Ničí se spojka bržděním při neutrálu?

Od: Datum: 08.02.15 14:09 odpovědí: 63 změna: 07.03.15 21:25

Někde sem zaslechl že není dobré brzdit při neutrálu,že se ničí spojka.

Např. při jízdě z kopce v koloně dát neutrál a jenom brzdou přibrždovat nebo při dojíždění na světelnou křižovatku kde je červená,tak několik metrů před křižovatkou vyřadit a jen dobrždovat.

Je to pravda nebo jen nějaký blábol?


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 08.02.15 14:15

je to vcelku jedno, jen si budete o trochu více opotřebovávat brzdy než když necháte zařazenou rychlost a budete tak brzdit i motorem.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 08.02.15 14:35
avatar

spojka se tím naprosto vůbec neničí. spojka je sepnutá a brždění či nebrždění na ni nemá vůbec žádný vliv

Ohodnoceno: 4x
 
Datum: 08.02.15 15:24
avatar

Tím, že vyřadíte, nezničíte spojku, to je nesmysl. Spojku zničíte třeba tím, že ji necháváte dlouho prokluzovat a pod.

Ohodnoceno: 4x
 
Datum: 08.02.15 20:32
avatar

Kemo, máte pravdu, je to blábol.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 21:26
avatar

Zdravím.! Dobré je, si se spojkou "porozumět".

Tzn. Když jedu z dlouhého kopce, tak přece nebudu nesmyslně namáhat brzdy, ale radši zapojím

odpor válců v motoru. Nic mě to nestojí a přesto to brzdí.

Já jsem asi "infikovaný" z náklaďáku brzdit motorem. Dnes se takové věci v autoškole asi vůbec

neprobírají, takže se nedivím, že jsou žáci zcela zmatení.

Tím samozřejmě netvrdím, že to u osobáku nejde... Jde. Je jen na Vás, co Vám více vyhovuje.

Brzdění přes motor mi připadá přirozenější a jaksi plynulejší. Pokud si na to člověk zvykne, pak už

to neřeší.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: trtr
Datum: 08.02.15 22:00

Zdravím, občas jedu večer s řidičem MHD, kterému můžeme říkat neutrálek. Od světelné to rozjede a pak jede na neutrál s mírného kopečka cca dobrých 300-350 metrů. Pak s dalšího kopečka také tak, tak za celou jízdu 20 minut po městě jede v zátahu něco okolo 15 minut. U MHD a nákladních se to samosebou z kopce nesmí, ale dělají to.

Já když jedu, ke světelné, tak když je červená, tak zvolním a ladím "zelenou vlnu". Samozřejmě se vždy nejde blbec, který Vás 10 metrů před semaforem nebezpečně předjede a pak dupne na brzdy. No borec, ušetřil hov..o, ale alespoň je první.

P.S.: V autoškole jsem jezdil výukovou metodou "teď nemáš brzdu a poraď si", takže vše jsem musel (samozřejmě jen část jízdy) odjezdit se spojkou a plynem. To by dnes řada žáků nedala (zastavit v kopečku na křižovatce jen pomocí spojky a plynu). Rozjíždět přes ručku do kopce jen na požádání, jinak opět metoda prasklo lanko a bohužel to nikdo neopravil, tak pěkně s přešlapem a hlavně nepocouvnou, jsou tam lidi.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 22:04

v jakém městě že to ten řidič MHD takto provozuje?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 08.02.15 22:21

pročpak, poznal jste sebe? *smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 22:40

to ne, jen že 90% dnešních autobusů co jezdí MHD, jsou automaty...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 23:03
avatar

Možná Vás to překvapí, ale i automat má neutrál.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 23:34

ano, automat má sice neutrál, ale nevidím jedinný důvod aby na tu páku řidič během jízdy šahal.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: pepr®
Datum: 08.02.15 23:59
avatar

No přece, aby tam dal ten neutrál, ne?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.15 09:12
avatar

Proč? Protože mezi lidmi koluje mnoho ,,urban legend´´ a i dnes jsou tací, co žijí v tom, jak obrovská kvanta paliva ušetří tím, že budou vyřazovat. Ti ortodoxnější ještě vypínali motor - tedy ne u autobusů a náklaďáků, ale jelikož osobáky dříve nemívaly posilovače, tak se daly bey potíží ovládat i bez běžícího motoru. Jednoho takového průkopníka dnes ,,populárních systémů´´ start- stop´´ jsme měli v práci, tak dlouho s tím blbnul, až si v mohelnickém kopci nejen vypnul motor, ale i zamkl volant, následkem čehož poslal dvanáctsettrojku do lesa.

