkovat. Protože jsou pořád mezi námi trotlové, kteří nedokážou předvídat, neberou na nikoho žádný ohled a pak klidně jezdí jako prasata. Co je platný, že si jednou někde rozbijí držku, když u toho někoho dalšího smetou a zabijí. Nikomu bych nepřál, potkat takovýho blba. A ani tobě. Jinak, já jsem svítil ještě v době, kdy to nebylo povinný. V těch álejích, kde se dalo tak lehce přehlídnout jakékoliv auto. Ahoj.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 17.12.15 09:13

Němci nesvítí a mají míň bouraček - takže svícením to opravdu není. Jsou situace kdy svícení naopak riziko zvyšuje - zvyk "co jede to svítí", pak snadno přehlídneš cokoliv co nesvítí, a velké riziko je: mírný horizont, rovina, přerušovaná čára - je vidět horní polovina protijedoucího auta ale světla ne = protože nevidíš světla tak si myslíš že tam nic nejede (díky zvyku na svícení si té horní půlky auta nevšimneš) a začneš předjíždět...

Trotové jsou, od toho je policie aby je pochytala. Bohužel ta radši nachytává za bukem, honit trotly je mnohem víc práce za míň čárek... Opět Německo - trotlů je tam zhruba stejně jako všude jinde, ale systém mají takový že si prasárny nedovolí.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: saladin
Datum: 17.01.16 13:06

Podle mě jen policajti zkoušeli jestli z vás nevytáhnou nějaké drobáky...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jirirubek
Datum: 26.06.16 09:58

Jak musí být umístěny světla (letky) na denní svícení u vozidla Pegot 602 vzhledem k výše,délce a šířce vozidla?A také.jejich úhlové naklonění a podmínky jejich geometrické viditelnosti?

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.