Jízdní kolo - velká ozub. kolo vs malá

Od: Datum: 17.08.15 18:46 odpovědí: 21 změna: 18.08.15 17:08

Dobrý večer, je pravda že se lepší pojede na jízdním kole které má menší ozubená kolečka (20 zub.) než na kole která má větší kolečka (60 zub.) . Tření a odpory řetězu odporu zanedbáme. Podle mě je to úplně jedno ale někdo mi tvrdí že ne.



Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 17.08.15 18:51
avatar

Pokud jsou stejné ostatní rozměry (průměr kola, poloměr šlapky...) a pokud zanedbáme tření a odpory, je to opravdu jedno. Mechanika nepustí.

doplněno 17.08.15 18:57:

Předpokládám, že tazateli šlo o porovnání mezi 60/60 a 20/20

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 18:56
avatar
Tak zcela stejné to nebude..Minimálně bude jiná váha řetězu..a váha ozubených kol..
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 18:58
avatar

Váha řetězu a kol nemá vliv na točivé momenty, ale na ty tření a valivé odpory, o kterých jsme si řekli, že je zanedbáme.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 19:12
avatar
Má to vliv na setrvačné síly..a to dost podstatně např. při zrychlování nebo při rozjezdu.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 19:19
avatar

Tak při běžných zrychleních bicyklu jsou ty setrvačné síly ještě víc zanedbatelné, než to tření. Nicméně ano, v tomhle máš pravdu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 19:24

Pochybuji, že vzhledem k nízkému rozdílu hmotností ozubených kol (malé vs. velké) a jejich nízkým otáčkám, lze uvažovat o PODSTATNÉM rozdílu vlivem setrvačných sil.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: adam20
Datum: 17.08.15 19:44

Setrvačnost taky zanedbejte, mě spíš tvrdí že tam jde hlavně o nějakej poměr šlapky ke kolečku a taky že kdyby bylo ve předu na šlapkách ozubené kolo tak velké jako skoro zadní kolo (v zádu na kole pochopitelbě stejnéjako ve předu) tak že by to dotyčnej co na tom sedí ani neušlápl.. to tvrdí on (dokonce jsou dva) podle mě to je blbost protože to zase půjde díky VELKÉMU kolu lépe vzadu

Datum: 17.08.15 19:54
avatar
Poměr převodu je v obou případech 1:1, takže tak jak se Vy ptáte, je to opravdu jedno.Pokud tedy vše ostatní zanedbáme, včetně konstrukčních problémů atd.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 18:54
avatar

Říká Vám něci Fyzika?Toto bylo učivo zakladní školy!
lépe se pojede na kole co bude mít vepředu 60 zubů a vzadu 20!Na orání poto převod opačně -vepředu 20 zubů a na zadku 60 pak skoro budete moci orat nebo vyjet nejvyšší vrchlek Alp!

Osobně mám na JK vepředu - 48-38-28 zubů vzadu nevím,ale mám tam šestikolečko s horským odstupňováním-dám -li vepředu 48 zubů a vzadu s nejméně zuby dokážu vytáhnot kolem 30km/hod,přeřadil-li bych opačně,vpředu 28zubů a vzadunejvětší kolečko-šlapal bych jako debil ale jel krokem,ale zato se dá zvlůádnout i kpec ciö je značen začkou nebezpečné stoupání!

Teď jsem přečetl ještě jednou-pokud budou 2 identiická JK a jedno bude mít pevod 60:60 a druhé 20:20 pak po zanedbání valivého odporu pneu tření atd,pak to bude teoreticky jedno

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 18:58

V uvedených případech je to úplně jedno. Na jedno otočení šlapek se jednou se otočí kolo v obou případech.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 19:59

V reálném světě je lépe mít řetězová kolečka co největší. Sníží to síly. V ložiscích, v řetězu, na zubech. Malá se volí, jen když větší překážejí - na horských kolech.

Při zanedbání reality je to samosebou jedno.

doplněno 17.08.15 21:31:

Vždyť to píšu, malá na horácích, abyste na každém hrbu nestál na zubech nebo nemotal řetěz do trávy.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: adam20
Datum: 17.08.15 20:15

Oni právě ještě tvrdí že právě proto se dělají BMX kola s menšíma kolečkama aby se člověk míň nadřel ale není to spíše proto aby někde nedrhly v terénu?

Datum: 17.08.15 20:23

Nadře se úplně stejně, i namáhání řetězu je stejné. Menší ozubené kolo má spíše konstrukční a výrobní výhody.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: adam20
Datum: 17.08.15 20:39

No na menších ozubených kolech se určitě řetěz napíná víc

Datum: 17.08.15 21:32

Fyzika pro ZŠ říká něco jiného.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 21:26

Pre správne rozhodnutie by to bolo lepšie vypočítať,lebo ak sú pedály v oboch prípadoch rovnaké tak sila páky nebude rovnaká ku polomeru hnacích ozubení a obvodu kolies.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.08.15 00:09

Síla páky bude úplně stejná, protože zadní kolo se hýbe! Kdyby bylo blokované, tak ano...byl by řetěz více namáhán.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 17.08.15 22:01

Větší řetězová kola rovná se více zubů v záběru rovná se větší tření mezi články řetězu a mezi řetězem a řetězovými koly.

doplněno 18.08.15 14:37:

existuje i něco jako valivé tření a třou se i články o sebe při odvalování po řetězce.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 17.08.15 22:07

Cože? Zuby se o válečky opírají nebo odvalují, co to má s jakým třením?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.08.15 00:14

Máte i nemáte pravdu. Řetěz se přetrhne pravděpodobně tam, kde je volně...tedy kde neleží celou plochou na ozubeném kolu. Jenže...osová vzdálenost středů obou ozubených kol bude stále stejná, tedy na to nemá průměr ozubených kol vliv!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: stano1234567
Datum: 18.08.15 17:08

Občas mě udivují hloupé dotazy. Pro snadnost nebo obtížnost při šlapání je výchozí převodový poměr do pomala, 1:1 nebo do rychla. Tak schválně, co je snažší, a), b), c)?

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.