Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Odbočování vlevo přes tramvajový pás

Od: zakautoskoly odpovědí: 9 změna:

Potřeboval bych si ujasnit jednu věc, ohledně odbočování vlevo přes tramvajový pás na úrovni vozovky. V autoškole nám říkali, že na tramvajový pás nesmíme vjet, pokud je v dohledu tramvaj, ať už v jednom či druhém směru. Pokud ale žádná tramvaj vidět není, můžeme prý na pás v klidu vjet a počkat než přejedou auta v protisměru. A když během té doby přijede tramvaj, bude prostě muset počkat, protože jinak se to vyřešit nedá. To se mi zdá logické vzhledem k tomu, že na volno v protisměru i na tramvajovém pásu v obou směrech současně bychom taky mohli občas čekat do Vánoc (alespoň tady v Praze určitě), zatímco bychom blokovali auta za námi. Spousta aktivních řidičů i tramvajáků tomu ale vášnivě oponuje a tvrdí, že nás v autoškole učí nesmysly. Prý nemáme na tram. pásu co dělat, dokud nemůžeme plynule bez zastavení odbočit.

No, tak jsem se podíval do zákona. Odstavec 2 §13 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích atd. Jízda ve zvláštních případech mimo jiné říká, že "při vjíždění na tramvajový pás nesmí řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj". To vjíždění osobně chápu jako moment, kdy opouštím vozovku a najíždím na tramvajový pás, nikoliv dobu, když už tam nějakou dobu stojím a dávám přednost protijedoucím vozidlům. Je to tak nebo se mýlím? Díky za Vaše názory! :)

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hm*
hodnocení

1x

Nám to říkali takto: Na tramvajovém pásu v podstatě nemáte co dělat, podle vyhlášky (tehdy ještě nebyl zákon) tam nesmíte tramvaj ani ohrozit, ani omezit. Můžete tam vjet (míněno na přejezd pásu při odbočování), když žádné tramvaji nepřekážíte, můžete tam i zastavit, když nemůžete pokračovat, ale běda, když mezitím nějaká tramvaj přijede a vy tam pořád jste a překážíte. V tu chvíli se dopouštíte přestupku. Když budete mít štěstí, bude tramvaják jen strašně zvonit a nadávat, ale zabrzdí. Často ovšem tramvajáci "brzdí" jen tím zvonkem. Lidi často argumentují tím, že nechtějí překážet autům za sebou a proto vjedou na pás a čekají tam. Jenže toto chování odporuje předpisům, oni uvolňují cestu autům, která na volný průjezd nárok nemají, a omezují tramvaj, která na volný průjezd nárok má.

Tak takhle nám to povídali.

 

joudic*
hodnocení

0x

to co popisujete je jedina moznost, jak se nekam v Praze dostat, ale v autoskole a pri zkouskach to nedelejte ;)

 

mot
hodnocení

0x
No kdyby clovek nesmel vjet na tramvajovy pas ve chvili, kdy vidi tramvaj v nejakem smeru, tak by ho treba na vinohradske nemohl prejet snad nikdy. Viditelnost kilometry, takze nejakou tramvaj uvidite vzdycky :)

 

humbucker*
hodnocení

0x

Ahoj. Nic není černé nebo bílé. Pokud tě řídí semafor a zelenou má i tramvaj, tak ji dáváš přednost. Pokud máš potom volno, jenom odjedeš. Ze svého odbočovacího pruhu. Pokud to uděláš jinak, děláš to na vlastní nebezpečí. Jaké bude, můžeš odhadovat. Tramvaj ti neuhne a kolikrát, to ani tramvajáci nemusí chtít ubrzdit. Budeš riskovat zmuchlanou prdel? V matičce Stověžaté se někdy dějí věci na křižovatkách. Kolikrát ti blikne zelená a stejně se ti nepodaří, se dostat v tom intervalu za křižovatku a to pak stojíš jak péro uprostřed křižovatky a nikdo nemůže nikam. Loni jsem to tak měl asi přez půl Prahy.

 

hodnocení

0x

Je to vcelku jednoduché. Pokud vjedeš na tramvajový pás, abys mohl dát jiným vozidlům přednost a pak pokračuješ v jízdě svým směrem, tak to není přestupek. Pokud však vjedeš na tramvajový pás a donutíš řidiče tramvaje brzdit nebo dokonce zastavit za zoufalého zvonění, tak jsi¨spáchal přestupek a můžeš za to dostat pokutu. Bohudík policisté tyto přestupky nesledují, radši měří rychlost a to, že někteří řidiči svým jednáním zdržují stovku lidí v tramvaji nebo dokonce ohrožují jejich bezpečnost, je nezajímá. To už je let, co jsem viděl člena SNB, který stál na křižovatce Vítězné a Svornosti na Smíchově a každého řidiče, který se postavil na koleje při odbočování doleva a omezil tak jízdu tramvaje, za křižovatkou stavěl a pokutoval.

wenzel

Jednou se mi stalo to, že jsem přes tram. pás potřeboval odbočit na křižovatce doleva, jenže k té křižovatce zbývalo ještě nějakých cca 150 metrů a na silnici (jeden pruh) byla kolona stojících vozidel, které zmíněnou křižovatkou potřebovaly projet rovně. Vjel jsem na tram. pás a těch 150 metrů jsem po něm se zapnutým blinkrem vlevo dojel až ke křižovatce, kde stál policista, který řídil dopravu. Ještě mi ukázal palec nahoru, asi proto, že někteří řidiči odbočující také vlevo stáli na silnici a "zdržovali" ty, kteří chtěli rovně (kvůli tomu tam policisté řídí dopravu- semtam zastaví protisměr, aby odbočující vlevo měli šanci projet). Myslím si, že v tomto případě jsem udělal rozumné rozhodnutí, tramvaje jsem neomezil.

Zajel bych na ty koleje jen na přímý pokyn policisty.

 

webbiecz*
hodnocení

0x

Odbočování vlevo a tramvaje je kapitola sama o sobě. Jednou se mi stalo, že jsem odbočovala vlevo přes tramvajový pás, řidiči přede mnou to chcíplo a než se vzpamatoval, nastartoval a odjel, rozjela se tramvaj zleva. Tramvaják na mě koukal, cinkal a nezastavil. Jen tak tak jsem se někam stihla s autem uklidit... Nemilá situace...

 

otto*
hodnocení

0x

Zákon 361/2000 Sb. jasně stanoví - § 21 Před odbočováním vlevo se musí zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky. A tramvajový pás NENÍ vozovkou, tudíž tam nemáme co dělat.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]