Přesto všechno i dnes potkáte lidi, kteří Vás budou přesvědčovat o vyřazování rychlosti *smich**smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.15 12:28

To není žádná legenda, že při jízdě na neutrál se ušetří palivo. Když totiž rozjedu před dlouhým mírným klesáním auto na rychlost 120 km/hod a vyhodím kvalt, tak jedu rychlostí okolo 100 km/hod s okamžitou spotřebou 1/2 litru nafty za hodinu (tolik bere volnoběh). Když to tak udělám na delší cestě několikrát, tak se mi podaří ujet třeba 50 km s touto nízkou spotřebou. A to už se na celkovém průměru promítne ! No, není to paráda?

Samozřejmě vypínat motor při jízdě s kopce je u dnešních aut zhovadilolst.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 09.02.15 12:31
avatar

Toníku, naprosto souhlasím, jednou dám pokyn vozidlu, aby jelo, nakrmím ho palivem, tak proč bych toho nevyužil a setračností dojel tam, kam potřebuji. Bez brždění čímkoliv.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: geox®
Datum: 09.02.15 12:40

Ano, ale Vaše úvaha má jednu chybu. Na neutrál jede motor se spotřebou řekněme 1/2 na 100km, ale pokud necháte zařazeno a jen úplně pustíte plyn aby se brzdilo se zařazenou rychlostí tak brzdíte motorem a v ten moment do něj nejde žádné palivo (na rozdíl od volnoběhu) a šetříte úplně nejvíce. Toto neuměly jen hodně stará auta, dnes takto pracují všechny motory.

Ty nejnovější mají ještě navíc S&S na dlaší možnou úsporu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.15 13:29
avatar

geox,

a je to tu opět,

na volnoběh bere motor kolik? Určitě méně jak 1/2 spotřeby na 100km, podle mého budíku okolo 1 litru. Přesně to nikdo neví.

Teď to spolu rozjedeme, a začneme porovnávat, vy brzdit motorem a já pojedu na volnoběh. Kdo dám dojede? Kdo tedy více uspoří?

Připusťme v podobných debatách, že je to jen akademická debata o spotřebě několik dcl hmoty. Jindy zbytečně spotřebujeme více..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.15 18:36

Vaše úvaha má také trochu chyb :o)) Ta spotřeba 1/2 litru nafty se udává za hodinu chodu motoru na volnoběh a ne na ujetých 100 km. Dále ten dotaz se týkal brždění mechanickou brzdou při jízdě na neutrál, čili o brždění motorem, které je samozřejmě výhodné, jsem nepsal. Samozřejmě se snažím motorem brzdit přednostně a co nejvíce, i když za cenu častého řazení směrem dolů v závislosti na tom, jak klesá rychlost vozu. Mnozí zase namítají, že tím častým řazením se opotřebí více spojka a tak se nic neušetří. Já si myslím, že pokud se řadí citlivě, tak je spojka na tento režim stavěná a k jejímu opotřebení dochází jen minimálně.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 09.02.15 19:11

Zdravím, když se člověk s autem spojí tak, že je jedno tělo, není vyjímkou situace, že při ladném pohybu páky Vám tak rychlost skočí sama a skoro bez či úplně bez spojky. Jednou jsme se strýcem vezli autobusáka na oslavu a z kopce strýc kvalt vyhodil a brzdil brzdou. Autobusák povídá, nemáš tam kvalt že, no nemám, povídá strýc. Autobusák na to, ušetříš prd a brzdy budou za chvíli v prd..li. Tak se to přeberte. Pokud to provoz dovolí, tak brzdu vůbec nepotřebuji, až na pár vyjímek, člověk si to plachtí městem a zabrzdí až na místě.

P.S.: Pro co nejleší výsledek doporučuji auto pravidelně umývat a voskovat, snížíte tím koeficient odporu vzduchu. Také není od věci sledovat, kdy je nejřidší vzduch. *smich* No nic se nemá přehánět.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 22:21

Tohle vyřazování a dojíždění na neutrál používá hodně řidičů autobusů, kteří se snaží jezdit na spotřebu. Nejen městští ale i dálkoví. Samozřejmě že asi ne z prudkých krpálů, ale tam, kde nějakou energii využijí.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 11.02.15 20:47
avatar

souhlas s dusqer - tak tak - někdy si i naftu dokoupí za svoje než aby došlo na " premie"

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 22:09
avatar

To mi připomělo, když za mnou přišla známá, která si cca patnáct let po absolvování autoškoly zakoupila

auto a chtěla po mě rychlokurz. Tak jsem ji dal rázně do těla.!

