Nejste přihlášen/a.
Musim brzy na technickou kontrolu a zajima me, jak probiha, co me ceka? Je mozne jim tam odevzdat auto s klickama, nechat je at si udelaji, co chteji, a vratit se pro nej za hodinu, nebo musim "asistovat" pri popojizdeni mezi emisemi, TK atd? A muzete doporucit nejakou STK v Praze? Dekuji.
Zdravím,
několik (dost - snad už asi 20) STK + Emisí mám za sebou (na různých stanicích) a postup byl vždy následující:
1) Emise
- ohlásím se
- ukážou mi, kam mám najet s autem
- najedu
- udělají Emise
- vyjedu ven
- dojdu si vyřídit papíry
- odjezd
2) STK
- ohlásím se
- ukážou mi kam mám najet s autem
- najedu do haly nad jámu, vypnu motor
- plním pokyny technika, který jde do jámy pod auto
- technik si dále po kontrolní lince popojíždí sám - z jámy na válce, pak na kontrolní stanoviště
- na kontr. stanovišti lezu do auta já - následuje kontrola všech světel, houkačky, čísel (dnes nazývané WIN)
- technik si udělá poznámky a já vyjíždím z linky
- jdu si vyřídit papíry
- odjezd
Tolik postup. Lišit se to může v tom, že mohou kontrolovat i povinnou výbavu (lékárnička, žárovky, rezervu, zvedák, trojůhelník) - po mně to nikdy nikdo vidět nechtěl). Někdy (opět - nikdy mi to nikdo nezkoušel, ale známým jo) kontrolujou správnou funkci pásů, správnou funkci nastavování hlavních světel z kabiny a asi i další - podle vybavenosti auta. Zkráceně - čím míň toho v autě je, tím míň mají co kontrolovat
Jaké dělám přípravy aut na STK? Dříve - dokud to STK mělo v požadavcích pro přistavení auta na STK čili asi do r. 1995 - jsem umyl motor a auto. Dnes? Celá moje příprava spočívá v tom, že auto obejdu a podívám se jestli fungují všechna světla. Pokud ano, sednu do auta a jedu na prohlídku. Většinou procházím s drobnými závadami - koroze karoserie apod . (něco tam napsat u aut stáří 25+ prostě musí ) na první dobrou, za celou dobu jsem musel na opakovačku asi 3x - co si tam pamatuju, tak slabě brzdící ruční brzda, vůle ve svislém čepu a takové drobnosti, co se dají doma vyřešit během hodinky práce). Jo jednou mne vyhodili (v r 2004) - na válcích mi u jednoho auta rv. 1981 protrhl hlavní brzdovou trubku, takže sem jel domů 8km zcela bez brzd
Jinak na STK jezdím zásadně v montérkách, protože když jde technik pod auto, jdu vždycky pod auto s ním.
Jak tady píšou rádci výše, že dávají auto do servisu před STK - taky znám takové lidi. Já to nedělám - proč mám dávat 1.500,- - 2.000,-Kč někomu jenom za to, že se na auto podívá, když to zvládnu taky. Ale to je věc názoru - někdo auto nechává servisovat v servisu pravidelně a klidně platí, někdo ne. Já opravy a údržbu řeším, až když se něco vysype. Jinak do toho jen leju benzin a jezdím. Pravda je, že co mám už i jedno 4taktní auto (rv. 1988), tak sem si musel zvyknout na to, že se musím občas podívat aspoň jestli tam je vůbec olej v motoru. Na tohle jsou zlatý wartburgy - tam jsem údržbu nemusel řešit de facto vůbec - dokud to jede, jen se do toho lije benzin.
Pro pobavení přídám jednu příhodu " z nátáčení" (teda z STK).
Psal se rok 1999 a já s jedním z wartburgů musel na STK. Ex na mě doma nedůvěřivě (auto bylo v té době 22let staré) - myslíš že projdeš? Říkám "pojeď se mnou". Dojeli jsme na STK, před námi asi 10 aut. V rámci čekání jsme dali řeč - zě tch 10 aut 9 jelo na opakovačku. Samé západní vozy - ojetiny dovezené z venku. Ex na mne " fakt myslíš že projdeš když taková novější auta vyhodili?" Říkám "Uvidíš..." Najeli jsme na linku a šlo to klasicky. Když jsme byli na konci a technik vypisoval papíry, ex nevydržela, šla za technikem a říká mu: " můžete mi říct, jak je to možný, že takovýhle starý auto to projde bez závad a moderní vozy vyhazujete?" Technik se začal smát a povídá jí:"To máte jednoduchý, tohle auto je jednoduchý, možných závad je minimum. U moderních aut, protože sou složitý a díly jsou drahý, tak to lidi flikují, aby ušetřili a tady pak proto neprojdou" Ex sklapla a po 5 letech, co jsme se znali, konečně pochopila, proč já na wartburgy nedám dopustit
Je to jak kde. Před TK (nikoliv STK) svěřím auto servisu, kterému věřím. Oni auto prohlédnou, opraví drobnosti (případně upozorní na větší problém) a zařídí i TK. Já nemusím dělat nic (jenom zaplatit). Jsem sice pár dní bez auta, ale nemusím se tak obávat, že mě od TK vyhodí kvůli nějaké pitomosti.
doplněno 17.02.15 09:12:Mimochodem, provádět STK je hojně rozšířený nesmysl, bohužel používaný i mezi odborníky a v profesionální reklamě. STK je zkratka pro Stanici Technické Kontroly. Myslíte, že Vám někdo provede Stanici technické kontroly? Asi sotva. Správně Vám na STK provedou TK (technickou kontrolu).
doplněno 17.02.15 09:31:ronix - Jó, když jsem měl Wartburga, ani jsem nevěděl, kde na něj nějaký servis je. Tam se skutečně nemělo co porouchat a když už se něco stalo, nebyl problém třeba vyměnit klikovku na trávníku za domem. Náhradní díly byly "za hubičku". Když jsem si pak pořídil novější auto, zjistil jsem, že bez speciálního nářadí nevyměním ani žárovku v reflektoru. Teď mám 20 let starého Jeepa, ani já už nepatřím mezi nejmladší a tak, už nějak nemám náladu se soukat pod auto (taky to na pražské ulici není dost sobře možné), nehledě na to, že v "mém" servisu technik dokáže sehnat ND o třetinu levněji, než já.
