Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Startovani pres kabely

Od: honzig odpovědí: 17 změna:
Zdravim,jak se spravne startuje pres kabely?dneska jsem pomahal zname ale nebyl moc cas mel jsem nastartovane auto a pri nastartovani jsem pichnul nejdrive + pak - jenze minus jsme blbci pichli ne na kostru ale na zaporny bod baterie coz by se nesmelo…myslite ze jsme neco zkazili ci poskodili?a jak priste na to?diky

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x

Hovoříte o kvalitě používaných kabelů. Nevím jakou kvalitu máte na mysli, zda kvalitu použitého materiálu a nebo kvalitu provedení. Existují v zásadě dva duhy tzv. startovacích kabelů jejichž konstrukční parametry jsou rozhodující pro jejich použití.

1. Kabely určené pouze pro oživení (dobití) akumulátoru startovaného vozidla z el.soustavy vozidla druhého za účelem uschopnění akumulátoru pro nastartování. Tyto kabely mají poměrně malý průřez měděného jádra kabelu, které není schopno přenést potřebný vysoký proud pro startér ( i více jak 100 A ) jsou schopny přenést jen proud ( cca do 30 A) pro dobití oslabeného akumulátoru.

2.Kabely určené k přímému startování, které mají velký průřez měděného jádra kabelu a ty jsou schopny přenést vysoké nároky na průchod proudu ( i více jak 100 A ) potřebného pro funkci startéru.Tyto kabely lze použít i podle bodu 1. Naopak kabely podle bodu 1. nelze použít pro přímé startování podle bodu 2.

Mám takový dojem, že pokud mluvíme o šuntu, jedná se o šunt našich znalostí.

Zdravím -miro

takjan*

Pak to nemají označovat jako startovací kabely, ale nabíjecí. Stovky, co tisíce lidí jim na to skočí a o to jde. Jinak kabely si zásadně děláme sami, Cu 10mm2 min. Musí vydržet tak 200A.

ju*

miro@*hej*, jo je to podobné jako s lékarničkama, koupíš pičov...u a pak génius v televizi kritizuje že jsou nekvalitní...

 

 

buss
hodnocení

2x

Co by se mělo zkazit, poskodit? Nic. Sem, tam se někomu podaří + - přehodit a zase nic, až snad na kabílky, některé to nevydrží déle.

gumid

V případě starší vybité baterie shoří diodový můstek alternátoru a vytvoří zkrat. U Feld se to mohlo dít. Dneska jsou hlavní pojistky přímo na plusu baterky (fabia,octavia) i ty od altu B+, ale stále je to tak 50:50 že se nic nezničí při přepolovani.

 

pepa*
hodnocení

1x

Pro startování přes kabely je potřeba mít ty správné vodiče. ne ty šunty z Číny. Mohutné koncovky, aby přenesly startovací proud.

+ a - si samozřejmě nejdříve zkontrolujete a až pak připojíte. Nejmenší přechodové odpory jsou co nejblíže akumulátoru, tedy na něj. Jestli máte dobré svorky, je to v pohodě. Motor běžícího auta musí být ve vyšších otáčkách a je dobré tak minutu nejdříve oživovat vybitou baterku. Ta si vezme při vybití i přes 30 A nabíjecího proudu.

vernon
Motor startovacího auta musí běžet na volnoběh, aby se nepřetěžoval alternátor. To nejhorší co může člověk udělat, je zvýšit otáčky když ten druhý startuje, alternátor to nemusí vydržet. A přes startovací kabely by se měl vybitý akumulátor aspoň trochu nabít, aby se přes kabely tahal při startování co nejmenší proud.
doplněno 23.11.15 21:36: Samozřejmě že to tak je. Startuje se z baterky, alternátor je proti ní slabý zdroj, kterému hrozí při proudových nárazech poškození.
pepa*

Vernone, motor na volnoběh jede téměř jen na akumulátor a ještě na něj připojit druhé auto... Kam na to chodíte je mi záhada. Alternátor s otáčkami vyrábí proud. Ten snad potřebuje to nestartující auto ! Proudové nárazy vyrovnává akumulátor fungujícího auta. Po nastartování je počáteční proud nefunkčního auta velký a tak je dobré nechat obě auta spojené, jinak by se alternátor vybitého auta mohl přetížit. To jsem viděl na vlastní oči.

ale tak to přeci není...

ještě se nic nestalo, když jsem dal plný plyn, aby altík dal více proudu...,

Silný kabel přenese zátěž

 

hodnocení

0x
Jak jste přišel na to ze se minus nesmí dát přímo na baterii?
Kdekoli jinde je to horší než jak jste to udělali.

