Vzduchové okruhy na nákladním autě a autobusu

Od: Datum: 15.11.15 13:54 odpovědí: 5 změna: 16.11.15 13:17

Dobrý den, učím se k výcviku na řidičské průkazy C a D. Prosím o informaci, kterou jsem v materiálech nenašel a rád bych to znal. Mám pár začátečických otázek.

Ve vzduchové soustavě velkého auta je čtryřcestný vzduchový ventil, oddělující 4 vzduchové okruhy. Nenašel jsem informaci, ke by bylo vyjmenováno co přesně může na nákladním autě a autobusu každý ze čtyř okruhů zásobovat.

Jestli provozní a parkovací brzda jsou dva samostatné okruhy?

Přívěs nebo návěs sdílí společný okruh s nákladním vozem, nebo má samostatný okruh?

Dále vím že můžou zásobovat vzduchové odpružení, sedadlo řidiče, otevírání a zavírání dveří autobusu.

Co ještě je vzduchem zásobováno?

Sklápěcí ústrojí korby, jeřáby a nakládací ruky jsou také na vzduch?

Děkuji


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 15.11.15 14:14
avatar

No, je to už sice pár let, co jsem dělal C a D, ale zkusím dát nějaké info. Jednak je problém zevšeobecňovat, systémy se liší podle jednotlivých výrobců.

Provozní brzda a parkovací brzda bývají zcela odděleny - jednak kvůli bezpečnosti, jednak jsou i naprosto odlišné funkčně. Stručně řečeno - provozní brzda pracuje tak, že pokud v okruhu není tlak, nebrzdí. Šlápnutím na pedál brzdy napouštíme do okruhu tlak a ten přes píst (nebo membránu) vyvolává brzdění . Pakrovačka funguje naopak. Má pružinu, která drží brzdu zabržděnou. Pokud chceme odbrzdit, musíme okruh naplnit tlakem.

Přívěs - většinou má vlastní vzduchojemy, okruh - vzduch bere pochopitelně, z tahače, ale bývá to uděláno tak, že když se přívěs za jízdy utrhne, či odpojí, tak plnící hadice ztratí tlak a brzdič přívěsu začne brzdit ze vzduchojemů.

Co je vzduchem zásobováno - to je závislé auto od auta, kromě toho, co jste jmenoval tak mě napadá třeba hovnocuc - mívají pneumaticky otvíraný ventil na cisterně, staré Škody RT měly vzduchotlaký posilovač řízení, některé auta měly třeba pneumaticky zvedané rezervnéí kolo.

Sklápění korby, jeřáby a zvedací čela jsou hydraulické. I když - pamatuji vleky za traktor, které měly vyklápění taky pneumatické..

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 15.11.15 15:00
avatar

Jen doplním Promona-provozní brzda-vzduch,parkovací-mechanická,nezávislá na množství vzduchu ve vzduchojemech,musí brzdit vždy!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: koko*
Datum: 15.11.15 21:31

sklápěčka,ruka apod. jsou na hydrauliku.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 16.11.15 11:15

Okruh auta a vleka je oddelený a na aute je namontovaný brzdič prívesu a z neho sú vyvedené dve hadice na pripojenie prívesu alebo návesu.Na tejto stránke najdete rôzne schémy rozvodu vzduchovej súpravy.Vzduch v nákladnom aute,autobusu sa používa na ovladanie brzd,potom sedačiek,u autobusu dverí,posilovač spojky je na vzduch,radenie prevodovky môže byť na vzducch,najmä automatické,ďalej vzduch je privedený aj ku motoru na ovladnie jednotlivých komponentov,používa sa na pruženie podvozkov atď.: http://www.totaltruckparts.net/brake/airschematics.html.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.