Tak asi chybuji. Já to dám do servisu, ať to prohlédnou a vyřídí v nedaleké Stanici i to STK. Za dva dny si vezmu auto, zaplatím a ani nevím, co mu je a co mu není.
doplněno 16.02.15 21:47:jmlc - Auto má deset let, já ho mám těch posledních pět. Jezdím málo a motoru moc nerozumím, takže by mě mohl možná technik vyprávět i pohádky. Díky!
doplněno 16.02.15 21:56:Dělám to jak píše joudic. Uf, nejsem sám
hlavni je dat auto do servisu pred STK, dobry mechanik vam na STK zajede sam a auto vam preda v cajku, kdyz pujdete na pas blind jako ja minuly rok (myslel jsem ze je auto naprosto v poradku) tak je to k nicemu...
STK si projedete sám s technikem ,technici vůz nepřebírají , aspon se dovíte hned co je v háji, pokud se Vám tam nechce tak si pošlete známého.
doplněno 16.02.15 21:57:audinos - motoru rozumět nemusíte,(aby jste si zajel sám na STK) z motoru se kontroluje jen číslo (složení emisí se měří na Emisích před STK ) , tam jde o jiné věci ale svěřit vůz servisu tak to je loterie , naúčtují si cokoliv .
Vámi uvedený způsob jsem už viděl - je to převážně u podnikatelů, co nemají čas, ale asi mají peníze... normálně je u vozu jeden pracovník STK a jeden majitel-řidič. Nepředpokládám, že by to byla služba zákazníkovi - spíše služba známému...
Osobně bych to nedělal. Když už něco našel na mých starších vozech, vysvětlil mi zrovna, že to je na hraně a že mám okamžitě řešit... S mým zájmem pak převážně uvedl střední závadu... možná, že by bez mé přítomnosti jen napsal K.O...?
doplněno 16.02.15 21:45:@audinos - pokud pravidelně servisujete, není problém..., ale když je servis jednou za rok - výměna oleje, jenom se jezdí a jezdí.. zvláště u nových aut jsou majitelé přesvědčení, že servis musí být až při stáří nad 5 let.. tak na to kašlou...
doplněno 16.02.15 21:49:NJN, tak opravdu věříte svému servisákovi... já sem tam dám vůz jinam,... případně na "bezplatnou kontrolu" v autorizovaném servisu, když je akce...
Oni i servisáci dokáží být svině... kde vydělá, tam má. A naopak - i oni můžou být jen lidi a přehlídnout něco zásadního.
Pokud máš auto jen trochu v pořádku,pak to udělej jako já.Zajel jsem do myčky,a nechal ho důkladně umýt.Třeba i motor.Pak rovnou zajeď na STK a i s čekáním jsem běžně hotov za půl hodiny-.Pokud najdou nějakou závadu,dostaneě 3 měsíce na její odstranění,teprve pak navštívíš dílnu.Je to rozhodně levnější,než dělat celkovou kontrolu a seřízení.S potvrzením z dílny už si dojedeš pro defibitivu,pak už problémy nedělají.
JABRAKA
Ahoj. Já to posledně i pár kontrol před tím, řešil předáním auta ve spřáteleném rodinném servisu. Mechanik nebo majitel mě odveze domů a až je hotovo, tak mi auto přivezou a mechanika vrátím na dílnu. Když má vozítko nějaký problém, který na který se příjde na tejračce nápravy, tak to opraví ještě před tím, než mi ho předají. Nemusí se tak na další kontroly. Hoši si věří a funguje to. Jen ta poslední prohlídka, byla už poslední.
Postup viz Ronyx, doplním že před emisema je dobré hlavně u dieselu "vyhnat pavouky z výfuku" a na samotné emise mít ohřátý motor. Případně emisím pomůže i kvalitní palivo, u staré plečky to může být rozdíl mezi projde/ neprojde.
Zadat vyřízení TK "svému servisu" může být výhodnější než jet sám - záleží na technikovi, aby si vydělali tak rádi dělají opakovanou TK - v podstatě jakýkoliv únik oleje nebo vakl na přední nápravě je vážná závada a můžou vás vyhodit. Únik oleje najdete na většině aut. Servisy většinou mají "svého technika" a auto projde.
u mě probíhá tak,že vysolim dvojku a o nic se nestarám a moje vlastní auto mi opravdu nikdy neublížilo rejpalové!
On není rozdíl v ublížení!On je rozdíl v ceně ty to máš Ujendysi za 2000kč a já jen za polovinu ,za 1000kč a protože jsemv neustálém kontaktu s technikem,tak ihned vím co je zatím OK ale při příští již ne a proto mne to i s danou opravou před další TK vyjde levněji než Vás! Takže to není o rejpalství ale o penězích a další o znalosti auta se kterým jezdím!Ale to je věc každého z majitelů zda-li má chuť a umění se autu věnovat a něco na něm opravit či ne !
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.