 

hodnocení

0x
avatar magdon

Proč by se to nesmělo? Je to dokonce výhodnější. Záporný pól baterie a kostra má stejný potenciál, jsou přímo propojené tlustým kabelem. To připojení na kostru se doporučuje jen proto, že je to přehlednější a je menší nebezpečí, že to připojíte opačně (to by byl docela velký průšvih, chybu byste poznal okamžitě a možná skončil na pohotovosti).


doplněno 23.11.15 10:25:

h0nz490 - To je jednoduché. Když spojujete + na + a - na -, snadno se můžete splést (s katastrofálními následky). Ty svorky i kabely vypadají prakticky stejně. Naopak karoserie se od svorky baterie dost podstatně liší. Těžko si spletete svorku baterie s kusem karoserie, takže možnost omylu se výrazně snižuje.

 

hodnocení

0x
avatar h0nz490

jo nekde jsem cetl to same , ze - nema davat na baterii , ale nekde na kastli. Proc to nevim , ja vzdy startoval obyc + a - na baterii a vzdy OK :)


doplněno 23.11.15 16:25: Magdon : ano mate pravdu , nektere auta maji baterky umistene jinak a hlavne kdyz date cumak auta k cumaku auta tak mate baterky naopak :) a ve tme a ve stresu to nemusi vzdy napadnout.

 

martin12*
hodnocení

0x

Našel jsem tento důvod: "Druhý konec minusového kabelu připojte k bloku motoru startovaného vozidla, nelekněte se zajiskření. Kromě snížení rizika výbuchu plynů z vybitého akumulátoru tím snížíte i přechodové odpory - zkrátíte cestu proudu ke startéru"

 

gumid
hodnocení

0x

Na mrtvé auto, které chceme startovat se dává + na baterku a mínus někam na motor. Omezí se tím případné přechodové odpory v propojovacích kostřících páskách a kabelech toho vozu a tím to dostane větší šťávu na startér.

Dále při finálním připojením nehrozí nebezpečí výbuchu při zajiskření o baterku u které je třeba proražená deska a smrdí výpary elektrolytu.

Nevím jak v příručkách, ale nejprve by se mělo propojovat mínus (kostřit vozy). Když zapojíte plusy u obou aut a náhodou se dotýkají o nárazníky či dveře o sebe (otevřené), tak mohou vytvořit kostru ony a ojiskří se lak.

Vše má své logické vysvětlení. V praxi je někdy pohodlnější baterka na baterku, ale na motor mínus je z hlediska vodivosti efektivnější.

fik

Myslím že pokud je dobře ukostřený motor ten rozdíl bude minimální nebo zcela zanetbatelný. Tady jde jak někdo psal,že je to spíš opatření pro automobilový antitalenty aby nezapojili kabely opačně a nespálili elektroniku auta. Ten výbuch taky nevím,jaká koncetrace toho plynu by tam mohla být při otevřené kapotě když okolo proudí vzduch,a ono i tak to může zajiskřit když je třeba plusový kabel špatně připojený. V praxi,zatím jsem vždycky dával transfuzi já někomu,kabely z baterky na baterku a pohoda,žádný problém

 

hodnocení

0x
avatar milancukrar

Jak se z drobností dělá problém.

Je třeba si ohlídat správné připojení kabelů, nechat auto nastartované a dle průřezu kabelů ihned startovat, nebo počkat na dobytí...

fik

Dobrá připomínka,zažil jsem to že jakýsi repliky kvalitních kabelů se při startování rozpálily tak že na nich málem shořela izolace. Takže jako se vším,kupovat kvalitu

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]