Je nutné zajíždět auto?

Od: Datum: 11.01.15 14:23 odpovědí: 27 změna: 21.01.15 17:43

Ahoj, budu zřejmě kupovat novou fabii combi a známý říkal něco o zajetí auta když je nové. Co to vlastně to "zajetí" znamená? Myslím prakticky a jak správně zajet nový automobil. A je to stejné u benzinu i nafty? Díky moc za praktické názory. Klaban


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: mate59
Datum: 11.01.15 14:28

Pod pojmem zajíždení se rozumí to, aby se s novým vozem nejezdilo dlouho na vysokých otáčkách,motor se nevytáčel do moc vysokých otáček,včas radit smerem nahoru i dolú,vystríhat se moc prudkého brždení.Dnes zajetí stačí asi 1000-2000 km.Dočtete se to v priručce k vozidlu.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: klaban*
Datum: 11.01.15 14:31

Pamatuji si, že strýc kdysi měl favorita a byl strašně línej a vím, že otec povídal, že to je špatně zajetý. Tak proto se ptám, abych pak z auta neměl lenocha.

Od: zepe®
Datum: 11.01.15 14:28
avatar

Ne nic se zajíždět nemusí

Pěkný článek zde

Ohodnoceno: 3x
 
Od: klaban*
Datum: 11.01.15 14:32

Pěkné, děkuji za hezký článek, hned jdu číst.

Datum: 11.01.15 14:31
avatar

už je to dlouho, co měl tak nové auto, ale ano zajíždí se. Při převzetí dostanete kázání jak se zajíždí popř to bude v manuálu. Bude to něco ve smyslu, že první x tisíc kilometrů to nemáte honit přes x otáček za minutu. U benzínu to bude jiné než u nafty.

První zajížděcí kilometry jsou drahé, motor většinou ochotně žere palivo a nejede. Soused už toho měl plné zuby, moc se těšil na kilometry až bude moci tomu dát napít. Stalo se tak a najednou se spotřeba snížila. :)

Řešil jsem to u peugeotu, soused u forda...

doplněno 11.01.15 14:33:

@zepe pak už jen zjistit v čem je podstatný rozdíl o proti motorům motorek, protože tam se zajíždí obzvlástě pečlivě ;)

Ohodnoceno: 0x
 
Od: lokomotiva
Datum: 11.01.15 14:55

"Zajizdet" se dnes uz nic nemusi, vyrobni tolerance jsou vyrazne lepsi nez drive. (kdy se "spatne zajizdeni" projevovalo ve zvysenem treni, nebo naopak spatne tesnosti valcu)

U motorek se to praktikuje tam, kde se vyrabi motory do nich stejne jak pred 40 lety... Nekdo takovy klump chce (treba H-D), no ale to je pak taky soucast "zazitku".

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.01.15 14:58

Zejména se vyvarovat dlouhodobě stejným otáčkám. Špatné pro nový motor je vyjet na dálnici, zapnout tempomat a jet ustálenou rychlostí. Nevytáčet motor do maxima a také nejezdit v příliš nízkých otáčkách. Hodně špatné a to nejen pro nový motor je využívání plného výkonu u studeného motoru. Ale zajíždění v pravém slova smyslu, jak tomu bylo u starých aut není potřeba. Pamatuji, když se prodávaly samolepky na sklo s nápisem " V ZÁBĚHU".

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 11.01.15 20:02

Ano je nutné auto (motocykl) zajíždět. Jak a proč?

V prvé řadě zajíždět ano, ale zajíždění nespočívá hlavně v dodržování rychlosti a otáček motoru.

Je skutečností, že nové mechanické věci motoru ale i ostatních sgregátů si musí tzv.vzájemně sednout - přizpůsobit se navzájem. Proto je nezbytné nové auto (motocykl) zbytečně nepřetěžovat.

V čem ale hlavně spočívá tzv. ZAJÍŽDĚNÍ?

