Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Diodový můstek pravda nebo ne?

Od: kklaban odpovědí: 8 změna:

Ahoj,

Alternátor je elektrický stroj, který mění kinetickou energii na energii elektrickou. Vyrábí střídavý proud a diodový můstek, tento střídavý proud mění na proud stejnosměrný.

Prosím mám s tímto tvrzením pravdu nebo ne? Pokud ne, jak je to správně? Prosím o vyjádření odborníka, nikoliv laika. Děkuji.

 

 

8 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

paw*
hodnocení

0x

pravda to je, viz zde.

 

gumid
hodnocení

0x

Alternátor je třífázový generátor s usměrňovačem. Stator tvoří 3 cívky do trojúhelníku zapojeny. Výstup odboček cívek vede na výkonové diody usměrňovače. Všechny 3 složky se usměrní a sloučí do jednoho vodiče na svorku B+.

Rotor tvoří cívka na principu magnetu. Přivedeš proud a s rotoru se stane magnet a nabudí ty 3 cívky a při rotaci (změn S a J pole) začne v cívkách statoru protékat proud.

Regulace je polovodičová a při překročení napětí na B+ (14V) odpojí buzení rotoru. Rotor pak nepůsobí jako magnet a i přes otáčení v cívkách statoru nevzniká proud. Takto se stabilizuje napětí na 14V pomocí rotoru.

Z dynama se přešlo, protože vyrábět hned stejnosměrný proud je pak omezeno zátěží k vůli komutátoru na rotoru, který pořád přepólovává při rotaci cívky tak, aby proud tekl stále stejným směrem. V alternátorech komutátor není. Tam jsou jen sběrací kroužky a tak má rotor stále stejný tok proudu. Ovšem U dynam se bralo napětí s rotoru a u alternátorů ze statoru. Proud nejde přes pohyblivé kontakty a tak nejsou ztráty a může se zatížit více.

U dynama jsem to možná (asi spíše určitě) napsal nepřesně, ale pro pochopení stačí.

doplněno 26.08.15 12:00:

alternátor bez baterie nejde nabudit a nevyrábí proud samostatně. V menších vodních elektrárnách je na alternátorech budící dynamo, které vyrobí proud pro buzení rotoru alternátoru a ten pak sám vyrábí proud. V autě je k tomu baterie.

doplněno 26.08.15 12:01:

taky výhodou alternátoru je nezávislot na otáčkách motoru (alternátoru)

jdukolem

Alternátor nemusí být nutně třífázový,a pokud je s permanentnímy magnety nepotřebuje žádné jiné buzení.Jednofázové alternátory s permanentnímy magnety se používají na př. v motocyklech.Nejjednodušší typ takového alternátoru je tak zvaně mylně nazývané "dynamo" používané na jízdních kolech,zde jsou magnety ve statoru a proud se odebírá z rotoru.

 

vernon
hodnocení

0x
Kinetickou energii má balvan na kopci. Má tam být mechanickou energii, ne kinetickou.
mire*

Omyl, balvan na kopci má energii polohovou (potencionální), pokud se něco hýbe tak to má energii pohybovou (kinetickou ).

Oba druhy se souhrně označují jako mechanická energie.

Pokud by alternátor měnil kinetickou energii na jinou, musel by něco zpomalovat, aby tato klesala. Například roztočený setrvačník.

doplněno 27.08.15 05:59:

Pokud je setrvačník poháněn motorem, pak alternátor mění energii motoru, nikoli setrvačníku.

mire*

Souhlasím, a když je ten setrvačník pořád roztáčenej motorem... :)

 

jabraka*
hodnocení

0x

Gumid má v podstatě pravdu,je ale jednodušší definice.Alternátor funguje tak,že budicím proudem se budí rotor,na rozdíl od dynama,ve statoru se indukuje střídavý proud,který je usměrněn diodovými bloky a je veden do akumulátoru.Regulaci provádí elektronický regulátor,který omezuje budicí proud tak,aby nedocházelo k přebíjení baterie.Budicí proud je relativně malý a nezatěžuje příliš uhlíky ani sběrací kroužky.

JABRAKA

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]