Nejste přihlášen/a.
Ahoj, jsem řidič-začátečník a mám dotaz, zda když stojíte v křižovatce na červenou a čekáte, držíte brzdový pedál a máte vyřazeno? Díky.
Zdravím,
vyřadit je lepší - netrpí tím spojkové ložisko a další součásti spojky. Co se týká stání na brzdě - jako k řidiči začátečníkovi k vám mám prosbu - berte, prosím, ohledy i na řidiče za vámi a nestůjte na brzdě déle než je to nezbytně nutné. Svými rozvícenými brzdovými světly velmi obtěžujete a hlavně oslňujete řidiče stojící za vámi !
U starých aut se 2 nebo novějších se 3 brzdovými světly a normálními žárovkami je sice také nepříjemné, když vám někdo svítí do očí, ale dá se přežít. Ale u nových aut s LED světly nebo ještě více u SUV se světly vysoko z toho velmi bolí oči. Takže zastavit a pokud stání bude trvat déle jak cca 1/2 minuty, zatáhněte si ručku a pusťte brzdový pedál - řidiči za vámi to ocení.
Jinak takovou radu z praxe - pokud zastavujete v koloně jako poslední nebo třeba u chodníku či krajnice a dojíždí vás auto, krátce šlápněnte na brzdový pedál - díky rozsvícení brzdových světel budete víc vidět. Nemusí to být dlouhé svícení - stačí probliknout světly.
Tak já vždy vyhodnocuji situaci a řídím se podle toho s čím jedu. Pokud jedu osobákem, tak nejčastěji celou dobu stojím mírně na brzdě s neutrálem a šlapu na spojku a řadím až při oranžové. Ale pokud jedu s autobusem třeba Karosou C 934 to jsou ty starší s motorem Renault a převodovkou Praga, tam jde jednička řadit skutečně často velice špatně, nepomáhá ani mírné zatlačení na 3ku někdy se 1ku u některých kusů podaří zařadit až na 3 pokus po 3tím vyšlápnutí spojky a tam musím řadit a připravovat se k rozjezdu už při červené a stání na spojce je tam nutné zlo, jinak bych byl za zpomalovače provozu. Ale u jiných autobusů novějších třeba u 954 nebo u Sor řadím, až když mám indicie, že se mi blíží zelená nejčastějí červenou pro chodce na přechodu v kolizním směru. Jinak u nákladních aut Třeba MB Actros s automatickou převodovkou nám nebylo doporučovnáno řadit na křižovatkách N. U novýcm osobáků jde řadit velice pěkně, mají plně synchronizovanou převodovku a je zbytečné mít celou červenou zařazeno a stát na spojce. Spojka dlouhým vypnutím (sešlápnutím) trpí. Ekologové doporučují pří delším stání o osobáků používat ruční brzdu, protože rozsvícená brzdová světla zvyšují spotřebu na volnoběh, protože se musí více nabudit alternátor a například když stojíte na přejezdu v noci a 4 minuty před Vámi někdo stojí na brzdě tak to taky není zrovna příjemné. U aut se vzduchovými brzdami se ale vyplatí z hlediska spotřeby stát na brzdě, protože odbrzdění parkovací brzdy postřebuje mnoho vzduchu a ten se pak musí kompresorem doplnit a to spotřebuje více energie z motoru, než alternátor.
No očividně tu spousty lidí nemá automat a ani s ním nikdy nejelo.
Viz komentář, že s dlouhým stáním na brzdě se přítlakem ničí kotouče či destičky.. Blbost, to platilo tak před 30ti lety možná.
Například u automatů se nedoporučuje při stání (do 5ti minut na místě) vůbec vyřazovat, zbytečně se opotřebovává soustrojí AT převodovky. tudíž 99% řidičů s automatem nevyřazuje v křižovatkách a stojí vždy na brzdě ať je léto, nebo zima (vliv teplot na kotouče a destičky).
Dobré je při takovémto stání samozřejmě vyhodnotit situaci (stojím v kopci, nebo na rovině? ) . Stačí brzdu jemně držet, né jí mít za každou cenu sešláplou plným tlakem.
