Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Podřazování a rychlost

Od: jasmine odpovědí: 5 změna:

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat:

řazení nahoru mi nedělá problémy,ale podřazování jo,nějak to nechápu jak mám správně podřadit. Říkám správně že třeba jedu 50 km/h na 3 a když chci dát 2, tak zpomalím na 30 a dám dam 2? Nebo jedu 70 na 4 a chci tam dát 3, tak zpomalím na 50 a dám 3? Tu spojku musím pouštět pomalu?

A ještě do jaké rychlosti jaký stupen, v autoškole mě učí a jezdím že na 1 max do 10 km/h, 2 do 30, 3 do 50 v obci a 4 nad padesát mimo obec. Je to správně? Děkuju

 

 

5 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ronyx*
hodnocení

1x

Zdravím,
základem je naučit se poslouchat motor. Uznávám, že u dnešních aut, kde motor není moc slyšet, je to trochu těžší než dřív, kdy motor byl v kabině auta zřetelně slyšet. Ale dá se to naučit, odposlouchat.
Základ je si pamatovat, že s dieselem se jezdí jinak než s benzínem. U dieselu se jezdí na menší otáčky, u benzinu si můžete dovolit motor víc vytáčet do vyšších otáček.
Kdy máte podřadit je celkem jednoduché poznat - když již slyším, že motor se "dusí" (lidově řečeno auto už nejede plynule, ale má snahu jakoby cukat), musím podřadit. Říká se tomu, že se motor "podtáčí".
V autoškole vás učí, že "na 1 do max. 10km/h, 2 do 30km/h..." - nedá se říct, jestli je to správně nebo ne, záleží to od auta se kterým zrovna jedete. Každé auto je trochu jiné - s benzinovým motorem, s dieselovým motorem , starší či novější, podle obsahu motoru, počtu počtu válců motoru atd. Všeobecně platí, že u auta s dieselem se řadí směrem nahoru při menších rychlostech a směrem dolů také, u auta s benzinovým motorem se řadí nahoru při vyšší rychlosti a a dolů také. U auta s větším obsahem motoru se řadí nahoru dříve než u auta s malým obsahem motoru a při řezené dolů nesmíte nechat otáčky motoru klesnout pod určitou hranici, protože ten slabý motor si to prostě nepřebere (neutáhne to). Takže slabé motory (benzinové) je třeba "víc točit" (vytáčet na vyšší otáčky), aby měly sílu - výkon je závislý na otáčkách).
Na závěr jednu radu (jsem si vědom, že za ni budu mnoha lidmi nejspíš kamenován) - zapomeňte na sledování rychlosti na tachometru (tj. koukám na tachometr a řadím podle toho, co mi ukazuje), zapomeňte na sledování nějakého otáčkoměru (a učit se řadit podle otáčkoměru). Naučte se poslouchat motor. Pokud se totiž naučíte jezdit podle tachometru a nebo podle otáčkoměru, stane se z vás řidič, kterému když někdo zakryje tyhle přístroje, tak nebude schopný odjet (řídit). Viz většina dnešních řidičů, kteří nejsou schopní odjet s jakýmkoli autem, které neznají. A to předpokládám není váš cíl - vaším cílem je (aspoň v to doufám) stát se řidičem na nějaké úrovni a ne jen "řidičem z vyděšení".

 

audinos*
hodnocení

0x

To bude dlouhý vlákno :)

Ono to závisí i na motoru, na otáčkách. Jen sem přiznám, že 50km/h jezdim nejčastěji, po městě - ale pokaždé na 4. rychlostní stupeň.

Konzultujte to klidně s instruktorem autoškoly, přímo za jízdy, to bude nejlepší, myslím.

 

hodnocení

0x
avatar mikihans

Někdy jedu 50 na čtyřku a někdy 90 na trojku, to jsem vám zamotal hlavu, co? :) Řadit se musí podle potřeby, jízdního stylu a výkonových dispozic auta, nejsou na to žádné tabulky. Píšete, že děláte autoškolu... od toho tam ale přece máte instruktora, na začátku jízdy mu řekněte, s čím máte problémy, že to chcete pořádně vysvětlit a hlavně v praxi vyzkoušet.

 

hodnocení

0x

To podřazování děláš příliš komplikovaně.

Předpokládám že budeš podřazovat vždycky na nejbližší nižší rychlostní stupeň.

Takže když tam máš pětku rozjetou na 90km/h a vidíš před sebou (asi 200metrů) ceduli města, tak sundáš nohu z plynu. Tím auto začne zpomalovat (brzdí motor). Po chvilce jízdy bez plynu můžeš podřadit na čtyřku, pomalu pouštíš spojku (ne tak pomalu jako při rozjezdu) a zase necháš dobrzdit motor. No a když seš u cedule města kde začíná 50km/h tak si tam dáš trojku a trošku plynu a jedeš.

I pokud provedeš podřazení brzy a pustíš prudce spojku tak auto zpomalíš a motor si trošku zařve, protože se mu zvednou otáčky. Nic zásadního se ale nestane.

Taky se mi stávalo, v autě s nepřesným řezaním, že jsem po čtyřce chtěl zařadit pětku, ale dal jsem tam trojku. Prostě vyletěly otáčky motoru a já jsme znovu zařadil čtyřku a znovu jsem se rozjížděl pro zařazení pětky.

Klidně si to můžeš vyzkoušet, akorát musíš hlídat, aby za tebou nebyl nikdo nalepené.

A pokud bys to chtěla zkoušet v autoškole, tak na to upozorni instruktora, aby nebyl překvapen.

 

hujer123*
hodnocení

0x

Než rychlostí na tachometru je lepší řadit podle otáčkoměru. No a až získáte praxi. budete řadit podle zvuku a chování motoru a na přístrojovou desku se ani nepodíváte. Univerzální návod není, záleží na autě, jestli jedete do kopce nebo po rovině, na stylu jízdy. Napřiklad při jízdě do kopce je nežádoucí při řazení dolů zpomalit a řadím v okamžiku, kdy vyšší stupeň už začíná "ztrácet dech". Například jedu do kopce na čtyřku 100km/hod a cítím, že bude třeba podřadit, tak bez zpomalování podřadím při té stovce na trojku a jedu dál.

K tomu pošutění spojky: obecně po rozjezdu už můžete spojku pouštět sice s citem, ale rychleji, než když se rozjíždíte.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]