Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, cthěl bych radu, jak úsporně jezdit s motorem 1,4 turbo, benzín co je v Opelu Mokka nebo Chevroletu Trax. Podle manuálu má nejvyšší točivý moment mezi 1850 - 2100 otáčkami. Přesný průběh výkonové křivky jsem jinak nikde nenašel. Auto má upozornění na vhodnost zařadit vyšší stupeň. Podle zkušenosti se mi zdá, že tento způsob řazení zcela neodpovídá potřebám motoru, navrhuje řadit v příliš nízkých otáčkách. Auto bere po městě mezi 8,4 a 9 litry. Vím, že tyto motory nejsou asi vzor úspornosti, ale marně si lámu hlavu zda se snažit držet otáčky spíše výše, kdy je cítit, že opravdu zabírá turbo nebo níže. Zdá se, že můj způsob jízdy nemá na spotřebu moc vliv ať zkouším cokoliv. Samozřejmě kromě nesmyslně pomalé jízdy typu nějakého ekoteroristy.
Jízda po městě samozřejmě nikdy nebude úsporná, tempo a zrychlení vám diktuje provoz okolo. Všeobecně ale platí, že výkon motoru s ohledem na spotřebu je nejoptimálněji využit při otáčkách okolo vrcholu křivky točivého momentu, tedy ve vašem případě cca 2000 ot.
Děkuji všem. Asi se všichni shodneme, že nižší otáčky by se měli rovnat nižší spotřebě. Mně je trochu nejasné, jakou roli v tom může hrát to turbo. Funguje to tak, že pokud je vrchol výkonové křivky třeba 2000 ot., znamená to, že i turbo jede v těchto otáčkách na maximum? Mně přijde, že v místě, kde má být vrchol výkonové křivky turbo ještě vůbec nezabírá a začne zabírat až tak okol 2500 ot. Je to možné? A pokud ano, proč není nižší spotřeba při otáčkách, kdy jede naplno turbo, ale je nižší při nižších otáčkách, kdy turbo ale nepřeplňuje. Proč by tam to turbo bylo? Nebo nemá na spotřebu vůbec vliv? Ptám se asi torchu divně, je to proto, že nemám žádné vzdělání ani zkušenosti ohledně fungování motorů, vím jen to co laik letem světem někde pochytí a z toho si dovodím, co mi připadá logické. Takž to může být i blbost.
Turbo u moderních zážehových motorů začíná zabírat někde kolem 1500 otáček. Turbo slouží primárně ke zvýšení výkonu. Čím víc výkon využijete, tím vyšší bude spotřeba.
Díky, tahle odpověď doplnila, co jsem se chtěl dozvědět. Jen tak pro zajímavost, je tedy pravděpodobné že ten druhý motor co dávají do Opelu Mokka, zážehová 1,6 bez přeplňování může být úspornější právě proto, že má menší výkon? V technickém popisu má asi o 0,4 l vyšší spotřebu než přeplňovaný motor.
Jestli je úspornější, to nevím. Se slabším motorem většinou člověk jede pomaleji a tím pádem má nižší spotřebu. Myslím si, že při stejném stylu jízdy by oba motory měly stejnou spotřebu.
Nevím jak to je s benzínem, ale já když jedu s naftou po městě v provozu rychlostí 45-50, tak jedu raději na tu vyšší možnost, tedy na rychlostní st. 4, i když by se podle některých lidí mělo jezdit na r.st. 3 do 50km/h a pak přeřadit na 4, ale pro mě je úspornější to táhnout na r.st. 4.
Při lehce sešlápnutém plynu udržím rychlost těch 45-50 úplně krásně a spotřeba se pohybuje mezi 4-5,5l.
Být tebou to vyzkouším při čem bude ideálnější spotřeba.
Jedná se o 1.9 TDI-PD 4x4 74kW (Octavia 1 combi r.v. 2002)
tak to ti brzo s takovou poděkuje dvouhmota.. ale tak hlavně jak "ušetřiš".. .. jinak co se toho benzínu týče,tak asi to chce trošku cit.. určitě není dobré to moc dusit, protože v případě potřeby zrychlit, než se motor sebere tak spotřebuje víc benzínu.. jinak to chce se snažit jezdit co nejplynuleji, s citem na plyn atd.. třeba to pak klesne...
Jestli má motor na 4. stupeň otáčky nad 1200, tak vám dvouhmotový setrvačník v žádném případě neodejde. To jsou jen pohádky. Poznáte to ostatně podle chodu motoru. Pokud nevibruje, tak je to OK. U nízkých otáček setrvačník cuká sem tam a to je to, co mu vadí. Ideální je jezdit v rozsahu točivého momentu. Turbo zabírá od zhruba 1600 ot., zároveň ale není nutné turbo a zvlášť ve měste točit. Já mám Superba 1,9/96 kW, jezdím od 1200 - 1800 a motor je jako nový pár let. A je dobré přidat do nafty 1L oleje pro dvoutaky. Mazivost nafty u nás není jak v Německu.
