Startovani pres kabely

Od: Datum: 23.11.15 07:03 odpovědí: 17 změna: 24.11.15 17:36
Zdravim,jak se spravne startuje pres kabely?dneska jsem pomahal zname ale nebyl moc cas mel jsem nastartovane auto a pri nastartovani jsem pichnul nejdrive + pak - jenze minus jsme blbci pichli ne na kostru ale na zaporny bod baterie coz by se nesmelo…myslite ze jsme neco zkazili ci poskodili?a jak priste na to?diky
Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 23.11.15 07:13
Jak jste přišel na to ze se minus nesmí dát přímo na baterii?
Kdekoli jinde je to horší než jak jste to udělali.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.11.15 07:14
avatar

Proč by se to nesmělo? Je to dokonce výhodnější. Záporný pól baterie a kostra má stejný potenciál, jsou přímo propojené tlustým kabelem. To připojení na kostru se doporučuje jen proto, že je to přehlednější a je menší nebezpečí, že to připojíte opačně (to by byl docela velký průšvih, chybu byste poznal okamžitě a možná skončil na pohotovosti).


doplněno 23.11.15 10:25:

h0nz490 - To je jednoduché. Když spojujete + na + a - na -, snadno se můžete splést (s katastrofálními následky). Ty svorky i kabely vypadají prakticky stejně. Naopak karoserie se od svorky baterie dost podstatně liší. Těžko si spletete svorku baterie s kusem karoserie, takže možnost omylu se výrazně snižuje.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.11.15 07:40
avatar

jo nekde jsem cetl to same , ze - nema davat na baterii , ale nekde na kastli. Proc to nevim , ja vzdy startoval obyc + a - na baterii a vzdy OK


doplněno 23.11.15 16:25: Magdon : ano mate pravdu , nektere auta maji baterky umistene jinak a hlavne kdyz date cumak auta k cumaku auta tak mate baterky naopak a ve tme a ve stresu to nemusi vzdy napadnout.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: martin12
Datum: 23.11.15 10:23

Našel jsem tento důvod: "Druhý konec minusového kabelu připojte k bloku motoru startovaného vozidla, nelekněte se zajiskření. Kromě snížení rizika výbuchu plynů z vybitého akumulátoru tím snížíte i přechodové odpory - zkrátíte cestu proudu ke startéru"

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 23.11.15 10:40

Co by se mělo zkazit, poskodit? Nic. Sem, tam se někomu podaří + - přehodit a zase nic, až snad na kabílky, některé to nevydrží déle.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: gumid
Datum: 23.11.15 19:38

V případě starší vybité baterie shoří diodový můstek alternátoru a vytvoří zkrat. U Feld se to mohlo dít. Dneska jsou hlavní pojistky přímo na plusu baterky (fabia,octavia) i ty od altu B+, ale stále je to tak 50:50 že se nic nezničí při přepolovani.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pepa*
Datum: 23.11.15 11:07

Pro startování přes kabely je potřeba mít ty správné vodiče. ne ty šunty z Číny. Mohutné koncovky, aby přenesly startovací proud.

+ a - si samozřejmě nejdříve zkontrolujete a až pak připojíte. Nejmenší přechodové odpory jsou co nejblíže akumulátoru, tedy na něj. Jestli máte dobré svorky, je to v pohodě. Motor běžícího auta musí být ve vyšších otáčkách a je dobré tak minutu nejdříve oživovat vybitou baterku. Ta si vezme při vybití i přes 30 A nabíjecího proudu.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: vernon
Datum: 23.11.15 20:30
Motor startovacího auta musí běžet na volnoběh, aby se nepřetěžoval alternátor. To nejhorší co může člověk udělat, je zvýšit otáčky když ten druhý startuje, alternátor to nemusí vydržet. A přes startovací kabely by se měl vybitý akumulátor aspoň trochu nabít, aby se přes kabely tahal při startování co nejmenší proud.
doplněno 23.11.15 21:36: Samozřejmě že to tak je. Startuje se z baterky, alternátor je proti ní slabý zdroj, kterému hrozí při proudových nárazech poškození.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.11.15 20:40
avatar

ale tak to přeci není...