1. Věnovat zvýšenou péči kontrolám, seřízení a ošetřování jednotlivých částí. Kontroly doplňení provozních kapalin, kontrola funkčnosti při provozu, funkce kontrolních ukazatelů . kontrola dotažení všech šroubových spojů, kontrola a pozorování jízdních vlastností, kontrola seřízení agregátů a jednotlivých seřizovacích hodnot, v neposlední řadě funkce dveří a zámků , promazání a konzervace kde je to nutné, činnost elektrické soustavy včetně akumulátoru a samozřejmě odstraňovat všechny zjištěné nedostatky. A další potřebné úkony a péči.

2.Tak, že zajíždění i když tento název napovídá něco o ježdění, tak to není to hlavní, ale rozhodující je, jak uvádím výše.Věnovat vozidlu zvýšenou pozornost a péči. Hlavní je to, aby dejme tomu v záruční době jsme vychytali a odstranili všechny nedostatky, které mohli vzniknout ve výrobě nebo při začínajícím trvalém provozu a také dali šanci jednotlivým dílům, aby si tzv. vzájemně sedly.

Hezký večer -miro

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.01.15 09:48

Před 50 lety děda pořádal mejdan spolužáků v hospůdce na kopci, přijel také jeho spolužák v nové Oktávce a dole říká manželce musíš vystoupit já to zajíždím, tak madam šlapala dva km do kopečka, aby se plechový miláček neunavil, je pravda, že na ní dva roky čekal a šetřil. No po mejdanu již madam mohla nasednout, poněvadž při jízdě s kopce se miláček plechový snad neunavil.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.01.15 10:03
avatar

To odpovídá - dříve se pro zajíždění motorů a aut všeobecně např. doporučovalo prvních X (kolik to už si nepamatuju) km jezdit maximálně ve dvou, motor nevytáčet atd.
Ale ono i dnes platí, že motory se v začátcích nemají zybtečně přetěžovat, častěji měnit olej atd.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.01.15 11:37
avatar

každému s technickým povědomím je jasné,že i přes dnešní možnosti technologie výroby a zpracování,kdy se o řád(y) snížili tolerance(přesnost),zvýšili se možnosti odlévání slitin(složitější tvary tlakovým odléváním apod.) je stále platná fyzika-tření,abrazivní opotřebení kluzných a třených ploch,termodynamiké namáhání atd...a to nelze obejít tvrzením výrobců,že můžete do nového auta sednout a jezdit...Bohužel dnešní trend dowsizingu,kdy se objem "nahrazuje" přeplňováním,má za následek zrychlené opotřebení a únavu materiálu...Proto jak výše uvedeno,pokud nechcete svých x set tisíc za pořízené nové auto vbrzku oplakávat a být rozčarováni příchozími potížemi už třeba po roce od koupě-nevykašlete se na ono "zajetí" vozu...Např.ani dnes nejsme schopni vyrobit tak odolná ložiska uložení klikového hřídele,kdy díky rádoby "eko" systému start-stop a nepředstavitelnému namáhání, jde toto uložení do pr...a nemá delší životnost než okolo sto tisíc km-jenže to už výrobci jaksi taktně zamlčují...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.01.15 11:30

Dnes už není zajíždění vyloženě finálním obráběním, přesto nevěřte marketingu některých výrobců tvářících se, že auta jejich značky toto vůbec nepotřebují. Dokonce někde i chybí obvyklá (čím dál stručnější) stať na toto téma v rámci návodu k obsluze.

Osobně bych do ujetí alespoň 2000 km netahal za vozem přívěs, vyvaroval se vysokých otáček (ale také podtáčení motoru!) a takříkajíc ve všem volil zlatou střední cestu. Jemná důslednost a cit :o)

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 12.01.15 11:41

A ještě jeden takový postřeh, přečtený nedávno v technické sekci Světa motorů. Přestože jsou již dnes výrobní tolerance pro jednotlivé pohyblivé součástky na úplně jiné úrovni, motor je takříkajíc složitý organismus čítající tisíce hejblátek s podobným počtem styčných plošek - prostě si na sebe vše musí zvyknout. Tomu odpovídá i zvýšené tření, způsobující mimo jiné relativně velké množství otěrových pilin. Velmi dobrou investicí do životnosti motoru je tak výměna tímto kontaminovaného motorového oleje již po zajetí, tedy cca 1500 km.

