Diodový můstek pravda nebo ne?

Od: Datum: 26.08.15 10:53 odpovědí: 8 změna: 27.08.15 14:38

Ahoj,

Alternátor je elektrický stroj, který mění kinetickou energii na energii elektrickou. Vyrábí střídavý proud a diodový můstek, tento střídavý proud mění na proud stejnosměrný.

Prosím mám s tímto tvrzením pravdu nebo ne? Pokud ne, jak je to správně? Prosím o vyjádření odborníka, nikoliv laika. Děkuji.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: paw®
Datum: 26.08.15 11:04

pravda to je, viz zde.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: gumid
Datum: 26.08.15 11:57

Alternátor je třífázový generátor s usměrňovačem. Stator tvoří 3 cívky do trojúhelníku zapojeny. Výstup odboček cívek vede na výkonové diody usměrňovače. Všechny 3 složky se usměrní a sloučí do jednoho vodiče na svorku B+.

Rotor tvoří cívka na principu magnetu. Přivedeš proud a s rotoru se stane magnet a nabudí ty 3 cívky a při rotaci (změn S a J pole) začne v cívkách statoru protékat proud.

Regulace je polovodičová a při překročení napětí na B+ (14V) odpojí buzení rotoru. Rotor pak nepůsobí jako magnet a i přes otáčení v cívkách statoru nevzniká proud. Takto se stabilizuje napětí na 14V pomocí rotoru.

Z dynama se přešlo, protože vyrábět hned stejnosměrný proud je pak omezeno zátěží k vůli komutátoru na rotoru, který pořád přepólovává při rotaci cívky tak, aby proud tekl stále stejným směrem. V alternátorech komutátor není. Tam jsou jen sběrací kroužky a tak má rotor stále stejný tok proudu. Ovšem U dynam se bralo napětí s rotoru a u alternátorů ze statoru. Proud nejde přes pohyblivé kontakty a tak nejsou ztráty a může se zatížit více.

U dynama jsem to možná (asi spíše určitě) napsal nepřesně, ale pro pochopení stačí.

doplněno 26.08.15 12:00:

alternátor bez baterie nejde nabudit a nevyrábí proud samostatně. V menších vodních elektrárnách je na alternátorech budící dynamo, které vyrobí proud pro buzení rotoru alternátoru a ten pak sám vyrábí proud. V autě je k tomu baterie.

doplněno 26.08.15 12:01:

taky výhodou alternátoru je nezávislot na otáčkách motoru (alternátoru)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jdukolem
Datum: 26.08.15 21:00

Alternátor nemusí být nutně třífázový,a pokud je s permanentnímy magnety nepotřebuje žádné jiné buzení.Jednofázové alternátory s permanentnímy magnety se používají na př. v motocyklech.Nejjednodušší typ takového alternátoru je tak zvaně mylně nazývané "dynamo" používané na jízdních kolech,zde jsou magnety ve statoru a proud se odebírá z rotoru.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: vernon
Datum: 26.08.15 14:47
Kinetickou energii má balvan na kopci. Má tam být mechanickou energii, ne kinetickou.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: mire
Datum: 26.08.15 20:19

Omyl, balvan na kopci má energii polohovou (potencionální), pokud se něco hýbe tak to má energii pohybovou (kinetickou ).

Oba druhy se souhrně označují jako mechanická energie.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 26.08.15 20:33

Pokud by alternátor měnil kinetickou energii na jinou, musel by něco zpomalovat, aby tato klesala. Například roztočený setrvačník.

doplněno 27.08.15 05:59:

Pokud je setrvačník poháněn motorem, pak alternátor mění energii motoru, nikoli setrvačníku.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mire
Datum: 26.08.15 21:17

Souhlasím, a když je ten setrvačník pořád roztáčenej motorem...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 27.08.15 14:38
avatar

Gumid má v podstatě pravdu,je ale jednodušší definice.Alternátor funguje tak,že budicím proudem se budí rotor,na rozdíl od dynama,ve statoru se indukuje střídavý proud,který je usměrněn diodovými bloky a je veden do akumulátoru.Regulaci provádí elektronický regulátor,který omezuje budicí proud tak,aby nedocházelo k přebíjení baterie.Budicí proud je relativně malý a nezatěžuje příliš uhlíky ani sběrací kroužky.

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.