Průběh výkonové křivky není pro spotřebu důležitý, důležitý je graf měrné spotřeby paliva, ale ten dnes výrobci zákazníkům neukazují. U většiny motorů ale obecně platí, že čím nižší otáčky, tím nižší spotřeba. Nejnižší spotřeby docílíte tehdy,když jsou otáčky co nejníže. Ve městě výkon není potřeba, takže stačí pohybovat se někde kolem 1500-2000 otáček.
Pozor ale na to, aby motor nebyl podtočený (vibrace, dunění), zvlášť si dávejte pozor, pokud má motor dvouhmotový setrvačník. A občas je potřeba "vyhnat pavouky z výfuku" svižnější jízdou, třeba po dálnici.
Jezdit kolem 2tisice otacek , mene se jiz hodne podtaci motor. Jinak nejvic na mesto plati dojizdet do krizovatky a cekat na zelenou. Auto bere nejvice pri zrychlovani z 0 a to ve meste je vzdy. Zvlast u tak velkych a tezkych aut.
Nejnižší spotřebu v porovnání s výkonem má kupodivu motor s plným plynem. Odpadají ztráty škrcením. To vám ale nepomůže
Kdo hledá, najde i to, co najít normálně nelze: media.racechip.de/... .
Pro auto v sérii platí hodnoty vnější rychlostní charakteristiky motory číslo jedna. Hodnotu otáček 2000 min-1 lze označit jako spodní, pod ní je nestabilní oblast pro provoz motoru.
Super, takže nejvyšší točivý moment je opravdu cca na těch 2000 ot. Ovšem se spotřebou to tedy ne zcela souvisí, jak jsem pochopil. Zdá se tedy, že po městě pokud budu řadit ve vyšších otáčkách cca okolo 2500 a jezdit na nižší rychlostní stupně nebo řadit vyššší rychlosti v rozmezí od 1500 do 2000 ot, jak to chce i to auto podle signalizace, nebude to zřejmě znatelný rozdíl. To je i moje zkušenost. Ta jízda konstatní rychlostí ve městě je zřejmě tak řídká, že nehraje zdaleka takovou roli. Rozhodující je tedy asi opravdu jen jak plynule člověk jede. Jestli řadím ve vyšších otáčkách nebo nižších je tedy asi opravdu zanedbatelné.
Není, pokud budete auto provozovat pod zhruba 2000 otáček min, tak jste v nestabilní oblasti, což za delší dobu projeví tím, že auto bude jak se říká zdechlé. Tedy nedělejte z benzínového auta naftové, jezdit v rozmezí 1000-2000 po městě může tak akorát autobus. Schváltě si zkuste jezdit chvíli po městě 50 km/h na 3 a pak na 4, co budete lepší z hlediska spotřeby. pokud to nebude kdovíjak závratné, tak bych jezdil na 3, motor bude živější.
Chápu a úplně s vámi souhlasím. Taky jezdím spíš na nižší rychlosti a vyšší otáčky, rozdíl ve spotřebně jsem právě moc nezaznamenal. Zvláštní je, že auto má šestistupňovou převodovku a indikátor, který otravuje, kdy zařadit vyšší rychlost. Chce řadit ve velmi nízkých otáčkách, pod 2000 ot. a v rychlosti 50 km/h po rovině už chce pětku. Připadá mi to na benzínový motor fakt podivné. Je fakt, že to auto to zvládá, není znát, že by se nějak dusilo nebo mu to jinak nebylo po chuti. Ale stejně mi to připadá, že to je nějaký emisní trik.
To nemůžete takhle generalizovat. Záleží na charakteristice motoru a zpřevodování. Já při 50 km/h řadím pětku (nejvyšší převodový stupeň), protože charakteristika motoru a zpřevodování to umožňuje. Takže radit "od stolu" někomu, aniž bychom s tím motorem někdy jeli, není úplně nejlepší.
Samozřejmě beru, ale jsem na bezpečnější straně. Pokud by byly k dispozici poměry pro jednotlivé stupně, šlo by sestavit diagram hnací síla-rychlost a tam jsou přímo vidět body, kdy řadit. Ono je to také lehce pozná tak, že tam sice nasypete všechny rachlosti hned, ale jak dáte plný knedlík, tak motor neudělá vůbec nic a to je velmi špatné-podtáčení, motor jede opravdu silou vůle, i když ještě neškube. U turbomotoru musí být logicky slyšet turbo, jinak jste jej kupovat vůbec nemuseli. Dobrý výrobce dnes dává turba dvě, pro pokrytí většího spektra a potlačení turboefektu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.