Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

KOUPE: Mitsu Colt 97 vs. F Sciento 00 a EKO

Od: richard* odpovědí: 2 změna:

Dobry den,
uvazuji o koupi jednoho z techto vozitek a zajimalo by me jak zjistit jejich eko dan, pripadne pro ktere z nich se rozhodnout a jak postupovat pri koupi (prevod, smlouva...atd), jsem z jineho kraje? Nejedna se o auta z bazaru, ale od primych majitelu.

1. - Mitsubishi Colt 1.3, benzin, r.v. 1997, 3. dverovy, typ motoru 4G13, 102000 km, STK 5/2011, katalyzator rizeny, 2x airbag, dovoz v roce 2005 ze SRN, zde v CR 1.majitel, kosmeticke vady na laku (Praha), motor a ostatni casti ve vybornem stavu, nehavarovano, EHS/ES 94/12, ES c.: e1*93/81*0031 (pri hledani euro normy dle tohoto udaje, je udaj uveden u eura 1 i 2, jen u eura 2 se pise neco o M1), vuz bez koroze, cena 30000,-
2. - Fiat Sciento 1.2, benzin, r.v.2000, 3.dverovy, 53693 km, malo jete, airbag, autoradio, elektricke ovladani oken/zrcatek, metaliza, velmi dobry technicky stav, garazovane, metaliza, puvod FRANCIE, v CR prihlaseno 5/2008, centralni zamykani, STK 5/2010, autoradio s CD prehravace, v kolonce EHS/ES je uvedeno pouze ES c.:e3*96/79*0036* (takze nedokazu dle tabulek zjistit jakou ma auto euro normu), cena 38000,-
Predem zde vsem dekuji za jakekoliv rady, poznamky, zkusenosti ci informace.

 

 

2 odpovědi na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

plech*
hodnocení

3x

Zjistit eko daň se dá velmi jednoduše, zde je tabulka, ve které se dá snadno i podle EHS/ES a pod. dohledat euro a následný poplatek, je až níž na stránce:

auto.idnes.cz/...

Jestli jsem dobře hledal, tak u Mistubishi by byla daň 3000, je to euro 2 a typ M1 (M1-osobní automobil). Jak zjistit eko daň u Fiatu z Vámi udaných údajů bohužel nevím.

Před koupí:

Telefonicky majitele požádáme, aby zajistil, abychom si auto mohli prohlédnout ze spoda.

Teď k tomu, jak postupovat při koupi:

Úplně na začátek bych si zkontroloval, zda sedí údaje v TP a dalších dokladech s autem (VIN, typ motoru, brzdy, převodovka...každá z těhto věcí by měla v TP sedět, ale pokud nebude, ještě bych nevěšel hlavu a zjišťoval bych, proč to nesedí, může jít pouze o úřednickou chybu, jelikož u mého BMW bylo v době koupě ve velkém TP napsáno, že mám přední náhon. )

Pak bych pokračoval kontrolou karoserie a ve zkoumání, zda bylo auto bourané (prozkoumání karoserie- spáry mezi díly by měly být pravidelné, lak by se neměl loupat, žádný díl karoserie by se něměl pohybovat či jinak viset, světla by měla být dobře usazená...) Hodně o tom, zda bylo auto bourané nebo ne nám také může říct pohled do motorového prostoru- tady bych hledal všelijaké neupevněné kabely, chybící krytky... vzhledem k tomu, že je to jedno z mála míst auta, kde je vidět až na rám vozidla, tak bych zde podrobně probádal všechny zákoutí a hledal stopy po svařování a podobných praktikách, které je nutno použít při svařování jednoho auta ze dvou. V případě střešního okna bych hadicí s vodou vyzkoušel jeho těsnost. Zvenku: koroze na těch autech už určitě bude, ale nemělo by jít o nic zásadního, pouze lehčí náznaky. Víc koroze na jednom místě značí neodbornou opravu.

Pokud by automobil prošel i kontrolou karoserie, tak bych se zaměřil na motor, převodovku a chladící soustavu. Začal bych u chladící soustavy: 1) Nikde by neměla téct/kapat ani kapka vody. Pokud ano, je to špatně a zjišťoval bych proč, může to být další známka bouračky a špatné opravy, ale také nemusí, mohou to být pouze zpuchřelé hadice nebo unavené spony. Dále bych si zkontroloval bod mrznutí kapaliny, ač to vypadá, že v létě to nemá smysl, tak nám to leccost napoví o chování se majitele k autu, jelikož pokud tam nebude nemrznoucí směs, tak je vcelku velká pravděpodobnost, že tam nemrznoucí směs nebyla ani v zimě, což motoru a chladící soustavě nedělá vůbec dobře. Existují lidé, kteří mění před každou zimou směs v chaldiči za novou a na jaře tam nalijí pouze destilovanou vodu, ale myslím, že to u této kategorie aut nehrozí, to dělají pouze opravdoví fandové u veteránů nebo vysoce výkonných aut. Motor:Necháme si auto vyzdvihnout na zdvyž/hever a podíváme se zespoda. Z motoru by neměl téci olej, olejová vana by neměla být promačkaná. Silentbloky motoru (držáky) by neměly být utržené, to je celkem podstatná chyba a měla by se co nejdříve napravit. Potom auto nastartujeme a sledujeme, jak se motor chová. Měl by držet hladce volnoběžné otáčky a mít pravidelný chod. Chod zjistíme snado, dáme ruku k výfuku a proud teplého vzduchu zevnitř by měl být pravidelný, jinak je něco špatně: špatně nám zapajule nějaká svíčka a to může být buďto chyba svíčky, nebo kabelů nebo desítky dalších věcí. V jakýhkoliv otáčkách musí být chod motoru naprosto pravidelný, nesmí vynechávat nebo cukat. Převodovka: Zde bych se podíval zespoda a zjišťoval její těšnost, neměl by kapat olej a měla by být suchá. Všechny rychlost by měly jít naprosto hladce a bez počítání zubů zařadit. Pokud by drhly zuby, může být špatná spojka nebo něco jiného.

