Nejste přihlášen/a.
Zdravím, také máte zkušenost (špatnou) se staršími zimními pneumatikami (více jak 5 let), které sice mají ještě dobrý vzorek (hl. 4 mm) , ale směs už je "ztvrdlá" a v zimě neplní svoji funkci? zjistil jsem to, když jsem namontoval tyto zimáky a při brždění šlo jedno do smyku (na rozdíl od původních letních pneu-teplota silnice kolem st. C). Díky. R
Ne. nemám a to odjakživa jezdím na tom, co, lidově řečeno, dům dal.
Od roku 1980 do cca 1995 jsem jezdil na diagonálních, převážně protektorovaných, pneu, univerzální vzorek celé roky v létě v zimě, pouze když napadlo víc sněhu, dával jsem na na předek zimní protektory až do zavedení současného nesmyslu - povinné zimní pneu na všechna 4 kola. V současnosti mám na autě, kterým jezdím denně, obuté celoročně zimní a budou tam do té doby, dokud budou mít vzorek odpovídající předpisu bez ohledu na jejich stáří.
Za celých už 35 let jsem se nesetkal s tím, že bych měl nějaký problém kvůli pneumatikám. Pokud už sem se někde neplánovaně "klouzal", nikdy to nebylo chybou v pneumatikách, ale chybou mojí, Ale i tak zatím ještě stále platí, že celých 35 let bez nehody z mé viny (jediná nehoda, které jsem byl účastníkem, bylo za mnou nedobrzdivší auto, které mi skončilo v kufru - já stál na konci kolony, paní nás lehce přehlédla).
Podle svých zkušeností si dovolím, tvrdit, že pokud má někdo na silnici problémy a snaží se je hledat v pneumatikách, hledá špatně, hledat by měl v elementu řídícím vozidlo, tj, mezi sedačkou a pedály. Pokud je tento element v pořádku a jezdí tak, aby jeho jízdy odpovídala okolnostem provozu, lze jezdit zcela bezpečně na čemkoli (uznávám, na ledě jezdit na pneu zcela bez vzorku už moc dobře nejde).
ronyx: vidím to podobně, akorát k poslední větě bych dodal - na ledě nepomůžou ani sebelepší pneumatiky...všechna novější vozidla s různými pomocníky pro jízdu jsou o ničem když se trouba řidič chová jako v létě...
Naopak na ledě je největší rozdíl. Nekvalitní pneu ze 100 kmh zabrzdíš po 300 metrech, s dobrou tak 200 - o třetinu kratší brzdná dráha a 100 metrů je sakra rozdíl
Jasně že když jedeš kilo a máš na zabrždění jen 150 metrů tak se vybouráš i se sebelepší pneu (pokud nemáš hřeby)
Pro ty co "na ledu nepojedu kilo" - často jedeš po vlhkým, a najednou zjistíš že to je led :D
Používám při skladování REGUM - pneu jsou pak déle měkké. Pokud jsou tvrdé, jsou tak na dojetí přes léto, kdy teplota pomůže přilnavosti. Ale popravdě zimní pneu pod 4mm už nechávám jiným zdarma na dojetí.
Jste si jisty, ze pokud jde pri brzdeni jedno kolo do smyku (tedy se zablokuje), je to problem pneumatik?
Ztrvdlé pneumatiky při prudkém brždění opravdu nedokáží udržet stopu. Když jsem v létě dojížděl zimáky, málem jsem skončil pod kamionem
To je pravda. V TV doblbnou všem hlavu a lidi pak už běží a kupují nové pneu, i kdyby ty staré nikdy nejezdily. Pokud mají vzorek OK, nejsou od uskladnění popraskané, tak je používejte a netrapte se s tím. Výrobci vědí co vyrábí a obchodníci zase vědí, jak lidi zblbnout.
Zkus zabrzdit s 5 let starou Barumku a pak to samé s Conti 850, budeš se divit jak velký to je rozdíl...
