Potřebují při zrychlování kW nebo Nm?

Od: Datum: 08.08.15 18:43 odpovědí: 5 změna: 09.08.15 16:55
avatar
Zjistil jsem, že mám bordel v jednotkach. Hypotetická otázka: Auto má největší výkon kW při řekneme 5000ot.min-1 a nejvyšší točivý moment při 3000ot.min-1. Vjizdim na dálnici a potřebuji zrychlit z 50kmh na 130 kmh. Budu v té době potřebovat pro zrychlení hlavně kroutak nebo vykon? Vím že to spolu souvisí, ale jde mi o to, jestli v té chvíli bude lepší točit motor na 3000ot.min-1 nebo 5000ot.min.
doplněno 08.08.15 23:33: Díky všem za odpovědi, už v tom mám jasno. Je fakt že ve vyšších otáčkách nad 4tis mi auto zrychluje daleko ochotněji.

Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 08.08.15 19:16
avatar
Zrychlení je kroutící moment, rychlost je výkon v kW. Velký kroutak a malý výkon je rychle zrychlení ale nepojede víc než třeba 100km/hod. To zrychlení při vjezdu na dálnici je snadné, ne? Auto znáte, znáte největší kroutící moment/zrychlení. Když preradite je to zrychlení lepší nebo horší... A máte odpověď.
Ohodnoceno: 0x
 
Od: karel47
Datum: 08.08.15 19:47

Na zrychleni potrebujes hlavne poradny auto,ktery ma dostatek vykonu a slusnej kroutak,asi tak!

Tady mas odkaz,studuj.

www.autorevue.cz/jak-to-funguje-tocivy-moment-versus-vykon-teorie_2

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 08.08.15 20:23

Potřebuješ krouťák na hřídeli kola, tj. nejvyšší zrychlení je při max. výkonu, v tvém případě 5000 otáček.

Krouťák na hřídeli motoru je upravený převodovkou.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.08.15 20:28

Samotný kroutící moment bez otáček ti neposune auto ani o metr. Takže jeho samotná hodnota neurčuje vůbec, jak rychle bude auto zrychlovat. Vlastně když ti napíšu, že motor má nejvyšší kroutící moment třeba 100 Nm, tak z toho nejsi vůbec schopen usoudit, jestli to stačí pro překonání prvotního odporu při rozjezdu.

Pro zrychlení je důležitý pouze výkon. To je vlastě kroutící moment dodávaný při určitých otáčkách.

Je to jasné?

Ohodnoceno: 3x
 
Od: miro®
Datum: 09.08.15 16:55

Výkon a kroutící moment jsou dvě odlišné veličiny, mezi kterými však existuje souvislost popsaná vztahem:

Mk – kroutící moment
P – výkon
n – otáčky
pí – Ludolfovo číslo (3,14)

Kroutící moment je síla na obvodu kola, která se zvyšuje při stejném výkonu, snížením jeho otáček a naopak.

Z toho vztahu je patrné a jasné, že potřebujeme-li změnit některý z parametrů, je to vždy na úkor jiného. Nelze tedy současně zvyšovat (zmenšovat) výkon i kroutící moment a otáčky. Každá změna vždy ovlivní opačnou změnu jiného parametru.

Chcete-li rychle akcelerovat, musíte dosáhnout na pohonném kole vysokou sílu na jeho obvodu (kroutící moment), to dosáhnete zvýšeným výkonem a snížením otáček hnacího kola.

Samozřejmě, že s akcelerací (zvyšujícími se otáčkami pohonného kola) klesá kroutící moment na kole, při stejném dodávaném výkonu.Chtěli bychom udržet velikost krotícího momentu, případně jeho zvýšení, při zvyšujících se otáčkách kola, museli bychom hnacímu kolu dodat vyšší výkon.

Zdravím -miro

doplněno 09.08.15 17:01:

Omlouván se, dodatečně uvádím vztah, který patří na začátek mého příspěvku. Děkuji

doplněno 09.08.15 17:02:
doplněno 09.08.15 17:05:

Nedaří se.

Mk = Výkon "P" děleno 2x π x Otáčky "n"

Ohodnoceno: 3x
 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.