ještě se nic nestalo, když jsem dal plný plyn, aby altík dal více proudu...,

Silný kabel přenese zátěž

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pepa*
Datum: 24.11.15 17:25

Vernone, motor na volnoběh jede téměř jen na akumulátor a ještě na něj připojit druhé auto... Kam na to chodíte je mi záhada. Alternátor s otáčkami vyrábí proud. Ten snad potřebuje to nestartující auto ! Proudové nárazy vyrovnává akumulátor fungujícího auta. Po nastartování je počáteční proud nefunkčního auta velký a tak je dobré nechat obě auta spojené, jinak by se alternátor vybitého auta mohl přetížit. To jsem viděl na vlastní oči.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: gumid
Datum: 23.11.15 19:35

Na mrtvé auto, které chceme startovat se dává + na baterku a mínus někam na motor. Omezí se tím případné přechodové odpory v propojovacích kostřících páskách a kabelech toho vozu a tím to dostane větší šťávu na startér.

Dále při finálním připojením nehrozí nebezpečí výbuchu při zajiskření o baterku u které je třeba proražená deska a smrdí výpary elektrolytu.

Nevím jak v příručkách, ale nejprve by se mělo propojovat mínus (kostřit vozy). Když zapojíte plusy u obou aut a náhodou se dotýkají o nárazníky či dveře o sebe (otevřené), tak mohou vytvořit kostru ony a ojiskří se lak.

Vše má své logické vysvětlení. V praxi je někdy pohodlnější baterka na baterku, ale na motor mínus je z hlediska vodivosti efektivnější.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 23.11.15 20:00

Myslím že pokud je dobře ukostřený motor ten rozdíl bude minimální nebo zcela zanetbatelný. Tady jde jak někdo psal,že je to spíš opatření pro automobilový antitalenty aby nezapojili kabely opačně a nespálili elektroniku auta. Ten výbuch taky nevím,jaká koncetrace toho plynu by tam mohla být při otevřené kapotě když okolo proudí vzduch,a ono i tak to může zajiskřit když je třeba plusový kabel špatně připojený. V praxi,zatím jsem vždycky dával transfuzi já někomu,kabely z baterky na baterku a pohoda,žádný problém

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 23.11.15 20:42
avatar

Jak se z drobností dělá problém.

Je třeba si ohlídat správné připojení kabelů, nechat auto nastartované a dle průřezu kabelů ihned startovat, nebo počkat na dobytí...

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: fik
Datum: 23.11.15 22:39

Dobrá připomínka,zažil jsem to že jakýsi repliky kvalitních kabelů se při startování rozpálily tak že na nich málem shořela izolace. Takže jako se vším,kupovat kvalitu

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 24.11.15 11:44

Hovoříte o kvalitě používaných kabelů. Nevím jakou kvalitu máte na mysli, zda kvalitu použitého materiálu a nebo kvalitu provedení. Existují v zásadě dva duhy tzv. startovacích kabelů jejichž konstrukční parametry jsou rozhodující pro jejich použití.

1. Kabely určené pouze pro oživení (dobití) akumulátoru startovaného vozidla z el.soustavy vozidla druhého za účelem uschopnění akumulátoru pro nastartování. Tyto kabely mají poměrně malý průřez měděného jádra kabelu, které není schopno přenést potřebný vysoký proud pro startér ( i více jak 100 A ) jsou schopny přenést jen proud ( cca do 30 A) pro dobití oslabeného akumulátoru.

2.Kabely určené k přímému startování, které mají velký průřez měděného jádra kabelu a ty jsou schopny přenést vysoké nároky na průchod proudu ( i více jak 100 A ) potřebného pro funkci startéru.Tyto kabely lze použít i podle bodu 1. Naopak kabely podle bodu 1. nelze použít pro přímé startování podle bodu 2.

Mám takový dojem, že pokud mluvíme o šuntu, jedná se o šunt našich znalostí.

Zdravím -miro

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 24.11.15 11:57

Pak to nemají označovat jako startovací kabely, ale nabíjecí. Stovky, co tisíce lidí jim na to skočí a o to jde. Jinak kabely si zásadně děláme sami, Cu 10mm2 min. Musí vydržet tak 200A.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ju®
Datum: 24.11.15 17:36

miro@*hej*, jo je to podobné jako s lékarničkama, koupíš pičov...u a pak génius v televizi kritizuje že jsou nekvalitní...

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.