Kdo zná Slezskou Ostravu, tak je v obraze. Nutil jsem ji se tam rozjíždět i stát v tom krpále bez použití ruční brzdy.

Holka se to naučila a dnes je bravůrní pilot. *palec*

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 08.02.15 22:20

Zdravím, no známej takto učil taky jednu řídit. Nová spojka to výukové "houpání" v kopečku vydržela přesně jeden víkendový kurz. *smich*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 22:23
avatar

Ona si sice koupila Ford Fjůžn, ovšem testovala to na mém letitém Formanovi. Naštěstí to přežil bez úhony.

Od té doby si myslím, že je to nezničitelný vůz...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: karel52
Datum: 18.02.15 21:57

Konečne správna a adekvátna odpoveď.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd1
Datum: 09.02.15 09:59

Blábol. Při neutrálu se spojka neničí. Ničí se prokluzem, např. delším "visením na spojce" v kopci - za půl minuty spálíte obložení.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.15 12:22

O tom, jak se ničí spojka vypovídal pokyn výrobce v návodu k obsluze ŠKODA 120 L. Tam se psalo, že doporučená doba trvání vypnutí spojky (sešlápnutí spojkového pedálu) je 2 sec. Při delší době se podstatně zkracuje životnost spojkového ložiska.

Takže ten, kdo stojí na spojkovém pedálu na křižovatce, když čeká na zelenou, na to brzy doplatí !

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 09.02.15 20:32

No, tohle bylo v "návodu k obsluze" tanku T-55. Tam bych tomu věřil.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 09.02.15 21:20

Tank má planetovou převodovku ne? Tam se používají brzdy k řazeni. Jsou soukolí Simpson a Ravigneaux, ale nevím které je tam užito.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 10.02.15 07:41

Ten levý pedál ovládá spojku jako spojku. Planetové jsou převodovky řízení (PSÚ). Je sice pravda, že se vyskytly už i T54 s automatickou převodovkou i s jinými motory a převodovkami, ale to všechno bylo venku. Írán, Egypt, Izrael, ...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.02.15 21:01

To rozjetí auta a pak neutrál se nazývá plachtění, A pokud jsou podmínky, ušetří to dost. Když je silnice rovinatá, jen s mírnými kopci, roztáhnu do kopce na plnej plyn (přitom má motor nejvyšší účinnost) třeba na 130 a pak 5 kiláků plachtím..

Ohodnoceno: 1x
 
Od: trtr
Datum: 11.02.15 21:25

Tak na plný plyn motor účinnost nejlepší mít nemusí, jde o optimální otáčky pro jeho provoz.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.02.15 22:19
avatar

Takjane, pokud dokážete zvýšit účinnost spalovacího motoru pouhým rozjetím na plný plyn, tak žádné šetření nemusíte řešit, zcela jistě Vás nemine Nobelova cena za fyziku.

Ono totiž to šetření plachtěním je skutečně kravina, zažitá snad z dob Trabantů a Wartburgů. Ty používaly volnoběžku, což byl ekvivalent vyřazení rychlosti. A skutečně u těchto aut docházelo ke snížení spotřeby - ale řekněme, že dvoutakt s karburátorem se chová o dosta jinak, než moderní čtyřtaktní motor se vstřikováním, který umí úplně odstavit přívod paliva.

Jelikož máme poměrně důkladně sledovanou spotřebu, tak vím, že nejúspornější jízda je stylem ,,tempomat´´ - tedy buď využití tohoto zařízení, nebo prostě plynulá jízda. Jenže to chce trošku zručnosti a citu s dávkováním plynu -ne tedy valit s pedálem plynu zadupnutým do podlahy a pak ,,plachtit´´ s plynem na nule.

Ostatně - možná jste slyšel o aerodynamickém odporu - ten roste se čtvercem rychlosti - proto tedy auto, jedoucí 130 km/h skutečně nejede ani omylem úsporně.

Na závěr - nebudu Vám bourat Vaše mýty o šetření a účinnosti. Jen malý dotaz si však neodpustím - dobře víte, že dnešní bruselští ekoteroristé sáhnou po sebezoufalejším řešení u aut, které slibují byť diskutabilní úspory. Příkladem je třeba šílenost typu start-stop sytém. Tak proč výrobci aut nepoužívají dávno vyzkoušené a velmi jednoduché volnoběžky, když jsou tedy podle Vás tak ekonomicky přínosné? A mimochodem - kolik bude činit Vaše úspora, až Vás jednoho krásného dne změří Pomahači a chrániči při překročení povolené rychlosti o 40km/h?

