Propojovací startovací kabely

Od: Datum: 07.02.15 13:40 odpovědí: 30 změna: 23.02.15 16:00
avatar

Rádcové ,zejména pkd jste autoeletrikáři-jaký minimální průměr kabelu na pomocné startovací kabely? Stačí průměr 4mm?

Podotýkám na běžné osobní nikolv na NA.To jsem viděl jak startovací kabely "cvičili" při startu tanků a to byly kabely takřka 2cm v průměru!


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: cl
Datum: 07.02.15 13:52

Doporučil bych spíš průřez 16mm²

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.02.15 14:04
avatar

nestačí,nikdy nevite v jakém stavu je baterie druhého vozidla...a to co se prodává/hotové start.kabely/ tak měď skoro žádná a tloušťka kabelu je nahrazena opticky plastem aby zákazník měl dojem že za své peníze koupil špičku...laicky řečeno kabely by měly být o něco silnější než máte u baterie/kostrový nebo co jde přímo na startér,též musite brát v potaz i délku pomocných startovacích kabelů-stále mluvím o vnitřním průměru mědi v kabelu prostě čím vice mědi tím lepší..pozor také na připojovací skřipce /použit kvalitní/aby Vám v konečné akci neshořely.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jmlc®
Datum: 07.02.15 14:10
avatar

Já si koupil kabely na radu prodejce pro vozy do obsahu 3,0. Jestli se nepletu, liší se ampérami (samozřejmě i průměrem). Jak je už uvedeno - i když máte třeba vůz 1,0 a stačilo by vám mít kabely tenké, může vám zastavit právě jen třílitrové SUV, které vaše kabely zničí..

doplněno 07.02.15 14:49:

aha - díky za upřesnění. Ale chybu jsem tedy se silnějšími kabely neudělal, takže jsem se svými spokojen :). Prodejcům asi není třeba věřit vše :)

doplněno 07.02.15 15:50:

@diesel - já bych to dal do sběru a koupil si kabely - pevný drát má i špatnou skladnost... samovýroba by byla s možností chybičky, blbě by se to rovnalo mezi auta...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.02.15 14:29
avatar

"...třílitrové SUV, které vaše kabely zničí."
To je nesmysl, kabelem protéká takový proud, jaký odebírá startované vozidlo. Je úplně jedno, jestli Vám pomáhá vozidlo 1 litr, 5 lirový osmiválec, nebo třeba buldozer (ten má teda 24 V, takže nezkoušet). A nejde ani tak o to, že by protékající proud kabely zničil (to by musely být hodně slabé - třeba ty zmíněné 4 mm), jde hlavně o to, že slabší kabely mají větší odpor (narůstá s délkou) a tím na nich vzniká větší úbytek napětí. Takže se může stát, že při příliš slabých (nebo dlouhých) kabelech budete mít na startovaném vozidle příliš malé napětí, které pro start prostě nestačí.

Z vlastní zkušenosti vím, že s běžně prodávanými kabely z Bauhausu lze běžné auto v pohodě nastartovat (teda nesmí být 20 pod nulou).

doplněno 07.02.15 14:58:

jmlc - silnější kabely rozhodně nejsou na škodu. Snesou větší proud, je na nich menší úbytek napětí a tím pádem se i méně zahřívají. Nevýhoda je, že jsou méně ohebné, méně skladné a jsou těžší (a dražší).

doplněno 07.02.15 15:06:

"...prodejcům asi není třeba věřit vše..."

Prodavačům věřit můžete, jenže dneska jsou to spíš jen "podavači". Kdysi musel znát vyučený prodavač nejen prodávaný výrobek jako takový (předmět "zbožíznalectví"), ale i vlastnosti materiálů, ze kterých byl prodávaný výrobek vyroben. Dneska stačí pár hodin zaučení v supermarketu a může kdokoliv prodávat (spíš ale právě podávat) prakticky cokoliv.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: moto®
Datum: 07.02.15 14:18
avatar

Záleží jak to myslíte, průměr vodiče 4mm by stačil, počítá se to ale na mm čtvereční a to by 4mm2 bylo málo.
Tady je odkaz na levný kabel u Kelly:
http://www.autokelly.cz/Catalog.aspx#|Y33buV4cvEnkJxvjhfNBp+RFtqPa3FJwQfuJ1p+PpN2GhyoS9SE3C2bNf5wnS4MKW2W1IZ6pbWLAKlUQmpJEF4WMmbsR5yCBnZ2AzFGi6ppIL0liqCMrZ7KdwQg5bpQKjygEkpkni7khIwWW4HtSwIJjPoTIUauHmsDM8ZFYrYM=

doplněno 07.02.15 14:51:

Jo, stači!

