Nejste přihlášen/a.
Alternátor je schopný dát dostatečně velký proud už při nízkých otáčkách. Další je vyšší životnost, u alternátoru jezdí uhlíky po hladkých kroužcích (budící vinutí) a teče přes ně poměrně malý proud, u dynama je komutátor, kde jsou drážky a teče přes ně plný proud -> nižší životnost.
A alternátor sice potřebuje usměrnit, ale dynamo stejně tak potřebuje součástku, aby proud netekl opačným směrem (tedy aby se dynamo nestalo spotřebičem)
Z dovolením bych doplnil:
Alternátor je také výrobně jednodužší a levnější , ale cenově minimálně rovnocený s dynamem. To je, ne nezanedbatelná zisková výhoda . -miro
Zdravím,
po stránce elektro vám to nevysvětlím, ale u aut z dynam na alternátory se přecházelo na konci 60. a počátku 70.let minulého století a to s nárůstem počtu spotřebičů v autech, protože dynama už nebyla schopná plnit vyšší nároky aut na dodávky elektřiny.
S tím mám osobní zkušenost hned u 2 aut - Moskviče 408 Lux rv. 1968 a Wartburga 353-1000 rv. 1969. Obě auta měla z výroby dynamo. Na moskviče stačilo namontovat místo 4 hlavních světel tzv. asymetrických světlomety halogenové a dynamo nestíhalo dodávat elektřinu. U wartburga mi stačilo přidat dopředu halogenové mlhovky a zapřáhnout vlek a po 10km jízdy za mlhy se zapnutými všemi světlomety jsem totálně vybil akumulátor. U obou aut stačilo nahradit dynama alternátory a bylo po problémech - elektřiny bylo vždy dost.
Jediné výhody dynam proti alternátorům jsou v tom, že dynama jsou podstatně jednodušší než alternátory - nepotřebují řídící elektroniku (diody) a hlavně jsou totálně blbuvzdorná. U dynama bylo možné auto nastartovat třeba roztažením nebo pomocí akumulátoru a pak bylo možné akumulátor vyndat a dynamu se nic nestalo (nemusí mít kam ukládat přebytečný vyrobený proud). Když totéž uděláte u alternátoru, spálíte diody - alternátor musí mít kam ukládat přebytečný vyrobený proud. Opět mohu doložit vlastní zkušeností - stalo se mi u wartburga (dokud jsme tam ještě měl dynamo), že mi odešla totálně baterka (vyzkratovala se). Tak jsem ji vyndal a jezdil bez ní. Staroval jsem z kopce nebo na roztlačení. U auta s alternátorem už tohle neuděláte - když se vám vyzkratuje baterka, jezdit nemůžete.
"...dynama jsou podstatně jednodušší než alternátory - nepotřebují řídící elektroniku (diody)..."
Nikoliv, alternátor je konstrukčně jednodušší, než dynamo. Jak výše psáno, alternátor má jen dva jednoduché kroužky a poměrně malé uhlíky pro přenos malého proudu na rotor (buzení), kdežto dynamo má velmi namáhaný komutátor s většími uhlíky, které musí snést mnohem větší proud na dobíjení baterie. Jediné, co bylo na dynamu jednoduší je, že nepotřebovalo usměrňovací diody. Diody na alternátoru nemají nic společného s řídící elektronikou, ale je to usměrňovač střídavého proudu alternátoru na stejnosměrný (pro dobíjení baterie). Zařízení pro regulaci dobíjecího proudu potřebuje jak alternátor, tak dynamo. Dříve se používalo relé, nyní je to elektronický regulátor, funkci ale mají v podstatě stejnou.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.