Ohodnoceno: 2x
 
Od: honzik*
Datum: 12.02.15 07:51

toto není jen o spotřebě. Jinak se jezdilo před 20 - 40 lety, kdy byla zcela jiná auta a podstatně menší provoz. Proto jsou mi velice sympatičtí řidiči typu promon, kteří se snaží jezdit plynule. A naopak za volantem nenávidím řidiče (snad "neutráloví šetřílci?") co z kopce jedou 110-120 a do kopce (při plné čáře) 70, protože nechtějí mít vysokou spotřebu. A když je chci předjet, protože chci jet plynule 90, tak schválně přidají. Lidi neblbněte, Vy sice šetříte, ale zamyslete se občas, zda tím neštvete někoho za sebou.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.02.15 10:06

Přečti si nějakou literaturu. Zážehový motor má největší účinnost při plné zátěži, protože odpadají ztráty škrcením klapkou. Mám ověřené, že to tak opravdu funguje. Ale platí to asi jen pro velkoobjemové motory, ne nějaké litrové sr...

Jinak samozřejmě preferuju klidnou jízdu. Tohle, co popisuju, funguje samozřejmě jen ne volných cestách. Ale i ty se dnes najdou...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.02.15 20:01

Tak to já dost "plachtím", ale v kopci jsem ještě nikoho nepustil před sebe :o)) Naopak, když plachtím s kopce na neutrál, tak je-li volno, házím pravý blinkr, aby mne ten za mnou předjel.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.02.15 08:48

Mimochodem, s rozšířením tempomatů klesl i počet nehod z "rozkmitání kolony", které bývaly v devadesátých letech na denním pořádku.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 12.02.15 10:38

Zdravím, ne ale využití tempomatu je u nás velice malé, silnice tomu neodpovídají a chaos značek už vůbec.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 12.02.15 10:49

Na dálnicích a obchvatech v kolonách je jeho používání velmi časté. Ujedu kilometry bez nutnosti změny jeho nastavení.

doplněno 12.02.15 13:56:

milancukrar:

Já taky - automat a velký výkon - tady tempomat šetří peníze (za pokuty).

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 12.02.15 12:24
avatar

jízdu bez tempomatu si nedovedu představit..

I na krátké vzdálenosti..

Ohodnoceno: 1x
 
Od: trtr
Datum: 12.02.15 16:54

Zdravím, tak to máte dobré. Asi jezdíte příhodnou trasu, ale já bych to musel kočírovat snad co km na jinou hodnotu. nemám problém udržet rychlostní limit dle ubíhající krajiny či jen dle zvuku motoru. Pravda je, že při delší cestě by mi noha asi ztuhla a tempomat by se hodil.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.02.15 18:49
avatar