Jako ze s Barumkou pujde jedno (znovu zduraznuji JEDNO) kolo do smyku? Stale si proste nedovedu predstavit situaci, kdy vlivem pneumatik pujde pri brzdeni JEDNO kolo do smyku.
Např. pravý zadní v pravotočivý zatáčce Nebo obě zadní při jízdě rovně. Nebo pravý přední pokud máš pravý kola na krajnici kde je víc prachu.
Vadné brzdy to být nemusí
A ktera z techto situaci nastane POUZE pri pouziti starych "tvrdych" zimaku a letnaku ne?
1. pripad bych nazval fyzikalnim jevem, s tvrdosti pneu dle mne nesouvisi, druhy pripad obe zadni nerovna se JEDNO kolo, 3. pripad vliv povrchu, nastane urcite i pri mekkych nestarych pneu.
Jde o to kde je hranice kdy se utrhne a ta záleží na součiniteli tření, ten je u kvalitní pneu výrazně vyšší než u "brusle"... Když nasadíš silonový kola tak ťukneš na brzdu a smykuješ, když máš hřeby tak stojíš běkem pár metrů... Kvalitní zimní a nekvalitní zimní je hodně velký rozdíl, a na mokru mže být průměrná letní lepší než nekvalitní zimní... Na sněhu to bude naopak - letní nemá lamely a na snehu klouže víc než nekvalitní zimní s lamelama...
Vas prispevek opet nijak nevysvetluje zablokovani POUZE JEDNOHO kola. To bych spise veril nize popsanemu problemu se svislakama nebo vaznoucimu pistku (pistkum) v brzde...
Vždycky se jedno blokuje jako první. Pokud zadupneš tak zablokuješ všechny. To jsme ale u slovíčkaření...
Pokud má auto nesouměrné brzdy tak jasně jedno blokuje kvůli tomu. Ale jedno může blokovat i s bezvadným podvozkem / brzdama kvůli konkrétní situaci.
Ale jde tu o rozdíl že letní mu celkem drží a staré zimní kloužou jak sviňa. Nekvalitní směs klouže už jako nová, po 5 letech klouže opravdu hodně. Až jsem se divil jak to na šmejdu na mokrým asfaltu dovede klouzat - jak kdybych jel po mokrým listí nebo po sněhu...
Šetřit na gumách je dost nesmysl, jde o zdraví - vykloužeš do protisměru nebo so stromu a pápá. Kolik stojí nový gumy na šáde? Ty nejlepší 4000, slušný polovinu...
Dá se jezdit podle pneu, ale když se přimotáš do bouračky nebo něco vleze před auto, tak na bruslích máš výrazně větší problém než s pneu která sedí...
5 let/ 4mm jsou dobré na dojetí v létě, pokud jde o kvalitní pneu. Pokud to je Barumka nebo "čína", tak ty v létě na mokru kloužou jak brusle a v zimě ještě víc. POkud to je Michelin, GY, Conti, Dunlop, Nokian atd. tak ty jsou na mokru o parník lepší.
no zapomněl jsem napsat, že má starou škodu 120 ! takže tam jistě může být i nesymetrický brzdný účinek - ale u letních to nedělalo...když jedu sám ..tak se "kousne" kolo přední v pravo (méně zatížené)...ale chápu, že od veterána nemohu očakávat zázraky. zajímala mě především vaše zkušenost.
PS: jsou tam tuším polské Kormorány..vzadu mám nové protektory..a nechtělo semi kvůli cca 3 měsícům v roce dávat protektory i na předek..
jak jsem pochopil nesjem povinnen mít na vozidle zimáky-tedy pokud není sníh a nejedu v oblasti , kde je to nařízeno značkou...no škoda , že nemohu používat na jedné nápravě zimáky a na druhé letní..
