Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Diferenciál funkce, záběr kol

Od: ra3662 odpovědí: 6 změna:

Zajímalo by mne zda u diferenciálu starších vozů (škoda 120) zabíralo jedno nebo dvě kola? Vím že u diferenciálu zabírají kola podle zatížení, abych specifikoval otázku. Nikdy není ideální prostředí, aby měla oba kola stejný odpor. Tudíž si myslím, že v daný časový moment zabírá vždy jen jedno kolo. Je má myšlenka správná? Děkuji

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

plkk
hodnocení

4x

Síla se přenáší pochopitelně do obou kol u všech diferenciálů pod podmínkou, že na kolech vzniká se silnicí stejné tření. Pokud je jedno kolo na sněhu nebo ledu či ve vzduchu při projetí terénu, tak díky diferenciálu se síla přenese na to volnější kolo, tedy to na kluzkém povrchu či na to kolo, které je ve vzduchu = cestou nejmenšího odporu.

Pokud satelity diferenciálu něčím zablokujeme, tak se sílá trvale přenáší 1:1 a povrch nebo to, zda je kolo na silnici či mimo nemá vliv.

Zamknutý diferenciál je na úkor opotřebení pneumatik a blbého projetí zatáčkou při vyžší rychlosti s výskytem smyku a neovladatelnosti auta. V zatáčce se totiž jedno kolo otáčí rychleji a druhé pomaleji (to uvnitř zatáčky).

Najdi si, co je samosvorný diferenciál. Ten to řeší.

U Š120 je obyčejný otevřený dif a výhodou byla jen váha na zadní nápravu díky motoru vzdadu - kola měla dobré tření i na sněhu díky váze, že se prohrabala na podklad.

U Š120 šel diferenciál nouzově uzavřít zatáhnutím ruční brzdy, ale bylo to na úkor dušení motoru, ale při troše citu se šlo vyhrabat i z míst, kde by jiné auto neprojelo (vyjeté koleje a bahno v lese).

 

martinhajek*
hodnocení

2x

Až pochopíš funkci diferenciálu, pochopíš že samozřejmě zabírají obě kola.

 

hodnocení

1x

Asi hodně mladý co?Starší vůz škoda 120:-DDiferák je používán už od parních strojů.Pěkné video je tady:

autoweb.cz/...

 

hodnocení

0x
avatar ernie

Diferenciál vyrovnává rozdíl (diferenci) otáčení kol automobilu například v zatáčkách, kdy se kolo uvnitř poloměru zatáčky otáčí pomaleji, než kolo vnější. To je jeho hlavní účel. Ale pokud vezmeme v úvahu, že zatížení jednoho kola bude vyšší než druhého (jiné obvody pneumatik vlivem stlačení) tak vlastně taky, ale zanedbatelně. Jedno kolo nezabírá nikdy, vždy obě-to právě zařizuje diferenciál. Pokud bude ovšem jedno kolo na ledu a druhé na suchu, tak se kolo na ledu protáčí a vůz stojí. K odstranění tohoto efektu slouží uzávěrka diferenciálu, která spojí obě osy napevno.

 

dusger*
hodnocení

0x

Ne, není. Diferenciál posílá točivý moment v nepřímé úměře s adhezí na obě kola. A je to logické, pokud se točí obě kola, musí jít toč. moment taky na obě. Jen pokud zapadne auto v blatě a jedno kolo ztratí adhezi, dostane všechen moment a druhé kolo se zastaví.

 

ujendys*
hodnocení

0x

no jedno kolo copak měla stodváca uzávěrku?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]