Výměna diodového můstku alternátoru Felicia

Od: Datum: 18.06.15 19:03 odpovědí: 13 změna: 20.06.15 18:59
avatar

Zdravím,

již delší dobu mám problém s dobíjením na Felicii 1,3MPi 50kW r.v. 2000.

Co 2 měsíce jsem musel dobíjet baterii. Po koupi nové baterie (stará již nepoužitelná) jsem změřil napětí samotné baterie (12,7V), po nastartování bez spotřebičů (13,7V), zatížená (13V) a ve zvýšených otáčkách bez zatížení (13,7V).

Bez zatížení by mělo být napětí min. 13,8V - stejné napětí i po zvýšení otáček.

Usoudil jsem tedy, že bude nejpravděpodobněji KO regulátor nebo spíš diodový můstek.

Regulátor se dá vyměnit jednoduše ale nevím jak na diodový můstek. Je potřeba demontovat altík z vozu nebo co vše to obnáší?

Předem děkuji za odpovědi.


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 18.06.15 19:33
avatar

altík ven,sundat řemenici,povolit šrouby jenž drží vrchní dekl alternátoru pak ho sundat,vytáhnout rotor,z druhý strany sundat regulátor povolit matičky co drží ty diody a i se statorem to vyndat pak odpájet diody ze statoru dát nový a vše složit

pokud nevíš vem mobil a co uděláš si vyfot až nebudeš vědět bude se to hodit

nezapomen porovnat vyjetý sběrací kroužky a aspon vymejt a znova namazat obě ložiska to vrchní je v deklu nanejtovaný ty nejty odbrousíš vyklepneš a posléze nahradíš šroubkama s matičkou a ten šroubek na konci roztemuješ kladivem aby se nepovolil

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 18.06.15 19:39
avatar

uff...no čekal jsem to jednodušší :D

zeptám se ještě jinak - dá se nějak zjistit jestli to je regulátorem nebo diodama?

Od: vklus
Datum: 18.06.15 19:55

Jistě vyměníš regulátor a když to nepomůže je závada hlouběji a složitější.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.06.15 19:59
avatar

když to tak čtu tak ty bys diody i regler mohl mít dobrej u těch altíků bejvá problém v povolenejch matičkách co k sobě stahujou jednotlivý bloky diod -musí se to stejně rozebrat jak sem popsal jen nemusíš odletovávat ty diody

zkus nejdřív očistit svorky a kontakty baterie,dále očisti plusový přívody na startér a alternátor,dále očisti okostření a koukni jestli je dobře ukostřená kastle i motor popřípadě natáhni novou kostru přímo na motor

dále koukni jestli nemáš vodu v pojistkový skříni a jestli nemáš vyhnilí konektory v pojistkovce

no a pokud to vše selže pak teprv rozborka alternátoru

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.06.15 19:57
avatar

Diody v alternátoru nebývají poruchové,nedobíjení akumulátoru vesměs ovlivňuje stav regulátoru.Měření jen napětí není rozhodující,je potřeba měřit proudy.První je budící proud do rotoru,ten probíhá přes diodu,před uhlíky.Nejlépe je ovšem alternátor nechat seřídit v odborné dílně,kde mají řadu diagnostických přístrojů.Je to záležitost několika stovek-.

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.06.15 20:15
avatar

OK děkuji všem za rady

omrknu to a nejdřív zkusím regulátor - je z toho všeho nejlevnejší a výměna je na pár minut

Datum: 18.06.15 20:36
avatar

Podle toho co píšeš, ti odešla jedna z hlavních diod v můstku. Nemžourá kontrolka dobíjení?

Porucha regleru se projevuje jinak, buď by to přebíjelo, nebo by to vůbec nedobíjelo.

doplněno 18.06.15 21:27:

Padá ti napětí při zapnutí světlometů? Musíš měřit při zvýšených otáčkách, na volnoběh může napětí klesat a není to závada, tyto alternátory toho totiž na volnoběh moc neutáhnou...

doplněno 18.06.15 21:40:

Píšeš že při zatížení máš 13V. To jsi ale měřil na volnoběh, co? Pokud ano tak takové měření je k ničemu.

Ať ti někdo zvýší otáčky, zapíná spotřebiče a na alternátoru (na svorce B+) smí napětí klesat postupně jen o desetiny voltu, ne se propadnout na napětí baterky. Na baterce totéž. Na svorce D+ po odpojení vodiče od kontrolky se napětí nesmí měnit.

Pokud by to nenabíjelo, nevydržel bys dva měsíce bez dobíjení. Pokud bys měl vadnou diodu, propadalo by se napětí, mžourala by kontrolka a taky by to vydrželo jen pár dní.

doplněno 18.06.15 22:01:

Aha, xenony. Tak ty by to skutečně mělo utáhnout i na volnoběh, mají výrazně nižší příkon (kromě stavu rozsvícení, to je výrazně víc). A těch 13V jsi změřil při jakém zatížení? Vším co je k dispozici (větrák topení, vyhřívání z. okna, mlhovky, rádio a tak)? Protože tyto alternátory by to na volnoběh všechno neutáhly ani omylem.