(najezdím ročně tak max 4000 km a jezdím spíše po okrskách denně max 80 km)
No to je dost podstatný údaj, co máte za auto Potože to jsem schopný vám dát i tip, čím by to taky třeba mohlo být. Původně jsme totiž předpokládal, že máte něco novějšího s předním zavěšením Mac Pherson (nebo jak se to píše
) Ale pokd je to klasické zavěšení, může to být taky vůle v něterém z čepú na přední nápravě. Setkal jsme se s tím, že že se mi na klužším povrchu tohle párkrát stalo u Wartburga 353 (také pravé přední kolo, když sem jel sám) Nic jsme předtím nikde neměnil, takže jsem předpokládal příčinu třeb v hladkém asfaltu apod. Pak jsem jel před povinnou TK na reklamní TK zdarma. Tam mi řekl, že mám volný rejdový čep dole na pravém předním ramenu.. Čep jsme vyměnil a jel v klidu na normální TK. Technik zaklepal s autem a prý "máte volný čep na pravém předním kole. Nelenoval jsem, vlezl za technikem pod auto a říkám, že to není možné, že jsem u nich byl před nedávnem a že mi řekli o volném spodním čepu, takže sem ho vyměnil. Technik říká "tak se koukejte" a zaklepal s autem. Jo byl volný, ale tentokrát vrchní čep. Ptal jsem se, proč mi to něřekli zrovna poprvé a dozvěděl se, že se předtím ukázal jen ten víc volný a když se ten vyměnil, ukázal se i ten druhý. Takže jsem dojel domů, čep vyměnil a za cca 2 hodiny jsem tam byl znova a už sem prošel bez závad.
Takže to jen jako tip, v čem může být příčina - volnými čepy se při zabrzdění změní vlivem volných čepů geometrie kol a pak se to může projevovat i takhle.
Jinak mít na jedné nápravě letní a na druhé zimní není v zimě moc dobrý nápad, když už, tak univerzální a zimní, zvláště u 120, protože má lehký předek a to byste si taky mohl udělat z auta neřiditelné sáňky
Jinak pokud jezdíte opravdu jen "okolo komína" jak píšete, a jste schopný si ohlídat počasí, tak i když je někde značka "zimní výbava", lze to obejít tak, že prostě v autě máte řetězy (což je také zimní výbava). Pokud nebude kalamita a nebo pokud případně někoho netrefíte (nebo někdo vás), tak vás nikdo řešit nebude.
no jasně!
a když k tomu připočtu ještě neměněné tlumiče ! pravá strana trpí více (díry a kanály u krajnice) - to asi potvrdí většina automechaniků (ložiska, závěsy , tlumiče)..
je fakt, že v závěsech jsou už takové vůle (hlavně vzadu, že jsem to neřešil)...samozřejmě , když projíždím po silnici , kde jsou vyjeté koleje od kamionů je to docela adrenalin!
už nazývám auto familiérně "barča tanečnice" ha ha ha
díky za "naťuknutí" ..
asi to všichni znáte !
prostě klasické dilema - máte staré auto, kterému v červnu 2016 končí technická a pneu je na hraně...z pohledu bezpečnosti není co řešit , z pohledu financí ano (zvláště teď před vánocemi) .
..je pravda, že když to jde, tak jedu vlakem a částečně na kole...
Neřešte, že to je staré auto a pokud není úpně shnilá, nezbavujte se jí - provozní náklady jsou "za hubičku" proti moderním autům (na té vaší škodovce uděláte celou generálku za cenu jedné servisní prohlídky u moderního auta) a navíc, pokud to umíte (resp. máte tu možnost), tak si na tom autě opravíte všechno (nebo téměř všechno) svépomocí sám doma.