Při dodržení požadavků na kvalitu oleje - PLNÍ (nikoli pouze ODPOVÍDÁ) viskozitní specifikaci SAE a normu ACEA/API potažmo normu výrobce (např. VW 501.00) bych tuto akci provedl bez předražené asistence značkového servisu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 12.01.15 17:36

To erikch a milynho.

Zdravím, naprostý souhlas. Ten kdo tvrdí, že záběh je 100% minulostí by nové auto neměl ani dostat. Vše si na sebe zvyká, tak jak bylo psáno a navíc při tak rychlém sestavení auta a motoru jako je tomu dnes, může snadno dojít k tomu, že něco prostě není 100% spasováno. Vypuštění olej po nejpozději 5 000 km je jen ku prospěchu, navíc je odhalí případná fatální závada (zvýšení otěr, lze provést i rozbor oleje). Ten, kdo nechá nový vůz s tzv. LONGLIFE olejem 30 000 km do první výměny, tak si ani nové auto kupovat nemusí. Bude tam, kde se svojí starou šunkou.

Každý uživatel má právo na speciální žádost, aby mu byl olej vyměněn i dříve, tak toho využijte. Jediný problém může být tuším u vozů KIA, kde je zátka zaplombována, ale i to lze vyřešit.

P.S.: Sice je to skoro JPP, ale pravda to je. Kamarád kamaráda si před časem koupil novou Octávii a olej samozřejmě na doporučení vyměnil až po 30 000 km. Auto se chová líně a navíc má i další problémy. V servise na otázku zda je to normální uslyšíte často, že to vlastnost. Kamarád s novým Citroenem ( takový mechanik) nechal olej vyměnit po 5 000 km a motor jenom vrní.

LONG LIFE oleje jsou tahem vedle, zajistí pouze více práce mechanikům a Vám spostu zábavy při čekání na Vůz či jízdou náhradním vozem. Proto radím, volte klasiku, ušetříte a to nemluvím o oleji.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: buss®
Datum: 12.01.15 11:50

Nehonil bych ho jak nadmutou kozu. Ale na takové věci se ptejte odborníků, tím nemyslím prodejce, maloopravce, ale kde s tím mají skutečné zkušenosti..

Ohodnoceno: 0x
 
Od: isteron
Datum: 12.01.15 17:53

Stiahni si na stránke výrobcu manuál na konkrétny typ vozidla, môžeš si to preštudovať v kľude. Ja som v manuáli pri mojom aute ( benzín, 1,4 mpi ) mal len napísané upozornenie , dodržiavať max. rýchlosť 80 km/h, a obmedzovať otáčky max na 3 000., striktne tankovať predpísaný benzín a dodržiavať predpísané kontroly a náplne, hladiny

Ohodnoceno: 0x
 
Od: asd*
Datum: 12.01.15 18:04

Manuál je nesmysl, ten většinou tvrdí že záběh v dnešní době není potřeba. Výrobce potřebuje aby auto přežilo záruku a pak se začlo sypat...

Záběh = pohyb součástí v ideálních teplotách a bez velkého zatížení. Vzájemně se zabíhá spousta dílů, od píst - válec přes ložiska, ozubení v převodovce, brzdové kotouče, různé čepy, pouzdra atd. I když dnes je výroba výrazně přesnější než dřív, tak vzájemný pohyb dvou konkrétních dílů po sobě to nahradit nedokáže.

