Nejste přihlášen/a.
Zdravím jakým způsobem změřím multimetrem napětí,proud prostě jak zjistím jestli je baterie k zahození nebo ne,a kolik V má mýt dobrý baterie a kolik V už je špatná?díky
Jestli měříte napětí, tak logicky přepnout rozsah na SS - bývá značen DC - a rozsah stačí do 20V. No a měří se přímo na pólech aku, ale jak jsem už psal - moc toho nenaměříte, nebo přesnějí - zjistíte sice napětí baterie, ale o stavu to příliš nevypoví.
Jestli máte na mysli 12 V akumulátor v autě, tak samozřejmě měříte na rozsahu voltů a ne milivoltů. Olověné akumulátory mají typické napětí 12 V, což je napětí naprázdno, bez zatížení. Když zapnete nějaký spotřebič, začne z akumulátoru odebírat proud a tak můžete i částečně akumulátor vyzkoušet.
Změříte napětí naprázdno, například 12 V. Zapnete nějaký spotřebič, například osvětlení vozidla, nebo dokonce můžete rozsvítit reflektory, potkávačky a rychle znovu změřit napětí a podívat se na kolik napětí kleslo. Při startování při odběru kolem 100 A napětí klesne ještě víc. Když je baterie dobrá, tak auto normálně nastartuje, což je normální. Akumulátor je schopný po dobu několika sekund dodat i takto velký proud. Když jde startér pomalu, sotva škytne, víte dobře, že baterie už potřebuje dobít a pokud vás zajímá napětí, můžete změřit napětí i při startování, tedy napětí baterie při zatížení, při odběru proudu z baterie. Proud neměřte, takový ampérmetr, kterým by to šlo, nemáte.
Samozřejmě musíte absolutně dodržet bezpečnost práce, abyste sobě nebo pomocníkovi nezpůsobil zranění, nebo aby vám měřicí přístroj při otřesech motoru nezapadl dovnitř, nebo abyste měřicí přístroj z nezkušenosti nezničil, nezpůsobil zkrat, apod. To není strašení, to jsou základní předpoklady bezpečné práce.
Nabitá batéria má mať 12,6 V a viac, 70% -12,40 V 12,50 V, 50%-12,20 V-12,40, 20% 11,88 V-12,18 V,Ak na baterke,ktorá nabitá postála a bude napätie okolo 11 V,tak svoje dožila,Nedávno som jednému premeral lebo auto nechcelo natočiť a mal 11,7 tak mu ho elektronika odpojila od štartovania,štvorročný pasat.
Nejdůležitější je při nabíjení sledovat znaky plně nabitého akumulátoru, bez ohledu na jeho stupeň vybití před nabíjením. Skutečností je také, že starší akumulátor již nelze plně nabít na jeho původní jmenovitou kapacitu. Proto je dobré také znát svůj akumulátor. Spolehlivým údajem o stavu akumulátoru je hustota elektrolytu, měřená hustoměrem.
Doporučený postup při nabíjení olověných (kyselinových) akumulátorů.
1.Při zahájení nabíjení nastavit nabíjecí proud v A , na 0,1 jeho kapacity v Ah.(např.akumulátor o kapacitě 72 Ah, nastavit 7,2 A nabíjecího proudu). Poté by se měl plně vybitý akumulátor nabíjet cca 10 hod. Doba nábíjení ne plně vybitého akumulátoru závisí na stupni vybití akumulátoru.
2.Nabíjet až do plynování akumulátoru (nesprávně vaření elektrolytu). Teplota akumulátoru v průběhu nabíjení nesmí překročit 40°C
3.Po počátku plynování, ubrat proud ( A) cca na polovinu původního nastavení a sledovat napětí dobíjeného akumulátoru. Nestoupne-li toto napětí pro dvou hodinách dalšího měření je akumulátor vzhledem ke svému stáři a stavu, maximálně nabit, jak to dovoluje jeho stáří.
4.Hustota elektrolytu měřená podle zásad viz bod 3. (pokud jsou články přístupné pro její měření) je nejspolehlivějším ukazatelem stavu akumulátoru a jeho stupně nabití.( hustota elektrolytu nového, plně nabitého akumulátoru je 1,28g/cm2). Samozřejmě pokud nikdo v průběhu používání aku. nedoplňoval elektrolyt. Doplňovat je možno jen odpařenou dest.vodou.
Chytré nabíječky kontrolují stav nabíjení podle bodu 3., případně bodu 2. a podle toho regulují - ukončují, nabíjení.
A ještě něco k bezúdržbovému akumulátoru.
Bezúdržbový akumulátor s kyselinovým elektrolytem je tak trochu nesmysl , zavádějící , mystifikace a snad i marketingová reklama . Každý akumulátor vyžaduje péči, aby plnil svojí funkci ke spokojenosti uživatele.Tzv. bezúdržbovost spočívá pouze v tom, že neni tak naléhavé kontrolovat hladinu elektrolytu v článcích, jelikož zazátkování článků je provedeno tak, aby nedocházelo , (bylo na nejvyšší možnou míru zamezeno) odpařování vody z elektrolytu.Vyjímkou jsou akumulátory gelové a pod. Informace o stavu tzv. bezúdržbového akumulátoru je řešena zpravidla ukazatelem (magickým okem), jak již zde bylo popsáno . Zmíněný ukazatel funguje na principu hustoměru.
Hezkou neděli -miro
V podstatě by měl být stav vybití baterie úměrný koncentraci elektrolytu.Čín řidší elyt,tím vybitější baterie.Dnes jsou na trhu baterie bezúdržbové,ty se liší tím,že je elektrolyt nasáknut do specifického materiálu,který zabraňuje ztrátám elektrolytu.K tomu patří baterie gelové.Ztráty tekutiny,objemu a koncentrace elektrolytu při dobíjení by neměly při dobře nastaveném nabíjení nastat.Pokud se ztrácí elektrolyt,je nutné v odborné dílně seřídit regulátor alternátoru.
JABRAKA
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.