Milý @promon e, reaguju čistě díky vaší zmínce o volnoběžkách a proč se dnes běžně nepoužívají a nemontují do aut i když by byly ekonomicky přínosné a pomohly by snížit spotřebu. Důvod je zcela jednoduchý - je to z důvodu bezpečnosti.
Jako doslova celoživotní příznivec, fanda a také majitel vozů Wartburg vím přesně, o čem mluvím. Vozy Wartburg jako jediné byly vybaveny volnoběžkou na všechny rychlostní stupně kromě 1 a zpátečky. Trabanty měly také volběžku, ale pouze na 4, čili zcela něco jiného.
A teď vysvětlím, proč je volnoběžka pro většinu běžných řidičů ( a to nemluvím jen o znalých řidičích, ale hlavně o těch tzv. BFU - běžný uživatel laik) velmi nebezpečná. Pokud totiž máte ve voze volnoběžku, musíte s autem jezdit zcela jinak, než s běžným vozem. Pokud totiž řidič zapomene, že když sundá nohu z plynu, tak auto jen plachtí, ale nezačne, byť i jen minimálně, brzdit motorem, je to doslova poukázka na nehodu. Za dobu, co wartburgy vlastním a provozuju (30let) mám bohaté zkušenosti s tím, jak si i zkušení a velmi zkušení řidiči málem rozbili nos, když jsem jim auto půjčil a volnoběžku nechal aktivní. Jako příklad stačí každá obyčejná křižovatka, kde s autem s volnběžkou budete přijíždět z vedlejší. Řidiči jsou prostě zvyklí, že pokud dojíždí ke křižovatce, pustí plyn a auto si na optimální rychlost dobrzdí motorem. Ale u auta s aktivní volnoběžkou je to jinak - dojíždím, pustím plyn a auto jede, ale nepřibrzdí. A milý řidič, který čeká to brždění motorem, než si uvědomí, že nebrzdí ale musí šlápnout na brzdu, tak už je v křižovatce a při hloupé shodě okolností i někoho trefí.
Pokud si někdo myslí, že přeučit řidiče z brzdění motorem na auto s volnoběžkou je otázka zvyku, tak ho mohu po svých zkušenostech ubezpečit, že není. Znám mnoho majitelů (i bývalých) vozů Wartburg, co se nikdy nenaučili jezdit s volnoběžkou a stále ji měli či mají vypnutou, protože s aktivní volnoběžkou byli schopní se v autě zabít. Znám mnoho profesionálních řidičů, kteří vlezou do wartburga s aktivní volnběžkou a jsou schopní se rozbít v první zatáčce nebo křižovatce. Krásným příkladem byl můj otec, velmi zkušený celoživotní profi řidič náklaďáků, všech možných stavebních strojů, prostě všeho, co mělo kola nebo pásy a jezdilo to.. Odjel bez problémů kdykoli, s čímkoli, celý život jezdil bez nehody, ale když byl nucen jet někam s wartburgem (já jsem to s ním zažil 2x, že musel jet místo mne on), tak to bylo horší než se začátečníkem v autoškole. Nejen že nebyl zvyklý, že 2T motor se musí "točit" aby to jelo, ale hlavně ta volnoběžka... Vždycky jsem mu ji musel vypnout - jen jednou, poprvé, jsem zkusil ji nechat zapnutou a stejně byl nesvůj, protože 2T motor skoro nebrzdí. A to byl problém. Takže se jelo krokem a tak, aby byl čas si uvědomit, že prostě všechno musí jít pouze přes brzdy. Občas někdo přišel, ať ho nechám svézt. Pohořeli i řidiči znalí automatických převodovek, jezdící s čímkoli. Došlo to tak daleko, že jsem warturga prostě přestal půjčovat a to i pod mým dozorem - nechic si nechat auto rozbít nebo se nechat zabít. Volnoběžka je prostě velmi nebezpečná.
Na druhou stranu musím přiznat, že jak snadno jsem se třeba já naučil s wartburgem a jeho volnoběžkou jezdit a využívat maximálně jejích výhod - kde jinde si můžete dovolit auto rozjet na 120km/h, pustit plyn, bez spojky tam v těch 120km/h zařadit 2 a nechat to plachtit a pak si jen přidat plyn a jedete dál, řadit zcela bez spojky a to nahoru i dolů (kromě 1 a zpátečky) atd. - prostě jako na kole - přestanu šlapat a plachtím dokud nepoužiju brzdy, tak dodnes mám problém auty brzdícími motorem. jak už s wartburgy nejezdím tak často, tak si pomalu zvykám, ale stejně se mi občas stane, že si auto rozjedu co daný rychlostní stupeň dá a když pak pustím plyn, abych plachtil, tak mi to motor zabrzdí a já si málen vyrazím zuby o volant, nebo že se zapomenu a jak u wartburga rozjedu 3 na 90 a pak si tam nacpu 2, protože ji za 500metrů tam budu muset zařadit, ale auto neplachtí, ale motorem brzdí...a motor řve atd:-D
Shrnuto - v dnešní době, kdy auta musí být i nešikovným řidičům "blbuvzdorná" by zavedení volnoběžek do aut bylo příčinou mnoha i velmi vážných nehod a tak se o to nikdo raději ani nepokouší, i když by to znamenalo ekonomickou úsporu.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.02.15 19:21

Přešel jsem na stará kolena na automat. Ten má vlastně taky volnoběžku. A zvykl jsem si velmi rychle. Výhoda je, že pokud pod kopec přibrzdíte, pamatuje si to a brzdí motorem..

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 12.02.15 19:58

Zdravím, už budu někdy kupovat nové auto, tak to bude automat, protože to neustále kvedlání po městě je hrůza. Auto s automatem napomáhání do jisté míry plynulosti dopravy a navíc, dnešní automat je rychlejší v reakcích než běžný řidič či i profi řidič, navíc auto s automatem prakticky nikdy nemůže poznat, co je to podtáčený motor.