Dalším krokem by byla zkušební jízda. Lehkou jízdou bych zahřál motor a během toho (tak 20 km) bych pozoroval chování vozidla při klidné jízdě, případně při vjetí do díry a při jízdě po nerovné silnici. Auto by mělo jet krásně rovně, případně lehoučce táhnout do prava (sklon silnice). Také bych zkusil brzdy: na přehledném úseku rovné silnice, pokud nikdo nepojede, bych se rozjel tak na 100 km/h a prudčeji bych začal brzdit a zároveň bych nedržel volant, jenom bych byl připraven jej chytnout, pokud by se něco dělo. Auto by mělo při brždění zůstat naprosto v klidu a jet stále rovně. Pokud bude táhnout ke straně, jsou buďto špatně seřízené brzdy nebo se jinak sjely desky/kotouče. Není to dobře a mělo by se s tím co nejdříve něco dělat. Akcelerace: zastavil bych si a na stopkách změřil přibližnou hodnotu zrychlení na 100 km/h a porovnal bych to s hodnotou, kterou udává výrobce. Měly by být přibližně stejné, prozradí nám to něco málo o kondici motoru. Potom bych zastavil a nechal řídit někoho jiného a zůstal bych stát venku a požádal, aby projel okolo mne. Auto by nemělo ani zvenku vydávat žádné pazvuky. Také bych se při jízdě soustředil na stav tlumičů, nesmí mlátit a sedat na dorazy. Celkově musí být při jízdě krásný klid a nic se nesmí nikde ozývat. Zaměřil bych se také na vůli ve volantu: bude hlavně okolo střední polohy, ale nemělo by to být něco velkého, jenom minimální nebo žádná. Jinak by nás rpavděpobobně čekaly čepy řízení a podobné věci. Dále bych zkusil stav pružin: zastavil bych auto a otočil bych volantem na doraz na jednu stranu ( nesmí být sešlápnutá brzda)a poté sešlápl brzdu co nejsilněji a otočil volantem na druhou stranu. Při této akci se nesmí ozývat žádné praskání zepředu, to by znamenalo, že je špatné jejich uložení nebo pružina samotná. Po dojetí jízdy vypnout teplý motor a ihned nastartovat, měl by opět krásně naskočit.

Dalším bodem by byla kontrola vnitřku auta: všechny plasty by měly sedět na svých místech, nic se nesmí hýbat nebo upadávat. Koberec na zemi by měl být suchý (mokrý značí zatékání do auta). Dveře by měly jít snadno zavřít i otevřít a měly by krásně sedět na svojem místě a nikde by neměly drhnout o další části karoserie.Zkontrolovat funkčnost všech vypínačů. Kontrolky na přístrojové desce: neměly by zhasnout najednou, to by znamenalo, že jsou propojené, aby některá nezůstala svítit, hlavně u airbagů se to dělá, když tam nejsou.

Další věc: kupujete stav auta, ne jeho najeté kilometry. Tím chci říct, že můžete počítat s tím, že hodnota na tachometru nebude souhlasit s realitou, ale na tom vůbc nezáleží, pokud bude auto ve vynikajícím stavu, tak klidně i se stočeným tachometrem, opravdu nezáleží na kilometrech, jak si většina lidí myslí, ale na okamžitém stavu.

Při koupi : Kupní smlouva s pečlivě vyplněnými údaji. To je základ. Potom už jenom dojít s majitelem u nich na magistrát a on musí auto odhlásit na Vás a potom si zruší pojistku, je dobré se domluvit, ať ji zruší třeba druhý den, aby bylo auto ještě pojištěné, když s ním pojedete domů. Vy si dojdete na magistrát u Vás doma a přepíšete auto na sebe, k čemuž potřebuje evidenční kontrolu, malý tp, velký tp a zelenou kartu (s vaší novou pojistkou). Současně u vás na magistrátě odevzdátě předchozí SPZ a dostanete nové spolu s novým malým tp a ve velkém tp budete jako majitel napsán vy. Zelenou kartu Vám také vrátí. Pak už jenom sednout a jezdit.

Z Vašeho výběru bych zvolil to Mitsubishi, je to podle mě lepší auto, než Fiat, kvalitněji a lépe postavené, řekl bych že bude spolehlivější. Pokud Vám jde o spotřebu, tak obě dvě auta budou jezdit za relativně málo, pokud se s nimi pojede rozumně. Ceny náhradních dílů budou také podobné. Jednou jsem v takto starém Seicentu jel a nic moc to nebylo, předpokládám, že Mitsubishi na tom bude lépe. Pokud by byl problém se mezi nimi rozhodnout (podle Vašich sympatií ke značce), tak bych se podíval na obě a zvolil to, které bude v lepším stavu.

 

richard*
hodnocení

Dekuji Vam za Vasi vycerpavajici odpoved a rady pri prohlidce vozu.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]