Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výměna diodového můstku alternátoru Felicia

Od: djala* odpovědí: 13 změna:

Zdravím,

již delší dobu mám problém s dobíjením na Felicii 1,3MPi 50kW r.v. 2000.

Co 2 měsíce jsem musel dobíjet baterii. Po koupi nové baterie (stará již nepoužitelná) jsem změřil napětí samotné baterie (12,7V), po nastartování bez spotřebičů (13,7V), zatížená (13V) a ve zvýšených otáčkách bez zatížení (13,7V).

Bez zatížení by mělo být napětí min. 13,8V - stejné napětí i po zvýšení otáček.

Usoudil jsem tedy, že bude nejpravděpodobněji KO regulátor nebo spíš diodový můstek.

Regulátor se dá vyměnit jednoduše ale nevím jak na diodový můstek. Je potřeba demontovat altík z vozu nebo co vše to obnáší?

Předem děkuji za odpovědi.

 

 

13 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar dabel

altík ven,sundat řemenici,povolit šrouby jenž drží vrchní dekl alternátoru pak ho sundat,vytáhnout rotor,z druhý strany sundat regulátor povolit matičky co drží ty diody a i se statorem to vyndat pak odpájet diody ze statoru dát nový a vše složit

pokud nevíš vem mobil a co uděláš si vyfot až nebudeš vědět bude se to hodit

nezapomen porovnat vyjetý sběrací kroužky a aspon vymejt a znova namazat obě ložiska to vrchní je v deklu nanejtovaný ty nejty odbrousíš vyklepneš a posléze nahradíš šroubkama s matičkou a ten šroubek na konci roztemuješ kladivem aby se nepovolil

djala*
hodnocení

uff...no čekal jsem to jednodušší :D

zeptám se ještě jinak - dá se nějak zjistit jestli to je regulátorem nebo diodama?

vklus

Jistě vyměníš regulátor a když to nepomůže je závada hlouběji a složitější.

když to tak čtu tak ty bys diody i regler mohl mít dobrej u těch altíků bejvá problém v povolenejch matičkách co k sobě stahujou jednotlivý bloky diod -musí se to stejně rozebrat jak sem popsal jen nemusíš odletovávat ty diody

zkus nejdřív očistit svorky a kontakty baterie,dále očisti plusový přívody na startér a alternátor,dále očisti okostření a koukni jestli je dobře ukostřená kastle i motor popřípadě natáhni novou kostru přímo na motor

dále koukni jestli nemáš vodu v pojistkový skříni a jestli nemáš vyhnilí konektory v pojistkovce

no a pokud to vše selže pak teprv rozborka alternátoru

 

jabraka*
hodnocení

0x

Diody v alternátoru nebývají poruchové,nedobíjení akumulátoru vesměs ovlivňuje stav regulátoru.Měření jen napětí není rozhodující,je potřeba měřit proudy.První je budící proud do rotoru,ten probíhá přes diodu,před uhlíky.Nejlépe je ovšem alternátor nechat seřídit v odborné dílně,kde mají řadu diagnostických přístrojů.Je to záležitost několika stovek-.

JABRAKA

 

djala*
hodnocení

OK děkuji všem za rady :)

omrknu to a nejdřív zkusím regulátor - je z toho všeho nejlevnejší a výměna je na pár minut :)

 

martinhajek*
hodnocení

0x

Podle toho co píšeš, ti odešla jedna z hlavních diod v můstku. Nemžourá kontrolka dobíjení?

Porucha regleru se projevuje jinak, buď by to přebíjelo, nebo by to vůbec nedobíjelo.

doplněno 18.06.15 21:27:

Padá ti napětí při zapnutí světlometů? Musíš měřit při zvýšených otáčkách, na volnoběh může napětí klesat a není to závada, tyto alternátory toho totiž na volnoběh moc neutáhnou...

doplněno 18.06.15 21:40:

Píšeš že při zatížení máš 13V. To jsi ale měřil na volnoběh, co? Pokud ano tak takové měření je k ničemu.

Ať ti někdo zvýší otáčky, zapíná spotřebiče a na alternátoru (na svorce B+) smí napětí klesat postupně jen o desetiny voltu, ne se propadnout na napětí baterky. Na baterce totéž. Na svorce D+ po odpojení vodiče od kontrolky se napětí nesmí měnit.

Pokud by to nenabíjelo, nevydržel bys dva měsíce bez dobíjení. Pokud bys měl vadnou diodu, propadalo by se napětí, mžourala by kontrolka a taky by to vydrželo jen pár dní.

doplněno 18.06.15 22:01:

Aha, xenony. Tak ty by to skutečně mělo utáhnout i na volnoběh, mají výrazně nižší příkon (kromě stavu rozsvícení, to je výrazně víc). A těch 13V jsi změřil při jakém zatížení? Vším co je k dispozici (větrák topení, vyhřívání z. okna, mlhovky, rádio a tak)? Protože tyto alternátory by to na volnoběh všechno neutáhly ani omylem.