P.S.: Se specifickými jízdními projevy volnoběžky souhlasím, není to pro každého. Proto se asi také k dispozici volba jejího vypnutí. Motory 2T měly obecně problém s brzděním motorem, protože se špatně mazaly.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.02.15 19:58
avatar

Tož nevím Ronyxi, rozhodně se nepovažuji za geniálního řidiče, ale s Trabošem i W353 mám poměrně dost zkušeností a veskrze pozitivních. Traboš byl můj první služebák a Warťasy jsem měl hned dva za sebou, protože se svou více než dvoumetrovou postavou jsem se do tehdejších aut prostě nevešel, zato do warťáka v pohodě. Zvyknout si na volnoběžku je podle mě otázka chvíle. Auto jsem v klidu půjčoval spoustě lidí, mezi jiným i italskému švagrovi, který nevěřil, že existují dvoutaktní auta - přijel Alfou Romeo, tu půjčil mě, já jemu warťáka - oba jsme si to užili ) Krom něj s warťákem jezdili snad všichni z rodiny, manželka, švagr, tchán... a nikdo nikdy auto ani neškrábl. Přitom volnoběžku jsem nikdy nevyřadil, ten bowden byl nějaký přirezlý a tak se po uvolnění té páčky pod volantem nevyřadila. Ale nějaké trauma z volnoběžky se nikdy nekonalo. Snad jen v zimě na sněhu člověk musel mít na mysli, že nelze brzdit motorem, ale zase měl bubnové brzdy bez posilovače, takže ani tehdy jsme neměli problém. Jenže furt je to o tom samém - jezdit plynule , rozumně a s citem pro auto - to mě vtloukal učitel už kdysi v autoškole a měl 100% pravdu, i s warťákem se dá jezdit v pohodě . Spíše mě na warťáku vadilo to, že se v zatáčkách nakláněl jako parník, ale jinak to byl neskutečně nenáročný dříč, navíc všechno bylo krásně přístupné - žárovky, řemeny a pod.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 14.02.15 20:25

Do Warťasa jsem nacpal kočárek, vaničku a batoh plen. A netloukl jsem hlavou do stropu. Bylo to výborné auto, ani v zimě neměl problém, vyjel všude.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: erik134
Datum: 07.03.15 08:59
Vy všichni co jezdíte na volnoběh jste sebevrazi. Až chytnete v zatáčce na neutrál při těch 120 km/h smyk, tak se z toho poser***.
Nejen že to na volnoběh nebrzdí, ale říká vám něco pojem ,,aerodynamika"? Když nemáte nohu na plynu tak auto hůře manévruje a nesedí v zatáčkách tak dobře jako s nohou na plynu.
A na volnoběh ušetříte kulové, nejde o spotřebu l/100 km, ale o to že na volnoběh motor pracuje s mírně bohatou směsí (to znamená víc paliva a méně vzduchu) a při plynulé jízdě v ideálních otáčkách je to přesně naopak.
Jestli chcete ušetřit držte motor ve správných otáčkách, nepodtáčejte ho, hodně řaďte a z kopce mějte zařazenou rychlost a nešlapte na plyn.
avatar
Upozornění od sys milancukrar 08. 03. 2015 21:31:36
Eriku, prosím, vynechte vůlgární slova. Psal zde někdo o volnoběhu v zatáčce při rychlosti 120km?Omluva přijata a děkuji.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.03.15 12:53
avatar

Erikchu,

a z kopce mějte zařazenou rychlost,

proč bych měl mít z kopce zařazenou rychlost, aby vozidlo brzdilo a já méně ušetřil.

Z Nasavrckého kopce, bez rychlosti až do Slatiňan. Tomu se říká lerhká noha a úspora..

Ohodnoceno: 2x
 
Od: erik134
Datum: 07.03.15 16:19
Pane Cukare za sprostá slova se omlouvám. A na silnicích nejsou jen několika kilmetrové rovinky mezi městy a už vůbec jsem zde nepsal o tom jak je daná zatáčka prudká. I v zdánlivě mírné zatačce (třeba mokré, s levnými pneumatikami) vám to může uklouznout. Silně pochybuju o tom, že by si někdo na trabanta nebo podobný vrak koupil vysoce kvalitní a drahé pneu.
Nicméně speciálně pro pány volnoběžkaře: neutrál na převodovce je proto, aby motoru umožnil běh na prázdno. Není to rychlostní stupeň, ani není od toho aby se na něj jezdilo.
Vy volnoběžkaři ohrožujete nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu!
Např.: Když se rozplachtíte na těch 120/h a teď vám někdo nedá přednost a vyletí ze zatáčky jako Shumacher vážně pochybuju o tom, že to na neutrál dobrzdíte nebo stihnete zařadit rychlost a následně zabrzdit.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.03.15 18:06
avatar

A co když "plachtím" na volnoběh tak, že mi to krásně drží 90 km/h? Takových kopců znám taky dost. Proč bych tam měl mít kvalt a šlapat u toho na plyn? Tím rozhodně trochu paliva ušetřím a nikoho neohrožuju, naopak mám nohu připravenou na brzdě, kdyby bylo náhodou potřeba.