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 07.02.15 14:36
avatar

Co se týká potřebného průřezu, záleží taky na délce kabelů a způsobu jejich plánovaného použití. Např. při nabíjení z auta do auta před samotným startem stačí průřez menší. Záleží taky na svorkách, na přechodových odporech atd. Cu 4mm2 se mi zdají málo. Levné kabely převážně z hobby a hypermarketů, mohou mít "chyták" snižijící jejich cenu a to hodně tlustou izolaci, anebo jádro z hliníku. A protože jsou jednotlivé Al drátky poměděny, není to na první pohled vidět. Je možné, že měrný odpor takovýchto kabelů odpovídá zhruba oněm 4mm2 Cu.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.02.15 14:42
avatar

Průměr 4mm bude stačit s přehledem, tedy jestli myslíte průměr jako průměr, to potom vychází průřez 12,5 mm2, což na startovací kabely pro osobní automobil mi přijde jako naprosto dostatečný.

doplněno 07.02.15 14:51:

dle teoretické kalkulačky se takový vodič při proudu 120A po dobu 10s ohřeje max o 5°C

Ohodnoceno: 3x
 
Od: trtr
Datum: 07.02.15 14:50

Zdravím, koupil bych kvalitní svářecí kabel a k tomu dvě kvalitní svorky a nechal si to od někoho zalisovat či udělal po domácku. Pak máte kabely na celý život. Samozřejmě je lepší být kabely předinzované, než naopak. Může se stát, že budete spojeni s výkonějším vozem a kabely se Vám budou v tom lepším případě hřát. Nezapomeňte na zásady připojování vozidel a také ochrany elektroniky (odlehčení zapnutím topení na plný výkon).

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.02.15 14:53
avatar

záleží na odběru startovaného vozu, podle toho se budou kabely hřát nebo ne... výkon vozidla poskytujícího proud hraje roli naprosto minimální.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.02.15 15:17
avatar

"...Může se stát, že budete spojeni s výkonějším vozem a kabely se Vám budou v tom lepším případě hřát..."
Proboha proč se tu stále opakuje tenhle nesmysl? Kabelem může protékat jen takový proud, jaký dovolí spotřebič (startované auto). Na výkonu zdroje (auto, které poskytuje energii) naprosto nezáleží.

Myslíte, že když připojím řekněme 100 W žárovku na domácí větrnou elektrárnu s výkonem 1000 W, budou se mi dráty hřát méně, než když tutéž žárovku připojím k temelínské elektrárně?

"...odlehčení zapnutím topení na plný výkon..."

Vy máte v autě elektrické topení *sok*? S tím jsem se tedy ještě nesetkal.

doplněno 07.02.15 17:22:

trt - no dobře, tak se ještě zeptám (nikoliv na úrovni VŠ): Vy máte kompresor klimatizace poháněný elektricky? Ani s tím jsem se tedy ještě nesetkal ;).

Ohodnoceno: 1x
 
Od: trt
Datum: 07.02.15 15:45

No je vidět, že spousta věcí musí být rozepsána detailně a to až na úroveň VŠ. Já s tím problém nemám, ale většina to pak nebude chápat. Logicky, měl jsem namysli, že budete třeba startovat nějaký 3.0 V6 motor který má slabou baterii. U toho odlehčení to bylo zase myšleno tak, že zapnete klimu či topení jako ventilátor a spotřebiče s vyšší spotřebou. Ach jo, to je poradna.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: jmlc®
Datum: 07.02.15 17:25
avatar

Jako laik právě TRT chápu - jde mu o nejmenší možné energetické zatížení vozu. Vypnout rádio, světla, prostě všechno, co není třeba. Klima může mít nějakou spotřebu např. z čidla, řídící jednotky,...

Ta debata je vlastně trochu mimo téma :)

Jak říká tazatel - jde mu o využití kabeláže. Za sebe jsem stále pro koupi originálů a využití tohoto kabelu jako šrotu :)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 11:02
avatar

jenže on právě píše ZAPNOUT... a to je to, co tady nikdo moc nedokáže pochopit :)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 08.02.15 12:21

Tak tak, zapnout, přístě to formuluji lépe, teď využiji: http://www.ibesip.cz/cz/ridic…-spravne-na-startovaci-kabely