Ještě jeden tip vám dám - pokud je to auto před rokem výroby tuším 1980 (1981, 1982 - nevím přesně), mrkněte na nabídku Podnikatelské pojišťovny na jejich stránkách takhle stará auta mají hodně zvýhodněné povinné - mám takhle pojištěná 2 auta, která stojí na papírech (obě jsou přestavby), takže jakoby vyrobená před rokem 1980 a u jednoho mám pojistku 360,-Kč/rok (obsah 1.000ccm) a u druhého necelé 400,-Kč/rok (obsah 1.300ccm). Ale také musím dodat, že mám řidičák od roku 1980, mám plné bonusy a navíc bydlím na malém městě - tohle totiž také hodně ovlivní cenu pojistky.
na té vaší škodovce uděláte celou generálku za cenu jedné servisní prohlídky u moderního auta
Uz davno ne, nemate-li teda potrebne dily nasyslene doma.
OK, nevím jak u škodovky 120 (to nikdy nebyla auta mého zájmu), ale předpokládám, že to bude staejné jako u jiných ještě neveteránských aut.
Pro představu - loni jsem na LADA 21072 měnil brzdové přední kotouče a destičky na přední nápravě - díly nově kupované. Oba kotouče ( s označením jakési firmy z NSR byl za 660,-Kč, sada destiček za 145,-Kč. Teď se chystám na pologenerálku motoru (řemenová 1300ccm) - budou se měnit ventily, gufera, výměna oleje i filtr a bude se dělat komplet seřízení motoru - cena i s prací (budu to zadávat specialistovi) odhadnutá na cca 3.000,-Kč)
Na většinu těchto starých aut se dají sehnat ještě i dnes originální nové díly doslova za hubičku na různách burzách, bazarech a pod,.protože lidi to mají nakřečkované a občas se toho někdo zbavuje. Letos se mi třeba takhle podařilo koupit originál NDR nový přední blatník i s podběhem na Wartburg 353 za 100,-Kč, další takový visí na jedné z inzercí za 700,-Kč už snad rok a nikdo ho nechce, protože je to prostě drahé. Někdy se také povede (ale uznávám že to je hodně velká výjimka) získat díly i zadarmo - loni mi takhle chlapík přivezl až domů na Wartburga komplet funkční zánovní motor, 3 převodovky, asi 10 poloos, komplet řízení, hromadu tlumičů, světla atd. a když sem se ptal co za to, tak odpověď zněla - nic za to nechci, mě to k ničemu není a je mi líto to vyhodit. Jinak ale koupit díly na podobná auta za symbolické ceny (100,- - 200,-Kč) lze zcela běžně - stačí hledat a shánět
Snad az na tu LADA-u, ktera se donedavna jeste vyrabela to neni u zadne znacky s dily zrovna hitparada. Burzy a bazary jsou plny plechariny, svetel, krytu blinkru a dalsich veci nespotrebniho charakteru.
Kdyz uz jste nakousl toho wartburga, tak kolik mate svislych cepu origo NDR? Novy madarsky za 300,-, potrebujete 4, silentblok ramene 150,- na jednom rameni jsou 2
Sada gumicek do prednich brzd 220,- na 1 brzdu, pokud jsou vyrezle pistky, tak 200/ks+440 za desky k tomu, takoveto zajistovaci pirko na desky 20kc. Odvzdusnovaky hadice a jsme na 1500,- za generalku jedne brzdy jen za material. Obe predni brzdy tedy 3tisice a modlit se, aby tu generalku prezil HBV. Kotouce a zadni brzdy jsem uz liny hledat a pocitat...
mám výhodu že v Hradci je fanda do škodovek a na vrakáči má pár škodovek k rozebrání -sehnal jsem tam např. komplet karburátor..za 400 kč...a další drobnosti (palec , víko, rozdělovače)..
Škoda 120L emko..rok výroby 1987 najeto cca 130tisíc km...
Pokud by nebyla rezatá kastle-uvažoval bych o další technické...jinak je fakt že na vrakáči u nás v HK se dá sehnat komplet vše (i motor) ..
Ps výměna rozvodů, četně gufera na klice a práce cca 1500 kč (u známého opraváře)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.