A ještě mi, prosím, vysvětli, jak se mění aerodynamika vozu při jízdě na neutrál nebo se zařazeným stupňem a nohou na plynu? To by mě véééélice zajímalo ;) Rozdíl v manévrovatelnosti taky není, jestli auto plachtí konstatní rychlostí na neutrál nebo tam mám kvalt a přidávám plyn aby to drželo konstatní rychlost, tím přidáváním jen naháním ztráty třením v motoru. Na kolech ani manévrovatelnosti se to nijak neprojeví.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: erik134
Datum: 07.03.15 19:12

Tak se zkus pořádně rozjet a proletět zatáčku na neutrál a pak pod plynem. Uvidíš v tom véééééélky rozdíl. A nic jsem nepsal o tom, že by se nějak měla měnit aerodynamika, jedině že by ti něco upadlo :D

A rozdíl v manévrovatelnosti nepociťuješ, protože ta tvoje Škoda 120 má motor vzadu a zadní náhon. Moderní osobní vozy se dělají s koncepcí motor/převodovka ve předu a přední náhon. Má to úplně jiné rozložení hmotnosti a jiné jízdní vlastnosti. Míra vybočení tedy daleko vyšší než u vozidel se zadním pohonem.

Víš vůbec něco o tom poměru směsi, který jsem zmiňoval? Na volnoběh je mírně bohatá směs. Když jedeš s kopce, nešlapeš na plyn a máš tam +/- 2500 ot/min. Tak řídící jednotka dostává signál od škrtící klapky ,,brždění motorem a reaguje na to odpojením vstřiku paliva. Tzn. nespotřebuješ ani kapku paliva. A na venek se to projevuje tak, že neslyšíš zvuk motoru. Jen tření a hukot pneumatik a v momentu kdy šlápneš na plyn zase začne vrčet motor.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lancar
Datum: 07.03.15 20:22

Nesmíš všechny posuzovat, že jezdí na hranici adheze. Při závodní jízdě je fakt nesmysl vyřazovat na neutral. Máš jen dva režimy, zrychlování a zpomalování, nic jineho nevyužiješ.

Pokud nespěcháš, snažiš se jet hospodárně a k tomu je optimální vyřazovat a pokud možno vůbec nebrzdit. Absurdní je, že opět pro maximální úsporu PHM musíš zatáčky projíždět bez brzdění, jako zdivočelý sedlák, opět na hranici adheze. Jednoduše řečeno, neztratit ani JOULE z nabyté pohybové energie. Brzdění motorem je z tohoto pohledu největší zlo.

Dallší zmíněný nesmysl, že auto není konstruované pro jizdu na neutrál, nebudu komentovat. Mohl bys sdělit kterým součástkám to škodí?

Volnoběžka však není argument proti vyřazování. Takové profíky taky velmi dobře znám. Při prvním sněhu a se zařazenou rychlosti, se vždycky po havarce divili, jak je sníh hladký. Opakovalo se to pravidelně každy rok, vždy se někdo našel. Takový sice za řízení bere peníze, není to profík, je to cvičená opice.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: erik134
Datum: 07.03.15 20:40

Samozřejmě netvrdím, že se jezdí na hranici adheze. Ani já takhle nejezdím.

A netvrdím, že by jízda na neutrál škodila některým agregátům. Jen je to nebezpečné. S tím neutrálem do zatáčky to byl jen příklad. Nečekal jsem, že to někdo bude pitvat a brát doslova. No a do zatáček se také nemusí brzdit, stačí dát nohu z plynu, využít brzdného účinku motoru a na výjezdu přidat.

A můj poslední odstavec v předchozím komentu je fakt, který lze ověřit a nedá se vyvrátit.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lancar
Datum: 07.03.15 21:25

Ano, při brzdění motorem (vstřikování) je nulová dodávka paliva (pozor - u karburátoru většinou ne a směs se navíc neúměrně obohatí).

Co se však stane, pokud nechceš zpomalovat, ani vyřadit rychlost? (na mírném svahu, kde to jede na neutrál tak akorát) Musíš odpovídajícím způsobem přidat trochu plynu.

