Diferenciál funkce, záběr kol

Od: Datum: 20.06.15 13:22 odpovědí: 6 změna: 20.06.15 18:43

Zajímalo by mne zda u diferenciálu starších vozů (škoda 120) zabíralo jedno nebo dvě kola? Vím že u diferenciálu zabírají kola podle zatížení, abych specifikoval otázku. Nikdy není ideální prostředí, aby měla oba kola stejný odpor. Tudíž si myslím, že v daný časový moment zabírá vždy jen jedno kolo. Je má myšlenka správná? Děkuji


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 20.06.15 13:32
avatar

Diferenciál vyrovnává rozdíl (diferenci) otáčení kol automobilu například v zatáčkách, kdy se kolo uvnitř poloměru zatáčky otáčí pomaleji, než kolo vnější. To je jeho hlavní účel. Ale pokud vezmeme v úvahu, že zatížení jednoho kola bude vyšší než druhého (jiné obvody pneumatik vlivem stlačení) tak vlastně taky, ale zanedbatelně. Jedno kolo nezabírá nikdy, vždy obě-to právě zařizuje diferenciál. Pokud bude ovšem jedno kolo na ledu a druhé na suchu, tak se kolo na ledu protáčí a vůz stojí. K odstranění tohoto efektu slouží uzávěrka diferenciálu, která spojí obě osy napevno.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.06.15 13:40

Ne, není. Diferenciál posílá točivý moment v nepřímé úměře s adhezí na obě kola. A je to logické, pokud se točí obě kola, musí jít toč. moment taky na obě. Jen pokud zapadne auto v blatě a jedno kolo ztratí adhezi, dostane všechen moment a druhé kolo se zastaví.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.06.15 13:51

Asi hodně mladý co?Starší vůz škoda 120:-DDiferák je používán už od parních strojů.Pěkné video je tady:

http://www.autoweb.cz/video-jak-funguje-diferencial/

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 20.06.15 14:22

no jedno kolo copak měla stodváca uzávěrku?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.06.15 15:18
avatar

Až pochopíš funkci diferenciálu, pochopíš že samozřejmě zabírají obě kola.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: plkk
Datum: 20.06.15 18:43

Síla se přenáší pochopitelně do obou kol u všech diferenciálů pod podmínkou, že na kolech vzniká se silnicí stejné tření. Pokud je jedno kolo na sněhu nebo ledu či ve vzduchu při projetí terénu, tak díky diferenciálu se síla přenese na to volnější kolo, tedy to na kluzkém povrchu či na to kolo, které je ve vzduchu = cestou nejmenšího odporu.

Pokud satelity diferenciálu něčím zablokujeme, tak se sílá trvale přenáší 1:1 a povrch nebo to, zda je kolo na silnici či mimo nemá vliv.

Zamknutý diferenciál je na úkor opotřebení pneumatik a blbého projetí zatáčkou při vyžší rychlosti s výskytem smyku a neovladatelnosti auta. V zatáčce se totiž jedno kolo otáčí rychleji a druhé pomaleji (to uvnitř zatáčky).

Najdi si, co je samosvorný diferenciál. Ten to řeší.

U Š120 je obyčejný otevřený dif a výhodou byla jen váha na zadní nápravu díky motoru vzdadu - kola měla dobré tření i na sněhu díky váze, že se prohrabala na podklad.

U Š120 šel diferenciál nouzově uzavřít zatáhnutím ruční brzdy, ale bylo to na úkor dušení motoru, ale při troše citu se šlo vyhrabat i z míst, kde by jiné auto neprojelo (vyjeté koleje a bahno v lese).

Ohodnoceno: 4x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.