Mazat závit šroubů kol?

Od: Datum: 28.06.15 16:54 odpovědí: 26 změna: 14.07.15 23:22

Je dobré mazat závit šroubů kol? Stává se mi, že zvláště po zimě jdou šrouby dost těžko povolit. A pokud mazat, tak čím - vazelínou, měděnou pastou?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: ar
Datum: 28.06.15 17:00

Ano mazat. Vazelínou a je v podstatě jedno jakou. Měděnou pastu a nebo měděný sprej je dobré dát na středící kroužek. Disk pak nepřirezně a jde snadnou sundat.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.06.15 17:20
avatar

Nemazat šrouby - mazat jen očistěný střed přípravkem na bázi vosku , vazelína se nedoporučuje dle odborníků .

K těm šroubům - pozvolné vytláčení maziva způsobuje pokles dotažení , všichni výrobci vozů to v návodech zakazují ,

doplněno 28.06.15 17:36:

No když měníte každý půlrok kola letní - zimní tak jdou v pohodě povolit i bez mazání šroubů .

Ohodnoceno: 3x
 
Od: pepe1222
Datum: 28.06.15 17:34

Ty odborníky bych chtěl vidět. V servisu jsme na Laguně nemohli povolit zarezlý šroub na zánovním autě - nakonec praskl. Zásadně mazat naprosto vše. Povolení nehrozí ani omylem. Šrouby kol utahuji jen s citem a i tak se po namazání povolují s menším násilím. Vůbec se toho nebojte a pamatujte: olejíček - poloviční zámečníček.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: cicko
Datum: 28.06.15 17:37

Mezi veřejností koluje celá řada polopravd a mýtů! A je také nemálo těch, kteří blbost podanou sdělovacími prostředky považují za "svatou".

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 30.06.15 08:43
Pane layborr, na př. všichni výrobci šmaikl dobrůtek v supermarketech tvrdí,éčka jsou neškodná, tudíž dle mého odhadu velerady kapitalistických prodejců beru s rezervou
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.06.15 17:02
avatar

Mažu nejen šrouby, ale zejména i středový náboj. Pokud to neuděláte, zejména lité kola umí pěkně ,,přirůst´´ k náboji. Pak následuje estráda srážení kola z náboje různými hranoly a pod.

Ideální je grafitová vazelína, ale v podstatě cokoliv je lepší než nic.

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 28.06.15 17:27
avatar

Dobrá je Grafitová ta se nespeče, ale mazat s citem.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 28.06.15 17:38
avatar

Už roky vždy při zpětné montáži ponořím závitem každý šroub do oleje nebo do LHM (hydraulický minerální olej pro hydropneumatické systémy citroenů)naopak dosedací plochu disku nemažu ani pod lité na léto ani pod plechy na zim,ovšem u některých je toto asi třeba.Jinak vždy je dotáhnu i máznuté jen rukou,při povolení musím použít nohu a dupnout na klíč-trhák.A to třeba jako nyní ne po půl roce ale po necelém měsíci.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ju®
Datum: 28.06.15 18:00

No kdo chce ať maže, ale kola se dotahují snad momenťákem, dorvávání nohou nebo od oka to snad ne? Nebo jako prase v jednom nejmenovaném servisu el. dotahovačkou ...

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 28.06.15 18:26
avatar

přidám se také. Všechny šrouby z lehka stříknu WD40, stačí jen na polovinu plochy. Na zbytek se rozleze už sám. Nepovolují se a nejsou srostlé, když je vyndávám po půl roce.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.06.15 20:23
avatar

já mažu zlehka grafitkou a dotahuju na loketní moment :)

Ohodnoceno: 3x
 
Od: juta
Datum: 28.06.15 21:34

Já taky mažu Mogul 2-3 na ložiska co mi zbyla. Nikdy se mi kolo nepovolilo a to jezdím někdy ostře. Kolo nedrží šrouby, ale tření disku s dosedací plochou náboje. Šrouby jsou krásně povolit bez vrzání či zalomení. Samosebou se toho tam nedává kvantum, ale mastnými prsty se závit ošahá.

Výrobci těmi návody si sami dělají alibi, co kdyby náhodou, tak to máme v návodu, ale praxe je jiná. Navíc každý by měl kontrolovat dotažení kol stejně jako kontrolovat žárovky. Je každého problém, že to nedělá a fláká údržbu a ti, co si zaplatí v servisech jsou možná až příliš důvěřivý. Servis se s tím taky nemaže (dvojsmyslně myšleno).

Co si neudělá člověk sám, to nemá, jiný zbytečně utrácí a je na tom stejně jako ten, který údržbu občas fláká a ti co se o auto starají ví a jsou vpohodě a vědí, na čem jsou ;)

Na internetu na tohle téma je spousta pro a proti. Buď se tazatel zalekne a nebo to udělá stejně po svém. Diskuze tak trochu o ničem...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: fik
Datum: 28.06.15 21:47

Rozhodně mazat,stačí obyčejná grafitka nebo i LV2-3(grafitka je lepší)tou grafitkou namazat i dosedací plochy náboje a ten středící kroužek,nemusí toho být ani nijak příliš,stačí i trocha a nikdy se mi nestalo že bych nepovolil šroub nebo těžko sundával kolo z náboje.