Pokud to klesá jen o desetinu voltu, dioda to tedy není. Měřils na baterce, nebo přímo na altu? Stabilizované napětí je pouze na svorce D+ altíku. Nastartuj, odpoj kablík od kontrolky na altíku a změř napětí na té svorce, tam je přímo regulační napětí.

Některé regulátory nastavují méně, ale že by nastavoval jen 13,7V se mi nezdá.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.06.15 20:40
avatar

Kontrolka právě nesvítí ani nemá tendenci se rozsvítit. Nerad bych odrovnal další baterku a co 2 měsíce dobíjet taky není echt :-/

doplněno 18.06.15 21:40:

při zvýšení otáček stále 13,7V

po zapnutí světlometů (mám xenony 35W) na chvilku kleslo na 12,9V ale během náběhu výbojek vystoupalo na 13,6V

doplněno 18.06.15 21:42:

zvýšení otáček nemá žádný vliv na napětí - i proto mi to je divné (a ano zvyšoval jsem postupně až na cca 5k)

zatížení jsem měřil při zvýšených otáčkách i volnoběhu - výsledek stejný

doplněno 18.06.15 22:10:

zapnul jsem světla, vyhřívání skla a ventilátor naplno = 13V

měřeno na baterce - nevím kde přesně bych to měl na altu měřit - obrázek s obří šipkou ZDE bych uvítal :D

jen abych vyvrátil možnost, že mi něco vybíjí baterku - měřil jsem proud při zapnutém alarmu a odběr byl okolo 20mA takže tam problém není

Datum: 18.06.15 22:38
avatar

A bylo to na volnoběh? Tohle alternátor Felicie na volnoběh nedá, jen při zvýšených otáčkách.

Na alternátoru jsou tři svorky. Hlavní šroubová B+ od které vede vodič do pojistek a poté k akumulátoru a dvě faston svorky D+. K jedné je připojen regler, k druhé kablík od kontrolky.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 18.06.15 22:44
avatar

psal jsem, že 13V bylo jak na volnoběh tak i v otáčkách - právě to je mi i divné, že napětí se nijak neměnilo v závislosti na otáčkách

zítra mrknu a zkusím změřit napětí na tom fastonu

doplněno 19.06.15 13:45:

tak na fastonu ke kontrolce dobíjení naměřeno 14V na volnoběh a 14,1V po zvýšení otáček

je tedy normální, že na baterce naměřím "jen" 13,7V?

Datum: 19.06.15 15:40
avatar

A na hlavní svorce B+ na altíku je kolik? Pokud taky kolem 14V, můžeš mít (ale taky nemusíš) někde přechodový odpor na kabelu mezi altem a akumulátorem. Felda to má totiž dost debilně, vodič vede nejdřív k pojistkám a teprve od pojistek vede tenčí vodič k baterce. A dochází tam k úbytku napětí i půl voltu, podle proudového zatížení tohoto vodiče. Spousta majitelů Felicií si altík s baterkou propojilo samostatným silovým vodičem, tak jak to má Favorit.

Pokud je tedy stav, kdy při zapnutých spotřebičích a zvýšených otáčkách (pro jistotu) na svorce D+ altíku napětí drží nad 14V, na B+ altíku klesá postupně (se zátěží) o desetinky voltu a na baterce je pokles k třinácti voltům, i pod tuto hodnotu, je to přechodovými odpory na silových kabelech.

Vyplatí se všechny koncovky silových vodičů mezi alternátorem, akumulátorem, pojistkovou stříňkou, spouštěčem, kostrou vozu a motoru odpojit, očistit a pevně přišroubovat. Kostřicí vodič je ten od mínus pólu baterie, spojující ji k podběhu karosérie a bloku motoru.

doplněno 19.06.15 15:47:

A dotáhni si ty tři matičky na zadním čele altíku.

Ještě jedna věc. Originální regulátory napětí nastavovali opravdu kolem 14 - 14,1V. Ty z druhovýroby, které jsou dnes na trhu (VIKA a ti druzí) nastavují cca 14,25V a altík s nimi lépe dobíjí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 19.06.15 16:23
avatar

na B+ jsem neměřil - ještě pro jistotu podle tvého popisu změřím

matičky zkusím dotáhnout - měl jsem dnes jen pár minut čas tak jsem alespon proměřil napětí na D+

s výrobky od Viky mám jen ty nejhorší zkušenosti - silentbloky vymlácené po 2 měsících atp. a nerad bych aby mi od nich regulátor po půl roce odešel a následně mi odrovnal novou baterku

Od: plkk
Datum: 20.06.15 18:59
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.