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 21:01
avatar

to slyším poprvé

"Nastartujeme nejprve dárce, pak teprve příjemce, současně se zapnutím nějakého většího spotřebiče, což by mělo ochránit elektroniku před šokem. Spotřebič po chvíli vypneme." A to píšou jako radu...viz předchozí odpověď...odkaz na besip...takže ještě zvýšit při startu nepojízného vozidla proudový odběr...zajímavé...a jak bych v tom případě měl připojit odpojenou baterii třeba při výměně za nefunkční...aby elektronika nedostala šok! ...nebo šok dostane při zapnutí startéru? v tom případě nikdy nestartovat, co kdyby došlo k poškození elektroniky?... a dále "Ještě jedno upozornění je důležité. Vedle toho, jaké máme kabely, měli bychom si také uvědomit, že ani sebeochotnější dárce energie s malým vozem a malým motorem, nám nepomůže, pokud budeme chtít nastartovat dodávku s dvoulitrovým dieselem. Rada je jednoduchá – řiďte se shodným výkonem motoru obou vozů." ...a co když malý vůz bude mít výkonnou akubaterii...autor by to měl vysvětlit trochu jinak... v malých vozech bývá i menší baterie, která není schopná dodat potřebný startovací proud třeba pro ten diesel...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 07.02.15 14:46
avatar

Myslím že jsem otázku postavil jasně Jaký min.průměr ,zda stačí 4m ne plocha ale průměr!

Nejde i nic kupovaného a ani o nějaké alu dráty jde o poctivý drát z mědí,přůměr s bužírkou je cca 8-10mm (neměřil jsem) a samotný vodič je cirka 4mm a délka jednoho ,kjaždého je necelé 4m .

prostě přemýšlím zda-li ty dráty "oholit a do zběru neb udělat na nouzové startování!

doplněno 07.02.15 16:18:

Poslední upřesnění-píšu sice drát,ale jde o "lanko"

Datum: 07.02.15 15:11

Ja osobne som používal na nákladné auto Liaz,Mercedes ako štartovacie káble,obyčajný štvoržilový pletený kábel na 5,5 kilovatový elektromotor na 380 V. Samozrejme všetky drôty spolu spletené na kliešťoch.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 07.02.15 18:16
avatar

Na jasnou otázku, jasná odpověď.

"STAČÍ !"

Vodič o průměru 4 mm má průřez 12 mm2. To plně vyhovuje, není to přece na trvalé zatížení.

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 07.02.15 15:03

V dnešnej je veľa kabelov,kde sú z hliníka a pomeďnené,niektoré sú z medi,no všimol som si,že na väčšine je odberový údaj v ampéroch koľko toho znesú.Videl som 200 A,400A,500A i 800A,na osobné by mali stačiť 400 A,no so silnejšími sa nič nepokazí.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ja1
Datum: 08.02.15 12:19

tady máte inspiraci z nabídky podniku TESLA Blatná:

Startovací kabely

Startovací kabely jsou určeny pro startování automobilů, především v zimním období, při použití pomocného automobilu. Kabely jsou vyrobeny z měděných izolovaných vodičů a jsou opatřeny kleštěmi pro připojení baterií.

Vyráběné typy:

Typ ...Proudový přenos... Průřez vodičů... Délka... Použití

SK 100 ...100A ...10 mm2 ...2,5 m... osobní automobily s benz.motorem

SK 200 ...200A ...16 mm2... 2,5 m ...osobní automobily s naft.motorem

SK 300 ...300A ...25 mm2 ...3,5 m... nákladní automobily

doplněno 08.02.15 12:28:

Nevím proč lze vložit mezi údaje maximálně tři tečky - u mně to bylo krásně srovnané a po vložení se to rozhodilo!*zed*

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 13:29
avatar

Pokud jsem měl úplně vybitou baterku,nikdy se mi nepodařilo nastartovat běžnými kabely z Kauflandu jen z vedlejšího vozidla.Jednoznačně jsem musel použít sousedovo vozidlo a kabely k dobití baterie a pak teprve se pokusit nastartovat.

V tom případě k propojení vozidel stačí i slabé kabely a asi půl hodiny dobíjení.Při startování je potřeba pro startér proud až 500 A.To značí i průřez 50 mm2.průměr mědi kolem 7 mm

JABRAKA

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ja1
Datum: 08.02.15 18:54

Protože kabely z odpaďáku (Kauflandu) mají velmi malý - ošizený průřez jádra vodiče (aby to "jen vedlo"+ mizerné spojení s kleštěmi) a tím mají i velký odpor. Při zapnutí startéru se jimi má snahu protlačit značný proud, protože jeho motorek, který se ještě neroztočil, působí v podstatě jako zkrat. Takhle na tom odporu vodičů kabelů dojde k tak velkému úbytku napětí že potřebný proud je tím omezen , nepostačí k roztočení motorku startéru a ten jen cvakne ale nemá sílu se roztočit. Plus to že kabely se přehřívají a můžou se v krajním případě při dlouhodobém pokusu o startování až přepálit.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 19:52

tak tak.. tohle nejsou startovací kabely ale spíš to nazveme dobíjecí... pokud chceme plnohodnotné startovací kabely , tak musí mít schopnost přenést alespon těch 400A.. a když si vezmu jake jsou kabely na baterce od auta, tak to není zase tak hrubé.. měl jsem udělané z tatrovky a fungovalo to krásně..