Pokud to klesá jen o desetinu voltu, dioda to tedy není. Měřils na baterce, nebo přímo na altu? Stabilizované napětí je pouze na svorce D+ altíku. Nastartuj, odpoj kablík od kontrolky na altíku a změř napětí na té svorce, tam je přímo regulační napětí.

Některé regulátory nastavují méně, ale že by nastavoval jen 13,7V se mi nezdá.

djala*
hodnocení

Kontrolka právě nesvítí ani nemá tendenci se rozsvítit. Nerad bych odrovnal další baterku a co 2 měsíce dobíjet taky není echt :-/

doplněno 18.06.15 21:40:

při zvýšení otáček stále 13,7V

po zapnutí světlometů (mám xenony 35W) na chvilku kleslo na 12,9V ale během náběhu výbojek vystoupalo na 13,6V

doplněno 18.06.15 21:42:

zvýšení otáček nemá žádný vliv na napětí - i proto mi to je divné (a ano zvyšoval jsem postupně až na cca 5k)

zatížení jsem měřil při zvýšených otáčkách i volnoběhu - výsledek stejný

doplněno 18.06.15 22:10:

zapnul jsem světla, vyhřívání skla a ventilátor naplno = 13V

měřeno na baterce - nevím kde přesně bych to měl na altu měřit - obrázek s obří šipkou ZDE bych uvítal :) :D

jen abych vyvrátil možnost, že mi něco vybíjí baterku - měřil jsem proud při zapnutém alarmu a odběr byl okolo 20mA takže tam problém není

martinhajek*

A bylo to na volnoběh? Tohle alternátor Felicie na volnoběh nedá, jen při zvýšených otáčkách.

Na alternátoru jsou tři svorky. Hlavní šroubová B+ od které vede vodič do pojistek a poté k akumulátoru a dvě faston svorky D+. K jedné je připojen regler, k druhé kablík od kontrolky.

djala*
hodnocení

psal jsem, že 13V bylo jak na volnoběh tak i v otáčkách - právě to je mi i divné, že napětí se nijak neměnilo v závislosti na otáčkách

zítra mrknu a zkusím změřit napětí na tom fastonu

doplněno 19.06.15 13:45:

tak na fastonu ke kontrolce dobíjení naměřeno 14V na volnoběh a 14,1V po zvýšení otáček

je tedy normální, že na baterce naměřím "jen" 13,7V?

martinhajek*

A na hlavní svorce B+ na altíku je kolik? Pokud taky kolem 14V, můžeš mít (ale taky nemusíš) někde přechodový odpor na kabelu mezi altem a akumulátorem. Felda to má totiž dost debilně, vodič vede nejdřív k pojistkám a teprve od pojistek vede tenčí vodič k baterce. A dochází tam k úbytku napětí i půl voltu, podle proudového zatížení tohoto vodiče. Spousta majitelů Felicií si altík s baterkou propojilo samostatným silovým vodičem, tak jak to má Favorit.

Pokud je tedy stav, kdy při zapnutých spotřebičích a zvýšených otáčkách (pro jistotu) na svorce D+ altíku napětí drží nad 14V, na B+ altíku klesá postupně (se zátěží) o desetinky voltu a na baterce je pokles k třinácti voltům, i pod tuto hodnotu, je to přechodovými odpory na silových kabelech.

Vyplatí se všechny koncovky silových vodičů mezi alternátorem, akumulátorem, pojistkovou stříňkou, spouštěčem, kostrou vozu a motoru odpojit, očistit a pevně přišroubovat. Kostřicí vodič je ten od mínus pólu baterie, spojující ji k podběhu karosérie a bloku motoru.

doplněno 19.06.15 15:47:

A dotáhni si ty tři matičky na zadním čele altíku.

Ještě jedna věc. Originální regulátory napětí nastavovali opravdu kolem 14 - 14,1V. Ty z druhovýroby, které jsou dnes na trhu (VIKA a ti druzí) nastavují cca 14,25V a altík s nimi lépe dobíjí.

djala*

na B+ jsem neměřil - ještě pro jistotu podle tvého popisu změřím

matičky zkusím dotáhnout - měl jsem dnes jen pár minut čas tak jsem alespon proměřil napětí na D+

s výrobky od Viky mám jen ty nejhorší zkušenosti - silentbloky vymlácené po 2 měsících atp. a nerad bych aby mi od nich regulátor po půl roce odešel a následně mi odrovnal novou baterku

plkk

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]