Mějte se, Jakub
Pokud je nutno (křižovatka není na rovině a auto by mělo snahu popojíždět,potom ano stojím na brzdě.Nikdy nemám dopředu kalup a nestojím celou dobu červené na spojce! Vždy řadím (sešlapuji spojku ) hned při oranžové-žluté,abych,pkd stojím jako první ,ihned s rozsvícením zelené se rozjel!
doplněno 14.02.15 19:59:Ještě doplnění automat neznám,jen jsem chvíli jezdil s robotizovanou převodovkou.Tam jsem stál ba světlech na brzdě,při oranžové jsem odbrzdil a na zelenou sešlápnul plyn (robotizovaná převodovka Tiptronic ve WV LUPO 3l),Na a jiné jsem jezdil jen v terénu ale u takového OT-62,PTS-10,varianty T-55 (mostní a vyproštovací) a další těžká technika se nedalo stát tak dlouho na spojce jak svítí v našem městě červená-konkrétně u tanku- tak projet jen 3 světelné se stáním na spojce a je odvařená!
Obvykle asi ano. Vyřazeno, puštěná spojka, lehce sešlápnutá brzda, kdyby to trvalo dlouho, tak zatáhnu ruční a nožní pustím. Ona ta sešlápnutá brzda je občas užitečná i tím, že svítí brzdová světla a přijíždějícím zezadu je jasné, že tam stojí a nejede auto, auto s rozsvícenou brzdou je lépe vidět.
O žárovky nejde to je prd do šumavských hvozdů, horší je vyvozování tlaku (stáním na pedálu) v hydraulické soustavě brzd.Porucha těsnicích manžet "O"kroužků a ventilů pok příjde zákonitě dřív. Kdo chce, ať si to platí. Ze služebních aut krev neteče. Ohleduplný řidič také pamatuje (večer) na oslňování za ním stojících šoférů.
K lenochům a závodníkům se nevyjadřuji...
Ahoj. Tak životnost žárovek jsem neměl potřebu nikdy řešit. To už spíš může jít o jakési vypalování plastu svítilen. Dost lidí stojí na brzdě, i když by vlastně nemuseli. Tak jim to často říkám. Když jsem jezdil s tátovou Octávií, tak jsem jenom brzdil pedálem. Tou ručkou-tím blbě umístěným deštníkem, pod palubkou, se ani moc brzdit nedalo. Od Škody 100 se už dalo stát s ručkou. Když jsem poslední v řadě, nebo i někdy u chodníku, tak bliknu těm vzadu, že mají před sebou překážku. Chápejte, je to taky nějaká obsese.
U klasické převodovky vyřadit a ručku.
1. zařazeno a vyšláplá spojka = zatížení axiálního ložiska kliky - bývá kluzné a není stavěné na dlouhodoé zatížení.
2. stání na brzdě = brzdovkama oslňujete toho za sebou;
3. stání na brzdě - pokud máte žhavé brzdy tak kotoučům přítlak destiček nedělá dobře, hlavně u nových brzd se může i zvlnit kotouč (nestejnoměrné chladnutí - v místě destiček kotouč chladne jinak a vzniká pnutí). Ručka většinou brzdí jen zadní kola kde je kotouč/buben chladnější. Pro kotouče nejhorší je např. ve sjezdu na dálnici ze 150 dobrzdit a zůstat stát se zašláplýma brzdama.
Připomenu že pokud stojíte poslední v koloně v místě kde se jezdí rychleji, tak se pouští výstražné - ten co přijíždí hned ví že to auto před nim stojí.
A na semaforech je nejlepší rozjíždět se současně, tj. nečekat až se auto přede mnou rozjede a udělá mezeru 10 metrů, ale rozjet se všichni na zelenou a rozestup zvětšovat až po rozjetí. Výrazně se tak zrychlí provoz - na zelenou projede jednou tolik aut než když každý čeká na rozjezd toho před sebou.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.