Z nulové dodávky se najednou stane nenulová - zbytečně začneš páliš PHM, je to zbytečně nehospodarné, o Tebe nejde , ale nutíš to čuchát NÁS. U Tebe to je sice prd do Šumavských hvozdů, ale představ si ty miliony Nevyřazováčů.

Samozřejmě v Alpách musíš brzdit motorem a retardérem a navíc jet pomalu, aby nedošlo k přehřatí brzd. Brzdný výkon totiž roste se čtvercem rychlostí.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: lancar
Datum: 07.03.15 20:41
Cituji ERIKA:"Když se rozplachtíte na těch 120/h a teď vám někdo nedá přednost a vyletí ze zatáčky jako Shumacher vážně pochybuju o tom, že to na neutrál dobrzdíte nebo stihnete zařadit rychlost a následně zabrzdit"Ty si opravdu myslíš, že auto na neutrál nebrzdí?Proč myslíš, že by se muselo před zahájením brzdění nejprvé zařadit. (jedině pokud ti netěsní posilovač brzd a pro docílení potřebného podtlaku musíš motor = vývěvu pořádně roztočit. To tady však netahej).Pokud konstrukci aut nerozumíš, nezveřejňuj své bludy veřejně, jen vznášiš zmatky do jinák jednoznačných situací.
Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 14.02.15 19:58

Promon : Tak s tou úspornou jízdou na tempomat bych s Vámi nesouhlasil. Vyzkoušel jsem si, že tempomat, aby udržel nastavenou rychlost jízdy při přechodu do kopce, přidává plyn daleko razantněji než já pedálem plynu. Prostě, když chci dojet k oblíbené čerpačce a mám málo nafty v nádrži, tak raději tempomat nepoužívám.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 14.02.15 22:32

Přesně tak. Tempomat neumí předvídat. Je ideální na rovinu..

Ohodnoceno: 1x
 
Od: karel52
Datum: 18.02.15 22:27

Je pravda, že na tanku sa má radiť do 5sec., ale PSU-čka má raketový odpaľovák...(2P25 napr.) a tank má KSU-čka, proste v druhej polohe P, či L páky-rajčáku nastane reverzný pohyb, tým sa dokáže otočiť na mieste.K spojke sa popísalo dosť, aj volovín, proste ideálne je jazdiť ako na náklaďáku, čo im prikazuje vyhláška, pretože čo sa "usporí" na palive, neguje opotrebenie bŕzd, spojkovej lamely, prítlač. kotúča spojky a spojkového ložiska, verteneoplatí sa ani z kopca, ani na rovine vyhadzovať rýchlosť, berte to ako 100r. overenú prax!

Ohodnoceno: 0x
 
Od: tomas71
Datum: 15.02.15 12:50

Ano,tempomat skutecne zvysuje spotrebu v hornatem terenu,jelikoz nezrychluje pred kopcem jako ja,ale zrychluje az v kopci,kdy uz je pozde a spotreba jde nahoru.Inteligentni tempomaty se zacinaji pouzivat v soucastne dobe,dle udaju s palubni navigace dokazou tuto nedokonalost eliminovat a zrychluji jeste pred stoupanim.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.03.15 19:16

Jak může tempomat zrychlovat, když má držet rychlost?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lancar
Datum: 23.02.15 19:07

Rada nevyřazovat je pro blondýnky.

Chlap na babské rady nedá:)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lancar
Datum: 23.02.15 19:21

Blondýnce zdechne na neutrál motor, nejde posilovač řízení, nejde posilováč brzd, auto začne z kopce zrychlovat. Znovu neumí zařadit a neví co. Zpanikaří. Proto rada nevyřazovat na neutrál ničemu neuškodí. Opravdovému šoférovi však škodí.

Proč brzdit motorem, když brzdit motorem nechci, ekonomika jízdy a 1 000 dalších dobrých důvodu.

Než se bavit v pátek s volem*ee*, krterý jde v sobotu na porážku, tak taky raději dotyčného odbudu radou navyřazovat.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 27.02.15 06:54

Až bych nevěřil že se kvůli takové /pitomosti dokáže napsat tak velký počet reakcí na tomto vlákně,jisté je že bohužel ne vždy je zařazená rychlost při jízdě z kopce výhodná o tom se tu myslím nikdo nezmínil.Mám na mysli při mírnějším klesání kopce ,když zařadím onu zde a všude možně preferovanou /samozřejmě /nejvyšší rychlost tak mi za chvíli zůstane vůz stát na místě,čili ne vždy je to výhodné a dá se použít jen při prudkém klesání jako slušný kompromis.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.