Nejste přihlášen/a.
Ahoj,
Alternátor je elektrický stroj, který mění kinetickou energii na energii elektrickou. Vyrábí střídavý proud a diodový můstek, tento střídavý proud mění na proud stejnosměrný.
Prosím mám s tímto tvrzením pravdu nebo ne? Pokud ne, jak je to správně? Prosím o vyjádření odborníka, nikoliv laika. Děkuji.
Alternátor je třífázový generátor s usměrňovačem. Stator tvoří 3 cívky do trojúhelníku zapojeny. Výstup odboček cívek vede na výkonové diody usměrňovače. Všechny 3 složky se usměrní a sloučí do jednoho vodiče na svorku B+.
Rotor tvoří cívka na principu magnetu. Přivedeš proud a s rotoru se stane magnet a nabudí ty 3 cívky a při rotaci (změn S a J pole) začne v cívkách statoru protékat proud.
Regulace je polovodičová a při překročení napětí na B+ (14V) odpojí buzení rotoru. Rotor pak nepůsobí jako magnet a i přes otáčení v cívkách statoru nevzniká proud. Takto se stabilizuje napětí na 14V pomocí rotoru.
Z dynama se přešlo, protože vyrábět hned stejnosměrný proud je pak omezeno zátěží k vůli komutátoru na rotoru, který pořád přepólovává při rotaci cívky tak, aby proud tekl stále stejným směrem. V alternátorech komutátor není. Tam jsou jen sběrací kroužky a tak má rotor stále stejný tok proudu. Ovšem U dynam se bralo napětí s rotoru a u alternátorů ze statoru. Proud nejde přes pohyblivé kontakty a tak nejsou ztráty a může se zatížit více.
U dynama jsem to možná (asi spíše určitě) napsal nepřesně, ale pro pochopení stačí.
doplněno 26.08.15 12:00:alternátor bez baterie nejde nabudit a nevyrábí proud samostatně. V menších vodních elektrárnách je na alternátorech budící dynamo, které vyrobí proud pro buzení rotoru alternátoru a ten pak sám vyrábí proud. V autě je k tomu baterie.
doplněno 26.08.15 12:01:taky výhodou alternátoru je nezávislot na otáčkách motoru (alternátoru)
Alternátor nemusí být nutně třífázový,a pokud je s permanentnímy magnety nepotřebuje žádné jiné buzení.Jednofázové alternátory s permanentnímy magnety se používají na př. v motocyklech.Nejjednodušší typ takového alternátoru je tak zvaně mylně nazývané "dynamo" používané na jízdních kolech,zde jsou magnety ve statoru a proud se odebírá z rotoru.
Omyl, balvan na kopci má energii polohovou (potencionální), pokud se něco hýbe tak to má energii pohybovou (kinetickou ).
Oba druhy se souhrně označují jako mechanická energie.
Gumid má v podstatě pravdu,je ale jednodušší definice.Alternátor funguje tak,že budicím proudem se budí rotor,na rozdíl od dynama,ve statoru se indukuje střídavý proud,který je usměrněn diodovými bloky a je veden do akumulátoru.Regulaci provádí elektronický regulátor,který omezuje budicí proud tak,aby nedocházelo k přebíjení baterie.Budicí proud je relativně malý a nezatěžuje příliš uhlíky ani sběrací kroužky.
JABRAKA
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.