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 20:21
avatar

Musím souhlasit s Jabrakou, kupované kabely nejsou na startování vybité baterky. Samozřejmě že s nimy i nastartujete, ale musíte počkat až živé auto dobije to vybité.

já používám silné kabely, opravdu silné, na konci svářecí kleště a ještě se nestalo, abych někomu nenastartoval auto. Vozím je ve Fabii nad rezervou.

Pravdu mají i ti, co to nastartují se slaboučkým kabelem, když si několik minut (někdy i 20 minut) počkají, až se auto dobije...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.02.15 22:35
avatar

Je to kravina, ale nedá mi to, 500 A? vždyť to běžná autobaterie dá sotva při zkratu! Nikdy jsem to nepočítal ani neměřil, ale odhaduju, že startovací proud bude u os. auta do 250A (výkon na startéru 2-2,5kW).

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.02.15 18:00
avatar
Stači propojit baterku s druhým nadtarovaným vozidlem na 5 minut a situace při startováni se rapidně zlepší.
Dělal jsem kamarádovi startovací kabely do favorita použil jsem cu licnu desítku co mi ležela pod stolem v dílně a stačí to s přehledem. Jeli jsme se před týdnem projet na pole do sněhu a mrzlo až praští ,starter jen cvaknul a jen se pokusil pootočit motorem.
Stačilo propojit baterky počkat chvíli a už nastartoval. On měl 54 ah a já 63 ah..
doplněno 23.02.15 07:10: Zrovna náhodou předevčírem jsem před kabely startoval felicii 1.3 kabelama z desítky cu
Bez problému sice ta baterka otočila motorem ale jen dvakrát.. potom nastoupily kabely
Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 20.02.15 19:04
avatar

Davide a další- startovat kabely jsem startoval nejedno vozidlo a ne jen OA! od VT55 přes Tatry148,813,815, vejtřasky a další techniku! Na kupované jsem se vůbec neptal jen a pouze zdali stačí drát-lanko v daném průřezu pro kabely na pomocné startování nic jiného jsem nechtěl vědět! Pro další-jednou jsem takto startil naftovou Ibizu /1,7D/ dvěma dráty-lanky , znouze,z normálního kabelu od nějakého spotřebiče na 22OV

Zde jsem se dozvěděl že stačí a tím beru toto jako UZAVŘENÉ! Nabíjecí soustavu auta mám v dobrém stavu, AKB také!

Datum: 20.02.15 19:11
avatar

Startovací proud se udává podle různých norem. Nejčastěji se používají evropské (EN), německé (DIN) a americké (SAE) normy. Požadavky na měření dle jednotlivých norem se různí. Proto např. u 55Ah baterie je startovací proud podle DIN 280A, podle EN 460A a podle SAE až 500A.

Při profesionálním testování startovacích baterií určuje výsledek testu průběh napětí (V). Dle evropské normy (EN) probíhá test startovacího proudu při teplotě –18°C. Plně nabitá baterie se vybíjí například 420A dokud napětí neklesne na 6 V. Během toho je třeba napětí po 30 sekund držet nad limitem 9V a čas do poklesu napětí na 6V musí být alespoň 150s.

doplněno 20.02.15 19:22:

zde můžete vidět startovací proudy

http://www.perfektshop.cz/autobaterie/autobaterie-akuma/

při kapacitě 55Ah se pohybuje u některých autobaterií blízko 500A; hodnota startovacího proudu je uvedena na každé autobaterii...není třeba měřit, stejně přesný proud nepotřebujeme vědět pro běžný provoz

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.02.15 22:26
avatar

Běžná autobaterie 44Ah se startovacím proudem 360A má zkratový proud (pokud je v pořádku) až 3kA.

Při teplotě -18stC musí tento plně nabitý akumulátor dát 360A po dobu aspoň 10 sekund a jeho napětí nesmí po tuto dobu klesnout pod 7,5V.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: soused*
Datum: 23.02.15 16:00

Dvide , co to znamená nadtarované vozidlo? Děkuji.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.