= Střídat režimy jízdy, nechtít plný výkon ani od motoru ani od brzd. Držet jen v nízkých otáčkách je nesmysl (to platí jen pro začátek záběhu), chce to občas i vytočit, ale ne dlouho a ne s plným výkonem (max. zrychlení do kopce), tj. pokud auto zvládá 0 - 100 za 8 vteřin, tak to po něm nechtít, ale s lehkou nohou na plynu plynule zrychlovat za 20 = motor projde skoro celým rozsahem otáček, ale jen s třetinovým výkonem...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: michal*
Datum: 20.01.15 18:09

Zdravím,nejsem znalec,ale už mnoho lidí mi říkalo,že nemůžete vůz držet v nízkých otáč.špatně se promazává,a to nový auto nejmín potřebuje-takže včas řadit !a u naftových fabii to platí dvojnásob.třeba 1,4 tdi-pd mám ji.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: petrzach
Datum: 20.01.15 19:23

Proč mám pocit ,že nějaké zajíždění a chovat se k autu líp než k člověku řeší jenom majitelé škodofitů? Že by pokřivená generace z dob UVKSČ...? Vždyt je to jenom kus plechu ...spotřební věc. NE NEZAJÍŽDĚT.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: michal*
Datum: 20.01.15 19:31

važ si věcí co je ti drahé(člověk i věc)o totu běží.to víte někdo šetří několik let a někdo zas ne

Ohodnoceno: 0x
 
Od: petrzach
Datum: 20.01.15 19:37

asi bez komentáře , škodofilové mají svůj svět . Ps - zajíždějte ofafrně ,nejste o svátcích na cestách sami.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: trtr
Datum: 20.01.15 19:42

Zdravím, všechno se zajíždí a kdo tvrdí že ne, tak je to mu jedno, nebo neví. Je jedna zda někdo koupí nové auto či novou motorovou pilu. U té pily je to také lépe vidět, novou pilu nastartovat a hned bez slitování řezat pořádný kmen= rychlá smrt a je jedno, zda je to pila za 1999,-Kč či za 29 999,-Kč. Podobné je to u auta, zajíždět se musí Fabie v akci nebo také MB za 2,5 milionu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: petrzach
Datum: 20.01.15 19:53

A jak se zajíždí pila? Jako ,že řežu na půl plynu? A auto? Jako ,že do kopce tlačím at ho neuhoním? Kolik věcí jsi měl nových a zajížděl? Já auto , vysokootáčkovou mašinu a dokonce i pilu a vždy tomu nakládal dle potřeby . Vše bylo nové a v záruce. Beru to tak ,že když se něco má posrat ,tak se to posere. Ale jinak tě zklamu ,vše funguje. Zatím .No a když ty spotřebáky odejdou tak se koupí novější a modernější.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: trtr
Datum: 20.01.15 20:10

Do pily se dává více oleje, než je předepsáno pro normální provoz, první 2-3 nádrže nezatěžovat nadměrným řezem-volit na menší polena či dávat přestávku při řezu, ideálně pilu před řezem lehce zahřát na volno. Většinou není problém řezat na 3/4 plynu, ale s ohledem na záběr spojky. Co se týče vysokootáčkové mašiny, tak Suzuki Bandit, bych teda novou na 12 000 RPM netočil.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: michal*
Datum: 20.01.15 20:26

šetřivej a spořivej,hadřík v ruce...joo máte pravdu můj svět.PS:omlouvam se Všem ,že jsem nereagoval na téma

Ohodnoceno: 0x
 
Od: president
Datum: 21.01.15 10:00

Né dnes se již nezajíždí. Mám už druhé nové auto a jezdím sním úplně normálně. Ale já beru auto jako spotřební věc. Pamatuji si nálepky z doby minulé jmenovalo se to V ZÁBĚHU. Ale to jezdily po cestách věsměs nemoderní auta .

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 21.01.15 17:43
Uvedená nálepka měla také upozorňovat, že ve vozidle pravděpodobně řídí řidič nováček, buďte ohleduplní !. Hezký večer -miro
Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.