Vyzkoušeno na více autech,nikdy se kolo nepovolovalo

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.06.15 22:51

Ahoj. Já tu Grafitku používám asi od roku 1977 a tak nějak bez problémů. U nemazanejch cizích aut a jejich šroubů, byl vždycky problém. Po aplikaci už ne.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 28.06.15 23:48

Závit šroubů, které drží disk u náboje kola zásadně mažu grafitovým tukem G3. Víte, proč se šrouby kol při řádném dotažení nepovolí? Zatím se toho z rádců dotkl jen nick juta, když nepřesně napsal, že disk drží u náboje tření. Ve skutečnosti zabraňuje povolení šroubů pružnost materiálu disku, který je vytvarován tak, aby se při dotažení šroubů deformoval a působil obdobně jako pojistná pružná podložka. Z tohoto důvodu se nesmí nikdy namazat kuželová dosedací plocha hlavy šroubu ani dosedací plocha pro hlavu šroubu v disku.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: cicko
Datum: 28.06.15 23:57

Na jakém principu potom "drží" šroubové spoje, které jsou celé ponořené např. v olejové náplni a pod.?


doplněno 15.07.15 00:12:

Dotaz byl na princip "držení" a ne "jištění".

Ohodnoceno: 0x
 
Od: juta
Datum: 29.06.15 01:22

jemnější stoupání závitů působí jako samojištění, ale musí se dodržet moment, jinak se snadno přervou a strhnou. Taky se tam používá dnes závitové lepidlo loctite modré.

doplněno 29.06.15 01:28:

jemný závit = vyžší odolnost proti vibracím a možnému povolení

Stejně tak ta kolová M12 má 1,25 a ne klasiku stoupání.

to je 1 jištění a druhé je, že drží hlava šroubu v kouli nebo kuželu na tření o disk kola

rozhodně drží disk s nábojem třením, protože při uvolněných šroubech by na všechny 4 či 5 šroubů působíl moment síly na střih a materiál by byl přeťat při prudkém brždění teěžkého auta a namáhání šroubů.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Metrick%C3%BD_z%C3%A1vit

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.07.15 23:22

Takové šroubové spoje mají pojistky - pružné, vějířkovité nebo samosvorné matice popřípadě i závlačky.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 29.06.15 06:56
avatar

Já mažu, závit a istřed. Jelikož můžu dát jen tři body, dávám těm co maží grafitkou jako já.

Zdůvodnění nazaání:

Když je šroub nenamazán, jde těžko dotahovat, musíme dát více síly, abych dosáhli správného momentu. Mnoho lidí nemá moměňťák, dotahuje dle "své síly"

Neznám jediný případ, kdy se někomu povolily kola, aniž si byl jistý, že je dotáhl správně a pak zkontroloval.

Ze zkušenosti př přezouvání, vím že někdy někomu povolit kola je síly na dlouhou páku. Sundat zarezlý disk z náboje je taky oříšek. Musím sdělit, že častým přezouváním léo-zima, se lepší demontáže kol..

Ohodnoceno: 0x
 
Od: mzxy
Datum: 29.06.15 20:15

utahovací moment šroubu kol se vztahuje k nenamazanému šroubu, šroub napatlaný silikonem nebo wédéčkem se utáhne stejně nastaveným momenťákem víc než suchý šroub, pak logicky vzniká větší napětí nebo předpětí, já mám v návodu k osbluze k autu uvedeno že se šroub nemaže

samozřejmě pokud někdo používá "univerzální" pneu a nepřezouvá 2x ročně, ale má tam kola bez sundání 5 let, tomu doporučuji MAZAT

Ohodnoceno: 0x
 
Od: volejnik
Datum: 30.06.15 06:44

vždycky jsem mazal a nikdy se nic samo nepovolilo. matky na výměnu (letní na alu + zimní na plech) mám hozené v piksle s olejem a při výměně jen otřu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: moto®
Datum: 30.06.15 08:23
avatar

Mažu všechny šrouby na autech i motorkách včetně závitu kol. Nejčastěji Resistinem, teď tedy vyráběném pod jinými názvy, tedy voskem na dutiny karoserii. Na rozdíl od vaseliny nebo oleje se neztrácí a závit je trvale konzervován. Takže když jsem někde třeba po pár letech povoloval na podvozku šroub, vždy byl jako nový.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ft
Datum: 11.07.15 00:56

Použít nerezové šrouby.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 11.07.15 10:03

Zdravím, pozor, nerezové šrouby dosahují výrazně nižší pevnosti. "Nerez" není materiál, který má všechny výhody.

P.S.: I nerez koroduje.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: cicko
Datum: 11.07.15 18:08

Dotaz není na materiál, ale na mazání!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 11.07.15 10:11

Dejte návod na pokus Bořičům mýtů.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.